![]() |
![]() |
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In schimb daca te referi la faptul ca dogma nu explica toata taina este adevarat, mai pot fi cautate si descoperite intelesuri mai profunde, dar tot neaschimband dogma. De exemplu stim ca Sfanta Treime este formata din Trei Persoane, dar cate intelesuri nu ies de aici, dar neschimband dogma Sfintei Treimi. Era un articol pe site, cred ca al Mitropolitului Antonie Plamadeala daca nu ma insel unde descria ce sunt dogmele. Sunt adevaruri care au fost si dezbatute si fixate de Biserica, impotriva invataturii opuse s-au dat anateme. Mai sunt si invataturi prezente in Sfanta Scriptura care nu au fost dezbatute la Sinoade, dar tot in categoria adevarurilor de credinta intra. Intre timp am gasit articolul, intitulat "Adevaruri de credinta, Dogme, Teologumene si Pareri teologice" IPS Antonie spune: "Elementele dogmei: neschimbabilitatea si caracterul ei de obligativitate in vederea mantuirii. Ortodoxia crede prin urmare ca, o dogma odata definita, nu mai poate fi schimbata, anulata, ignorata sau inlocuita de asemenea ca ea este conditie sine qua non pentru dobandirea mantuirii. Daca cineva nu crede intr-o dogma, el cade din ortodoxia credintei; unul ca acela se exclude din comuniunea credintei celei adevarate, si fara aceasta nu este mantuire." In acest inteles e corect: "Dar teologia mai noua nu exclude ceea ce se numeste "progrsul dogmetic", in intelesul de dezvaluire a tot mai bogate si mai cuprinzatoare sensuri ale adevarului cuprins in for*mulele date. Dintr-o dogma se pot dezvolta altele noi, care nu le anu*leaza pe cele vechi, cum a fost spre exemplu dogma hristologica a celor doua firi care, la Calcedon, a dezvoltat ceea ce se spusese deja in Sim*bolul Niceo-Constantinopolitan." Desi aici se poate ajunge foarte usor la relativism, iar catolicii de exemplu spun ca nu au schimbat dogma purcederii, ci au imbunatatit-o (pentru cei naivi e explicatia data de ei). Am mai vazut ca exista o adaptare a definitiei Bisericii, care pare tot un fel de invatatura ecumenista adaptata la ortodoxie. In sensul ca limitele Bisericii sunt mai largi, dar Biserica e formata din credinciosii care impartasesc aceeasi invatatura ortodoxa, sunt in comuniune cu ierarhia si in comuniune euharistica. P.S. Am uitat sa scriu despre canoane. Acestea desi sunt legi facute de Biserica odata adoptate intra in categoria invataturilor revelate si obligatorii. Pot fi schimbate de Biserica, dar de obicei nu se schimba niciodata, pentru ca sunt perfecte si ele, nu au cu ce sa fie inlocuite mai bun. Si exisat si pericolul schismei, iata de la o simpla hotarare, care nu cred ca era canon, calendarul, s-a produs o schisma. Last edited by catalin2; 30.01.2012 at 11:58:15. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Marea inselaciune a sectei adventiste: "moartea pune capat constientei" | doctor_faustus | Secte si culte | 330 | 03.07.2013 18:09:58 |
Puterea de a o lua de la capat | Alexa12 | Generalitati | 4 | 17.12.2012 16:48:18 |
"Nu ramanem decat cu ceea ce daruim" | silverstar | Generalitati | 10 | 15.02.2012 12:12:40 |
Traian Băsescu: Nu rămânem fără electricitate ( Pana cand?) | hydro314 | Generalitati | 0 | 13.02.2012 20:40:11 |
|