Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.05.2012, 13:45:15
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
O.K. Propun ca aceasta idee sa o reluam dupa ce clarificam versetel 1 Petru 3.
Vezi, persiști pe acest drum greșit (premisa falsă)! Amâni să discutăm tocmai "cheia" înțelegerii și între timp dezvolți o întreagă filosofie bazată pe o eroare de interpretare. Păi zi tu, e corect?

Dar, hai, fie de la mine...

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Asa este,
Așa este ce? Că n-am acuzat filosofia, ci premisa. OK, dar aștept să-mi confirmi și partea a II-a a frazei:
Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Spune că nu-i așa! Adică Sheol-ul ar fi un loc de chin în care păcătoșii morți își regretă păcatele și sunt chinuiți de remușcări.
Așa este că pornești de la această premisă [din nou] falsă (spun eu)?

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
cu diferenta ca in momentul coborarii Mantuitorului Hristos la iad - adica in aceste Sheol - a propovaduit acestora slobozenia.
Momentul propovăduirii nu este acela, ci cu câteva mii de ani înainte, adică tocmai în vremea de dinainte de Potop. Dacă spui că nu e așa, ai de rezolvat trei chestiuni:
  1. de ce nu le-a propovăduit "sufletelor" (care în concepția ortodoxă trebuiau să fie în Iad), ci a propovăduit "duhurilor"- adică acea parte care comunică cu Dumnezeu (conform aceleași concepții).
  2. Pe timpul morții duhul e retras de Cel care l-a dat (așa spune Biblia). Dacă Dumnezeu a comunicat (a propovăduit) acestora, înseamnă că acei oameni antediluvieni erau în viață; deci aceasta se putea petrece doar înainte de Potop.
  3. Dacă propovăduirea are loc în Iad și nu înainte de Potop, cum justifici această alegere selectivă (doar cei care trăiau în vremea Potopului)? De ce nu și milioanele de oameni care au trăit înainte și după Potop? Ei nu aveau dreptul la această "a 2-a șansă" (altă erezie ce decurge din dogma nemuririi sufletului)?
Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Aici, 1 Petru 3, 19 cuvantul grec este chiar mai "curajos" decat traducerea in romana, si anume "πορεύομαι" ceea ce inseamna "a(-i) conduce, a(-i) duce spre".
Dupa traducerea mea Mantuitorul Hristos le-a condus pe duhurile tinute in inchisoare spre slobozenie.
Poate ți-aș accepta "traducerea", dacă sensul și acordul s-ar face cu duhurile [răzvrătite] (neutru, plural) și nu cu Hristos (masculin, singular). Forma verbului este [πορευθείς] la masculin, singular.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
"18.Că și Hristos o singură dată a suferit moartea pentru păcate, El, Cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât în trup, dar viu făcut în duh,
19.întru care [duh] pogorându-Se, le-a propovăduit și duhurilor ținute'n închisoare..." 1 Petru 3.
Iată și o variantă mai corectă, oferită nu de un adventist, ci tot de un creștin adept al "nemuririi sufletului":

"Căci și Cristos a suferit o dată pentru totdeauna pentru păcate – El, Cel Drept, pentru cei nedrepți – ca să vă aducă la Dumnezeu. El a fost dat la moarte în trup, dar a fost făcut viu prin Duhul, în Care, de asemenea, S-a dus și le-a predicat duhurilor din închisoare," (1 Petru 3,18.19 - versiunea NTR)

Observi sensul frazei? Hristos de asemenea le-a propovăduit antediluvienilor prin Același Duh (Duhul Sfânt) prin Care a fost înviat.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Pogorarea la iad survine in urma mortii in trup a Mantuitorului, sunt 2 evenimente care se succed temporal si vorbim de aceeasi persoana a Sf.Treimi.
Nu se poate spune ca Hristos ca ipostas al Sf.Treimi s-a ascuns intr-un alt ipostas al Sf.Treimi pentru a propovadui slobozirea. Asta ar insemna ca ipostasul, Persoana Mantuitorului ar suferi o pierdere prin moartea Sa in trup din moment ce ar avea nevoie de o alta Parsoana a Sf.Treimi pentru a se pogora la iad.
Cred că m-ai înțeles greșit... Propovăduirea s-a făcut nu în Iad, ci la fața lu' locu'! Adică acolo și când (citim mai departe) se construia corabia lui Noe. Și anume prin Duhul Sfânt - Același Care L-a și înviat pe Hristos. E chiar așa de greu de priceput?

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Vezi, afirmatia ta cuprinde un adevar pe care in mod inconstient l-ai simtit: antediluvienii au fost pedepsiti pentru pacatele lor, mai precis pentru neascultarea lor. Conform afirmatiei ipotezei tale, ar insemna ca antediluvienii ar fi pedepsiti de 2 ori pentru acelasi pacat, ceea ce nu e conform chiar cu Legea lui Moise.
Orice răzvrătit împotriva lui Dumnezeu e pedepsit de 2 ori (cum te exprimi tu): odată prin moartea I-a (de care avem parte toți buni și răi- căci toți am păcătuit) și apoi prin moartea a II-a (iazul de foc) de la sfârșitul veacurilor. Potopul a reprezentat pentru antediluvieni moartea I-a, la fel cum pentru alții a fost cancerul, accidentul de mașină, ori stopul miocardic.


Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
De aceea, S-a pogorat Mantuitorul la iad pentru a le propovadui celor din vremea lui Moise slobozenia: este un act just de dreptate iertatoare, nu crezi?
  • care "Moise"? Poate Noe!
  • care "slobozenie"? Tot repeți acest cuvânt, dar eu nu-l văd în textul petrin!
  • care "dreptate iertătoare"? Dreptatea se va face la judecată, când fiecare va fi răsplătit după faptele lui. Iar iertarea se acordă în urma pocăinței omului (recunoaștere, cerere de iertare, ferire continuă de a mai păcătui), pocăință negăsită la contemporanii lui Noe.
Antediluvienii au beneficiat de răbdarea lui Dumnezeu, de mila și harul său, cât timp se construi corabia și cât timp Noe le predica pocăința. Niciun contemporan de-al nostru n-a beneficiat de un har atâta de îndelung răbdător ca aceia: 120 de ani!
  #2  
Vechi 31.05.2012, 14:34:04
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Vezi, persiști pe acest drum greșit (premisa falsă)! Amâni să discutăm tocmai "cheia" înțelegerii și între timp dezvolți o întreagă filosofie bazată pe o eroare de interpretare. Păi zi tu, e corect?
Dorinta mea de a lamuri aceasta problema nu a fost anulata, ci doar amanata pentru a incerca sa fac mai clare problemele.
Eu cred ca Sheol-ul "populat" de sufletele celor morti a fost luminat de propovaduirea Mantuitorului Hristos atunci cand S-a pogorat la iad - de fapt Sheol, locuinta mortilor. A nu se confunda cu iadul apocaliptic.

Tu spui:
"Încă o dată amintesc: faptul că versetul face referire la mormânt (de fapt, în originalul ebraic, sugestivul termen este [דוּמה] "locul tăcerii") indică faptul că e vorba de morții-morți, nu de morții în sens spiritual (metaforic)."

Ce te face sa crezi ca mortii-morti din Sheol sunt vii d.p.d.v.spiritual?
Cele 2 idei se pot impaca foarte bine, si anume: mortii-morti din Sheol sunt si morti spiritual, dar sunt constienti si mustrarea lor de constiinta ii osandeste.
Dar, vorbim acum de perioada de dinaintea Mortii Mantuitorului Hristos.
Cand insa Hristos S-a pogorat la iad - adica in acest locas al mortilor, in acest Sheol mortii-morti locuitori ai Sheol-ului I-au ascultat propovaduirea.
Aceasta este ipoteza mea in deplina concordanta cu 1 Petru 3, 18-19.
Si mai mult, ipoteza aceasta nu despica Ps.113 in doua, ci rezoneaza cu ideea ca "noi, cei vii" ii reprezinta pe cei care Il cunosc si binecuvinteaza pe Domnul.
  #3  
Vechi 31.05.2012, 15:07:42
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Cele 2 idei se pot impaca foarte bine, si anume: mortii-morti din Sheol sunt si morti spiritual, dar sunt constienti si mustrarea lor de constiinta ii osandeste.
Dacă morții-morți sunt morți și din punct de vedere spiritual, înseamnă că sunt morți-morți-morți! Nu vreau să arunc în derizoriu problema, dar vezi și tu unde ajungem când nu numim moartea moarte, ci un fel de viață în moarte...

Iar dacă cei din Sheol erau morți-morți-morți, cum mai puteau ei să fie "conștienți" și să mai aibă și mustrări de conștiință adică să rezoneze la o predică?

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Dar, vorbim acum de perioada de dinaintea Mortii Mantuitorului Hristos.
Cand insa Hristos S-a pogorat la iad - adica in acest locas al mortilor, in acest Sheol mortii-morti locuitori ai Sheol-ului I-au ascultat propovaduirea.
Vezi, facem ce facem și ajungem la problema inițial nerezolvată. O expun pe scurt aici: morții-morți-morți din Sheol nu mai aveau nici sentimente, nici resentimente, pentru că ei "nu mai știau nimic". Așa spune Scriptura, nu eu... cunoști textele, le-am postat de atâtea ori...

Deci când Hristos S-a pogorât în mormânt (Sheol), nu avea cui să-i predice, nu avea ce să le predice (ei au avut timpul lor de ascultat predici) și mai ales cum să le predice. Asupra ultimei sublinieri nu mai insist, există un topic special dedicat acestui subiect.

Aștept în continuare răspuns la postarea mea anterioară. Dacă e nevoie, îți acord timp cîteva zile să te poți documenta.
  #4  
Vechi 31.05.2012, 15:17:52
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Vezi, facem ce facem și ajungem la problema inițial nerezolvată. O expun pe scurt aici: morții-morți-morți din Sheol nu mai aveau nici sentimente, nici resentimente, pentru că ei "nu mai știau nimic". Așa spune Scriptura, nu eu... cunoști textele, le-am postat de atâtea ori...
Eu nu pot sa accept ipoteza ta mortii "nu mai stiau nimic", eu mi-am exprimat punctul de vedere din perspectiva nemuririi sufletului.

Tu vrei sa tragem o concluzie cand inca ne mai "razboim" in argumente: 1 Petru 3, 18-19 reflecta ideea ca sufletele-duhurile tinute in inchisoare erau constiente in momentul propovaduirii Mantuitorului Hristos, in momentul pogorarii Sale la iad.

Ideea reiese foarte clar din 1 Petru 3, 19!
  #5  
Vechi 31.05.2012, 18:31:22
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Eu nu pot sa accept ipoteza ta mortii "nu mai stiau nimic"
Nu e o "ipoteză" și nu e a mea. E o declarație a Scripturii - care reamintesc dacă mai era nevoie- e Cuvântul lui Dumnezeu.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
, eu mi-am exprimat punctul de vedere din perspectiva nemuririi sufletului.
Eu mi l-am exprimat din perspectiva Bibliei, care nicăieri nu pomenește de vreo "nemurire a sufletului".

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Tu vrei sa tragem o concluzie cand inca ne mai "razboim" in argumente: 1 Petru 3, 18-19 reflecta ideea ca sufletele-duhurile
Îți reamintesc insistent, supărător de insistent dacă e nevoie, că pasajul nu spune nimic de "suflete", decât de duhuri. La fel ca și în parabola cu bogatul și Lazăr (acolo nu se pomenești nici măcar de duhuri).
  #6  
Vechi 31.05.2012, 20:09:04
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Eu nu pot sa accept ipoteza ta mortii "nu mai stiau nimic", eu mi-am exprimat punctul de vedere din perspectiva nemuririi sufletului.

Tu vrei sa tragem o concluzie cand inca ne mai "razboim" in argumente: 1 Petru 3, 18-19 reflecta ideea ca sufletele-duhurile tinute in inchisoare erau constiente in momentul propovaduirii Mantuitorului Hristos, in momentul pogorarii Sale la iad.

Ideea reiese foarte clar din 1 Petru 3, 19!


Domnule Iluminatu, stati un pic ca nu-i chiar asa usor cu adventistii. Inainte ca ei sa recunoasca ca acele duhuri aflate in iad sunt constiente de sine si de starea lor, adventistii trebuie sa recunoasca mai intai ca Hristos a fost constient in perioada cat trupul Lui a fost in mormant.

N-ati stiut ca adventistii chiar si despre Hristos spun ca atunci cand a fost mort, a fost inconstient, n-a stiut nimic de El si n-a avut cum sa le propovaduiasca acelor duhuri din iad?

Un adventist versat e expert in a se eschiva cand e vorba sa-si afirme clar pozitia pe tema asta, ascunzandu-se abil la adapostul ideii ca starea lui Hristos in timpul mortii e o taina. Ceea ce nu contesta nimeni.

Insa pe de alta parte, in orice discutie cu vreo posibila victima ignoranta, un adventist isi va strecura insidios celebrul refren silogistic imbibat de otrava ereziei:
1.Premiza majora a silogismului adventist: Domnul Iisus Hristos a fost mort. Toata lumea admite asta.
2.Premiza minora: Iar mortul, conform Sf. Scripturi nu are simtiri si e inconstient.
3.Concluzia? Te lasa s-o tragi singur-singurel ca sa cazi in capcana ereziei adventiste: Hristos a fost inconstient cat a stat in mormant cu Trupul, deci orice om e inconstient, duhul omului nu simte nimic, nici o mustrare de constiinta, nici o bucurie, nimic, si de aici restul ereziilor.

I-am innebunit la cap intrebandu-i cum Doamne Sfinte!, nu se opun cu vehementa unei asemenea aberatii halucinante ca Hristos ar putea fi in stare de inconstienta pe timpul mortii trupului , stiut fiind ca nici macar diavolii nu sunt inconstienti? Bineinteles ca s-au fofilat si n-au raspuns. Dar nici la erezia adventista n-au renuntat.

Dupa cum am observat, domnul adventist 100-1 si-a mai moderat oarecum pozitia, in sensul ca a schimbat tactica evitand „asa-zisele provocari”, in schimb, toti adventistii cu care am mai discutat eu, spun oblu in fata ca Hristos a fost inconstient in timpul mortii.

Pana nu ii veti auzi pe adventisti spunand clar ca Hristos a fost constient in timpul mortii, exact asa cu cuvintele astea, nu folosind cunoscutele lor tertipuri, e semn ca celebrul dicton „errare humanum est, sed perseverare diabolicum”, li se potriveste ca o manusa.

Ce inseamna a nu afirma clar ca Hristos a fost constient, pe motiv ca ne depaseste chestiunea?
Inseamna a avea poarta la casa, dar gard nu.
Inseamna a lasa loc diavolului sa-si strecoare otrava ereziei demonice cum ca Hristos a fost inconstient.

A nu recunoaste clar ca Hristos a fost constient si ca S-a coborat la cei tinuti in iad, duce inevitabil la concluzia eretica ca Insusi Unul din Treimea cea nedespartita a fost imobil sufleteste, inconstient, nu s-a putut manifesta, in timp ce diavolii sunt constienti si pot bine-mersi sa se manifeste cum au chef.

Erezia adventista cu inconstienta lui Hristos vine din intelegerea gresita a dogmei Intruparii, a unirii celor doua firi ale lui Hristos intr-un singur ipostas.

Nefiind scris mot-a-mot in Scriptura ca Hristos nu avea cum sa fie inconstient, adventistii nu deduc logic din metatextul Scripturii ca in Hristos, latura spirituala a firii Lui umane e unita cu firea Lui divina cea vesnic vie si vesnic constienta de Sine.
Dar ce poti face daca ei L-au inchis pe Dumnezeu intr-o carte si Il tin acolo prizonier?

Daca ii intrebati pe adventisti cum se explica ca Singura Persoana din Univers care are doua firi (si umana si divina), doua firi strans si indisolubil unite, nedespartite si nedespartibile, adica fire umana indisolubil unita cu Firea celorlate Doua Persoane ale Sfintei Treimi, deci cum se explica ca atunci cand i-a murit DOAR trupul firii umane, a ramas totusi inconstient, ca si cum in Hristos, latura spirituala a firii Lui umane nu e unita cu firea divina cea vesnic vie, deci daca ii intrebati asta, bâiguie ceva de genul ca nu ne e dat noua sa stim asa ceva, ba iti mai arunca strategic vreun verset in care te compara cu Lucifer pt. indrazneala mintii si cu asta basta, a incheiat victorios si autosuficient discutia.

Ce sa le mai zici ca daca ei considera ca Hristos a fost inconstient, inseamna ca nu are fire divina, intrucat firea divina e VESNIC VIE SI VESNIC CONSTIENTA.

Ce sa-i mai intrebi cum de s-a rupt unirea de nedespartit dintre Hristos si celelealte Doua Persoane, Tatal si Duhul Sfant? La chestia asta, vin cu versetul cu „Eli, Eli lama sabahtani”, desi li s-a explicat de nenumarate ori, atat cat omeneste poate fi explicat, comunicarea insusirilor divine si umane intr-un singur ipostas.

Ce sa le mai zici ca daca Hristosul in care cred adventistii nu are fire divina vesnic constienta, inseamna ca nu e Dumnezeu si om si deci e un hristos mincinos si fals, altul decat Hristosul in care credem noi.


Daca vreti sa continuati discutia cu adventistii pe tema asta, trebuie sa va spuna clar pe ce pozitie se afla cand e vorba de starea lui Hristos in timpul cat trupul Lui a fost in mormant. Unde a disparut duhul Lui? Cum se poate ca Insusi Cel ce este Fiinta sa intre in nefiinta si inconstienta?

Iar adventistii, pentru a anula consecintele inevitabile ale ereziei inconstientei, au de ales intre:

1. Ori recunosc pe fata ca Hristos a fost tot timpul constient, ori trebuie sa admita ca sunt monofiziti si arieni, adica Hristos nu are doua firi nedespartite, ci doar fire umana si atunci nu e Dumnezeu. Iar ei sunt arieni.

2. Ori recunosc pe fata ca Hristos a fost tot timpul constient fiindca firea Lui divina e constienta fara intreruperi, ori daca nu, trebuie sa nu se rusineze nici de concluzia care reiese de aici, si anume ca Ipostasul divino-uman al Treimii S-a auto-desfiintat pe Sine prin moarte.
Adica Sfanta Treime S-ar fi auto-amputat de una din cele trei Persoane, ceea ce duce la concluzia ca in timp ce trupul uman, doar trupul Ipostasului divino-uman se afla in mormant, Sf. Treime a devenit Sf. Doime.

3. Ori recunosc oficial ca Hristos, avand doua firi, divina si umana nedespartite si nedespartibile, nu poate fi nici o nanosecunda inconstient, intrucat Firea Divina pe care o are, fiind comuna cu a Tatalui si a Sf Duh, e vesnic vie, vesnic constienta de sine si vesnic nemuritoare.

Si deci, firea Lui divina vesnic vie e indisolubil legata de firea Lui umana, iar ceea ce e unit cu divinul nu poate fi decat viu.
Treimea e din vesnicie unita si nedespartita si neschimbata si nu se poate admite ca unul din Treime sa lipseasca nici macar o fractiune de secunda.


Insa pana isi recunosc adventistii ereziile, cred ca vor mai curge multe discutii pe apa sabathului.

Daca aveti chef sa va stric seara, cititi pe topicul asta http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=13337 .
La vremea acelei discutii, domnul banat de 100-1 ori, se numea Tricesimusquintus. Puteti sa-i comparati strategiile de atunci cu cele de acum.

P.S. Postarea aceasta e despre erezia adventista in general. Faptul ca
l-am mentionat in particular pe domnul 100-1, nu inseamna ca astept raspuns de la el, decat daca cumva doreste sa spuna ca Hristosul in care crede el e unul si acelasi cu Hristosul-din-Treimea-Cea-Nedespartita-si-Niciodata-Inconstient-Nici-Macar-Cand-Trupul-i-a-Fost-in-Mormant.


edit: scuze, Tricesimusquintus fusese deja banat.

Last edited by delia31; 31.05.2012 at 20:46:12.
  #7  
Vechi 01.06.2012, 20:51:21
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Postarea aceasta e despre erezia adventista in general. Faptul ca l-am mentionat in particular pe domnul 100-1, nu inseamna ca astept raspuns de la el, decat daca cumva doreste sa spuna ca Hristosul in care crede el e unul si acelasi cu Hristosul-din-Treimea-Cea-Nedespartita-si-Niciodata-Inconstient-Nici-Macar-Cand-Trupul-i-a-Fost-in-Mormant.




Se pare ca nu doreste, sau oricum are ceva retineri.
  #8  
Vechi 31.05.2012, 15:09:26
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Momentul propovăduirii nu este acela, ci cu câteva mii de ani înainte, adică tocmai în vremea de dinainte de Potop. Dacă spui că nu e așa, ai de rezolvat trei chestiuni:[list=1][*]de ce nu le-a propovăduit "sufletelor" (care în concepția ortodoxă trebuiau să fie în Iad), ci a propovăduit "duhurilor"- adică acea parte care comunică cu Dumnezeu (conform aceleași concepții).
Vezi, am mai cautat si pe alte topice despre acest subiect, si am constatat ca ti-a mai fost explicata invatatura ortodoxa referitoare la duh si suflet.
O redau mai jos, postata fiind de ioanna:
"in scriptura avem acesti 2 termeni care pot fi confundati, din cauze ce tin cred de corespondenta lingvistica.
si ii mai putem confunda si pt. ca in limbaj ortodox, vorbim de termenul duh iar in cel catolic de spirit.

in limba greaca pentru cuvantul suflet se foloseste termenul psyhin
iar pentru duh (spirit) se foloseste termenul pneuma.

Sufletul omului s-a născut din suflarea lui Dumnezeu și l-a învăluit (l-a îmbrăcat) pe om odată cu aceasta, dar și cu tendința de a fi „absorbit“ înlăuntru.

Duhul și sufletul (spiritul) nu sunt două entități separate, deosebite;
în timp ce prin suflet (psyhin) se înțelege, în general, sediul afectelor, duhul (pneuma) este partea superioară, fină, a acestuia, capabilă de a se pune în contact cu Sfântul Duh și de a-I deveni sălaș.


Aceasta explicatie impaca foarte bine 1 Petru 3, 18-19 deoarece din aceste versete reiese foarte clar ca momentul propovaduirii lui Hristos este imediat ulterior Mortii Sale in trup.
Altfel, este foarte greu de imaginat chiar cum Hristos moare, iar Duhul Sfant propovaduieste vestea buna a mantuirii prin Moartea lui Iisus Hristos unor oameni care au trait cu mult inainte de acest eveniment. Asta chiar e ciudat!!!

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
[*]Dacă propovăduirea are loc în Iad și nu înainte de Potop, cum justifici această alegere selectivă (doar cei care trăiau în vremea Potopului)? De ce nu și milioanele de oameni care au trăit înainte și după Potop? Ei nu aveau dreptul la această "a 2-a șansă" (altă erezie ce decurge din dogma nemuririi sufletului)?
Pai, aceasta alegere selectiva nu o fac eu, ci o face Sf.Ap.Petru in chiar versetele sale.
Faptul ca a facut aceasta alegere selectiva ar avea, totusi, un raspuns: oamenii din vremea lui Noe au murit in urma potopului, potop ce si-a avut ratiunea in Dumnezeu. Dumnezeu a trimis potopul in urma caruia oamenii neascultatori si razvratiti au murit. Cu alte cuvinte Dumnezeu i-a pierdut pe acesti oameni, spre deosebire de cei care mor in paturile lor, dar , totusi, in neascultare.

Iar faptul ca Sf.Ap.Petru face referire in mod special la cei din perioada lui Noe este simbolistica potopului, aceea a curatirii prin botez.

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Poate ți-aș accepta "traducerea", dacă sensul și acordul s-ar face cu duhurile [răzvrătite] (neutru, plural) și nu cu Hristos (masculin, singular). Forma verbului este [πορευθείς] la masculin, singular.

Iată și o variantă mai corectă, oferită nu de un adventist, ci tot de un creștin adept al "nemuririi sufletului":

"Căci și Cristos a suferit o dată pentru totdeauna pentru păcate – El, Cel Drept, pentru cei nedrepți – ca să vă aducă la Dumnezeu. El a fost dat la moarte în trup, dar a fost făcut viu prin Duhul, în Care, de asemenea, S-a dus și le-a predicat duhurilor din închisoare," (1 Petru 3,18.19 - versiunea NTR)

Observi sensul frazei? Hristos de asemenea le-a propovăduit antediluvienilor prin Același Duh (Duhul Sfânt) prin Care a fost înviat.
Cu singura mare diferenta ca ceea ce a trebuit sa fie propovaduit duhurilor tinute in inchisoare era tocmai MOMENTUL MANTUIRII: propovaduirea a constat in anuntarea Mortii Mantuitorului. Eu asat cred ca li s-a propovaduit: "S-a savarsit! Mantuirea a fost savarsita!" Nu asta este, de fapt Vestea cea Buna?

De aceea eu cred ca propovaduirea duhurilor tinute in inchisoare a urmat momentului Mortii Mantuitorului.
  #9  
Vechi 31.05.2012, 18:22:40
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Vezi, am mai cautat si pe alte topice despre acest subiect, si am constatat ca ti-a mai fost explicata invatatura ortodoxa referitoare la duh si suflet.
De ce nu mi-a fost explicată învățătura Scripturii? Ei vezi, tocmai de aceea...

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
O redau mai jos, postata fiind de ioanna:
"in scriptura avem acesti 2 termeni care pot fi confundati, din cauze ce tin cred de corespondenta lingvistica.
Dacă ne raportăm tot la Scriptură, termenii nu pot fi confundați. Dar aceasta e marea greșeală ce se face cu privire la termenii biblici: se confundă termenul cu corespondența lingvistică a unui termen similar evoluat în timp. Un alt exemplu tipic: prezbiter - preot.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
si ii mai putem confunda si pt. ca in limbaj ortodox, vorbim de termenul duh iar in cel catolic de spirit.
Personal, nu mă încurcă această diferență. Prin suflare de viață, duh, sau spirit, înțeleg același termen antropologic.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
in limba greaca pentru cuvantul suflet se foloseste termenul psyhin
iar pentru duh (spirit) se foloseste termenul pneuma.
Corect.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
1 Petru 3, 18-19 deoarece din aceste versete reiese foarte clar ca momentul propovaduirii lui Hristos este imediat ulterior Mortii Sale in trup.
Acest lucru nu l-ai explicat încă, de unde reiese că cele două acțiuni sunt succesive? Doar pentru că poziția lor în această frază stufoasă este în această ordine?

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Altfel, este foarte greu de imaginat chiar cum Hristos moare, iar Duhul Sfant propovaduieste vestea buna a mantuirii prin Moartea lui Iisus Hristos unor oameni care au trait cu mult inainte de acest eveniment. Asta chiar e ciudat!!!
Tocmai de aceea e absurdă interpretarea care zice că predicarea a avut loc în timpul celor 3 zile cât a stat Hristos în mormânt. De asemenea, reiese din ce zici încă o neconcordanță (pare-mi-se a 4-a): Cum putea Hristos să propovăduiască mântuirea/salvarea (în virtutea morții și învierii Sale) din moment ce El încă nu înviase?Aceasta bineînțeles în cadrul teologiei ortodoxe, căci din p.d.v. al teologiei adventiste e posibil (toți drepții Vechiului Testament sunt mântuiți în virtutea morții și învierii Sale, chiar dacă acestea urmau să aibă loc peste secole).
Ideea salvării prin învierea lui Hristos este amintită chiar în versetele următoare (20+21) cu aplicație la cei 8 din arcă și cei care sunt botezați.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Pai, aceasta alegere selectiva nu o fac eu, ci o face Sf.Ap.Petru in chiar versetele sale.
N-am spus că o faci tu. Întrebarea totuși rămâne: de ce a propovăduit Hristos doar antediluvienilor? Celelalte milioane de "suflete" din Iad nu aveau nevoie să fie scoase de acolo (conform teologiei ortodoxe)? De ce doar aceia (500-1.000-5.000, câți or fi fost)? Restul au rămas să se chinuie în continuare în Iad? Printre ei numărându-se toți sfinții prooroci, în frunte cu cel mai mare dintre ei: Ioan Botezătorul!!

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Faptul ca a facut aceasta alegere selectiva ar avea, totusi, un raspuns: oamenii din vremea lui Noe au murit in urma potopului, potop ce si-a avut ratiunea in Dumnezeu. Dumnezeu a trimis potopul in urma caruia oamenii neascultatori si razvratiti au murit. Cu alte cuvinte Dumnezeu i-a pierdut pe acesti oameni, spre deosebire de cei care mor in paturile lor, dar , totusi, in neascultare.
Foarte subțire argumentul! De parcă ceilalți morți sunt ieșiți de sub controlul lui Dumnezeu... Nu Dumnezeu e Cel care hotărește zilele fiecărui om?

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Iar faptul ca Sf.Ap.Petru face referire in mod special la cei din perioada lui Noe este simbolistica potopului, aceea a curatirii prin botez.
Și mai subțire argumentul! Nu aceasta e tematica cap.3; nici măcar concluzia lui. Este doar o frază decurgând din cele anterioare.

Citat:
În prealabil postat de Illuminatu Vezi mesajul
Cu singura mare diferenta ca ceea ce a trebuit sa fie propovaduit duhurilor tinute in inchisoare era tocmai MOMENTUL MANTUIRII: propovaduirea a constat in anuntarea Mortii Mantuitorului. Eu asat cred ca li s-a propovaduit: "S-a savarsit! Mantuirea a fost savarsita!" Nu asta este, de fapt Vestea cea Buna?
De dragul acestui argument ai fi în stare să răstorni toată teologia ortodoxă? Până acum îmi tot spuneați că momentul Învierii e cel mai important moment (în special pe topicul despre sfințirea duminicii), acum s-a schimbat centrul de greutate? Nu era mai logic să se coboare în Iad doar după ce a înviat, ducându-le vestea cea bună a posibilității învierii lor prin Învierea Domnului- "începătură" a învierii tuturor?
  #10  
Vechi 31.05.2012, 21:17:52
Illuminatu Illuminatu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 27.03.2012
Locație: Mures
Religia: Ortodox
Mesaje: 951
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Dacă ne raportăm tot la Scriptură, termenii nu pot fi confundați. Dar aceasta e marea greșeală ce se face cu privire la termenii biblici: se confundă termenul cu corespondența lingvistică a unui termen similar evoluat în timp. Un alt exemplu tipic: prezbiter - preot.
Redau mai jos ceea ce ioanna a postat cu specificatia ca cei doi termeni nu se confunda deloc:
"în timp ce prin suflet (psyhin) se înțelege, în general, sediul afectelor, duhul (pneuma) este partea superioară, fină, a acestuia, capabilă de a se pune în contact cu Sfântul Duh și de a-I deveni sălaș."
Cu alte cuvinte, sufletul "imbraca" duhul.

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Acest lucru nu l-ai explicat încă, de unde reiese că cele două acțiuni sunt succesive? Doar pentru că poziția lor în această frază stufoasă este în această ordine?
Nu numai prin asta, ci mai ales prin:
"omorât în trup, dar viu făcut în duh, întru care [duh] pogorându-Se..."
Vezi ca omorat a fost in trup, dar viu in duh.
Este imposibil sa nu observi urmarea fireasca a vierii in duh dupa ce a fos omorat in trup.

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Tocmai de aceea e absurdă interpretarea care zice că predicarea a avut loc în timpul celor 3 zile cât a stat Hristos în mormânt. De asemenea, reiese din ce zici încă o neconcordanță (pare-mi-se a 4-a): Cum putea Hristos să propovăduiască mântuirea/salvarea (în virtutea morții și învierii Sale) din moment ce El încă nu înviase?Aceasta bineînțeles în cadrul teologiei ortodoxe, căci din p.d.v. al teologiei adventiste e posibil (toți drepții Vechiului Testament sunt mântuiți în virtutea morții și învierii Sale, chiar dacă acestea urmau să aibă loc peste secole).
Ideea salvării prin învierea lui Hristos este amintită chiar în versetele următoare (20+21) cu aplicație la cei 8 din arcă și cei care sunt botezați.
Tocmai aici imi persista inca curiozitatea cum dreptii vechiului testament, in conceptie adventista, sunt mantuiti inaintea Mortii si Invierii lui Hristos?
Nu exista riscul sa relativizam aceste evenimente si sa atribuim harul lor mantuitor inainte ca acestea sa aiba loc?
Aici eu cred ca trebuie sa ai o foarte mare grija!!!
Pentru ca asta inseamna ca savarsirea fizica a acestor acte mantuitoare are o valoare relativa.
Mantuirea celor 8 din arca inseamna aici izbavirea lor din potop, salvarea vietilor lor de la moartea potopului, prin credinta. Care sunt sigur ca li s-a considerat ca neprihanire.
Dar nicidecum mantuirea lor absoluta din moarte.

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Foarte subțire argumentul! De parcă ceilalți morți sunt ieșiți de sub controlul lui Dumnezeu... Nu Dumnezeu e Cel care hotărește zilele fiecărui om?
Atunci ce rost mai are miscarea adventista pentru sanatate, daca oricum si cel care mananca colesteroliceste are zilele "numarate"?
Exista, totusi, o diferenta intre moartea accidentala - in cazul nostru, prin potop - si moartea naturala, plina de zile, cu timp suficient sa constientizezi maretia si mila lui Dumnezeu.
Cei care au murit in potop vor putea indrazni sa se apere la judecata invocand motivul ca nu le-a fost lasat timp suficient - adica pana la moartea lor naturala - sa se pocaiasca.
Vezi, la un moment dat in constiinta fiecarui om apare prezenta mortii, insa moartea de batranete este, intr-un anumit fel, "fireasca". Asta spre deosebire de moartea "inainte de vreme".

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
De dragul acestui argument ai fi în stare să răstorni toată teologia ortodoxă? Până acum îmi tot spuneați că momentul Învierii e cel mai important moment (în special pe topicul despre sfințirea duminicii), acum s-a schimbat centrul de greutate? Nu era mai logic să se coboare în Iad doar după ce a înviat, ducându-le vestea cea bună a posibilității învierii lor prin Învierea Domnului- "începătură" a învierii tuturor?
Iisus Hristos a murit pentru pacatele oamenilor si a inviat ca incepatura a invierii si transformarii noastre, adica a scoaterii noastre din patima cea pacatoasa.
Spune-mi, tu cum te-ai simti daca cineva ti-ar spune: pacatele iti sunt iertate, dar de moarte nu te pot scapa? Vei muri iertat, dar nu vei mai invia.
Nu exista nici un centru de greutate, nu este Moartea Mantuitorului mai importanta decat Invierea Sa si invers. Amandoua aceste evenimente au rolurile lor aproape inseparabile, dar distincte. Insa noi ne bucuram mai mult de Inviere pentru ca e o sarbatoare plina de speranta si lumina.
Noi cantam: "Salta acum si te bucura Sioane! Iara tu, curata Nascatoare de Dumenzeu, veseleste-te întru Învierea Celui nascut al tau."
E o impreuna bucurie cu cea care L-a primit pe Domnul in pantecele ei si care, la Inviere s-a bucurat caci si-a vazut Fiul in viata din nou.

Last edited by Illuminatu; 31.05.2012 at 23:38:23.
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Suflet Románesc-Suflet Crestinesc C-tin Generalitati 27 11.10.2017 16:07:48
Despre suflet, duh si starea omului in moarte tricesimusquintus Secte si culte 1674 06.02.2012 09:56:04
Despre suflet allisa Intrebari utilizatori 14 20.02.2011 09:58:29
Intrebare despre suflet Adelinaa Generalitati 3 11.06.2009 11:52:43
Despre suflet silverstar Generalitati 64 09.01.2007 18:43:52