![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Tot în aceasta zi se face pomenirea Cuviosului marturisitor Sofronie.
Cuviosul Sofronie se tragea din familia Popovici de la Cioara Sebesului. La botez i s-a dat numele de Stan, iar în calugarie numele de Sofronie. A sihastrit multa vreme în Tara Româneasca, iar în anul 1756 s-a întors la Cioara. unde râvna sa pustniceasca l-a mânat sa-si faca un mic schit în mijlocul codrului si sa tina acolo câtiva tineri la învatatura. Dar diavolul, care pururea cauta sa strice cele bune, l-a izgonit prin oameni rai din schitul sau, si l-a silit sa plece în straine locuri.Dupa ce strabatu o mare parte din tinutul Sebesului si al Albei, îndemnând, cu multa râvna duhovniceasca, pe credinciosi sa nu se departeze de credinta dreptmaritoare, a suferit grea prigoana din partea papistasilor, care l-au aruncat în temnita grea din Bobâlna. Dar Domnul, care a scapat pe Petru din lanturi, l-a slobozit si pe cuviosul Sau Sofronie. Doua luni a stat cuviosul în tinutul Zarandului si apoi s-a îndreptat spre Muntii Apuseni, ca sa faca din crestele lor cetate nebiruita dreptei credinte. Neputându-l abate de la calea cea dreapta, papistasii l-au prins din nou si l-au aruncat în temnita din Abrud. Dar Dumnezeul puterilor l-a izbavit iarasi din temnita. De acum, credinciosii n-au mai vrut sa-l paraseasca, ci, ca pe Domnul Hristos odinioara, îl însoteau pururea câte 12 barbati tematori de Dumnezeu, ca niste apostoli înflacarati. În ziua a patrusprezecea a lunii februarie din anul 1761, cuviosul Sofronie a tinut "Marele sobor" din cetatea Balgradului (Alba Iulia). Cu cuvinte lipsite de mestesug, dar pline de dulce mângâiere, a cerut, la acel sobor, cuviosul Sofronie, în numele poporului român, vladica pe seama drept-credinciosilor din Ardeal. Bunul Dumnezeu i-a ascultat glasul si a înmuiat inima stapânitorilor care au îngaduit ca românii sa aiba vladica dupa rânduiala Bisericii Ortodoxe de Rasarit. Iar atunci când, cu voia lui Dumnezeu, a fost rânduit ca episcop ortodox al Ardealului Dionisie Novacovici, cuviosul Sofronie, socotindu-si împlinit lucrul sau, a plecat la sfânta mânastire a Argesului, unde s-a savârsit în pace, mutându-se în locasurile ceresti. Tot în aceasta zi pomenirea Sfântului Mucenic Oprea. Acest marturisitor al dreptei credinte s-a nascut în Salistea Sibiului, pe vremea împaratesei Maria Tereza (1740-1780). Era plugar, si împreuna cu sotia si copiii lui, ducea o viata de buna cucernicie si placuta lui Dumnezeu. Pe vremea aceea, semeata împarateasa multa silnicie facea credinciosilor de sub stapânirea ei, ca sa-i rupa de la Legea Rasaritului si sa-i plece unirii cu Roma. Le rapea bisericile, pe preoti îi izgonea, pe cei care nu se clatinau de la dreapta credinta si nu se plecau Romei, îi lovea cu biruri si poveri si umplea temnitele cu ei. În amaraciunea lor, românii se rugau fierbinte lui Dumnezeu sa nu-i lase sa piara cu totul. Si Dumnezeu si-a plecat urechea cu mila si a ridicat pe Oprea din Saliste, barbat drept si inimos, sa le fie aparator în cumplita lor primejdie. Si evlaviosul Oprea porni cu încredere la lupta pentru apararea dreptei credinte. Mai întâi îsi întari sufletul cu post si rugaciune, cu binecuvântarile preotilor izgoniti de la sfintele lor altare si cu bunele povete de la batrânii întelepti. Apoi cauta, prin muntii si vaile salistene, gloatele drept-credinciosilor, pretutindeni îmbarbatând pe cei ce patimeau, mângâind pe cei ce suspinau, si sprijinind pe cei ce se clatinau. Când se înfatisa înaintea capeteniei de la cârma tarii si-i ceru oprirea prigoanelor si sloboda marturisire a dreptei credinte, capetenia îl mustra ca pe un razvratit si-l ameninta cu temnita si moartea, daca nu se pleaca unirii cu Roma. Vazând aceasta neomenie, în toamna anului 1748, evlaviosul Oprea merse la Viena sa se plânga împaratesei si sa-i ceara libertate pentru Legea Rasaritului, aratând ca unirea cu Roma s-a facut atât de ascuns, încât nici preotii n-au stiut ce este. Împarateasa, cu viclenie i-a spus ca i-a ascultat plângerea, dar în ascuns a dat porunca pentru si mai mari prigoane, iar Oprea sa fie întemnitat de îndata ce va sosi în Ardeal. Prin vrerea lui Dumnezeu, aflând de aceasta ticalosie, evlaviosul Oprea a ramas în Banat ca cioban la oi. Dar, dupa putin timp, înainte de Sfintele Pasti din anul 1752, evlaviosul Oprea nemaiputând rabda suferintele drept-credinciosilor, merse iarasi la Viena si ceru împaratesei oprirea prigoanelor si încheia jalba: "sau vladica de legea noastra, sau drum slobod sa plecam din tara". Împarateasa porunci ca fericitul Oprea sa fie prins si osândit la temnita pe viata în cetatea Kufstein din Tirol. Pe fericitul Oprea l-a asteptat vreme îndelungata sotia sa Stana, stând la usa bisericii, îmbrobodita în negru, plângând si cerând mila ca sa-si poata creste copiii. Dar el n-a mai venit, împodobindu-se în temnita cu cununa nepieritoare a sfintilor mucenici. Tot în aceasta zi, se face si pomenirea Sfintilor preoti Marturisitori Moise Macinic din Sibiel si Ioan din Gales. Pe la mijlocul veacului al XVIII-lea, din rândul preotilor si al credinciosilor ortodocsi români din Transilvania s-au ridicat numerosi aparatori ai dreptei credinte în fata încercarilor autoritatilor habsburgice de a-i înstraina de "Legea stramoseasca". Între ei s-au numarat si preotii Moise Macinic din Sibiel si Ioan din Gales, sate care tineau pe atunci de "scaunul" Saliste. Primul dintre ei a fost hirotonit la Bucuresti de Mitropolitul Neofit al Tarii Românesti, prin anul 1746. Ridicându-se împotriva uniatiei, a fost prins si întemnitat la Sibiu, unde a patimit timp de 17 luni. A fost eliberat din închisoare cu conditia de a nu mai savârsi cele ale preotiei, si a trai si a munci ca un simplu taran. În 1752 a fost delegat, alaturi de credinciosul Oprea Nicolae din Saliste, sa plece la Viena, pentru a prezenta împaratesei Maria Tereza plângerea credinciosilor din partile de sud ale Transilvaniei (Fagaras, Sibiu, Sebes si Orastie), prin care cereau drepturi pe seama Bisericii Ortodoxe. Au fost primiti de împarateasa, dar în loc sa li se dea un raspuns la plângerile lor, au fost aruncati în fioroasa închisoare Kufstein, din Muntii Tirolului. În anii care au urmat, reprezentantii clerului si ai credinciosilor din Transilvania au cerut în mai multe rânduri autoritatilor habsburgice sa elibereze pe cei doi captivi. La 24 iulie 1784, Stana, sotia lui Oprea, ruga pe împaratul Iosif al II-lea sa-l elibereze dupa o robie de 32 de ani. Conducerea închisorii raporta ca nu se mai stie nimic despre el. Înseamna ca amândoi si-au sfârsit zilele în temnita de la Kufstein, jertfindu-si viata pentru credinta ortodoxa, câstigând însa cununile muceniciei. Preotul Ioan din Gales a fost hirotonit la Bucuresti sau la Râmnic, în lipsa unui episcop ortodox în Transilvania. S-a numarat printre cei mai îndrazneti aparatori ai credintei ortodoxe, în fata oricaror încercari ale autoritatilor habsburgice de a impune o alta credinta. În anul 1756 a fost arestat si dus în lanturi la Sibiu. Împarateasa Maria Tereza a dat ordin sa fie dus în închisoarea cetatii Deva, urmând sa fie retinut acolo pâna la moarte. Dar spre sfârsitul anului urmator, a fost dus sub aspra paza militara la închisoarea de la Graz, în Austria. Un cronicar brasovean - Radu Duma - scria ca în anul 1776 câtiva negustori din Brasov l-au cercetat în închisoare, marturisindu-le ca mai bine va muri acolo, decât sa-si lase credinta stramoseasca". Mai târziu a fost mutat în închisoarea de la Kufstein, unde îsi sfârsisera viata si alti marturisitori si mucenici ai Ortodoxiei transilvane. În 1780 un alt întemnitat de aici, sârbul Ghenadie Vasici, a reusit sa trimita o scrisoare tarinei Ecaterina a II-a si Sinodului Bisericii Ortodoxe Ruse, prin care ruga sa se intervina pentru eliberarea lui. Între altele, scria: Aici în fortareata este si un preot român din Transilvania, cu numele Ioan, care patimeste în robie de 24 de ani pentru credinta ortodoxa". Acesta era preotul Ioan din Gales, cel întemnitat în 1756, deci cu 24 de ani în urma. Pentru marturia lor ortodoxa si moartea lor martirica, Sfintii Preoti Martiri Ioan din Gales si Moise Macinic din Sibiel, sunt cinstiti ca sfinti de catre obstea credinciosilor de pretutindeni si mai cu seama de cei din Transilvania, din mijlocul carora s-au ridicat.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. Last edited by glykys; 21.10.2012 at 22:20:44. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Sfanta Tavita (al carei nume in talmacire insemneaza „gazela”, „caprioara”) a fost ucenita Sfintilor Apostoli si a locuit in cetatea Iope. „Ea era plina de fapte bune si de milosteniile pe care le facea” (Fapte 9: 36). Pe neasteptate insa, ea s-a imbolnavit si a murit.
Sfantul Apostol Petru se afla atunci in cetatea Lyda si acolo au trimis dupa el ucenicii lui indurerati, rugandu-l cu lacrimi sa vina la Iope si sa ii mangaie pe parintii si rudeniile Tavitei, care erau zdrobite de durere. Sosind la Iope, marele Apostol al lui Hristos a cerut tuturor sa iasa din incaperea in care se afla trupul neinsufletit al Tavitei, si a ingenuncheat la rugaciune inaintea lui Dumnezeu. Apoi, intorcandu-se care trup, a zis: „Tavita, scoala-te!” (Fapte 9: 40), „iar ea si-a deschis ochii si, vazand pe Petru, a sezut” (Fapte 9: 40). Facandu-se cunoscuta fapta aceasta in intreaga cetate a Iopei, multi au crezut in Domnul si Mantuitorul Iisus Hristos. Sfantul Nicolae Velimirovici
|
|
#3
|
||||
|
||||
|
Pe 26 și pe 27 Octombrie i-am sărbătorit pe cei 2 sfinți Dimitrie : Sfântul Mare Mucenic Dimitrie, izvorâtorul de mir (din Tesalonic) și respectiv pe Sfântul Cuvios Dimitrie Basarabov (ocrotitorul orașului București).
Tot astăzi, 27 Oct. - este sărbătorită Sfânta Procla, soția lui Pilat din Pont. Și tot azi este prăznuit Sf. Mucenic Nestor, ucenicul Sf. Dimitrie Izvorâtorul de Mir. http://oca.org/FeastSaintsViewer.asp...=1&FSID=103066 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Sfanta Mucenita Anastasia a trait in vremea imparatilor pagani Deciu (249-253) si Valerian (253-260). A ramas orfana de ambii parinti la varsta de trei ani. A fost luata spre crestere de stareta unei manastiri de langa Roma, care se numea Sofia.
Sfanta Anastasia s-a facut vestita printre crestini datorita frumusetii duhovnicesti, iar printre pagani, datorita frumusetii trupesti. Guvernatorul pagan Probus, auzind de frumusetea ei, a trimis soldati la manastirea in care aceasta vietuia, ca sa o aduca pe Anastasia inaintea lui. Adusa inaintea guvernatorului, ea si-a declarat credinta in Hristos. Guvernatorul a incercat mai intai sa o ademeneasca pe Anastasia, caci dorea sa o ia de sotie, apoi a trecut la sinistre amenintari. Insa, mucenita a raspuns: "Gata sunt sa mor pentru Dumnezeul meu nu doar o data, ci si de sute de ori, de este cu putinta." Monahia Anastasia a fost supusa multor chinuri: i s-au taiat sanii si limba, iar in cele din urma a fost omorata prin decapitare in afara cetatii. sursa : crestinortodox.ro |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Ieril 28 octombrie, a fost cinstit si un sfant mitropolit al Tarii Romanesti, Sf. iachint de Vicina, despre care puteti afla mai multe aici - http://acvila30.ro/2012/10/27/sfantu...rii-romanesti/
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Parintii din acest asezamant monahal si pelerinii dau marturie despre numeroase minuni ale Mucenitei, in special vindecari de boli. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Vă mulțumesc pentru completări, Costel și Marius22 (* ți-am uitat numele, iertare !)
Ana-Maria, mulțumesc că l-ai adus în atenție pe Sf. Mitropolit Iachint de Vicina, sărbătorit duminica aceasta (a fost o zi mai grea pentru mine, și am neglijat niște lucruri importante, deh). |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Gavriil - apare, in ambele Testamente, drept calauzitorul spre adevar si vestitorul ceresc cel mai de seama al Cuvantului dumnezeiesc (fiind cunoscut mai ales datorita profetului Daniel si evanghelistului Luca). Gabri’El inseamna in evreieste „Dumnezeu a fost puternic”, tragandu-se din radacina verbala gabar, „a fi puternic”, alipita numelui dumnezeiesc El (prescurtare de la Elohim).
Mihail este implinitorul dreptatii dumnezeiesti, purtand in mana dreapta sabia de foc. La porunca Domnului, el l-a alungat din cer in beznele adancului pe Lucifer, ingerul razvratit. Numele, de origine evreiasca (Miha’El), se talmaceste „Cine este ca Dumnezeu?“ (mi, „cine“; ke, „ca“; El, prescurtare de la Elohim). |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
DIMITRIE CEL VECHI - a trăit în secolele III-IV - are origine greacă - a trăit în Tesalonic (Grecia) - a fost mare dregător - n-a fost călugăr - a fost prigonit - a murit în puterea vîrstei - moartea lui a fost știută de toți - a murit de moarte martirică - e numit «Sfîntul Mare Mucenic» - mai e numit «Izvorîtorul de Mir» - apare în folclor («Sînmedru») - moaștele se află la Tesalonic - e ocrotitorul Tesalonicului - e prăznuit pe 26 octombrie DIMITRIE CEL NOU - a trăit în secolul XIII - a trăit în secolul XIII - are origine română - a trăit în Basarabi (Bulgaria) - a fost un simplu păstor - s-a călugărit la maturitate - n-a suferit prigoană - a murit bătrîn - a murit neștiut de nimeni - a murit de moarte bună - e numit «Cuviosul» - mai e numit «cel Nou» - nu apare în folclor - moaștele se află la București - e ocrotitorul Bucureștilor - e prăznuit pe 27 octombrie Last edited by costel; 29.10.2012 at 12:50:21. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|