Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 30.05.2012, 08:03:15
tikkun_olam tikkun_olam is offline
Banned
 
Data înregistrării: 27.05.2012
Mesaje: 35
Implicit

Îmi cer iertare pentru o anumită afirmație și aș vrea să rectific pentru a nu induce chiar fără voia mea în eroare. Doar după ce am scris postarea m-am uitat peste o carte din care citisem mai demult; Sfântul Simeon Noul Teolog nu a susținut că Tatăl și Fiul ar copurcede pe Duhul, așa cum eronat am scris, ci că Tatăl "purcede" atât pe Fiul cât și Duhul.

Mulțumesc celor care au încercat niște răpunsuri, însă nu au răspuns la îndoiala principală de care vorbeam în postarea anterioară, anume dacă "odihna" Duhului în Fiul sau "strălucirea" Duhului din Fiul are sau nu o valoare constitutivă pentru ipostasul dumnezeiesc al Duhului în sânul Sfintei Treimi (cu alte cuvinte dacă Fiul are sau nu un rol "genetic" pentru ființa și ipostasa Sfântului Duh, pentru că mie așa mi se pare, fără a vrea nepapărat să "fac o dogmă" din asta). Când vorbește despre raporturile dintre Tatăl și Fiul, Sfântul Chiril de Alexandria vorbește și despre strălucirea Fiului din Tatăl, ori această strălucire este de fapt nașterea din ființa Tatălui a Fiului Celui de-o-ființă cu El; când se vorbește despre strălucirea Duhului din Fiul nu înțeleg de ce nu poate fi luată în considerare că această "strălucire" ar putea semnifica chiar strălucire ființială și ipostatică așa cum Sfântul Chiril înțelegea strălucirea Fiului din Tatăl. De aceea am și spus că mi se pare că Stăniloae credea într-o formă mascată de Filioque, chiar dacă în mod formal respingea Filioque. Cred deci că problema pe care am ridicat-o este una serioasă și că poate fi luată în mod serios ca subiect de cercetare și interogare dogmatică, și în mod special de către ortodocși.

Ioanna, faptul că Duhul însoțește Fiul nu exclude că și Fiul ar putea avea o contribuție la "constituirea" ființială și ipostatică a Duhului, iar dacă ar avea asta nu ar însemna vreo dualitate de cauze în dumnezeire pentru că și Fiul este din Tatăl, prin urmare și dacă Fiul ar avea vreo atare contribuție, nu s-ar afecta în mod real monarhia Tatălui de care vorbesc Scripturile și Sfinții Părinți. Deși unii ortodocși pretind că la primele două Sinoade Ecumenice s-ar fi rezolvat problemele dogmatice trinitare, totuși este evident, și sunt și alții, chiar ortodocși, care au remarcat că raporturile dintre Fiul și Duhul în Sfânta Treime nu sunt clarificate (în ceea ce îi privește pe răsăriteni), și poate nu sunt clarificate tocmai din teama nejustificată de a nu ajunge la o formă de filioque. Mie această teamă sau reticență mi se pare nejustificată, iar "odihna" Duhului în Fiul sau "strălucirea" Duhului din Fiul nu tăgăduiesc contribuția Fiului la "constituția" ființială și ipostatică a Sfântului Duh, cel puțin nu din punctul meu actual (dar nu definitiv) de vedere.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 30.05.2012, 09:23:22
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tikkun_olam Vezi mesajul
Mie această teamă sau reticență mi se pare nejustificată, iar "odihna" Duhului în Fiul sau "strălucirea" Duhului din Fiul nu tăgăduiesc contribuția Fiului la "constituția" ființială și ipostatică a Sfântului Duh, cel puțin nu din punctul meu actual (dar nu definitiv) de vedere.
Fiintarea dumnezeirii nu poate fi transmisa pe deplin prin medieri cognitive, deci nu vad niciun sens in incercarea de a detalia o doctrina nerevelata, inlaturandu-i caracterul tainic ce Ortodoxia inca il pastreaza. Daca noi oricum nu putem cunoaste cu adevarat, pe deplin, atunci mi se pare normal sa oferi doar niste limite ale protectiei semantice. Ce pot eu sa spun e ca mie explicatia teologiei ortodoxe a relatiilor dintre Persoane nu-mi creeaza atatea confuzii ca si explicatia oferita de teologia catolica, ce intra prea tare in analogii cu functiile psihice. Fiul e un subiect al gandirii iubitoare a Tatalui, un alter Eu. Pot sa inteleg ca asa cum Dumnezeu “se odihneste” peste lume, tot astfel Duhul se odihneste peste (in) Fiul , adica prin Duh se raspandeste iubirea divina in afara si face cunoscut Cuvantul, il tine in lumina in fata Tatalui. (stralucirea Duhul din Fiul). Dumnezeu nu se abordeaza prin gandire metafizica ci prin experienta “Vino si vezi”, deci mai bine sa traim ceea ce El este- dragoste, decat sa ne pierdem in formulari teoretice.


Last edited by ioanna; 30.05.2012 at 09:52:28.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 30.05.2012, 09:45:40
ucenic ucenic is offline
Banned
 
Data înregistrării: 07.05.2010
Locație: Ploiesti
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 634
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru ucenic
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Fiintarea dumnezeirii nu poate fi transmisa pe deplin prin medieri cognitive, deci nu vad niciun sens in incercarea de a detalia o doctrina nerevelata, inlaturandu-i caracterul tainic ce Ortodoxia inca il pastreaza. Daca noi oricum nu putem cunoaste cu adevarat, pe deplin, atunci mi se pare normal sa oferi doar niste limite ale protectiei semantice. Ce pot eu sa spun e ca mie explicatia teologiei ortodoxe a relatiilor dintre Persoane nu-mi creeaza atatea confuzii ca si explicatia oferita de teologia catolica. Fiul e un subiect al gandirii iubitoare a Tatalui, un alter Eu. Pot sa inteleg ca asa cum Dumnezeu “se odihneste” peste lume, tot astfel Duhul se odihneste peste (in) Fiul , adica prin Duh se raspandeste iubirea divina in afara si face cunoscut Cuvantul, ce extinde stralucirea Duhului. Dumnezeu nu se abordeaza prin gandire metafizica ci prin experienta “Vino si vezi”, deci mai bine sa traim ceea ce El este- dragoste, decat sa ne pierdem in formulari intelectuale :)

Slava Domnului pentru acest cuvant inspirat!

Binecuvantari, Ioana.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 30.05.2012, 10:08:51
iuliu46 iuliu46 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.12.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.321
Implicit

Eu cred ca filioque are o explicatie mult mai simpla care poate fi inteleasa de oricine. E vorba de aceeasi mandrie care-i face pe multi sa se considere mai luminati decat cei care au alcatuit Crezul in sec IV.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 30.05.2012, 15:04:39
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Fiintarea dumnezeirii nu poate fi transmisa pe deplin prin medieri cognitive, deci nu vad niciun sens in incercarea de a detalia o doctrina nerevelata, inlaturandu-i caracterul tainic ce Ortodoxia inca il pastreaza. Daca noi oricum nu putem cunoaste cu adevarat, pe deplin, atunci mi se pare normal sa oferi doar niste limite ale protectiei semantice.
Nu e deloc o doctrina nerevelata, ba chiar e una clar spusa de Iisus in Sfanta Scriptura, fata de altele care trebuie deduse. Asadar pentru ortodocsi este revelata: Ioan, 15, 26 "Iar când va veni Mângâietorul pe Care Eu îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine". Ca sa nu fie vreun dubiu in capitolul precedent scrie: 14, 16 "Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă, ca să fie cu voi în veac".
De asemenea, faptul ca noi nu cunostem adevarul si doar il aproximam este o exprimare modernista folosita probabil si de unii teologi. Ceea ce ni s-a revelat cunostem, ce nu ni s-a revelat nu cunoastem. Dar ce s-a revelat cunoastem si stim ca acela e adevarul, chiar daca nu il intelegem toti. Daca noi nu intelegem trebuie sa credem ce spune Biserica, sa avem incredere in Ea si in sfinti, dar daca studiem invatatura o sa avem si posibilitatea sa intelegem. Cum spuneam si in mesasajul precedent, nu e vorba ca ortodocsii au niste argumente, catolici au si ei si poate e si la ei ceva. Catolcii nu au nici macar un argument, la fel ca in toate dogmele schimbate fata de ortodoxie.

Last edited by catalin2; 30.05.2012 at 15:07:42.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 30.05.2012, 15:14:11
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Cod:
Nu e deloc o doctrina nerevelata
, ba chiar e una clar spusa de Iisus in Sfanta Scriptura, fata de altele care trebuie deduse. Asadar pentru ortodocsi este revelata: Ioan, 15, 26 "Iar când va veni Mângâietorul pe Care Eu îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine". Ca sa nu fie vreun dubiu in capitolul precedent scrie: 14, 16 "Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă, ca să fie cu voi în veac".
M-am referit la intersubiectivitatea fiintei divine, existenta in Sine a lui Dumnezeu. Cat scrie in Crezul niceano-constantinopolitan era suficient, caci are fundament scripturistic, e un adevar revelat care nu-ti limiteaza cunoasterea. Una era sa spuna "de la Tatal prin Fiul" si cu totul altceva e "si de la Fiul" ce implica o cunoastere a existentei in Sine a lui Dumnezeu, nu doar cum se manifesta fiinta divina. Cum se manifesta Dumnezeu in sine e o Taina.

Last edited by ioanna; 30.05.2012 at 15:53:45.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 30.05.2012, 22:40:27
tikkun_olam tikkun_olam is offline
Banned
 
Data înregistrării: 27.05.2012
Mesaje: 35
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Ce pot eu sa spun e ca mie explicatia teologiei ortodoxe a relatiilor dintre Persoane nu-mi creeaza atatea confuzii ca si explicatia oferita de teologia catolica, ce intra prea tare in analogii cu functiile psihice. Fiul e un subiect al gandirii iubitoare a Tatalui, un alter Eu.
Eu nu am pomenit de explicațiile teologiei catolice, nici măcar nu le cunosc, în afară de vreo câteva texte pe care le-am văzut la sinodul de la Florența. Ba mai mult tocmai explicația teologiei ortodoxe a lui Stăniloae m-a făcut să mă gândesc la cele pe care le-am spus. Tocmai acea strălucire a Duhului din Fiul de care vorbește Stăniloae mi se pare că susține, chiar dacă el nu a vrut și nu a fost de acord, o formă mascată de filioque. Ca să fac o comparație, este ca și cum ai spune că dacă un bărbat și o femeie au un copil, copilul ar fi doar al unuia dintre cei doi, că nu ar fi al amândurora, că nu ar fi contribuit amândoi la ființarea copilului. De asta și vorbeam despre o anumită "genetică" a Duhului, care atâta timp cât este și al Tatălui și al Fiului poartă într-un fel "zestre genetică" de la amândoi, și de aceea în opinia mea este că amândoi atât Tatăl cât și Fiul contribuie "genetic" la ființa și ipostasa dumnezeiască a Sfântului Duh. Cu alte cuvinte nu cred că Duhul este numai de la Tatăl, ci este și de la Fiul și este atât în Tatăl cât și în Fiul. Asta însă pentru mine nu înseamnă de nici un fel că nu m-aș simți ortodox (atâta cât mai sunt) sau că aș avea vreun gând să părăsesc Biserica Ortodoxă pentru schismaticii și ereticii catolici.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 31.05.2012, 00:32:43
Theodor_de_Mopsuestia
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tikkun_olam Vezi mesajul
Eu nu am pomenit de explicațiile teologiei catolice, nici măcar nu le cunosc, în afară de vreo câteva texte pe care le-am văzut la sinodul de la Florența. Ba mai mult tocmai explicația teologiei ortodoxe a lui Stăniloae m-a făcut să mă gândesc la cele pe care le-am spus. Tocmai acea strălucire a Duhului din Fiul de care vorbește Stăniloae mi se pare că susține, chiar dacă el nu a vrut și nu a fost de acord, o formă mascată de filioque. Ca să fac o comparație, este ca și cum ai spune că dacă un bărbat și o femeie au un copil, copilul ar fi doar al unuia dintre cei doi, că nu ar fi al amândurora, că nu ar fi contribuit amândoi la ființarea copilului. De asta și vorbeam despre o anumită "genetică" a Duhului, care atâta timp cât este și al Tatălui și al Fiului poartă într-un fel "zestre genetică" de la amândoi, și de aceea în opinia mea este că amândoi atât Tatăl cât și Fiul contribuie "genetic" la ființa și ipostasa dumnezeiască a Sfântului Duh. Cu alte cuvinte nu cred că Duhul este numai de la Tatăl, ci este și de la Fiul și este atât în Tatăl cât și în Fiul. Asta însă pentru mine nu înseamnă de nici un fel că nu m-aș simți ortodox (atâta cât mai sunt) sau că aș avea vreun gând să părăsesc Biserica Ortodoxă pentru schismaticii și ereticii catolici.
Aoleu, ce blasfemie! Duhul Sfant, Dumnezeu deplin, asociat unor metafore avand la baza genetica creaturilor...Ca si cand Sf. Treime e o creatura cu gene si reproducere....sa nu fie! Cum e cu hula aceea contra Duhului, Savo?
Reply With Quote
  #9  
Vechi 31.05.2012, 14:04:57
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tikkun_olam Vezi mesajul
Ca să fac o comparație, este ca și cum ai spune că dacă un bărbat și o femeie au un copil, copilul ar fi doar al unuia dintre cei doi, că nu ar fi al amândurora, că nu ar fi contribuit amândoi la ființarea copilului. De asta și vorbeam despre o anumită "genetică" a Duhului, care atâta timp cât este și al Tatălui și al Fiului poartă într-un fel "zestre genetică" de la amândoi, și de aceea în opinia mea este că amândoi atât Tatăl cât și Fiul contribuie "genetic" la ființa și ipostasa dumnezeiască a Sfântului Duh.
Exact despre asta am scris in acea postare despre contradictia dogmatica, dar nu ai inteles. Ti-am spus ca daca nu intelegi ceva sa imi spui, ca eu nu stiu ce stii si ce nu stii.
Am scris acolo ca Duhul nu poate fi compus, asa cum scrie si Sf. Ioan Damaschin, Dumnezeu e simplu si necompus. La oameni copilul primeste ceva si de la tata si de la mama. Duhul nu poate avea o parte dintr-un loc si alta dintr-un alt loc. De asemenea, Dumnezeu e perfect, nu creaza ceva imperfect, neterminat. Asadar Tatal nu poate crea ceva doar o parte, El creaza perfect. Deci ori doar Tatal purcede ori doar Fiul. De aceea si catolicii au spus ca n sunt doua principii, ci unul singur, dar asta insemana o confuzie, o singura Persoana. Pana la urma si ei tot acelasi lucru zic, un singur principiu, Persoana, dar avand de veacuri dogma asta nu o mai pot intoarce, sa spuna ca au gresit, mai ales ca au adoptat si dogma infailibilitatii.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 12.08.2013, 02:02:05
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
De asemenea, Dumnezeu e perfect, nu creaza ceva imperfect, neterminat.
Hopa?
Să înțelegem că Adam, creatura, era .... perfect și terminat (desăvârșit)?
Atunci cum explici că a căzut în păcat?

(Și eu, naivul, care credeam că perfecțiunea lui Adam era doar în potențial, iar el mai avea nițel de crescut, de plinit, cu harul lui Dumnezeu și cu ascultarea...)

Și cum de a îngăduit Dumnezeu să fie încercați Adam și Eva (etapă necesară întru desăvârșire)? Nu cumva vrei să spui că Se îndoia de propria putere de creație și vroia să Se verifice pe Sine? .....
Păi, parcă sugerai că Dumnezeu nu experimentează, nu tatonează, nu improvizează!

P.S. Iartă-mă de întrebările astea naive, dar ai reușit să mă convingi că eu sunt un modernist, un ecumenist, un filocatolic, un înșelat - în vreme ce tu deții dreapta-catehizare.

Sau, poate, se verifică ceea ce spuneam despre cunoștințe?
Anume, că degeaba citim aceleași cărți (Scriptura, Catehismul Ortodox): mai intervin, abia când citim (precum și după lectură), câțiva factori micuți, acolo, care fac diferența între noi doi...
Așadar, luminează-mă te rog!
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Cele 7 daruri ale Duhului Sfant Laurentiu Generalitati 52 28.03.2016 13:29:30
Hula impotriva Duhului Sfant Eliana Generalitati 22 19.02.2011 02:52:40
Despre pacatul impotriva Duhului Sfant lacrimi Din Noul Testament 35 14.04.2010 08:23:20
hula impotriva Duhului Sfant anaana71 Generalitati 14 30.01.2010 15:30:27
DUMINICA POGORARII DUHULUI SFANT SSB Despre Biserica Ortodoxa in general 14 11.06.2008 20:37:23