Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Stiri, actualitati, anunturi
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 11.11.2012, 13:56:35
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Eu pot accepta faptul că oricine, fie și savant, fie și teolog, poate greși parțial (sau, mai degrabă, nu sunt pregătit eu să-l accept, să-l înțeelg total).

Oare nu toți sesizăm nereguli în Biserică, practici care nu-și au locul? De ce n-am crede că din dragoste pentru Biserică Yannaras o vrea mai curată, mai luminoasă, mai fidelă Mirelui?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 11.11.2012, 14:50:59
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Eu pot accepta faptul că oricine, fie și savant, fie și teolog, poate greși parțial (sau, mai degrabă, nu sunt pregătit eu să-l accept, să-l înțeelg total).

Oare nu toți sesizăm nereguli în Biserică, practici care nu-și au locul? De ce n-am crede că din dragoste pentru Biserică Yannaras o vrea mai curată, mai luminoasă, mai fidelă Mirelui?
Eu stiu ca Iisus Hristos isi pastreaza Biserica curata si luminoasa; tot El ne curata si pe noi de impuritati. Si asta, indiferent de greselile facute de unii slujitori ai Bisericii. Pentru asta, ne-a lasat Sfanta Traditie, care a izvorat din Duhul Sfant. Sa o schimbe acum Yannaras, pentru ca nu ne mai convine si ni se pare ca noi stim mai bine?!?
Diavolul incearca de la caderea lui Adam din rai, sa piarda omenirea. E normal sa ne aduca argumente potrivite cu logica omeneasca, tocmai ca sa ne determine sa ii acceptam punctul de vedere.
Odata ce invatatura ortodoxa a creat posibilitatea oamenilor de a se mantui si a se indumnezei, nu cred ca e necesar sa schimbam ceva; doar pe noi insine. Sa nu ajungem acum, in zilele cele de pe urma sa devenim protestanti. Doamne fereste!
Si inca ceva: in zilele cele de pe urma monahii vor fi ca mirenii, iar mirenii precum diavolii, se spune. Oare ne spune ceva acest lucru?
Important e sa rezistam pana la capat si sa ne ridicam de cate ori cadem. In rest ce am avea de schimbat, in afara de raul in care ne complacem?

Last edited by Miha-anca; 11.11.2012 at 14:54:32.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.11.2012, 15:08:02
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Pentru a păstra discuția de față în afara tentațiilor colerice, aș ruga userii care doresc să exprime o opinie, să o facă în cunoștință de cauză și, dacă e posibil, să reziste cu succes ispitei grăirii în deșert pe marginea propriilor proiecții imaginare despre detaliile problematicii aduse în dezbatere.

Cu alte cuvinte, ai citit, ești informat, comentezi, dacă n-ai citit stai în banca ta sau te implici în locurile unde ai ceva substanțial de spus sau de comentat.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #4  
Vechi 11.11.2012, 16:15:46
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Yannaras, filosof ortodox. Ce este un filosof ortodox? O contradictie in termeni.
http://www.youtube.com/watch?v=9LNB4ftkxOQ

Last edited by Miha-anca; 11.11.2012 at 16:21:07.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 11.11.2012, 17:06:40
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Sigur ca inteles astfel, ca afirmare de sine si egoism, eul e primejdios.
Asta am inteles si eu. Ce nu inteleg este de pe ce pozitie vorbeste Yannaras de renuntarea la eu. De pe pozitia celui care a renuntat deja sau e capabil sa renunte oricand ?
Dar chiar el recunoaste ca el insusi este un amestec de bisericesc si religios, daca intelegem biserica in opozitie cu religia.
Dar noi toti, cei care suntem biserica, ne aflam pe cale. Nu am ajuns la capat.
In fond toti suntem un amestec de bisericesc si religios, daca pot spune asa.
Ce vrea Yannaras? Cu cine se lupta? El stie foarte bine ca toti suntem in aceeasi situatie iar renuntarea la propriul ego este o lupta permanenta, care nu inceteaza niciodata atata vreme cat suntem pe acest pamant. Si asta e valabil pentru toti crestinii.
Sa inteleg atunci ca Yannaras se lupta cu falsii crestini, cu cei care se prefac a trai crestinismul ? Dar la ce bun asemenea lupta? Faptul ca exista oameni care se pretind crestini dar in forul lor interior nu are loc nici o lupta de a renunta la ei insisi, nici o cainta, nici o parere de rau, or fi existand, nu neg.
Dar de ce sa ne legam de ei?
Iar daca se refera la noi toti, fiindca toti suntem un amestec impur de bisericesc si religios, nu inteleg de ce trebuie sa-mi atraga cineva atentia despre un lucru pe care il stiam deja.
Si nu numai ca il stiam, dar il simt pe propria mea piele de cand am mers prima oara la biserica. Anume ca sunt slab si ticalos, si ca nu sunt in stare sa ma jertfesc pe mine insumi pentru aproapele meu.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 11.11.2012, 20:15:48
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Sigur ca inteles astfel, ca afirmare de sine si egoism, eul e primejdios.
Asta am inteles si eu. Ce nu inteleg este de pe ce pozitie vorbeste Yannaras de renuntarea la eu. De pe pozitia celui care a renuntat deja sau e capabil sa renunte oricand ?
Dar chiar el recunoaste ca el insusi este un amestec de bisericesc si religios, daca intelegem biserica in opozitie cu religia.
Dar noi toti, cei care suntem biserica, ne aflam pe cale. Nu am ajuns la capat.
In fond toti suntem un amestec de bisericesc si religios, daca pot spune asa.
Ce vrea Yannaras? Cu cine se lupta? El stie foarte bine ca toti suntem in aceeasi situatie iar renuntarea la propriul ego este o lupta permanenta, care nu inceteaza niciodata atata vreme cat suntem pe acest pamant. Si asta e valabil pentru toti crestinii.
Sa inteleg atunci ca Yannaras se lupta cu falsii crestini, cu cei care se prefac a trai crestinismul ? Dar la ce bun asemenea lupta? Faptul ca exista oameni care se pretind crestini dar in forul lor interior nu are loc nici o lupta de a renunta la ei insisi, nici o cainta, nici o parere de rau, or fi existand, nu neg.
Dar de ce sa ne legam de ei?
Iar daca se refera la noi toti, fiindca toti suntem un amestec impur de bisericesc si religios, nu inteleg de ce trebuie sa-mi atraga cineva atentia despre un lucru pe care il stiam deja.
Si nu numai ca il stiam, dar il simt pe propria mea piele de cand am mers prima oara la biserica. Anume ca sunt slab si ticalos, si ca nu sunt in stare sa ma jertfesc pe mine insumi pentru aproapele meu.
Cred că trebuie să mai citești o dată cartea, fiindcă multe aspecte ți-au scăpat. Cel mai important este acela că Yannaras nu se luptă cu nimeni, cel mult indică, arată tipologii, forme, atașamente etc. religioase, toate cu consecințe grave pentru mărturia și credibilitatea Bisericii. Pe lângă multe altele, cartea conține și adevăratele argumente care dovedesc că ortodoxia este moștenitoarea Bisericii Una, etapele (schițate) ale îndepărtării catolicismului de această moștenire. Pe astea nu le-ai văzut, numai locurile ce-ți deranjează orgoliul confesional și mitologia personală?
Prea ne place nouă ortodocșilor să credem despre noi că suntem bogați și ne-am îmbogățit și de nimic nu avem nevoie! Dar, vai, s-ar putea să fim în realitate ticăloși și vrednici de plâns, și săraci și orbi și goi!
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.11.2012, 13:53:50
antiecumenism antiecumenism is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.08.2006
Locație: ROMANIA,jud. Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.218
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Eu pot accepta faptul că oricine, fie și savant, fie și teolog, poate greși parțial (sau, mai degrabă, nu sunt pregătit eu să-l accept, să-l înțeelg total).

Oare nu toți sesizăm nereguli în Biserică, practici care nu-și au locul? De ce n-am crede că din dragoste pentru Biserică Yannaras o vrea mai curată, mai luminoasă, mai fidelă Mirelui?
-dar oare nu trebuie ca mai intai Yannaras sa-si curete mintea si sufletul ,nu trebuie mai intai sa aiba harul lui Dumnezeu asupra lui cum il au sfintii si apoi sa se apuce sa "curete" biserica?
-de ce nu "a curatit" pana acum nici un Sfant Biserica (normal ca Sfintii s-au luat de erezii,dar in rest nu s-au luat de canoane...desi aveau harul asupra lor,aveau discernamant duhovnicesc)
-daca Parintele Paisie nu este de acord cu ce zice Yannaras inseamna ca e bine sa credem pt ca Parintele Paisie era plin de Duh Sfant:

Marii initiati ai Indiei si Parintele Paisie

http://carteromaneasca.wordpress.com...intele-paisie/


„METODA“ ÎNVĂTĂTURII BĂTRÂNULUI -DUHUL SFÂNT


"Calitătile sufletului părintelui Paisie depăseau firea umană în sensul ei obisnuit. Sufletul său era unit în chip desăvârsit cu Duhul Sfânt, cu Hristos, cu Dumnezeu.
Isi curătise deplin sufletul de mizeria spirituală, de întunericul duhovnicesc, de mocirla patimilor (adică mândria, egoismul, iubirea de stăpânire, iubirea de argint, iubirea de plăcere, slava desartă, lenevia, lăcomia pântecelui s.a.m.d.). Prin efortul acesta, legat nemijlocit de participarea permanentă la Tainele Bisericii Ortodoxe, si mai ales la Sfânta împărtăsanie, părintele Paisie îl purta înlăuntrul său pe Hristos, pe Duhul Sfânt, pe Dumnezeu. Era purtător-de-Dumnezeu: unde se afla părintele Paisie, acolo Se manifesta Duhul Sfânt, Dumnezeu.


Ceea ce părintele Paisie năzuia în sufletul său, Duhul Sfânt împlinea.
Ceea ce sufletul său atingea, primea atingerea Duhului Sfânt.
Cunostinta bătrânului era cunostinta Duhului Sfânt, aflat din belsug în sufletul său. Când stăteai alături de el, simteai strălucirea Duhului Sfânt revărsându-se peste tine, transfigurându-te. Atunci când mă aflam departe de el, vointa bătrânului, exprimată în rugăciunea sa, devenea un canal prin care se transmiteau în sufletul meu energii dumnezeiesti. Puterea bătrânului era Hristos, Care locuia înlăuntrul său.
Bătrânul lucra cu Dumnezeu, si Dumnezeu locuia înlăuntrul său.
De aceea cred că însusi harul lui Hristos, Duhul Adevărului, Duhul Sfânt m-a învătat, prin rugăciunile părintelui Paisie."
Reply With Quote
  #8  
Vechi 12.11.2012, 14:02:06
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de antiecumenism Vezi mesajul
dar oare nu trebuie ca mai intai Yannaras sa-si curete mintea si sufletul ,nu trebuie mai intai sa aiba harul lui Dumnezeu asupra lui cum il au sfintii si apoi sa se apuce sa "curete" biserica?
De ce presupui că nu și le-ar fi curățit? De unde știi că n-are har?
Apoi, nu s-a apucat să curețe Biserica; doar a scris niște cărți, la care ia aminte cine vrea.

Ai citit ce a scris Yannaras, înainte de a-l combate?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 16.11.2012, 21:27:13
Mihailc Mihailc is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.03.2008
Mesaje: 3.250
Implicit

Întrucât Cătălin s-a grăbit din nou să comenteze pe lângă subiect, folosindu-se de fragmente din textul unui mitropolit grec a cărui zel critic devansează inacceptabil competențele sfinției sale în materie de "neopatristică", o să transcriu mai jos un material sintetic despre concepția teologilor incriminați cu atâta ignoranță de oameni care, într-un fel sau altul, sunt roade ale ostenelilor acelora de a scoate ortodoxia de sub hipnoza scolastică în care se complăcea la un moment dat.
Amintesc doar aici faptul că părintele Dumitru Stăniloae este unul dintre pionierii neopatristicii alături de alte nume grele ale teologiei ortodoxe a secolului XX, parte din ei ctitori ai renașterii Athos-ului începând cu ani '60 ai veacului amintit.

"Dacă Vechiul Testament este istoria unui popor care primește de la Dumnezeu o Lege, interpretată prin individualitățile harismatice ale profeților, Noul Testament este istoria unei Persoane care întrupează Harul și Adevărul, a cărui autorevelare are loc într-o comunitate care este Corpul său mistic. Ca atare, în Hristos, Dumnezeu nu mai vorbește Bisericii din afara ei, precum comunica cu Israel prin profeți, ci fiind prezent în ea prin Duhul Sfânt, identificarea liturgică între Hristos și Trupul Său eclezial interzicând orice putere asupra Adevărului și Poporului lui Dumnezeu, și permițând doar o autoritate de mărturie și slujire în interiorul, nu deasupra Adevărului și Bisericii care nu poate fi condusă decât de Duhul Sfânt, Duhul Adevărului, în respectul permanent al libertății persoanelor și credinței. Biserica nu poate avea putere asupra Adevărului, mai ales când Acesta este o Persoană, dar poate da mărturie despre El și să se pună la dispoziția Acestuia. Predica apostolilor fixată ulterior în Scriptură e și ea doar o mărturie autorizată despre Adevărul Hristos Cel Înviat prezent permanent în mod liturgic în Biserică prin Duhul Sfânt. Episcopii și sinoadele confirmă și apără de erezii credința apostolică, nu definesc credința și Adevărul în sine, ci exprimarea ei corectă; ele mențin și exprimă permanența și continuitatea în timp (succesiune, tradiție) și spațiu (sinoade) ale Bisericii în Adevăr și Iubire. Cele două concepții diferite despre Biserică și autoritate în Răsărit și în Occident sunt rezultatul a două antropologii teologice divergente: capapadocian-palamită și augustiniană. Occidentul augustinian are o viziune pesimistă despre om: intrinsec păcătos și supus erorii, el primește de la Dumnezeu o autoritate exterioară infailibilă- papă, conciliu, Biblie- care ține, vicariant și legalist, locul lui Dumnezeu și care-I garantează adevărul ferindu-l de orice îndoială, conducându-l în disciplină și supunere spre Dumnezeu. În Răsărit fiecare credincios este chemat să crească în Duhul Sfânt în așa fel încât să facă el însuși experiența Adevărului, Care e Duhul Sfânt Însuși, participând la El și devenind o manifestare și o mărturie personală vie înaintea lumii a acestui Adevăr care este Duh și Libertate. Această concepție exclude fideismul orb și implică participarea liberă, dar responsabilă, a tuturor la Adevăr și, ca atare, caracterul auxiliar al autorității în Biserică. Biblie, Tradiție, episcopi, sinoade nu țin locul unui Hristos absent, ci exprimă prezența Lui liturgică și personală vie – o prezență paradoxală, reală dar și așteptată încă – a cărei experiență duhovnicească e scopul vieții în Hristos al tuturor credincioșilor. În Biserică Adevărul nu depinde de niciun criteriu ori autoritate infailibilă, ci este în Duhul Sfânt o autoritate accesibilă mereu în comuniunea Bisericii în întregul ei. Adevărul viu este propriul Său criteriu și n-are nevoie de criterii exterioare de asigurare, cum s-a întâmplat în Occident, unde s-a simțit mereu nevoia unor cadre de securitate: papalitatea, magisteriul, Biblia. O evoluție similară se poate observa însă și în teologia de școală ortodoxă, unde sinoadelor, mai ales Sinoadelor Ecumenice, li se atribuie ex sese infailibilitatea și autoritatea unei adevărate papalități colective, iar Tradiția a devenit un depozit de doctrine complementar celui al Scripturii."
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi)

Last edited by Mihailc; 17.11.2012 at 11:35:40.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 17.11.2012, 20:36:13
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Exista mai multe pasaje in cartea lui Yannaras unde acesta critica fastul din biserica.
Intr-un pasaj critica chiar pe arhiereii care se imbraca, spune el, "ca niste extraterestri in fata poporului sarac si nevoias".
Este un alt aspect asupra caruia NU sunt de acord cu Yannaras.
In primul rand, biserica are cultul sarbatorii si de aceea cred eu ca slujba ca si imbracamintea preotilor are un anumit fast. Si chiar si oamenii aceia sarmani pot simti astfel gustul sarbatorii.
In al doilea rand, se intrevede si aici motivul pentru care am spus ca Yannaras e carcotas.
Sa ne aducem aminte de Iuda, cel care l-a tradat pe Hristos, si de felul in care a admonestat-o pe femeia pacatoasa care a varsat mirul pe picioarele Mantuitorului, certand-o ca de ce s-a facut atata risipa, cand mirul se putea vinde iar banii sa fie dati saracilor.
Aceiasi dragoste fatarnica pentru saraci pare ca reiese din acest pasaj al lui Yannaras.
Chiar daca ar fi asa, chiar daca imbracamintea episcopilor si slujbele s-ar desfasura cu mult fast, sa ne aducem aminte ca Mantuitorul a spus ca nimic din ce se ofera Lui nu este prea mult.
De unde atata grija la Yannaras de taranii saraci care asista la slujba?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Inainte de Christos si dupa Christos Decebal Dogmatica 5 04.09.2012 18:59:26
conferinte mirela.b Generalitati 0 09.07.2011 17:42:43
Conferinte - Dan Puric anaana71 Generalitati 23 01.03.2010 22:33:47
Iisus Christos descris de Publius Lentullus lareine Generalitati 28 08.01.2010 17:38:28
Conferinte Ortodoxe C.tin Stiri, actualitati, anunturi 4 24.11.2008 14:43:57