![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
1.Pomenirea sfântului apostol Simon Zilotul, adică râvnitorul.
http://www.crestinortodox.ro/biseric...ul-123881.html Acesta este Simon, care se numește și Natanael, cel ce a fost mire la nunta cea din Cana, unde a fost chemat Hristos cu ucenicii Săi și a prefăcut apa în vin. Deci văzând Simon minunea aceasta a lăsat mireasa, nunta și casa, și a urmat după Hristos, prietenul și făcătorul de minuni și aducătorul de mireasă, și Mirele sufletelor celor curate. El a fost cu apostolii în foișor, când s-a pogorât Duhul Sfânt în chip de limbi de foc, și umplându-se de Acesta și înconjurând mai tot pământul, a ars toată înșelăciunea mulțimii zeilor, și trecând prin toată Mauritania și prin Africa a propovăduit pe Hristos. Și după aceea mergând în Britania, și luminând pe mulți cu cuvântul Evangheliei, a fost răstignit și îngropat acolo; și precum a avut râvnă fierbinte spre Atotțiitorul Dumnezeu, a dobândit și numele după chipurile și obiceiurile sale. 2. Pomenirea sfinților mucenici și frați: Alfiu, Filadelf și Ciprian. Aceștia erau din locul Vascanilor din cetatea Prefacta de bun neam și străluciți cu averea, fii fiind lui Vitalie, domnitorul acelei cetăți. Au fost crescuți în religiozitate și în citirea dumne-zeieștilor Scripturi de un oarecare sfânt bărbat Onisim, care propovăduia pe Hristos. Mai întâi fiind cercetati de un oarecare Anghelion, ce era trimis de la Roma cu scrisori împărătești, au fost trimiși la Roma de către Lichiniu, iar acesta i-a dat spre cercetare lui Valerian, de care au fost trimiși la Potiola, către guvernatorul Diomid, iar acesta i-a trimis către Tertil, care cârmuia Sicilia. Deci de la fiecare guvernator din cei ziși au suferit sfinții felurite chinuri, iar din chinurile la care i-a supus Tertil și-au primit fericitul sfârșit. Și așa acești trei purtători de biruintă s-au mutat la cele cerești. 3.Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Isihie mărturisitorul. Acest cuvios Isihie era din cetatea Adrapinilor și era bărbat bun și blând și se purta potrivit cu numele. Rugându-se el lui Dumnezeu ca să-i arate lui un loc în care să slujească și să fie bineplăcut Lui, i s-a descoperit să se ducă spre părțile mării, la muntele ce se zice Maion, unde a și petrecut multă vreme. Apoi de acolo pogorându-se spre mare, și făcând aproape casă de rugăciune sfântului Andrei și restul vieții petrecându-și întru sihăstrie și răbdare și multe lucrări de minuni săvârșind, s-a mutat către Domnul. 4.Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Lavrentie, care cu pace s-a săvârșit. Cautand sa aflu mai multe despre parintele Lavrentie care se va pomeni maine, am dat peste niste marturisiri foarte frumoase ale cuiva despre Parintele Lavrentie Sovre, adormit la 20 iulie 2002 la manastirea Frasinei, in timpul Slujbei Sfantului Maslu. Va invit sa le cititi, persoana respectia scrie foarte frumos, cu mare dragoste fata de parintele Lavrentie. http://www.angelfire.com/folk/frasi/...Lavrentie.html Si..... tot n-am reusit sa aflu care parinte Lavrentie este pomenit maine... poate aflati voi. Last edited by Adriana Cluj; 09.05.2012 at 14:55:02. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
10 Mai - Sfântul Simon Zilotul
Oare ce s-o fi ales de mireasa de la nunta din Cana ? Citat:
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
MUltumim Mirela. Eu nu stiu sa postez fotografii asa.
O zi cu soare! |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfântului noului mucenic Ioan Valahul (Românul).
Acest sfânt mucenic a fost din Țara Românească, născut din părinți de bun neam și binecredincioși, pe la anul Domnului 1644, adică în vremea stăpânirii binecredinciosului domn Matei Basarab. La câțiva ani după ce acesta s-a mutat la Domnul (+ 1654), a venit la domnie în această țară Mihail Radu (zis Mihnea al III-lea), care, ne mai putând prididi cu plata haraciului și a birurilor grele cerute de stăpânitorii turci, s-a răzvrătit împotriva acestora, plănuind să se unească cu voievozii țărilor creștine din jur și să scape țara sa de sub robia turcească. Dar sultanul turcesc Mahomed al IV-lea a trimis atunci împotriva lui oaste mare de turci și de tătari, care au biruit pe Mihnea și au făcut, ca și alte dăți, prăpăd și pustiire mare în biata țară, arzând, prădând și omorând, iar la ieșirea din țară au luat cu ei și o mare mulțime de robi dintre români, trecându-i peste Dunăre. Acestea se petreceau în toamna anului 1659. Iar între cei robiți atunci s-a aflat și un tânăr, cu numele de Ioan, care nu avea decât 15 ani. Părinții lui, cărora nu li se știe nici numele și nici locul unde au trăit, îl crescuseră cu grijă, în frica lui Dumnezeu, și în iubirea de țară și de credința strămoșească. Pe deasupra, era voinic și chipeș; frumusețea lui feciorelnică atrăgea privirile tuturor, încât, pe drumul către Istanbul, un oștean turc mai bogat l-a cumpărat cu gând spurcat, vrând să-l silească spre păcatul blestemat al sodomiei. Dar tânărul s-a împotrivit cu scârbire și în vălmășeala luptei cu spurcatul agarean, l-a răpus, încercând să fugă. Fiind prins, a fost legat din nou și dus la Istanbul, unde l-au dat femeii turcului ucis; aceasta l-a dus în fața vizirului să-l judece, și acolo tânărul a mărturisit fără înconjur adevărul. Vizirul l-a predat atunci femeii văduve, pentru ca ea să facă cu dânsul ce va voi. Stăpâna tânărului nu i-a luat capul, ci văzându-l voinic și bun de muncă l-a pus la început printre slugile sale; dar văzându-l preafrumos la înfățișare, s-a aprins de drăcească poftă pentru el, ca oarecând femeia lui Putifar din Egipt pentru Iosif cel preafrumos și înțelept. Dorindu-l cu înfocare, a încercat la început să-l ademenească cu tot felul de făgăduințe, spunându-i că îl va lua de soț dacă el s-ar lepăda de credința creștină și s-ar face mahomedan. Dar el s-a împotrivit cu tărie uneltirilor acestei noi Dalile și a rămas nestrămutat în credința părinților lui și în curăția trupească. Iar ea văzând că nimic nu izbutește, s-a înfuriat și l-a dat eparhului (mai-marelui cetății), ca să-l pedepsească pentru uciderea soțului ei. Acesta l-a azvârlit în temniță, supunându-l la înfricoșătoare chinuri; femeia venea zilnic la temniță, încercând necurmat să-l înduplece pe Ioan să-i facă voia, nădăjduind că ceea ce nu izbutiseră fărădelegile ei, vor face amenințările și chinurile. Dar viteazul tânăr nu s-a lăsat biruit nici de grozăvia chinurilor, pe care le-a îndurat cu bărbăție și cu ajutor de sus, rămânând până la sfârșit, ca un tare diamant, neclintit în credința creștină. Văzând, așadar, femeia și prigonitorii că în zadar se ostenesc, au cerut vizirului să-l dea pe tânăr la moarte. Și scoțându-l din temniță, călăii l-au dus spre o margine a Istanbulului, la locul numit pe atunci Parmak-Kapi (adică Poarta Stâlpului), lângă Bezesténi (adică piața marelui bazar al neguțătorilor); aici i-a pus gâtul în ștreang și l-au înălțat în spânzurătoare, omo-rându-l, în ziua de 12 ale lunii mai, într-o vineri înainte de Înălțarea Domnului, din anul mântuirii 1662. Așa a trecut către veșnicele locașuri tânărul mucenic român Ioan, în primăvara vieții sale, când avea numai 17 sau 18 ani. Trupul său feciorelnic va fi fost aruncat în apele Bosforului sau poate a fost îngropat de creștini cucernici în vreun loc din jurul Istanbulului, unde numai Dumnezeu și sfântul însuși știe. Iar istoria scurtei dar pilduitoarei sale vieți a așternut-o în scris marele învățat grec Ioan Cariofil din Istanbul, care a trăit pe vremea sfântului, fiind martor al pătimirilor lui. Pomenirea celui între sfinți, părintele nostru Epifanie Arhiepiscopul Salaminei Ciprului. Marele și minunatul Epifanie a fost din țara Feniciei, din ținutul Elefterapolei. Și fiind bine crescut în casă, după cum este obiceiul la oamenii săraci și plugari, el a strălucit cu fapta bună cea către Dumnezeu și s-a ridicat la înălțimea cea desăvârșită a petrecerii celei binecredincioase. Căci părinții săi fiind evrei, au rămas în slujba și în umbra Legii și n-au putut să vadă lumina harului. Iar el a alergat la credința cea adevărată a lui Hristos, aflând o mică pricină. Căci tămăduindu-i un creștin, Cleovie, rana ce pătimise, căzând de pe un asin ce încălecase, atunci sfântul a luat îndoială în cugetul lui și nu se îngrijea mult de slujba Legii. Și după aceea aflând pe un oarecare monah, anume Luchian, îl văzu vorbind cu un sărac, care cerea milostenie, căruia i-a dat și acoperământul său, adică rasa, și îndată acel Luchian a fost îmbrăcat de sus cu veșmânt alb. Care lucru văzându-l Epifanie, a trecut la credința creștinească. Și a primit sfântul Botez de la episcop. Iar minunile ce a făcut de atunci este cu anevoie a le povesti cineva cu amănuntul. Atât numai trebuie să spunem: că fiind foarte tânăr de vârstă, și primind credința în Hristos, îndată s-a făcut cu cuviință monah, și a întrecut pe toți cei de vârsta sa, cu răbdarea și cu trudele cele pustnicești. Și ajungând la plinirea arhieriei, după ce făcuse petrecere pustnicească și mulțime de minuni și tămăduiri la mulți bolnavi, în vremea cea de pe urmă după preoție, a făcut mulțime de scrieri și a învățat pe toți învățătura drept-măritoare, pentru care a avut multe de suferit din partea ereticilor. Deci trăind ani o sută cincisprezece ani și trei luni, precum însuși el a răspuns către Arcadie împăratul ce-l întrebase, și-a dat sufletul către Domnul. Însă nu în scaunul său, ci întorcându-se de la Constantinopol la Cipru, eparhia sa, după cum a scris marele Ioan Gură de Aur către dânsul, că adică nu va ajunge la scaunul său, fiindcă din prostimea inimii, și sfântul acesta se unise cu aceia ce au izgonit pe dumnezeiescul Ioan Gură de Aur; deci a răspuns și dumnezeiescul Epifanie marelui Hrisostom cum că nici el nu va ajunge să meargă la locul unde îl vor izgoni. Pentru aceasta s-au și împlinit proorociile amândurora. Si-a dat sufletul in mâinile lui Dumnezeu pe corabie, in ziua de 12 mai 403, dupa ce a lasat cu limba de moarte ucenicilor sai sa pastreze credinta dreapta si sa nu se lase atrasi de bogatie si de bârfa. La sosirea corabiei la Salamina popor mult, cu lumânari în mâini îsi astepta pastorul, si l-au însotit cu lacrimi pâna la catedrala sa, unde o mare parte a populatiei Ciprului a venit sa-l venereze timp de 7 zile. Cultul sfântului Epifanie s-a raspândit cu repeziciune, iar mormântul sau a ramas pâna azi unul din locurile de pelerinaj cele mai importante din insula Ciprului, al carei patron este, împreuna cu sfântul apostol Barnaba. Pomenirea celui dintre sfinți, părintele nostru Gherman, Patriarhul Constantinopolului. Acest părinte al nostru Gherman a fost fiul lui Iustinian Patriciul, care era bărbat luminat și vestit în zilele împăratului Heraclie, ocârmuind multe domnii sub stăpânirea lui Iustinian Patriciul, fiind lăudat de sfatul împărătesc pentru faptele lui cu desăvârșire bune și pentru dreapta credință, a fost zavistuit de nepotul lui Heraclie, adică de Constantin Pogonatul și omorât, iar feciorul lui, sfântul Gherman, fiind foarte mic, a fost castrat și rânduit în clerul bisericii celei mari din Constantinopol. Acesta socotind ceea ce i s-a întâmplat ca o aflare folositoare, s-a dat la citirea dumne-zeieștilor Scripturi. Și suindu-se și sporind spre multă cunoștință cu ascuțimea firii sale, și cu cele de-a pururea osteneli și îndreptându-și bine viața sa, a fost hirotonit episcop bisericii Cizicului, neluând însă fieștecum treptele, ci cu orânduială. După aceea, trebuind bisericilor ocârmuire înțeleaptă, a fost trecut din Cizic la scaunul cel mare al Constantinopolului, unde bine purtând cârma și îndreptând poporul lui Dumnezeu cu multe învățături și tâlcuind cele mai adânci și cu anevoie de priceput părți ale Scripturii, și luminând bisericile credincioșilor cu prăznuitoare cuvinte și laude, și îmblânzind și îndulcind greutatea și asprimea privegherilor cu versuri și cu cântări. Iar Leon Isaurul, ținând împărăția creștinilor tirănește, a început întâi a huli asupra lui Dumnezeu, și s-a apucat a ocărî sfintele icoane, și nici nu asculta cele mai bune dovediri ce se făceau din Sfintele Scripturi, cum că trebuie a se da cinste și închinăciune sfintelor icoane, ci încă a ars și cărțile care erau scrise spre ajutorul sfintelor icoane. Din aceasta cunoscând sfântul că învăța pe un surd și fără de rușine și ne-priceput, punându-și omoforul pe sfânta masă, a ieșit din Patriarhie, și mergând la părinteasca sa casă ce se zicea a lui Platanie, acolo sta în liniște. Și în bune bătrâneți viața și-a sfârșit, trecând peste nouăzeci de ani, iar sfintele lui moaște nu numai când erau aduse la îngropare au vindecat pe mulți de feluri de boli, ci și după îngropare izvorăsc totdeauna vindecări celor ce cu credință se apropie de ele. Deci le-au îngropat în sfânta mânăstire a locului. Și se face praznicul lui în sfânta biserică cea mare. http://www.calendar-ortodox.ro/luna/mai/mai12.htm |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Sfintii Chiril si Metodie sunt numiti apostolii slavilor - au evanghelizat popoarele slave din Balcani in a doua jumatate a secolului al IX-lea.
http://www.crestinortodox.ro/diverse/sfintii-chiril-metodie-culturalizarea-slavilor-121407.html |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Pomenirea sfintei mucenițe Glicheria. Aceasta a trăit în zilele împăratului Antonin și a guvernatorului Savin, în cetatea Traianopolei. Și aducând guvernatorul jertfă idolilor în cetate, sfânta a făcut semnul cinstitei cruci pe frunte, și a mers la guvernator, declarând că este creștină și roaba lui Hristos. Și îndemnând-o guvernatorul ca să jertfească, ea a intrat în capiște și, făcând rugăciune către Dumnezeu, a surpat idolul lui Dia și l-a zdrobit. Iar păgânii ce erau acolo aruncau cu pietre asupra ei și nu o ajungeau. De aceea au spânzurat-o de cosițe și au strujit-o și au pus-o în temniță, dându-se poruncă să nu i se dea mâncare multe zile. Dar ea primind hrană prin înger, nici un rău n-a pătimit; și intrând la dânsa în temniță și găsind o strachină și pâine și lapte și apă, cu toate că temnița era încuiată s-au îngrozit guvernatorul și cei ce erau cu el. După aceea a fost supusă la multe felurite chinuri și rămânând nevătămată, a făcut pe temnicerul Laodichie să se cutremure și să mărturisească pe Hristos, pentru care i s-a tăiat capul. Iar sfânta a fost dată la fiare și așa și-a dat sufletul la Dumnezeu, și se îngropară sfintele ei moaște în Iraclia Traciei. Innoirile cinstitei și dumnezeieștii biserici a preasfintei stăpânei noastre, Împărătesei a toate, care se află în ostrovul sfintei Glicheria. Pomenirea sfântului mucenic Laodichie, păzitorul temniței, care de sabie s-a săvârșit. Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Serghie Mărturisitorul. Acesta fiind de neam slăvit și mare, și după suflet s-a dovedit mare. Căci stând înaintea împăratului Teofil cel prigonitor și fără de Dumnezeu, acuzat că se închină sfintelor icoane și, legându-i-se grumajii cu o funie a fost purtat și înconjurat prin mijlocul uliței celei pline de popor, suferind scuipări și ocări și luându-i-se toată averea, și în temniță rău pătimind și cu toată casa sa totodată cu femeia și cu copiii a fost izgonit. Și de necazurile înstrăinării îndestulându-se și luptându-se cu diferite scârbe, a fost chemat de Dumnezeu, și s-a dus ca să câștige vrednice răsplătiri de la Hristos, Cel care dă răsplata nevoinței. Pomenirea preacuviosului părintelui nostru Pavsicacos, episcopul Sinadei. Acest fericit avea patrie cetatea Apamiei și părinți din cei aleși și de bun neam și hrăniți cu adevărata credință creștinească. Iar el, tânăr încă fiind, se înfrâna cu postul, cu îndelunga rugăciune și cu cealaltă aspră petrecere. Pentru care s-a și supus vieții sihăstrești și se hrănea cu puțină pâine și apă; și întrebuințând meșteșugul doctoresc, vindeca și trupurile și sufletele; se lupta împotriva demonilor și-i izgonea; slăbănogirile le vindeca, îngheboșările îndreptă, și alte preamărite minuni săvârșea. Iar prin vădirea Celui ce pe toate le face arătate făcându-se cunoscut patriarhului Constantinopolului, fericitul Chiriac, și de el hirotonisit fiind, a fost trimis la biserica Sinadelor. Aici sfântul îndată cu praștia cuvântului a izgonit pe lupii cei gânditori și cu cuvântul cel ascuțit tăindu-i ca pe niște mădulare putrede, i-a scos afară, ca să nu pricinuiască vreo vătămare părții celei sănătoase. Astfel dând turmelor sale netemere și vindecare, s-a dus la Constantinopol și întâlnind pe împăratul Mavrichie, și vindecându-l de patima de care era stăpânit, l-a plecat ca prin hrisov să dăruiască cetății sale dajdia cea de peste an, care era o litră de aur. Întorcându-se spre Sinada și ajungând la locul ce se numește Solin, numai prin rugăciune a făcut să izvorască apă ca să potolească setea celor ce călătoreau. Așa bine și plăcut lui Dumnezeu viețuind, și la mulți făcându-se pricină de mântuire, și-a schimbat viața și s-a mutat către cele dorite. Pomenirea sfântului sfințitului mucenic Alexandru, episcopul Tiverianilor, care de sabie s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Nichifor presbiterul Mânăstirii Efesului, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Eftimie cel nou, ctitorul Mânăstirii Ivirilor din Aton, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Ioan Iviritul, tatăl pomenitului Eftimie, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Gheorghie Iviritul, rudenie pomenitului Eftimie, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea cuviosului Gavriil Iviritul, care a auzit dumnezeiesc glas și a scos din mare icoana cea făcătoare de minuni a Maicii Domnului ce se zice Portărița, care cu pace s-a săvârșit. Pomenirea monahilor cuvioși mucenici Iviriți, care înfruntând pe împăratul Mihail și pe patriarhul Ioan Vecos apărând dreapta credință, au fost aruncați în mare și așa s-au săvârșit. sursa: http://www.calendar-ortodox.ro/ http://www.manastireabrancoveanu.ro/calend.php?id=134 |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Pomenirea celui între sfinți părintele nostru Leontie patriarhul Ierusalimului, care la anul 1175, cu pace s-a săvârșit.
Cuviosul și Purtătorul de Dumnezeu Părintele nostru Leontie s-a născut în Stromnița Macedoniei la începutul secolului al XII-lea din părinți bogați și binecredincioși, iar renăscându-se prin dumnezeiescul Botez, a primit numele de Leon. La vârsta copilăriei a fost dat la școală și s-a deprins în studiul Sfintelor Scripturi, iar citind Viețile Sfinților își cultiva sufletul și folosindu-se foarte mult din acestea, dorea să se lepede de lume și să se facă monah pentru a sluji Domnului. Tată lui Leon a murit pe când acesta era încă tânăr. Imediat s-a hotărât să se ducă în Constantinopol. Hotărârea de a se călugări a întărit-o cu fapta retragerii într-un munte, în desăvârșită liniște, timp de trei zile, nebăgând în seamă foamea și în loc de somn, întinzându-se pe un „covor" de trestii. După ce a ajuns în capitală a îmbrăcat schima monahală în Mănăstirea Maicii Domnului - Ptelidios, care se afla în suburbie, iar apoi începu să meargă prin oraș și să o facă pe nebunul, cu scopul de a se expune de bunăvoie la jignirile și batjocurile, ba chiar și la loviturile trecătorilor. Printr-o astfel de asceză, pe cât de aspră, pe atât de primejdioasă, a câștigat într-o foare scurtă perioadă de timp o atât de mare bunăvoință și îndrăzneală înaintea lui Dumnezeu, încât putea să poarte în mâinile goale cărbuni aprinși și să tămâieze în acest nuat chip icoanele cese aflau la intersecțiile capitalei. Temându-se însă să nu cadă în mândrie, a început să se expună din ce în ce mai mult la insulte și rele pătimiri. S-a făcut apoi ucenicul unui episcop de Tiberiada care trăia o viață pustnicească în muntele Avhenolakkos. Într-o zi, fiind trimis de starețul său episcop în cetate pentru o treabă, Leontie a întârziat și nu a mai găsit nici corabie, nici barcă pentru a se întoarce. Pentru a nu încălca porunca primită - de a se întoarce înainte de ase însera și de a nu înnopta nicidecum în altă parte - s-a aruncat în mare și fiind purtat în chip minunat de curenții de apă de cealaltă parte a malului, reuși să se întoarcă în sihăstrie unde îl aștepta starețul său. Starețul văzând că apa încă i se scurgea din haine și înțelegând de la el negrăita minune slăvea pe Dumnezeu și se minuna de ucenicul său. Într-o călătorie spre Sfintele Locuri din Palestina, pe care a întreprins-o episcopul împreună cu Leontie, cel din urmă a cerut biencuvântarea starețului său de a rămâne în Mănăstirea Sfântului Ioan Teologul din Patmos (16 martie). Egumenul de acolo, înțelegând harismele sale extraordinare, l-a acceptat, dar în regim de zăvorâre: tânărul Leontie nu avea voie să iasă din chilie. Această binecuvântată liniștire a fost pentru Leontie un prilej de se deda fără rețineri și împrăștieri nevoințelor duhovnicești ale postului și neîncetatei rugăciuni, adăpând noapte de noapte așternutul său cu lacrimi de pocăință. Pentru a readuce în suflet starea de umilință, apela la măsuri ascetice neobișnuite: se biciuia cu o curea de piele pe care o prevăzuse cu cuie și petrecând zile întregi într-un mormânt, întins deasupra oaselor. La plinirea vremii, a primit ascultarea de ajutor de eclesiarh (paraclisier), pe care o îndeplinea cu multă grijă și sârguință, însă fără a-și împuțina deloc nevoințele sale ascetice. Egumenul îi încerca foarte aspru smerita cugetare și de fiecare dată își dădea seama că tânărul monah este tare ca un diamant, pentru că ajunsese la desăvârșita lepădare de sine și își păstra aceeași așezare sufletească și când era cinstit și când era jignit. Într-o zi, Leontie a avut o vedenie în care se făcea că primește spre hrană o pâine cerească. Din acel moment a primit de la Domnul harisma înțelegerii Sfintelor Scripturi și a scrierilor Sfinților Părinți, care, imediat ce le citea, îi ofereau un simțămând incomparabil mai dulce decât mierea, așa încât îi venea foarte ușor să alcătuiască tratate teologice care tâlcuiau cele mai adânci taine ale Ortodoxiei. Printre alte lucrări, a alcătuit și un tratat despre diferența dintre erosul pământesc și erosul ceresc, care ese focul Sfântului Duh pe care Hristos a venit să-l risipească pe pământ. După ce a fost considerat vrednic de preoție, Leontie a fost hirotonit preot și astfel - odată cu înălțarea sa în această treaptă, a găsit prilejul să se smerească din ce în ce mai mult înaintea fraților și să le arate o împreună-pătimire plină de iubire. A fost numit apoi iconom, responsabil cu toate nevoile mănăstirii, care adăpostea atunci o obște numeroasă. Cu toate acestea însă, grijile acestei ascultări nu au putut să-l împiedice în dumnezeiescul său urcuș spre Dumnezeu, iar pentru somn nu-și mai păstra decât o oră înainte de Utrenie. În schimbul acestei lepădări de sine și de toate, a primit de la Dumnezeu nesfârșite daruri. Astfel, Sfântul Ioan Teologul i s-a arătat în ziua prăznuirii lui (8 mai) sub chipul egumenului și i-a poruncit să săvârșească Dumnezeiasca Liturghie mai devreme decât de obicei, pentru că voia să ajungă și la Efes, ca să-i bucure cu prezența sa pe creștinii ce se adunaseră acolo în cinstea sa. Pe când se afla odată în Constantinopol pentru o treabă, Leontie a vizitat vechea mănăstire a Cuviosului Daniil Stâlpnicul (pomenit pe 11 decembrie) și cu dorința de a urma nevoințele duhovnicești ale acestui mare ascet al virtuții a plecat de acolo cu gândul de a-i cere egumenului său binecuvântarea de a se întoarce.Ajungând însă în Patmos, a aflat că starețul său a plecat la Domnul, lăsându-l urmaș pe el prin testament și cu jurământ (1158). Constrâns să se supună Proniei lui Dumnezeu, Cuviosul și-a îndoit privegherile și postirile sale, nu doar pentru el, ci mai ales pentru mântuirea ucenicilor săi. Prin darul înainte-vederii, îi păzea pe ucenicii săi de cursele demonilor, le descoperea gândurile lor ascunse când aceștia nu îndrăzneau să le descopere în spovedania lor de fiecare zi sau îi izbăvea pe alții de orice ispită, cerându-le să-și pună mâna pe grumazul său, pentru a le arăta că astfel prelua asupra sa încercarea lor. Spre îndreptarea lor se prefăcea uneori mânios, dar sufletul lui își păstra în realitate, în orice situație, blândețea și nepătimirea, condiție a neîncetatei convorbiri cu Dumnezeu. I-a izgonit ppe pirații care veneau regulat să tâlhărească mănăstirea și de atunci, aceștia fiind înfricoșați de pedeapsa lui Dumnezeu, nu au mai îndrăznit să vatăme sfântul așezământ. După ani de zile, Cuviosul s-a îmbolnăvit grav și timp de paisprezece zile nu-i mai rămăsese decât o neputincioasă suflare de viață. Însă la sfârșitul acestei perioade, i s-a descoperit că Dumnezeu îi va mai dărui încă pe atâția ani de viață câte zile a suferit în boală, adică treisprezece ani și jumătate. În anul următor (1172), a întreprins o călătorie la Constantinopol ca să-și câștige dreptul de la împărat în controversa sa cu perceptorul de impozite din Creta care refuza să asigure mănăstirii aprovizionarea anuală cu grâu. Aflând de virtuțile sfântului egumen din Patmos, împăratul Manuel Comnenul (1143-1180) a vrut să-l hirotonească imediat arhiepiscop de Cipru. Leontie însă a refuzat, cunoscând că nu era aceasta voia lui Dumnezeu. Puțin mai târziu însă, a primit să fie hirotonit Patriarh al Ierusalimului, pentru că primise cu multă vreme înainte o înștiințare profetică în sensul acesta (după 1176). Pe drumul spre Sfintele Locuri, s-a oprit puțin în Cipru, unde patriarhul Ierusalimului dispunea de loc de reședință și de anexe, principalele izvoare de venituri ale Patriarhiei, care era atunci ocupată de cruciații romano-catolici. Acolo a pus din nou rânduială în averea Bisericii, a îndreptat moravurile monahilor nestatornici în îndatoririle și voturile călugărești și comportamentul nedrept al perceptorului împărătesc de impozite, care voia să-l priveze și de cele stric necesare supraviețuirii. Apoi, s-a dus la Sfântul Ioan din Akra (Ptolemaida ), unde locuia de obicei patriarhul ortodox, pentru că romano-catolicii îi inteziseseră să locuiască în Ierusalim. Faima lui de făcător de minuni s-a răspândit repede între toți creștinii din Siria și Fenicia, dintre care mulți alergau spre el ca să primească binecuvântarea omului lui Dumnezeu . Cuviosul s-a dus într-o noapte în Ierusalim, a intrat pe ascuns în Biserica Sfintei Învieri și s-a închinat singur în Dătătorul-de-Viață Mormânt al Domnului. S-a crezut atunci că prezența cuviosului a scăpat atenției multora. Însă aceasta a fost cu neputință să se întâmple până la sfârșit, pentru că l-au descoperit minunile pe care Domnul le săvârșea prin acest cuvios. Pentru că fiind atunci secetă și Ierusalimul fiind aspru biciut de aceasta, creștinii aveau nevoie de un alt Prooroc Ilie, ca să-i izbăvească de nenorocire. Pentru aceasta l-a trimis Dumnezeu pe acest mare Leontie și prin rugăciunea lui a vărsat o ploaie mare care a umplut cisternele de apă, ogoarele s-au adăpat îmbelșugat, iar cei care cu puțin timp înainte erau însetați s-au săturat de apă, iar lucrul cel mai de seamă a fost că au câștigat nădejdi că vor avea belșug de roade, de grâu, de vin și de alte bunătăți de la Domnul. Iar minunatul Leontie era lăudat de câtre toți și se minunau toți de el, spunând că „marele Arhiereu al lui Dumnezeu, Sfântul Leontie, venind în țara noastră ne-a izbăvit de primejdia setei. Să mergem și să cădem la picioarele lui, ca să-l avem pururea ajutor". - continuare - |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 22:26:36 |
| Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 23:48:51 |
| Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 10:22:30 |
| Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 09:30:11 |
|
|