![]()  | 
	   ![]()  | 
       
| 
 | 
  
| 
	 | 
| 
		 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Viziunea teologiei ortodoxe asupra controversei creationism-evolutionism 
		
		
		
		
		
		
			http://www.crestinortodox.ro/sanatat...ism-72652.html 
				__________________ 
		
		
		
		
		Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann)  | 
| 
		 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Având impresia că evoluția speciilor  este un fenomen real, unii filosofi si "teologi" au încercat să împace  ideea teoriei evolutioniste cu învățătura Bisericii despre Facerea  lumii, astfel incat a aparut a apărut teoria evoluționismul teist (sau  creationismul progresiv), teorie ce sustine ca Dumnezeu a creat materia  si legile universului, dar ca toate animalele, vegetatia si omul au  evoluat in milioane de ani, de la o prima forma de viata. 
		
		
		
		
		
		
			Principalele afirmații din teoria evoluționismului teist sunt următoarele: ![]() 1. Evoluția speciilor este un fapt real, dar ea nu s-a produs prin factori întâmplători, ci a fost condusă de Dumnezeu. 2. Adam este primul om, dar el a avut părinți animali. 3. Lumea vie (inclusiv firea lui Adam) era de la început stricăcioasă și muritoare. Animalele au murit, s-au descompus și s-au sedimentat, în zeci de milioane de ani înainte de Adam. 4. Biblia nu se contrazice cu teoria evolutiei, iar zilele creatiei sunt ere geologice. Spre exemplu il vom cita pe evoluționistul teist Kalomiros care afirmă „la porunca lui Dumnezeu, peștii au început să iasă din mare pe uscat, târându-se, mergând pe aripioarele lor și cu cozile lor, acum în afara apelor și apoi din nou în ele, devenind reptile amfibii, luând diferite forme și diferite dimensiuni. [...] Unele din aceste reptile și-au dezvoltat la porunca lui Dumnezeu în genele și cromozomii lor, abilitatea manifestată în capacități zburătoare, devenind primele păsări.” [1] Iar despre om, afirmă următoarele: „Ca indivizi, nu venim oare la existență prin evoluție? ” [2] „Harul lui Dumnezeu ne-a făcut să urcăm treptele care ne-au dus din țărână spre organismele unicelulare din apă, apoi spre trilobiți, după care Dumnezeu a luat de mână o creatură goală și tremurătoare, ce căuta hrană și încerca să scape de fiarele sălbatice, și a binecuvântat-o insuflându-i Duhul Vieții Sale și a făcut-o suflet spiritual viu, așezând-o într-o grădină sădită anume pentru el.” [3] Insa, impotriva tuturor acestor sustineri "teologice", vom arata in continuare ca evolutionismul test este o erezie, intrucat contrazice flagrant revelatia Facerii lumii, relatata in Sfanta Scriptura, precum si invatatura Sfintilor Parinti despre aceasta. Asadar, vom porni de la principiile sustinatorilor evolutionismului teist ce afrima ca nu exista nicio incompatibilitate intre teoria evolutiei si Facerea lumii revelata in Sfanta Scriptura, inaintand trei premise pe care acestia le accepta: a) evolutia speciilor dintr-una in alta este un fapt real; b) aceasta evolutie a avut nevoie de milioane de ani, asadar cele 6 zile ale facerii le putem interpeta alegoric ca ere geologice de milioane de ani; c) Cuvintele Sfintei Scripturi, fiind insuflate de Duhul Sfant, sunt adevarate si nu se pot contrazice intre ele. 1. Teoria evolutiei sustine ca viata a aparut pentru prima data in apa, adica in "oceanul primordial", dar Sfanta Scriptura arata ca primele forme de viata au fost facute in ziua a treia, insa pe pamant si nicidecum in apa, fiind vorba de plante: "Apoi a zis Dumnezeu: "Să dea pământul din sine verdeață: iarbă, cu sămânță într-însa, după felul și asemănarea ei, și pomi roditori, care să dea rod cu sămânță în sine, după fel, pe pământ!" Și a fost așa." 2. Teoria evolutiei sustine ca toate vietuitoarele de pe pamant isi au stramosi comuni in animalele din apa. Tot aceasta teorie sustine ca stramosii pasarilor sunt animalele de pe pamant, fie dinozauri de prada bipezi, fie "stramosi reptilieni". Insa Cartea Facerii contrazice din nou aceasta teorie a ordinii aparitiei vietuitorelor pe pamant, intrucat Dumnezeu a facut toate fiintele marine si toate pasarile pamantului in ziua a 5-a si abia in ziua a 6-a Dumnezeu aduce la viata animalele pamantului. Daca zilele facerii ar putea fi interpretate ca milioane de ani, intrebam cum au putut aparea pasarile dupa modelul evolutionismului teist, fara sa existe vreo incompatibilitate cu revelatia facerii care arata ca pasarile existau inainte de a exista animalele tereste? 3. Daca zilele Facerii ar putea fi interpretate alegoric, ca milioane de ani, venind astfel in sprijinul teoriei evolutioniste ce afirma ca omul are un stramos comun cu maimuta (primate), atunci aceasta ar insemna ca: A. Adam a avut ca stramos comun un animal, nefiind cu nimic mai presus de celelalte animale, cel putin intr-un stadiu initial. B. Femeia nu a fost luata neaparat din coasta barbatului ci ar fi putu fi si ea sa fie un "hominid" separat ca si barbatul. Ca urmare a acestor presupuneri nu se mai poate sustine ca Dumnezeu a „suflat” suflare vie peste tarana luata din pamant asa cum relateaza Biblia, si nu se poate sustine nici ca omul este chip si asemanare cu Dumnezeu, intrucat o primata sau oricare animal existent pe lumea aceasta nu are Chipul si Asemanarea cu Dumnezeu. Asadar, dupa aceste presupuneri inaintate de adeptii teoriei evolutionismului teist, ramane sa se concluzioneze ca Dumnezeu ar fi insuflat chipul si asemanarea Sa peste un astfel de "stramos" al omului. Insa aceasta afirmatie este lipsita de orice temei teologic. Și a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul și după asemănarea Noastră, ca să stăpânească peștii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietățile ce se târăsc pe pământ și tot pământul!" Si a luat Dumnezeu tarana din pamant si l-a facut pe Om. Iata ca din acest pasaj rezulta clar ca Dumnezeu nu l-a facut pe om dintr-un animal deja existent, ci l-a facut aparte pentru toate cele care erau deja facute: "Atunci, luând Domnul Dumnezeu țărână din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie." 4. Daca toata diversitatea creatiei a aparut in urma unui proces evolutiv inseamna ca moartea este un proces natural, iar nu o consecinta a pacatului stramosesc care a afectat toata creatia. Rezulta din aceasta ca moartea, suferinta și stricăciunea ar fi existat în lume înainte de păcatul lui Adam, si-atunci nu păcatul ar fi cauza morții si a suferintei, ci Dumnezeu care ar fi facut ca lucrurile sa fie asa. Ar insemna ca Dumnezeu nu a facut o lume perfecta si fara suferinta, ci una plina de durere. Insa Sf. Scriptura relateaza si intareste de nenumarate ori ca lumea la inceput era "buna foarte" iar singura cauza a mortii si stricaciunii in lume este doar pacatul: "Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau bune foarte." (Facere 1 :31) "Iar din pomul cunoștinței binelui și răului să nu mănânci, căci, în ziua în care vei mânca din el, vei muri negreșit!" "De aceea, precum printr-un om a intrat păcatul în lume și prin păcat moartea, așa și moartea a trecut la toți oamenii pentru că toți am păcătuit în el" "Că de vreme ce printr-un om a venit moartea, tot printr-un om și învierea morților." 
				__________________ 
		
		
		
		
		Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann)  | 
| 
		 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			5. Daca  evolutia speciilor dintr-una in alta ar fi un proces  real si continuu  in timp, iar omul s-ar trage dintr-un stramos comun cu  maimuta, atunci  nu mai putem spune ca exista o fire deplina si mereu  aceeasi pentru  toate vietuitoarele de pe pamant, deci nu mai exista o  fire omeneasca  deplina si mereu aceeasi, la toti oamenii si in toate  vremurile, pe care  Dumnezeu Fiul a luat-o pentru mantuirea si  indumnezeirea  noastra. Așadar, acceptarea evoluționismului înseamnă  negarea întrupării  Fiului lui Dumnezeu ca om pentru totdeauna, pentru  ca omul ar insemna  ca are posibilitatea de a se transforma si el in  alta specie, sub  influienta factorilor de mediu. A susține că există  evoluție înseamnă a  nega faptul că Hristos este Dumnezeu și Om deplin. 
		
		
		
		
		
		
			6. Admitand ca exista o evolutie a speciilor dintr-una in alta, nu se mai poate afirma ca "a pus Adam nume tuturor dobitoacelor și tuturor păsărilor cerului și tuturor fiarelor câmpului", asa cum relateaza Sf. Scriptura caci daca evolutia este un proces continuu, atunci Adam nu a pus nume tuturor vietuitoarelor de pe pamant pe care le-a facut Dumnezeu, intrucat ar mai fi avut sa apara multe alte specii noi din cele deja existente, dupa moartea lui. Dar lucrul acesta arata iarasi incompatibilitatea relatarilor din Sf Scriptura fata de teoria evolutiei teiste, teorie care imprumuta toate premisele si concluziile din teoria evolutiei ateiste, cu singura exceptie ca admite un dumnezeu care a initiat si condus procesul evolutiv, activ si astazi. 7. De vreme ce adepții evoluționismului teist susțin că zilele facerii pot fi interpretate alegoric ca milioane de ani, iar multe specii de viețuitoare au dispărut definitiv de la o eră la alta, înseamnă ca versetul 26, cap. 1 din textul Facerii este lipsit de temei în ceea ce privește înstăpânirea omului peste toată creația: "Și a zis Dumnezeu: „Să facem om după chipul și asemănarea Noastră, ca să stăpânească peste peștii mării și peste păsările cerului și peste dobitoace și peste tot pământul și peste toate vietățile ce se târăsc pe pământ!“". Așadar, omul nu a nu a primit în dar pământul, cu tot ceea ce a fost adus la existență pe el, ca pe ceva nou, întrucât conform teoriei evoluției, multe specii de animale și păsări au căzut pradă extincției mai înainte de apariția omului. 8. Daca zilele facerii ar fi intr-adevar milioane de ani, inseamna ca porunca a IV-a din decalog este cu totul lipsita de temei teologic, intrucat ziua Domnului de odihna nu ar mai fi o simpla zi, ci milioane de ani de "odihna". Insa Moise primeste direct de la Dumnezeu cele 10 porunci, dintre care porunca respectarii zilei de odihna a Domnului isi are ca temelie directa ziua a 7- a de la Facerea lumii: "Că în șase zile a făcut Domnul cerul și pământul, marea și toate cele ce sunt într-însele, iar în ziua a șaptea S-a odihnit. De aceea a binecuvântat Domnul ziua a șaptea și a sfințit-o." Concluzie: Evolutionismul teist este, din punct de vedere teologic, calul troian al teoriei evolutioniste ce incearca sa ascunda ateismul si relativismul sub masca unei teologii eretice, iar din punct de vedere stiintific este o incercare ridicola de a-L introduce clandestin pe Dumnezeu, in planul creatiei. Sustinatorii evolutionismului teist nu sunt constienti de faptul ca toata invatatura lor despre evolutie isi are radacina in teoria evolutionismului ateist (naturalismul), si ca orice lucru care isi are temelia intr-o minciuna nu poate fi decat o minciuna cel putin la fel de mare, oricat ar fi de poleita cu citate biblice scoase din context. Iata, acesta este absurdul celor care vor sa lipeasca minciuna cu adevarul, adica filozofia evolutionismului cu adevarul revelat din Sf. Scriptura. ------------------------------------------------------------------------------------------ [1] Alexandros Kalomiros, Sfinții Părinți despre originile și destinul omului și cosmosului, Ed. Deisis, Sibiu, 1998, p. 18. Comentariu: Kalomiros nu prezintă învățătura Sfinților Părinți, ci încearcă să argumenteze evoluționismul teist prin interpretarea greșită a scrierilor Sfinților Părinți. [2] Ibidem, p. 30. [3] Ibidem, p. 40. Comentariu: După părerea lui Kalomiros, acea creatură tremurătoare (viitorul om), încerca să scape de fiarele sălbatice. De aici rezultă erezia conform căreia fiarele sălbatice (carnivore) existau înainte de căderea protopărinților (Adam și Eva); adică Dumnezeu ar fi rânduit ca animalele să se omoare unele pe altele înainte de căderea omului în păcat. 
				__________________ 
		
		
		
		
		Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann)  | 
| 
		 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
				__________________ 
		
		
		
		
		Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann)  | 
| 
		 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
||||
		
		
  | 
||||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			http://www.ortodoxiatinerilor.ro/cre...-o-erezie.html 
		
		
		
		
		
		
			Autorul articolului "Razvan" nu cunoaste cele despre care vorbeste... "Principalele afirmații din teoria evoluționismului teist sunt următoarele: 1. Evoluția speciilor este un fapt real, dar ea nu s-a produs prin factori întâmplători, ci a fost condusă de Dumnezeu." Afirmatia este corecta. "2. Adam este primul om, dar el a avut părinți animali." Afirmatia este grestia, creationismul evolutionist teist nu afirma o asemnea elucubratie. Creationismul evolutionist teist afirma: Omul NU se "trage" din ceva (animale) ci omul doar din punct de vedere fiziologic, psiho-somatic nu se deosebeste cu nimic de animale, insa din punct de vedere duhovnicesc: doar omul pe langa viata biologica (fiziologica, psiho-somatica) are si viata duhovniceasca adica are ontologic capacitatea de a conlucra cu harul Duhului Sfant. "omul este animal indumnezeit". CUM a fost creat Adam este o taina (asemenea modului CUM "devine" painea si vinul adevarat trupul si sangele Domnului Iisus Hristos la Sfanta Liturghie prin conlucrarea omului -preotul si credinciosii- cu harul Duhului Sfant... asemenea modului CUM se intrupeaza in om Logosul, Fiul lui Dumnezeu... asemenea modului CUM in Iisus Hristos "locuieste trupeste toata deplinatatea Dumnezeirii" Coloseni 2,9... asemenea CUM noi oamenii "ne facem partasi firii Dumnezeiesti" II Petru 1,4... ) "3. Lumea vie (inclusiv firea lui Adam) era de la început stricăcioasă și muritoare. Animalele au murit, s-au descompus și s-au sedimentat, în zeci de milioane de ani înainte de Adam. "Recomand studiul scrierilor Sfantului Simenon Noul Tolog despre primii oameni, rai si iad. SIMEON NOUL TEOLOG, Sfântul, Discursuri teologice si etice. Scrieri I, trad. diac. Ioan I. Ica jr, Sibiu: Deisis 2001., pag 103 (pag 103 este aproximativa). "4. Biblia nu se contrazice cu teoria evolutiei, iar zilele creatiei sunt ere geologice." Pentru a vorbi de durata temporala trebuie precizat observatorul (un sistem de referinta fata de care se face masuratoarea duratei temporale). Trebuie avut in vedere ca timpul, durata temporala este indisolubil legat de cognitia existentiala a observatorului, adica timpul se percepe strans legat de notiunea de eveniment. Spatiul si timpul nu sunt coordonate (cadru) in care noi existam ci doar cognitii ale modului in care noi existam. Astfel zilele creatiei au durata temporala diferita pentru observatori diferiti... Doamne ajuta. Har si pace sa ne daruiasca Domnul Iisus Hristos. 
				__________________ 
		
		
		
		
		
			Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; Last edited by Eugen7; 03.10.2012 at 11:42:49.  | 
| 
		 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 Articolul nu e scris de acea persoana, e o preluare de la unul din autorii romani, l-am mai vazut. 1. Asta sustine evolutionismul teist, dar e o teorie aparuta inainte de ultimele cercetari stiintifice (Kalomiros a scris cartea in 1974), cum arata si Adrian Lemeni deocamdata stiinta contrazice teoria evolutionista. 2. Probabil tu nu stii exact ce spune evolutionismul teist, citeste cu atentie articolele si cartile date de tine ( posibil ca tu sa ai o alta parere fata de eroarea evolutionismului teist). Kalomiros si evolutionistii teisti spun ca Adam a fost luat dintre primatele sau oamenii primitivi de atunci, a suflat peste el si a devenit om. Si parintii lui se dezvoltasera prin evolutie din alte specii, mergand pana la organismele unicelulare (adica evolutionismul). 3. Gresit. Invatatura ortodoxa spune ca prin caderea lui Adam a intrat moartea in lume. Altfel Dumnezeu ar fi creat si moartea. Nici animalele nu mureau, nici oamenii. Unii sfinti chiar descriu animale si plante din Rai, nu se ofilesc si nu mor niciodata. 4. Iar teoria cu observatorii martieni. Facerea a fost revelata pentru a fi citita de oameni, nu de extraterestrii, sf. Efrem Sirul scrie de 12 ore pamantesti, nu de pe alta planeta. Iar interpretarea preferata de evolutionistii teisti, ca la Dumnezeu nu exista zile, dar nu exista nici ore, nici seara, etc. Last edited by catalin2; 03.10.2012 at 15:53:57.  | 
| 
		 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Parintele Serafim Rose despre evolutionism si evolutionismul teist. 
		
		
		
		
		
		
		
		"Potrivit teoriei evoluției, omul s-a ridicat din sălbăticie, și tocmai de aceea cărțile îi arată pe omul de Cro-Magnon său pe omul de Neanderthal foarte sălbatici la înfătișare, gata să-i dea cuiva în cap și să-i ia carnea. Evident, e doar ceva imaginar, nu un fapt întemeiat pe forma fosilelor sau pe altceva de felul acesta. Dacă crezi că omul provine din sălbăticie, vei interpreta întreaga istorie trecută în acești termeni. Dar Ortodoxia susține că omul a căzut din Rai. În filosofia evoluționistă nu e loc pentru o stare suprafirească a lui Adam. De-aceea, cei ce vor să păstreze și creștinismul și evoluționismul sunt siliți să alipească un Rai artificial unei creaturi de tip maimuță. E vădit că avem de-a face cu două sisteme diferite care nu pot fi amestecate. Până la urmă, se întâmplă că oamenii care fac acest lucru (inclusiv mulți catolici din ultimele decade) să vadă că au ajuns în încurcătură, acceptând deci că evoluția trebuie să fie corectă iar creștinismul un mit. Ei încep să spună despre căderea omului că este doar o cădere din imaturitatea cosmică: că atunci când oamenii-maimuță, aflați într-o stare de naivitate, au evoluat în ființe umane, au dobândit un complex de vinovăție - aceasta fiind căderea. Pe deasupra, ajung să creadă că la început nu există o singură pereche de ființe umane ci mai multe. Aceasta se numește poligenism - ideea ca omul provine din mai multe perechi. De îndată ce ai cedat ideii că Facerea și obârșia omului trebuie cercetate în chip raționalist - pe temeiul filosofiei naturaliste a gânditorilor moderni - trebuie să lași deoparte creștinismul. Filosofia naturalistă este tărâmul adevărurilor relative. Pe de altă parte, în învățătura Sfinților Părinți avem adevăruri descoperite și date nouă de oameni insuflați de Dumnezeu. În scrierile Sfinților Părinți există o mulțime de material despre evoluție, deși pare greu de crezut. Dacă cercetezi ce anume este evoluția din punct de vedere filosofic și teologic și apoi cauți acele probleme la Sfinții Părinți, poti să găsești o mare cantitate de informație. Nu putem pătrunde prea mult în ea acum, însă vom atinge câteva puncte, spre a caracteriza evoluția din punctul de vedere al învățăturii patristice.  | 
| 
		 
			 
			#8  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			Trebuie notat în primul rând că, după Sfinții Părinți, zidirea este ceva destul de diferit de lumea pe care o vedem azi; este vorba de un principiu cu totul diferit. Lucrul acesta se opune gândirii "evoluționiștilor creștini" moderni. Un astfel de evoluționist, "teologul" grec Panaghiotis Trempelas, scrie că "Pare a fi mai slăvit și mai dumnezeiește și mai în armonie cu metodele obișnuite ale lui Dumnezeu, pe care le vedem zilnic înfățișate în natură, să fi creat feluritele forme prin metode evoluționiste." 
		
		
		
		
		
		
		
		Vom nota aici că adeseori "teologii" sunt cam în urma timpului. Pentru a-și cere scuze față de dogma științifică, de multe ori vin cu lucruri pe care oamenii de știință le-au părăsit deja, fiindcă oamenii de știință citesc ceea ce se scrie. "Teologii" sunt adeseori speriați că vor ajunge să fie demodați sau să spună ceva ce nu se potrivește cu opiniile științifice. Astfel că adeseori se întâmplă ca ei să alunece către idei evoluționiste, necercetând problema în întregul ei, neavând o filosofie dusă până la capăt și neavând cunoștință de dovezile științifice și de problemele științifice. Ideea formulată de Panaghiotis Trempelas - potrivit căreia se presupune că și creația este în acord cu metodele pe care Dumnezeu le folosește tot timpul - nu are, în mod sigur, nimic patristic, căci Facerea este venirea lumii la ființă. Oricare dintre Sfinții Părinți care scrie despre aceasta va spune că primele șase zile ale Facerii au fost cu totul deosebite de orice altceva s-a întâmplat vreodată în istoria lumii. Chiar Fericitul Augustin spune: creația este o taină. El spune că nici măcar nu putem vorbi despre ea, fiind atât de diferită de experiența noastră: ea este mai presus de noi. Creația este ceva diferit; este începutul tuturor celor prezente, nu felul lor de a fi în prezent. Unii "teologi", mai curând naivi, încearcă să spună că cele șase zile ale Facerii pot fi perioade oricât de lungi, că pot să corespundă cu diferitele straturi geologice. Acest lucru este, bineînțeles, absurd, fiindcă straturile geologice nu au șase stratificări usor identificabile, sau cinci, sau patru sau orice altceva de felul acesta. Există o mulțime de stratificări, și nu corespund deloc cu cele șase zile ale Facerii. Deci asimilarea este mult prea inconsistentă.  | 
| 
		 
			 
			#9  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
			
			În realitate - chiar dacă pare un lucru îngrozitor de fundamentalist când îl rostești - Sfinții Părinți spun că acele zile erau de douăzeci și patru de ore lungime. Sfântul Efrem Sirul chiar le împarte în două perioade, fiecare de câte douăsprezece ore. Sfântul Vasile cel Mare spune că în Cartea Facerii cea dintâi zi nu se numește "ziua întâi", ci "zi una", fiindcă aceasta este ziua cea una cu care Dumnezeu a măsurat tot restul zidirii; adică ziua întâi, despre care el spune că a avut douăzeci și patru de ore, este exact aceeași zi care se repetă în restul creației. 
		
		
		
		
		
		
		
		Dacă te gândești mai bine, nu este nimic cu adevărat dificil în această idee, fiindcă zidirea lui Dumnezeu este ceva cu totul în afara cunoașterii noastre prezente. Asimilarea zilelor cu epocile nu are nici un sens; ele nu pot fi făcute să coincidă. Deci pentru ce ai avea nevoie de o zi care să fie de o mie său de un milion de ani lungime? Unii comentatori moderni, încercând să plaseze relatarea Facerii în interiorul scalei temporale evoluționiste, au încercat în zadar să arate că Sfinții Părinți credeau că cele șase zile ale Facerii ar fi epoci îndelungate. Cei ce au citat în acest scop menționarea de către Sfântul Ioan Damaschin a celor "șapte veacuri ale lumii" (Dogmatica) au interpretat greșit spusele lui. Ideea că istoria lumii cuprinde șapte vârste, corespunzând celor șapte zile ale săptămânii Facerii este foarte veche, aflată chiar în perioada precreștină (vezi Damian Thompson, The End of Time, University Press of New England, Hanover, New Hampshire, 1997, pp. 7 și 29, și Francis Haber, The Age of the World, Johns Hopkins Press, Baltimore, 1959, pp. 19-21); dar, potrivit acestei idei, cele șapte veacuri vin după săptămâna Facerii. Sfântul Simeon Noul Teolog arată limpede acest lucru când discută despre cele șase zile ale Facerii și despre ziua a șaptea, a odihnei lui Dumnezeu: "Dumnezeu, ca Unul ce cunoaște dinainte toate, a zidit creația într-o ordine și într-o stare bine împodobită, și a rânduit cele șapte zile ca preînchipuire a celor șapte veacuri viitoare". Chiar scrierile Sfântului Ioan Damaschin arată limpede că atunci când vorbește de "șapte veacuri" se referă la istoria lumii de după Săptămâna Facerii, căci spune că "cele șapte veacuri ale lumii prezente cuprind multe veacuri, adică generațiile de oameni" (Dogmatica). Lucrul acesta e și mai vădit într-un capitol ulterior al aceleiași lucrări, în care scrie anume despre cele șase zile ale Facerii, arătând că el privește lungimea zilelor - chiar a primelor trei zile de dinainte de facerea soarelui - ca având lungimea unei zile solare, din care 365 alcătuiesc "cele douăsprezece luni ale soarelui" (Dogmatica) Sfinții Părinți spun din nou, într-un singur glas, ca lucrările ziditoare ale lui Dumnezeu sunt instantanee. Sfântul Vasile cel Mare, Sfântul Ambrozie cel Mare, Sfântul Efrem Sirul și mulți altii spun că, atunci când Dumnezeu creează, El rostește cuvântul și este mai iute decât gândul. Există multe citate patristice pe această temă, dar nu ne vom ocupa de ele aici. Nici unul dintre Sfinții Părinți nu spune că facerea a fost lentă. Sunt șase zile ale Facerii pe care ei nu le descriu ca pe un proces îndelungat. Ideea că omul ar fi evoluat din ceva inferior este total străină oricărui Sfânt Părinte. Dimpotrivă, ei spun ca făpturile inferioare au apărut mai întâi spre a pregăti tărâmul fapturii celei mărețe, care este omul, ce trebuia să aibă o împărăție gata făcută înainte de a veni. Sfântul Grigorie Teologul spune că omul a fost făcut de Dumnezeu în ziua a șasea, sosind pe pământul proaspăt zidit. Există o învățătură patristică completă despre starea lumii și a lui Adam înainte de cădere. Adam a fost potențial nemuritor. Cum zice Fericitul Augustin, el a fost zidit cu putința de a fi ori muritor, ori nemuritor cu trupul, iar prin căderea sa, a ales a fi muritor cu trupul. Zidirea de dinainte de căderea lui Adam era într-o stare diferită. Sfinții Părinți nu ne spun prea multe despre ea: este ceva cu adevărat mai presus de noi. Dar unii Sfinți Părinți dintre cei mai contemplativi, precum Sfântul Grigorie Sinaitul, descriu starea Raiului. Sfântul Grigorie spune ca Raiul există și acum în aceeași stare pe care o avea atunci, dar a ajuns nevazut pentru noi. El este așezat între stricăciune și nestricăciune, astfel ca, atunci când în Rai un copac cade la pământ, el nu se descompune, așa cum vedem în jurul nostru, ci se preschimbă într-o materie bine mirositoare. Este o aluzie care ne spune că Raiul e mai presus de noi, că în el este o altfel de rânduială.  | 
| 
		 
			 
			#10  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 Citat: 
	
  | 
![]()  | 
	
	
		
| Tags | 
| creatie, darwin, evolutie, habotnici, maimute | 
		
  | 
			 
			Subiecte asemănătoare
		 | 
	||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari | 
| CREATIE sau EVOLUTIE? | C.tin | Teologie si Stiinta | 550 | 30.09.2017 18:36:17 | 
| Teoria Big-Bang-ului il exclude pe Dumnezeu din Creatie | neica_nimeni_altul | Teologie si Stiinta | 59 | 27.11.2012 13:25:23 | 
| creatie sau evolutionism? | codana | Generalitati | 11 | 15.09.2010 20:10:27 | 
| Crezi in evolutie? | radugherasim | Teologie si Stiinta | 680 | 07.03.2010 20:25:54 | 
| Evolutie sau involutie? | silverstar | Generalitati | 34 | 17.02.2007 23:09:45 | 
| 
 |