![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Îmi cer iertare pentru o anumită afirmație și aș vrea să rectific pentru a nu induce chiar fără voia mea în eroare. Doar după ce am scris postarea m-am uitat peste o carte din care citisem mai demult; Sfântul Simeon Noul Teolog nu a susținut că Tatăl și Fiul ar copurcede pe Duhul, așa cum eronat am scris, ci că Tatăl "purcede" atât pe Fiul cât și Duhul.
Mulțumesc celor care au încercat niște răpunsuri, însă nu au răspuns la îndoiala principală de care vorbeam în postarea anterioară, anume dacă "odihna" Duhului în Fiul sau "strălucirea" Duhului din Fiul are sau nu o valoare constitutivă pentru ipostasul dumnezeiesc al Duhului în sânul Sfintei Treimi (cu alte cuvinte dacă Fiul are sau nu un rol "genetic" pentru ființa și ipostasa Sfântului Duh, pentru că mie așa mi se pare, fără a vrea nepapărat să "fac o dogmă" din asta). Când vorbește despre raporturile dintre Tatăl și Fiul, Sfântul Chiril de Alexandria vorbește și despre strălucirea Fiului din Tatăl, ori această strălucire este de fapt nașterea din ființa Tatălui a Fiului Celui de-o-ființă cu El; când se vorbește despre strălucirea Duhului din Fiul nu înțeleg de ce nu poate fi luată în considerare că această "strălucire" ar putea semnifica chiar strălucire ființială și ipostatică așa cum Sfântul Chiril înțelegea strălucirea Fiului din Tatăl. De aceea am și spus că mi se pare că Stăniloae credea într-o formă mascată de Filioque, chiar dacă în mod formal respingea Filioque. Cred deci că problema pe care am ridicat-o este una serioasă și că poate fi luată în mod serios ca subiect de cercetare și interogare dogmatică, și în mod special de către ortodocși. Ioanna, faptul că Duhul însoțește Fiul nu exclude că și Fiul ar putea avea o contribuție la "constituirea" ființială și ipostatică a Duhului, iar dacă ar avea asta nu ar însemna vreo dualitate de cauze în dumnezeire pentru că și Fiul este din Tatăl, prin urmare și dacă Fiul ar avea vreo atare contribuție, nu s-ar afecta în mod real monarhia Tatălui de care vorbesc Scripturile și Sfinții Părinți. Deși unii ortodocși pretind că la primele două Sinoade Ecumenice s-ar fi rezolvat problemele dogmatice trinitare, totuși este evident, și sunt și alții, chiar ortodocși, care au remarcat că raporturile dintre Fiul și Duhul în Sfânta Treime nu sunt clarificate (în ceea ce îi privește pe răsăriteni), și poate nu sunt clarificate tocmai din teama nejustificată de a nu ajunge la o formă de filioque. Mie această teamă sau reticență mi se pare nejustificată, iar "odihna" Duhului în Fiul sau "strălucirea" Duhului din Fiul nu tăgăduiesc contribuția Fiului la "constituția" ființială și ipostatică a Sfântului Duh, cel puțin nu din punctul meu actual (dar nu definitiv) de vedere. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Last edited by ioanna; 30.05.2012 at 09:52:28. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Binecuvantari, Ioana. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Eu cred ca filioque are o explicatie mult mai simpla care poate fi inteleasa de oricine. E vorba de aceeasi mandrie care-i face pe multi sa se considere mai luminati decat cei care au alcatuit Crezul in sec IV.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
De asemenea, faptul ca noi nu cunostem adevarul si doar il aproximam este o exprimare modernista folosita probabil si de unii teologi. Ceea ce ni s-a revelat cunostem, ce nu ni s-a revelat nu cunoastem. Dar ce s-a revelat cunoastem si stim ca acela e adevarul, chiar daca nu il intelegem toti. Daca noi nu intelegem trebuie sa credem ce spune Biserica, sa avem incredere in Ea si in sfinti, dar daca studiem invatatura o sa avem si posibilitatea sa intelegem. Cum spuneam si in mesasajul precedent, nu e vorba ca ortodocsii au niste argumente, catolici au si ei si poate e si la ei ceva. Catolcii nu au nici macar un argument, la fel ca in toate dogmele schimbate fata de ortodoxie. Last edited by catalin2; 30.05.2012 at 15:07:42. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Last edited by ioanna; 30.05.2012 at 15:53:45. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Am scris acolo ca Duhul nu poate fi compus, asa cum scrie si Sf. Ioan Damaschin, Dumnezeu e simplu si necompus. La oameni copilul primeste ceva si de la tata si de la mama. Duhul nu poate avea o parte dintr-un loc si alta dintr-un alt loc. De asemenea, Dumnezeu e perfect, nu creaza ceva imperfect, neterminat. Asadar Tatal nu poate crea ceva doar o parte, El creaza perfect. Deci ori doar Tatal purcede ori doar Fiul. De aceea si catolicii au spus ca n sunt doua principii, ci unul singur, dar asta insemana o confuzie, o singura Persoana. Pana la urma si ei tot acelasi lucru zic, un singur principiu, Persoana, dar avand de veacuri dogma asta nu o mai pot intoarce, sa spuna ca au gresit, mai ales ca au adoptat si dogma infailibilitatii. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
Să înțelegem că Adam, creatura, era .... perfect și terminat (desăvârșit)? Atunci cum explici că a căzut în păcat? (Și eu, naivul, care credeam că perfecțiunea lui Adam era doar în potențial, iar el mai avea nițel de crescut, de plinit, cu harul lui Dumnezeu și cu ascultarea...) Și cum de a îngăduit Dumnezeu să fie încercați Adam și Eva (etapă necesară întru desăvârșire)? Nu cumva vrei să spui că Se îndoia de propria putere de creație și vroia să Se verifice pe Sine? ..... Păi, parcă sugerai că Dumnezeu nu experimentează, nu tatonează, nu improvizează! P.S. Iartă-mă de întrebările astea naive, dar ai reușit să mă convingi că eu sunt un modernist, un ecumenist, un filocatolic, un înșelat - în vreme ce tu deții dreapta-catehizare. Sau, poate, se verifică ceea ce spuneam despre cunoștințe? Anume, că degeaba citim aceleași cărți (Scriptura, Catehismul Ortodox): mai intervin, abia când citim (precum și după lectură), câțiva factori micuți, acolo, care fac diferența între noi doi... Așadar, luminează-mă te rog! |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Cele 7 daruri ale Duhului Sfant | Laurentiu | Generalitati | 52 | 28.03.2016 13:29:30 |
| Hula impotriva Duhului Sfant | Eliana | Generalitati | 22 | 19.02.2011 02:52:40 |
| Despre pacatul impotriva Duhului Sfant | lacrimi | Din Noul Testament | 35 | 14.04.2010 08:23:20 |
| hula impotriva Duhului Sfant | anaana71 | Generalitati | 14 | 30.01.2010 15:30:27 |
| DUMINICA POGORARII DUHULUI SFANT | SSB | Despre Biserica Ortodoxa in general | 14 | 11.06.2008 20:37:23 |
|
|