Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.08.2012, 14:14:59
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Da, cu dezlegare arhierească. Se numește căsătorie cu disparitate de cult. Și căsătoriile mixte (în care unul dintre soți este catolic și celălalt este botezat acatolic) și căsătoriile cu disparitate de cult (între un catolic și un nebotezat) se pot face numai cu dezlegarea ordinariului (chiriarhul locului). Deosebirea dintre ele este că, în cazul căsătoriilor mixte, dezlegarea se obține ușor și, în caz de nevoie, este prezumată, pe când în cazul căsătoriilor cu disparitate de cult dezlegarea trebuie să fie expresă.

La ce anume învățătură a Sf Ap Pavel vă referiți ? Unde se pronunță el împotriva căsătoriilor mixte sau cu disparitate de cult ?

"Necredincioși", adică nebotezați ? Sau "cultural catolici" cum se mai spune, adică botezați care nu cred, drept care nu s-au căsătorit religios ?

După părerea mea (dar problema începe să mă depășească, trebuie întrebat un canonist pentru o părere autorizată) în ambele cazuri căsătoria se poate face. O excepție ar fi situația în care ei s-au căsătorit nu numai civil, ci și la ortodocși, protestanți sau alte culte acatolice. În asemenea caz, căsătoria a fost valabilă, deci cei doi nu pot contracta o nouă căsătorie.

Spre exemplu, eu m-am căsătorit cu soția mea la ortodocși. Nu pot invoca motivul că abia după aceea L-am descoperit pe Dumnezeu, astfel încât să cer o altă căsătorie.
M-am referit la invatatura Ap. Pavel data celor care erau casatoriti dupa ritualuri pagane si care apoi treceau la crestinism. Apostolul nu le spune ca de acum inainte traiesc in curvie daca nu fac si casatorie sacramentala si nici nu le spune ca ar putea sa se casatoreasca cu un altul daca sunt parasiti pentru ca vechea casatorie nu a fost sacramentala si erau in necredinta. Nimic din toate acestea, dimpotriva, Ap. Pavel se poarta ca si cum acea casatorie naturala si nesacramentala (dupa criteriile de azi) ar fi avut exact aceeasi valoare ca una sacramentala de azi. Sau imi scapa mie ceva?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.08.2012, 16:41:58
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
M-am referit la invatatura Ap. Pavel data celor care erau casatoriti dupa ritualuri pagane si care apoi treceau la crestinism. Apostolul nu le spune ca de acum inainte traiesc in curvie daca nu fac si casatorie sacramentala si nici nu le spune ca ar putea sa se casatoreasca cu un altul daca sunt parasiti pentru ca vechea casatorie nu a fost sacramentala si erau in necredinta. Nimic din toate acestea, dimpotriva, Ap. Pavel se poarta ca si cum acea casatorie naturala si nesacramentala (dupa criteriile de azi) ar fi avut exact aceeasi valoare ca una sacramentala de azi. Sau imi scapa mie ceva?
1 Corinteni capitolul al șaptelea concentrează învățătura apostolică despre căsătoria naturală și căsătoria sacramentală.

Astfel, versetele 1 Cor 7:10 și următorul statuază că o căsătorie contractată de nebotezați anterior convertirii lor este indisolubilă.

Imediat mai departe, vedem în versetele 12-17 situația în care Biserica o poate desface: este situația privilegiului paulin din Codex Iuris Canonici.

Prin urmare, deși căsătoria naturală ar fi bine să fie prezervată, Apostolul clarifică situația în care poate să nu fie prezervată în 1 Cor 7:15.

Privilegiul paulin este o desfacere a unei căsătorii reale, dar naturale. Anularea este declararea invalidității unei căsătorii reale ȘI sacramentale. De ce a doua poate fi declarată de orice tribunal canonic, pe când prima numai de Papa ? Fiindcă privilegiul paulin nu este direct cu autoritate de la Cristos, ci cu autoritate apostolică, după cum învață Apostolul în 1 Cor 7:12 "le grăiesc eu, nu Domnul".

Dacă mai există neclarități, punctați-le, ca să încercăm să le clarificăm, în măsura în care mă ajută priceperea.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.08.2012, 23:21:20
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
1 Corinteni capitolul al șaptelea concentrează învățătura apostolică despre căsătoria naturală și căsătoria sacramentală.

Astfel, versetele 1 Cor 7:10 și următorul statuază că o căsătorie contractată de nebotezați anterior convertirii lor este indisolubilă.

Imediat mai departe, vedem în versetele 12-17 situația în care Biserica o poate desface: este situația privilegiului paulin din Codex Iuris Canonici.

Prin urmare, deși căsătoria naturală ar fi bine să fie prezervată, Apostolul clarifică situația în care poate să nu fie prezervată în 1 Cor 7:15.

Privilegiul paulin este o desfacere a unei căsătorii reale, dar naturale. Anularea este declararea invalidității unei căsătorii reale ȘI sacramentale. De ce a doua poate fi declarată de orice tribunal canonic, pe când prima numai de Papa ? Fiindcă privilegiul paulin nu este direct cu autoritate de la Cristos, ci cu autoritate apostolică, după cum învață Apostolul în 1 Cor 7:12 "le grăiesc eu, nu Domnul".

Dacă mai există neclarități, punctați-le, ca să încercăm să le clarificăm, în măsura în care mă ajută priceperea.
Multumesc Mihnea. Cele spuse aici imi sunt clare, eu altceva aduceam in discutie si anume faptul ca Ap. Pavel nu considera ca cei casatoriti in stare de pagani ar fi trait apoi in curvie dupa venirea la credinta ci dimpotriva, ii vede casatoriti in curatenie iar pe copiii lor sfinti. Ca atare nu le cere sa se casatoreasca inca o data dar sacramental de data asta. Privilegiul Paulin nu este deci un privilegiu in a se casatori ci un privilegiu in a se putea desparti daca cel necredincios nu vrea sa continue viata alaturi de cel convertit. Si in ce sens este privilegiu de fapt? Ca doar nu de el depinde hotararea celuilalt. Cand sotul/sotia necredincio(oasa) hotaraste ca nu vrea sa mai stea, pai se duce pur si simplu, nu da socoteala vreunui tribunal ecleziastic, ca doar este necredincios. Ca atare ce face de fapt Papa in astfel de situatie? Declara casatoria invalida si persoana credincioasa se poate recasatori? Cum poate Papa sa invalideze o casatorie incheiata in afara granitelor bisericii? De unde rezulta ca apostolul ar fi dat voie la recasatorie in astfel de cazuri?
Poate ca mai simplu pentru a intelege eu este paralela propusa cu cazul ce cade sub autoritatea lui Hristos: cum procedeaza BC in caz de adulter? Invalideaza casatoria iar persoana inselata se poate recasatori? Ca eu stiam ca nu.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.08.2012, 01:11:49
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Multumesc Mihnea. Cele spuse aici imi sunt clare, eu altceva aduceam in discutie si anume faptul ca Ap. Pavel nu considera ca cei casatoriti in stare de pagani ar fi trait apoi in curvie dupa venirea la credinta ci dimpotriva, ii vede casatoriti in curatenie iar pe copiii lor sfinti. Ca atare nu le cere sa se casatoreasca inca o data dar sacramental de data asta.
Dacă așa îi vede Apostolul, tot așa îi vede și Biserica Apostolică. O căsătorie naturală devine căsătorie sacramentală (=supranaturală) prin chiar botezul soților.

Citat:
Privilegiul Paulin nu este deci un privilegiu in a se casatori ci un privilegiu in a se putea desparti daca cel necredincios nu vrea sa continue viata alaturi de cel convertit.
Absolut exact.

Citat:
Si in ce sens este privilegiu de fapt? Ca doar nu de el depinde hotararea celuilalt. Cand sotul/sotia necredincio(oasa) hotaraste ca nu vrea sa mai stea, pai se duce pur si simplu, nu da socoteala vreunui tribunal ecleziastic, ca doar este necredincios. Ca atare ce face de fapt Papa in astfel de situatie? Declara casatoria invalida si persoana credincioasa se poate recasatori? Cum poate Papa sa invalideze o casatorie incheiata in afara granitelor bisericii?
Este exact, cu nuanța că nu vorbim de invalidarea unei căsătorii, ci de desfacerea unei căsătorii reale, dar nesacramentale (naturale). Papa, mai întâi, trebuie să constate că cei doi sunt legați printr-o astfel de căsătorie. Există 4 condiții sau elemente ale unei căsătorii naturale, sintetizate aici. Pe urmă, trebuie verificat dacă într-adevăr soțul necredincios persistă în această stare, precum și dacă el dorește dizolvarea căsătoriei, ori este numai un pretext.

Citat:
De unde rezulta ca apostolul ar fi dat voie la recasatorie in astfel de cazuri?
De aici, mai exact 1 Cor 7:15 : Dacă însă cel necredincios se desparte, să se despartă. În astfel de împrejurare, fratele sau sora nu sunt legați; căci Dumnezeu ne-a chemat spre pace.

Citat:
Poate ca mai simplu pentru a intelege eu este paralela propusa cu cazul ce cade sub autoritatea lui Hristos: cum procedeaza BC in caz de adulter? Invalideaza casatoria iar persoana inselata se poate recasatori? Ca eu stiam ca nu.
Nu: BC (nimeni din BC, nici chiar Papa) nu are autoritatea să desfacă o căsătorie sacramentală valid încheiată și consumată, și în general să desfacă niciun Sacrament. Autoritatea BC este subsecventă autorității Mirelui Cristos, față de care Biserica este în ascultare, și nu invers. Știm asta de aici: ceea ce a legat Dumnezeu, omul să nu despartă (Matei 19:6). Deci, Biserica nu poate să facă ceva ce Domnul a zis să nu facă.

În lumina acestei învățături despre Sacramente (și în altă ordine de idei) vedem cât de aiurea sunt pretențiile unor atei militanți de a se "dezboteza". Biserica nu le poate da (la somația judecătorilor) decât un certificat cum că au fost radiați din Registrul Matricol al Botezaților. În ochii Domnului, e o simplă bucată de hârtie (dacă nu mai rău: o adeverință de apostazie). Ei au fost, rămân și vor rămânea în viața aceasta și în cea viitoare persoane botezate, cu marca de neșters a Botezului pe sufletul lor, fapt care le poate fi spre salvarea lor sau spre mai marea lor pedeapsă.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 07.08.2012 at 01:18:36.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.08.2012, 10:17:26
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Dacă așa îi vede Apostolul, tot așa îi vede și Biserica Apostolică. O căsătorie naturală devine căsătorie sacramentală (=supranaturală) prin chiar botezul soților.

Absolut exact.

Este exact, cu nuanța că nu vorbim de invalidarea unei căsătorii, ci de desfacerea unei căsătorii reale, dar nesacramentale (naturale). Papa, mai întâi, trebuie să constate că cei doi sunt legați printr-o astfel de căsătorie. Există 4 condiții sau elemente ale unei căsătorii naturale, sintetizate aici. Pe urmă, trebuie verificat dacă într-adevăr soțul necredincios persistă în această stare, precum și dacă el dorește dizolvarea căsătoriei, ori este numai un pretext.

De aici, mai exact 1 Cor 7:15 : Dacă însă cel necredincios se desparte, să se despartă. În astfel de împrejurare, fratele sau sora nu sunt legați; căci Dumnezeu ne-a chemat spre pace.



Nu: BC (nimeni din BC, nici chiar Papa) nu are autoritatea să desfacă o căsătorie sacramentală valid încheiată și consumată, și în general să desfacă niciun Sacrament. Autoritatea BC este subsecventă autorității Mirelui Cristos, față de care Biserica este în ascultare, și nu invers. Știm asta de aici: ceea ce a legat Dumnezeu, omul să nu despartă (Matei 19:6). Deci, Biserica nu poate să facă ceva ce Domnul a zis să nu facă.

În lumina acestei învățături despre Sacramente (și în altă ordine de idei) vedem cât de aiurea sunt pretențiile unor atei militanți de a se "dezboteza". Biserica nu le poate da (la somația judecătorilor) decât un certificat cum că au fost radiați din Registrul Matricol al Botezaților. În ochii Domnului, e o simplă bucată de hârtie (dacă nu mai rău: o adeverință de apostazie). Ei au fost, rămân și vor rămânea în viața aceasta și în cea viitoare persoane botezate, cu marca de neșters a Botezului pe sufletul lor, fapt care le poate fi spre salvarea lor sau spre mai marea lor pedeapsă.
Multumesc Mihnea de raspunsuri.
Insa tot imi este ceva neclar: daca botezul celor doi casatoriti initial in stare de pagani da valoare sacramentala casatoriei, sa inteleg ca dupa botez nu sunt considerati ca traiesc in curvie si nu trebuie sa faca ritualul casatoriei la preot? In timp ce cei care se casatoresc fiind botezati dar atei prin convingeri traiesc in curvie numai cu casatoria civila?


Iar a doua nelamurire: in ce mod se aplica in BC Cuvantul Domnului care permite despartirea sotilor in caz de adulter a unuia dintre ei?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.08.2012, 12:51:01
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Tartaruga Vezi mesajul
Insa tot imi este ceva neclar: daca botezul celor doi casatoriti initial in stare de pagani da valoare sacramentala casatoriei, sa inteleg ca dupa botez nu sunt considerati ca traiesc in curvie si nu trebuie sa faca ritualul casatoriei la preot?
Se pare că nu trebuie să mai facă ritualul căsătoriei, din ceea ce m-am documentat.

Citat:
In timp ce cei care se casatoresc fiind botezati dar atei prin convingeri traiesc in curvie numai cu casatoria civila?
Da, fiindcă, în timp ce nebotezaților Dumnezeu le cere aplicarea legilor naturale, deci căsătoria naturală este suficientă, botezații au promis că vor asculta lui Cristos ca unui Împărat și unui Dumnezeu.

Citat:
Iar a doua nelamurire: in ce mod se aplica in BC Cuvantul Domnului care permite despartirea sotilor in caz de adulter a unuia dintre ei?
Nu se aplică, fiindcă noi nu credem că există un Cuvânt al Domnului care să permită despărțirea în caz de adulter. Iată Cuvântul Domnului, pe care Biserica îl propagă națiunilor: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă!".
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 10.08.2012, 13:18:04
Demetrius Demetrius is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2012
Mesaje: 3.110
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Citat:
În prealabil postat de Tartaruga;
Insa tot imi este ceva neclar: daca botezul celor doi casatoriti initial in stare de pagani da valoare sacramentala casatoriei, sa inteleg ca dupa botez nu sunt considerati ca traiesc in curvie si nu trebuie sa faca ritualul casatoriei la preot?
Se pare că nu trebuie să mai facă ritualul căsătoriei, din ceea ce m-am documentat...
Neclaritatea lui Tartaruga v-a încurcat și pe dvs, d-le Mihnea.
Botezul nu dă valoare sacramentală căsătoriei civile; căsătoria civilă calcă botezul.

Până și Iisus Hristos, formal, pentru a împlini desăvârșirea, S-a botezat la Ioan deși acesta I-a spus că dimpotrivă, el trebuie botezat de Iisus.

Last edited by Demetrius; 10.08.2012 at 13:28:57.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 10.08.2012, 15:05:58
Tartaruga Tartaruga is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Mesaje: 709
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Se pare că nu trebuie să mai facă ritualul căsătoriei, din ceea ce m-am documentat.

Da, fiindcă, în timp ce nebotezaților Dumnezeu le cere aplicarea legilor naturale, deci căsătoria naturală este suficientă, botezații au promis că vor asculta lui Cristos ca unui Împărat și unui Dumnezeu.

Nu se aplică, fiindcă noi nu credem că există un Cuvânt al Domnului care să permită despărțirea în caz de adulter. Iată Cuvântul Domnului, pe care Biserica îl propagă națiunilor: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă!".
Multumesc Mihnea.

Pentru primul caz, rezulta ca, chiar si in absenta ritualului casatoriei, acea casatorie este sacramentala in urma botezului celor doi. Cum atunci nu se aplica:
"Ceea ce Dumnezeu a unit, omul sa nu desparta"? Cum de apostolul Pavel avea puterea de a decide o posibilitate de despartire trecand peste aceste cuvinte ale lui Dumnezeu?

Pentru cazul doi: cand au promis ceva lui Dumnezeu cei care sunt atei desi botezati bebelusi? Ca doar ei nu au promis nimic in momentul botezului si nu pot fi nici responsabili pentru faptele altora facute fara sa le fi cerut bebelusul nimic. Cum atunci se considera ca ar fi promis ceva lui Dumnezeu cand promisiunea a fost facuta de altii?
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Nunta mixta - care sunt problemele? Ciprian Mustiata Secte si culte 100 04.05.2013 13:31:46
Nunta honney Nunta 27 27.04.2011 19:25:22
nunta cojanete Nunta 3 24.03.2010 11:31:35
nunta killerandrew Nunta 5 07.07.2009 12:55:29
casatorie mixta, rog raspuns de la preot, daca se poate lumar Nunta 5 13.10.2008 20:29:10