Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.09.2012, 16:26:20
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
pe ce temei scripturistic faci astfel de afirmatii?
Ți-am explicat că între Sfânta Scriptură și Sfânta Traditie este o legătură atât de stransă, încât nici nu se poate face deosebire între adevărul cuprins în una si în cealaltă. Mărturiile lor despre adevărul dumneizeiesc se sprijină unele pe altele. Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție sunt cele două căi de transmitere a Revelației dumnezeiești supranaturale. Ele transmit adevărul dumnezeiesc încredintat Bisericii spre păstrare și propovăduire.
Catehismul Ortodox spune cam așa: Sfintele Evanghelii si toate celelalte părti ale Noului Testament nu cuprind decât o parte din descoperirea dumnezeiască pe care Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, făcut om pentru a noastră mântuire, ne-a făcut-o prin viu grai in timpul petrecerii Sale pe pământ. Acest lucru ni-l spune sfântul apostol si evanghelist Ioan prin cuvinitele: «sunt si alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus si care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred — scrie el — ca în lumea aceasta nu ar incăpea cărtile ce s-ar fi scris» (Ioan XXI, 25).

Acelasi sfânt apostol mai arată în una din epistolele sale : «Multe având a vă scrie, n-am voit să le scriu pe hirtie si cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin si sa vă vorbesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină» (2 Ioan I, 12).

Mărturisirile acestea ne incredintează că multe din faptele si învătăturile Mintuitorului Iisus Hristos nu ni s-au păstrat In scris, ci că ele au fost însusite si duse mai departe prin viu grai, de sfintii apostoli si de urmasii acestora, din veac in veac până la noi. De asemenea, că acestea vor fi duse, cu intelesul lor adevărat, de adevăratii credinciosi crestini, până la sfârsitul veacurilor. Adică ni s-au păstrat si ni se fac cunoscute, în scopul mântuirii noastre, prin Sfânta Traditie.

Din cele arătate mai sus, întelegem că Sfânta Traditie este a doua cale sau formă principală, cu nimic mai prejos decât Sfânta Scriptură, egală cu ea, prin care ni s-a transmis Descoperirea dumnezeiască. Numai că această descoperire de la Dumnezeu a fost cuprinsă in scris mai târziu decât cea arătată în Sfânta Scriptură. Iar Sfânta Traditie este viata Bisericii in Duhul Sfânt, este suflul viu al vietii Bisericii.


Pe pământ, toate sunt îngăduite de Dumnezeu, dar nu toate ne zidesc: „Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de acestea”. (1 Corinteni 6, 12)

Acum să vedem ce spune Părintele Cleopa, un mare dohovnic contemporan al neamului nostru:
De aceea, crestinul care se foloseste de lumea aceasta trebuie sa fie ca si cum nu s-ar folosi de ea, " Ca chipul lumii acesteia trece " ( I Corinteni 7, 31; I Timotei 4, 4; Tit 1, 15 ). Indeosebi clericii, ca si apostolii de odinioara, trebuie sa fie tuturor pilda de infranare ( VI Ecumenic 12,13,18, 30 ) , spre slava lui Dumnezeu, spre folosul aproapelui si spre mantuirea lor ( Fapte 20, 34-35; I Corinteni 9, 12 si 27; Tit 1, 7; 2, 6; I Petru 1, 6 si 13 ).

Acolo unde pacatul a slabit si infranarea se indulceste, ca hrana buna se socoteste ca doctorie folosita in numele Domnului. Cei scrupulosi si neintelegatori in iconomia infranarii, trebuie sa se supuna sfaturilor duhovnicilor. Infranarea trebuie respectata, atat de clerici si monahi, cat si de mireni, respectandu-se invataturile Sfintilor Parinti, traditia Bisericii si sfaturile duhovnicului.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.09.2012, 16:29:32
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
nu pot sa-mi dau cu parerea la ceea ce nu ma pricep bine si mai ales nu sunt calificat in acel domeniu. Parerea mea este ca nu (legat de prezervativ)
Marii duhovnici contemporani sunt de o altă părere. Acum îmi este ste clar.

Uite ce mai spune Pr Cleopa:
- Prea Cuvioase, copiii care sunt avortati au suflet?
- Au! Cum să nu aibă?
- Dintr-a câta zi au ei suflet?
- Din clipa zămislirii. Căci spune proorocul Ieremia: Doamne, Tu zidesti duhul omului întru zămislire.
- Păi, înseamnă că sunt numai suflet, părinte.
- Sămânța bărbatului și a femeii este vie. Si atunci, în clipa împreunării, s-a zidit si sufletul si trupul
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.09.2012, 17:57:45
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.872
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Ți-am explicat că între Sfânta Scriptură și Sfânta Traditie este o legătură atât de stransă, încât nici nu se poate face deosebire între adevărul cuprins în una si în cealaltă. Mărturiile lor despre adevărul dumneizeiesc se sprijină unele pe altele. Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție sunt cele două căi de transmitere a Revelației dumnezeiești supranaturale. Ele transmit adevărul dumnezeiesc încredintat Bisericii spre păstrare și propovăduire.
Catehismul Ortodox spune cam așa: Sfintele Evanghelii si toate celelalte părti ale Noului Testament nu cuprind decât o parte din descoperirea dumnezeiască pe care Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, făcut om pentru a noastră mântuire, ne-a făcut-o prin viu grai in timpul petrecerii Sale pe pământ. Acest lucru ni-l spune sfântul apostol si evanghelist Ioan prin cuvinitele: «sunt si alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus si care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred — scrie el — ca în lumea aceasta nu ar incăpea cărtile ce s-ar fi scris» (Ioan XXI, 25).

Acelasi sfânt apostol mai arată în una din epistolele sale : «Multe având a vă scrie, n-am voit să le scriu pe hirtie si cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin si sa vă vorbesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină» (2 Ioan I, 12).

Mărturisirile acestea ne incredintează că multe din faptele si învătăturile Mintuitorului Iisus Hristos nu ni s-au păstrat In scris, ci că ele au fost însusite si duse mai departe prin viu grai, de sfintii apostoli si de urmasii acestora, din veac in veac până la noi. De asemenea, că acestea vor fi duse, cu intelesul lor adevărat, de adevăratii credinciosi crestini, până la sfârsitul veacurilor. Adică ni s-au păstrat si ni se fac cunoscute, în scopul mântuirii noastre, prin Sfânta Traditie.

Din cele arătate mai sus, întelegem că Sfânta Traditie este a doua cale sau formă principală, cu nimic mai prejos decât Sfânta Scriptură, egală cu ea, prin care ni s-a transmis Descoperirea dumnezeiască. Numai că această descoperire de la Dumnezeu a fost cuprinsă in scris mai târziu decât cea arătată în Sfânta Scriptură. Iar Sfânta Traditie este viata Bisericii in Duhul Sfânt, este suflul viu al vietii Bisericii.


Pe pământ, toate sunt îngăduite de Dumnezeu, dar nu toate ne zidesc: „Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos. Toate îmi sunt îngăduite, dar nu mă voi lăsa biruit de acestea”. (1 Corinteni 6, 12)

Acum să vedem ce spune Părintele Cleopa, un mare dohovnic contemporan al neamului nostru:
De aceea, crestinul care se foloseste de lumea aceasta trebuie sa fie ca si cum nu s-ar folosi de ea, " Ca chipul lumii acesteia trece " ( I Corinteni 7, 31; I Timotei 4, 4; Tit 1, 15 ). Indeosebi clericii, ca si apostolii de odinioara, trebuie sa fie tuturor pilda de infranare ( VI Ecumenic 12,13,18, 30 ) , spre slava lui Dumnezeu, spre folosul aproapelui si spre mantuirea lor ( Fapte 20, 34-35; I Corinteni 9, 12 si 27; Tit 1, 7; 2, 6; I Petru 1, 6 si 13 ).

Acolo unde pacatul a slabit si infranarea se indulceste, ca hrana buna se socoteste ca doctorie folosita in numele Domnului. Cei scrupulosi si neintelegatori in iconomia infranarii, trebuie sa se supuna sfaturilor duhovnicilor. Infranarea trebuie respectata, atat de clerici si monahi, cat si de mireni, respectandu-se invataturile Sfintilor Parinti, traditia Bisericii si sfaturile duhovnicului.
da, da, da...Hristos a lasat in Biblie ATAT cat ii este necesar omului pentru mantuire si a-l cunoaste pe Dumnezeu intrupat. Si cand am zis ca te ratacesti nestiind scripturile am stiut eu ce zic! Ioan spune in evanghelia sa: "Dar sunt și alte multe lucruri pe care le-a făcut Iisus și care, dacă s-ar fi scris cu de-amănuntul, cred că lumea aceasta n-ar cuprinde cărțile ce s-ar fi scris. Amin." (Ioan 21:25). Deci apostolul spune ca Hristos a facut si alte LUCRURI sau FAPTE nescrise (toate DUPA inviere) dari NU a lasat si alte INVATATURI neconsemnate in scris. Asta o spune evanghelistul care in scrierea sa a pus baza pe INVATATURA Mantuitorului si mai putin pe faptele sale, cum au facut ceilalti 3 evanghelisti. Asa ca nu veni tu sa-mi spui ca Hristos a mai lasat si alte invataturi pe care evanghelistii au omis sa le scrie (culmea toti 4 fix aceleasi "invataturi" au uitat sa le scrie). Nici Pavel nu a venit cu invataturi noi fata de evanghelii
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.09.2012, 18:44:05
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
da, da, da...Hristos a lasat in Biblie ATAT cat ii este necesar omului pentru mantuire
Asta spune Catehismul Ortox, pe care se pare că tu îl demontezi, la fel cum demiontezi și ceea ce spun unii sfinți.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.09.2012, 18:46:52
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Pr Dumitru Stănioaie ne vorbește de abstinență: http://www.youtube.com/watch?v=Ex_YF...feature=relmfu ...minutul 3:30
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.09.2012, 19:53:08
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cu privire la unirea dintre bărbat și femeie mi se pare că ea poate fi ratată în două moduri: primul este desfrânarea, respectiv căutarea doar a plăcerii și refuzând rodul firesc al ei, care sunt copiii, și transformarea celuilalt într-un obiect, cu care comunic doar epidermic, la nivelul senzațiilor; al doilea e prin respingerea plăcerii sau acceptarea ei ca pe ceva înjositor, însă necesar pentru procreere, unindu-ne cu celălalt doar pentru rod, și reducându-l din nou pe celălalt la trupul său, necesar de astă dată pentru un scop bun.

În primul caz e vorba de o pervertire, în cel de-al doilea de o ratare a condiției umane prin reducerea ei la animalitate.

Cred că păcat este și unul și celălalt, dacă sunt abordate așa, respectiv uitând că celălalt e un suflet unit cu trupul său și că taina în care intru cu el cuprinde atât sufletul cât și trupul în unirea cu Hristos. Poate fi o legătură care ne închipuim noi că e legiuită, însă dacă nu e dragoste este păcat, căci Dumnezeu lipsește acolo unde nu e iubire. Iar omul care nu iubește e un om bolnav.

E o stare schizoidă, nevindecată, în care sunt separat în mine însumi, sfâșiat fiind între două chemări - una animalică și cealaltă duhovnicească; vindecarea înseamnă tocmai îndumnezeirea integrală, inclusiv a animalității (și probabil de aceea sintagma „omul - animal îndumnezeit”), stăpânirea și transfigurarea ei în Biserică.

Cred că soții își pot trăi frumos relația dacă ascultă de Biserică, nedisprețuind trupul, dar nici supunându-i-se, ci asumându-l și supunându-l sufletului și duhului, căci aceasta îi este poziția firească, neferindu-se de nașterea de prunci dar nici iubindu-se doar cu acest scop, transfigurându-și treptat iubirea către una tot mai duhovnicească și mai netrupească, ținând posturile toate și rugându-se, trăind în relații bune, armonioase cu toți și toate, într-o relație bună cu trupul, sufletul și duhul său, cu trupul, sufletul și duhul soțului.

De altfel, consider că Ortodoxia asta a făcut mereu, asumând și transfigurând materia, nerespingând nimic în afară de păcat, trăind în pace dumnezeiască cu toate. Ea nu disprețuiește unirea bărbat-femeie, mai mult, o sfințește, scoțând-o din starea ei căzută și punând-o la înălțimea care i se cuvine.

Last edited by N.Priceputu; 25.09.2012 at 19:56:14.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.09.2012, 23:57:17
ioan cezar
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Cu privire la unirea dintre bărbat și femeie mi se pare că ea poate fi ratată în două moduri: primul este desfrânarea, respectiv căutarea doar a plăcerii și refuzând rodul firesc al ei, care sunt copiii, și transformarea celuilalt într-un obiect, cu care comunic doar epidermic, la nivelul senzațiilor; al doilea e prin respingerea plăcerii sau acceptarea ei ca pe ceva înjositor, însă necesar pentru procreere, unindu-ne cu celălalt doar pentru rod, și reducându-l din nou pe celălalt la trupul său, necesar de astă dată pentru un scop bun.

În primul caz e vorba de o pervertire, în cel de-al doilea de o ratare a condiției umane prin reducerea ei la animalitate.

Cred că păcat este și unul și celălalt, dacă sunt abordate așa, respectiv uitând că celălalt e un suflet unit cu trupul său și că taina în care intru cu el cuprinde atât sufletul cât și trupul în unirea cu Hristos. Poate fi o legătură care ne închipuim noi că e legiuită, însă dacă nu e dragoste este păcat, căci Dumnezeu lipsește acolo unde nu e iubire. Iar omul care nu iubește e un om bolnav.

E o stare schizoidă, nevindecată, în care sunt separat în mine însumi, sfâșiat fiind între două chemări - una animalică și cealaltă duhovnicească; vindecarea înseamnă tocmai îndumnezeirea integrală, inclusiv a animalității (și probabil de aceea sintagma „omul - animal îndumnezeit”), stăpânirea și transfigurarea ei în Biserică.

Cred că soții își pot trăi frumos relația dacă ascultă de Biserică, nedisprețuind trupul, dar nici supunându-i-se, ci asumându-l și supunându-l sufletului și duhului, căci aceasta îi este poziția firească, neferindu-se de nașterea de prunci dar nici iubindu-se doar cu acest scop, transfigurându-și treptat iubirea către una tot mai duhovnicească și mai netrupească, ținând posturile toate și rugându-se, trăind în relații bune, armonioase cu toți și toate, într-o relație bună cu trupul, sufletul și duhul său, cu trupul, sufletul și duhul soțului.

De altfel, consider că Ortodoxia asta a făcut mereu, asumând și transfigurând materia, nerespingând nimic în afară de păcat, trăind în pace dumnezeiască cu toate. Ea nu disprețuiește unirea bărbat-femeie, mai mult, o sfințește, scoțând-o din starea ei căzută și punând-o la înălțimea care i se cuvine.
Foarte frumos spus, deloc nepriceput cuvantul tau, Cristiane!
Multumesc, multumesc, Doamne ajuta!
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.09.2012, 00:05:36
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Mulțumesc, Cezar. Eu însumi vroiam să-ți spun că am găsit foarte interesantă și folositoare postarea ta anterioară.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 27.09.2012, 22:38:59
andreicosmovici andreicosmovici is offline
Member
 
Data înregistrării: 20.05.2008
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Catolic
Mesaje: 91
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Cred că soții își pot trăi frumos relația dacă ascultă de Biserică, nedisprețuind trupul, dar nici supunându-i-se, ci asumându-l și supunându-l sufletului și duhului, căci aceasta îi este poziția firească, neferindu-se de nașterea de prunci dar nici iubindu-se doar cu acest scop.
Hai sa vedem: care este fundamentul iubirii dintre sot si sotie? Fireste, nu vom putea spune ca relatiile conjugale, dar acestea din urma au un rol important in exprimarea iubirii. Avem cazuri de soti care au fost fortati sa stea departe unii de altii, si dupa ani de pribegie, au trait iarasi impreuna, avand chiar copii.

Daca relatia conjugala nu este precum apa, aerul si hrana pentru corp (deci relatia nu moare daca nu ai relatii conjugale), atunci cat de sus sa situam importanta relatiilor conjugale in cadrul cuplului? Fireste, aici ma refer la relatiile pe care le doresti pentru exprimarea iubirii, implicit pentru trairea placerii (altfel cum?...), care pot duce la o sarcină asumată. Eu cred că acest subiect este nediscutat, la modul general, si reprezintă o necunoscută pentru soț si soție. Fiindcă soțul, la modul general, ar dori o frecventa mai mare a relatiilor conjugale, dar se "lovește" de firea feminită, care este implinită prin tot ce se intampla in casa: copii, forfotă, viață, familie etc. Trebuie insistat să se ajungă la o cale de mijloc? Trebuie unul să stea după celălalt? Cine după cine? Trebuie scoase relațiile conjugale pentru exprimarea iubirii de pe agendă, ca să nu fie o apăsare, și să fie trăite doar când îi mai vine pofta soției? Cum trebuie acționat?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Poate deveni abstinenta o problema? teodoraianys Generalitati 110 21.09.2013 20:09:21
Cine da lui isi da, cine face lui isi face spre_rasarit Generalitati 0 11.10.2011 13:18:21
Cine poate face o religie unica pe tot pamintul?? Mihai36 Generalitati 14 28.07.2011 19:42:24
Educație sexuală în școli iar Iustin32 Generalitati 21 28.09.2009 21:30:02