Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.07.2012, 13:37:20
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul

Ce vreau sa va intreb? Nu daca cele doua propozitii sunt corecte d.p.d.v.al teologiei catolice, asta ne-ati spus deja, ci daca pt. dvs. cele doua propozitii sunt identice.
Oricare dintre cele două formule le folosesc, toți catolicii cred același lucru: că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul. Deci, cele două formule descriu o aceeași realitate, dar a doua este mai completă. Propoziția "delfinul este un mamifer" și propoziția "delfinul este un mamifer acvatic", deși ambele corecte, ambele uzuale, nu sunt identice, de vreme ce a doua este mai completă.
Când oamenii au spus "delfinul este un mamifer" ei au răspuns unei controverse: mulți susțineau, ba chiar îi învățau și pe alții, că delfinul este pește. Cred că a avut loc un congres, care a reunit toți oamenii în temă și au dezbătut problema pe toate fețele. Atunci, au adoptat rezoluția "delfinul este mamifer" ca să răspundă controversei "pește sau mamifer". La vremea respectivă, ei nu au avut în vedere că s-ar putea să vină o vreme, poate peste sute de ani, în care nu caracterul de mamifer al delfinului să fie contestat, ci faptul că este o făptură acvatică. Atunci, autoritatea competentă în materie de zoologie a adoptat o completare, definind delfinul ca mamifer acvatic. Ce s-a întâmplat după aceea ? Zoologii, din cauza spiritului rebel, nu toți recunosc autoritatea celui în drept, nemaivăzând în el pe urmașul Președintelui Colegiului Zoologilor de la început, unii spunând chiar că nu a existat nicio clipă, în acele vremuri, un Președinte al Colegiului Zoologilor, ci numai un Colegiu al Zoologilor în care toți zoologii erau egali. Alții spun că a existat, dar că era o funcție onorifică, adică nu corespundea unei realități, ci doar că exista uzanța ca, dacă mai mulți zoologi sunt pomeniți într-o lucrare, să fie întâi pomenit acela în capul listei. Culmea este că toți acești oameni, plini de spirit contestatar, sunt cei care spun că au aceeași credință de la început și că la Congresul despre Delfini s-a spus că delfinul este mamifer terestru. "Dar nu s-a spus: s-a spus că e mamifer și punct" zicem noi, mai mult, aducând ca temei diferiți autori cu activitate de neconstestat, care au spus în vremea când nu era zâzanie fie că delfinul este mamifer acvatic, fie că este mamifer, fie chiar că este acvatic. Dar că ar fi mamifer terestru, niciunul, nici măcar unul singur, nu a spus.

Citat:
Daca din punct de vedere dogmatic, formula cu filioque e identica cu cea fara filioque, ce sens mai are adagiul filioque? Nu e redundant, nu e un surplus arbitrar si conjunctural?

In schimb, daca cele doua propozitii nu sunt identice in privinta continutului dogmatic, iar „filioque” e un adagiu care aduce o nuanta necesara in plus, atunci care e acea nuanta?

Care e diferenta dintre „purcederea din Tatal” versus „purcederea din Tatal si din Fiul”. Ce are una si n-are cealalta, ca sa fie nevoie sa le rostiti uneori, cand cu filioque, cand fara filioque?

Ce caracteristica il individualizeaza pe Sf. Duh conform formulei cu filioque si ce caracteristica il individualizeaza conform formulei fara filioque?
Cum remarca cineva, individualizarea stă în origine. Fiul își are originea numai în Tatăl. Sf Duh își are originea în Tatăl și în Fiul. Dacă Sf Duh ar avea originea numai în Tatăl, nu ar exista nici o individualizare a Lui față de Fiul. Deci, în loc de Treime, am avea Doime.

Citat:

Asta nu prea inteleg (printre multe altele :)), de ce aveti nevoie de doua formule, distincte ca mod de exprimare, pt. a afirma unul si acelasi continut dogmatic?

Sau daca e vorba totusi de doua continuturi dogmatice distincte, iar formula cu filioque e absolut necesara pt. a o imbogati dogmatic pe cea fara filioque, atunci nu inteleg de ce nu renuntati la aceasta din urma?
Formula cu Filioque are, cum am arătat, mai multă precizie, conținând o clarificare în plus. Dar Biserica este indefectibilă, adică este aceeași Biserică cu cea întemeiată la Pentecoste. Prin urmare, nu putem renunța nici la formula fără Filioque, fiindcă în general nu putem renunța la nimic din ceea ce Sfinții Părinți, cu autoritate, au statuat. Nimeni, rugându-se asemenea lor, nu greșește. Ceea ce a fost considerat bun și sfânt atunci (în cazul în speță: formula fără Filioque) este bun și sfânt și acum și așa va fi și în viitor.

Citat:
Scuze pt. intelegerea limitata, dar imi pare ca folosirea ambelor formule in Biserica Catolica, in functie de conjunctura, produce mai multa ambiguitate, decat daca ati folosi-o doar pe cea cu filioque.
Așa cum Isus nu ne-a lăsat un manual de religie, ci avem o Carte unică ce este, de fapt, compusă din mai multe cărți ce se completează unele pe altele și tratează mereu aceleași probleme de fiecare dată din alt unghi, tot așa Biserica Catolică nu are o singură formulare a mărturisirii de credință. Am observat că ortodocșii, când spun "Crez" se referă la cel de la Niceea cu adausurile de la Constantinopol. Dar noi, când spunem "Crez", nu e suficient, ci trebuie precizat. Care Crez ? Niceno-constatinopolitan ? Apostolic ? Acesta din urmă e folosit chiar mai des, fiind mai scurt și fiind conținut în devoțiunea Sf Rozariu. Și totuși, deși mai sumar, are o precizare în plus: aceea că Domnul, după moartea Sa și înainte de învierea Sa, S-a coborât în iad. Să însemne, atunci, că ar fi heterodoxă credința în Coborârea la Iad a Domnului, fiindcă despre asta nu spun nimic Părinții de la Constantinopol ? Desigur că nu: au spus alții. Credința e aceeași, Crezurile se tot clarifică prin adăugiri, așa cum s-a clarificat formula de la Constantinopol față de cea de la Niceea. Ceea ce, gândesc eu, de fapt îi enervează pe ortodocși este faptul că noi am adăugat ceva la formularea de la Constantinopol. Dar noi vedem că mereu s-a adăugat ceva și credem că mileniul al II-lea al Bisericii nu diferă cu nimic de primul mileniu în această privință. Câtă competență avea Biserica atunci în materie de formulări de credință, tot atâta are și acum. Asta înseamnă credința într-o Biserică vie, față de o viziune a Bisericii-muzeu. Când a simțit mereu nevoia Biserica să clarifice ? Când au existat persoane cu autoritate (episcopi) care să conteste o învățătură de credință. Crezul de acum spune, laconic: "Cred într-un Botez spre iertarea (remisiunea) păcatelor". Noi subînțelegem prin "păcate": păcatele actuale plus păcatul ancestral. Dar, dacă mâine se vor trezi câțiva episcopi catolici să spună că Botezul nu remite păcatul ancestral, fiindcă de fapt nu există nici un păcat ancestral, ci toți oamenii, de la Răscumpărare încoace, se nasc în stare de grație sfințitoare ? Nu vă mirați: ipoteza e ceva mai plauzibilă decât ați crede. Atunci, cum va reacționa Biserica ? Este de presupus că Papa de atunci va face o nouă precizare în Crez, formula devenind nu alta, fiindcă noi nu învățăm învățături noi, ci mai completă: "cred într-un Botez spre iertarea păcatelor actuale și a păcatului ancestral". În fond, asta e misiunea Bisericii pe pământ: să clarifice credința, pentru ca oamenii să nu rătăcească.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 12.07.2012 at 13:47:31.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 12.07.2012, 13:45:27
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cum remarca cineva, individualizarea stă în origine. Fiul își are originea numai în Tatăl. Sf Duh își are originea în Tatăl și în Fiul. Dacă Sf Duh ar avea originea numai în Tatăl, nu ar exista nici o individualizare a Lui față de Fiul. Deci, în loc de Treime, am avea Doime.
Consider ca aceasta afirmatie indica tocmai contrariul scopului propus, introducand un dezechilibru in modul existentei persoanelor Sfintei Treimi.

Daca persoana Sfantului Duh ar fi cauzata si de catre Fiul atunci Duhul Sfant ar fi subordonat (conditionat) din puct de vedere existential de catre persoana Fiului.

Sfintii Parinti afirma in mod unanim ca doar Persoana lui Dumnezeu Tatal este cauza modului de existenta atat a persoanei Fiului prin nastere, cat si a persoanei Duhului Sfant prin ἐκπορευόμενον.

Astfel afirm ca asertiunile Deliei sunt pertinente si binevenite.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 12.07.2012, 13:54:51
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Daca persoana Sfantului Duh ar fi cauzata si de catre Fiul atunci Duhul Sfant ar fi subordonat (conditionat) din puct de vedere existential de catre persoana Fiului.
Ideea aceasta conține premiza că o relație de cauzare implică o relație de subordonare. Dacă ar fi așa, ar însemna că cei care afirmă că Sf Duh este cauzat numai de Tatăl, afirmă de fapt că Sf Duh este subordonat Tatălui, ceea ce este erezie. Prin urmare, premiza a fost falsă, Q.E.D.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #4  
Vechi 12.07.2012, 14:03:04
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ideea aceasta conține premiza că o relație de cauzare implică o relație de subordonare. Dacă ar fi așa, ar însemna că cei care afirmă că Sf Duh este cauzat numai de Tatăl, afirmă de fapt că Sf Duh este subordonat Tatălui, ceea ce este erezie. Prin urmare, premiza a fost falsă, Q.E.D.
Consider lapidara si inadecvata asertiunea dvs.
Teologia nu se poate baza pe sofisme.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.07.2012, 13:52:59
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Ceea ce, cred eu, de fapt îi enervează pe ortodocși este faptul că noi am adăugat ceva la formularea de la Constantinopol.
Domnule Mihnea Dragomir nu adaugarea unor cuvinte care sa pastreze sensul original este problema, ci schimbarea sensului teologic al Crezului niceo-constantinopolitan, pe care l-au dat Sfintii Parinti.

Spre exemplu cuvantul "catholic" teologia si ecleziologia romano-catolica l-a pastrat in Crez insa i-a dat un alt sens (introducand conceptul de "biserica particulara" de care teologia patristica din acele vremuri era straina). (Evident ca acest lucru s-a facut in mod tendentios pentru a sustine "primatul papal".)

Teologia si ecleziologia ortodoxa pastreaza sensul original al cuvantului "catholic" acela de deplinatate a Bisericii (ca trup al lui Hristos) in fiecare Biserica locala.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.07.2012, 15:09:05
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Prin analogia dvs., ne spuneti ca propozitiile „delfinul este mamifer” si „delfinul este mamifer acvatic” sunt ambele corecte, dar cea de-a doua e mai cuprinzatoare. Asta ne-ati mai spus-o deja.
Propozitia „delfinul este mamifer acvatic” nu contrazice propozitia „delfinul este mamifer”, ci doar aduce un atribut specific in plus.
Eu va intrebasem ce atribut specific aduce in plus adagiul filioque, fara sa intre in contradictie cu formula fara filioque?

Imi reformulez nedumerirea, mai pe scurt:

Dvs. afirmati urmatoarea propozitie:

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Cum remarca cineva, individualizarea stă în origine. Fiul își are originea numai în Tatăl. Sf Duh își are originea în Tatăl și în Fiul. Dacă Sf Duh ar avea originea numai în Tatăl, nu ar exista nici o individualizare a Lui față de Fiul.
Iar „Presedintele Colegiului Zoologic”, trecut intre timp la Domnul, si a carui autoritate indiscutabila n-o contesta decat „zoologii rebeli”, afirma in 1995 urmatoarele:

„The doctrine of the Filioque must be understood and presented by the Catholic Church in such a way that it cannot appear to contradict the Monarchy of the Father nor the fact that He is the sole origin ( arche aitia) of the ekporevsis of the Spirit.

„On the basis of Jn 15:26, this Symbol confesses the Spirit „ to ek tou Patros ekporevomenon” (“who takes his origin from the Father”).
The Father alone is the principle without principle (arche aitia) of the two other persons of the Trinity, the sole source (pigi) of the Son and of the Holy Spirit. The Holy Spirit therefore takes his origin from the Father alone (ek mono tou Patros) in a principal, proper and immediate manner.”
(sursa: http://www.ewtn.com/library/CURIA/PCCUFILQ.HTM)

Ca sa n-o mai lungesc iar, inevitabil, intrebarea care imi vine este: dvs. considerati propozitia dvs. de mai sus ca fiind identica ca si continut dogmatic (nu ca formulare) cu afirmatiile Papei Ioan Paul al II-lea?

Sau si mai scurt. Dvs. sunteti „mai zoolog” decat „presedintele colegiului zoologilor”?

Multumesc de raspuns. Si cu asta, ma opresc, nu mai insist.

Last edited by delia31; 12.07.2012 at 16:19:06.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.07.2012, 15:19:07
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
„The doctrine of the Filioque must be understood and presented by the Catholic Church in such a way that it cannot appear to contradict the Monarchy of the Father nor the fact that He is the sole origin ( arche aitia) of the ekporevsis of the Spirit.

„On the basis of Jn 15:26, this Symbol confesses the Spirit „ to ek tou Patros ekporevomenon” (“who takes his origin from the Father”).
The Father alone is the principle without principle (arche aitia) of the two other persons of the Trinity, the sole source (pigi) of the Son and of the Holy Spirit. The Holy Spirit therefore takes his origin from the Father alone (ek mono tou Patros) in a principal, proper and immediate manner.”
(sursa: http://www.ewtn.com/library/CURIA/PCCUFILQ.HTM)
Consider ca Papa Ioan Paul al II-lea este inechivoc in ceea ce priveste doctrina filioque.
Reafirm cu aceasta ocazie ca sunt in asentimentul Deliei.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 12.07.2012, 15:28:01
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Eugen7 Vezi mesajul
Consider ca Papa Ioan Paul al II-lea este inechivoc in ceea ce priveste doctrina filioque.
Reafirm cu aceasta ocazie ca sunt in asentimentul Deliei.


Si eu al Papei. In aceasta privinta. In schimb, in alte privinte, ca de ex. imaculata conceptione, hmmm, nici vorba.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 12.07.2012, 16:05:20
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Si eu al Papei. In aceasta privinta.
Binevenita precizarea.

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
In schimb, in alte privinte, ca de ex. imaculata conceptione, hmmm, nici vorba.
Evident.
Invatatura aceasta ("imaculata conceptie" care denote o intelegere eronata a pacatului stramosesc) precum si cea a harului creat apar datorita conceptiei mantuirii in sens juridic la baza careia sta afirmatia "murim pentru ca pacatuim".

Dupa cum am afirmat in numeroase postari, teologia ortodoxa in care mantuirea este vazuta in sens curativ, tamaduitor (si nu juridic) la baza careia sta afrimatia: "pacatuim pentru ca murim" (II Cor 15,56) este robusta si inechivoca si in ceea ce priveste doctrina despre Maica Domnului, Nascatoarea de Dumnezeu, Pururea Fecioara:nasterea (om adevarat, zamislit si nascut firesc din parintii ei, avand firea cazuta a lui Adam), adormirea-moartea umana, invierea ei de catre Hristos - preacinstirea (numai si numai datorita lui Hristos Iisus, Fiul ei si Dumnezeul ei si al nostru); si in ceea ce priveste harul (lucrarea, energia) lui Dumnezeu care nu poate fi creat (adica avand un inceput temporal ceea ce implica o limitare...)

Last edited by Eugen7; 12.07.2012 at 16:10:42.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 12.07.2012, 16:47:19
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul

„The doctrine of the Filioque must be understood and presented by the Catholic Church in such a way that it cannot appear to contradict the Monarchy of the Father nor the fact that He is the sole origin ( arche aitia) of the ekporevsis of the Spirit.

„On the basis of Jn 15:26, this Symbol confesses the Spirit „ to ek tou Patros ekporevomenon” (“who takes his origin from the Father”).
The Father alone is the principle without principle (arche aitia) of the two other persons of the Trinity, the sole source (pigi) of the Son and of the Holy Spirit. The Holy Spirit therefore takes his origin from the Father alone (ek mono tou Patros) in a principal, proper and immediate manner.”
(sursa: http://www.ewtn.com/library/CURIA/PCCUFILQ.HTM)
Cele de mai sus sunt același lucru cu ceea ce a susținut Biserica la Conciliul Ecumenic de la Ferrara-Florența:
the Latin Church recognizes but one principle, one cause of the Holy Spirit, namely, the Father. It is from the Father that the Son holds his place in the 'Procession' of the Holy Ghost. It is in this sense that the Holy Ghost proceeds from the Father, but He proceeds also from the Son.. (sursa) Acolo (sau la Lyon, nu mai știu) se ajunsese la o hotărâre dogmatică ce afirma că "Sf Spirit purcede de la Tatăl prin Fiul".

Eu mă mir că dv nu sesizați că aceasta este diferit de ceea ce cred ortodocșii, anume că Fiul nu ar juca niciun rol în generarea Sf Spirit.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
Răspunde