![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mântuire nu înseamnă a scăpa de chinurile veșnice, ci a înainta nesfârșit în unirea cu Dumnezeu. Asta în creștinismul bisericesc.... În versiunile denaturate ale creștinismului căzut în religie, mântuirea e totuna cu (auto)asigurarea eu-lui că scapă de iad. Diferența dintre cele două este uriașă, doar una are de-a face cu Adevărul iar celelalte sunt forme de minciună camuflate în produse pietiste de larg consum.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) Last edited by Mihailc; 09.01.2012 at 10:43:55. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
- Ia spune MariS, ma iubesti tu pe Mine?
- Da, Doamne, sigur ca Te iubesc. - Esti atat de sigur? Nu minti tu putin? - Nu Doamne, cum sa mint, eu nu mint niciodata. - Zau, chiar asa, nu minti niciodata? - Nu, Doamne, nu mint, spun totdeauna adevarul. - Care adevar MariS? Care adevar? - Adevarul corespondenta, Doamne, adevarul logic. - Asa, asa, adevarul corespondenta, adevarul logic. Da' ia spune cum a fost atunci cu gestapoul, MariS? - Pai, cum sa fie Doamne, am spus adevarul. Asta a fost. Din pacate a fost trist pentru acel evreu. - Asa MariS, a fost trist! Si care adevar ai spus tu atunci, MariS draga? - Adevarul corespondenta, Doamne! Adevarul ca am in casa un evreu. Si aveam. - Bine, MariS, asta era adevarul lumii, MariS, adevarul cel lumesc, da' tu aveai in casa un OM, un om MariS, intelegi, un om, nu un evreu. Nu stiai ca la mine nu exista evreu, grec, roman, ci om? - Doamne acuma stiu, da' atunci nu stiam. - Bine, MariS, sa zicem ca ai uitat. Dar daca erai tu in situatia celuilalt, ia spune cum ti-ar fi placut sa raspunda acela? - Pai, mi-ar fi placut sa spuna ca nu are evreu in casa, Doamne. - Asa, asa, adica nu mai doreai adevarul corespondenta, da? - Nu, Doamne, nu mai vroiam adevarul corespondenta, vroiam doar sa supravietuiesc. - Bine, MariS, da' ia zi constiinta ta ce-a zis dupa ce l-ai dat calaului pe acel OM? - Pai, constiinta mi-a zis ca gresesc, da' io stiam teologie inalta si ziceam ca n-am cum sa gresesc daca respect adevarul corespondenta, Doamne. - Bine, MariS, acu' vei merge intr-un loc unde ai tot timpul sa respecti adevarul corespondenta, cel care corespunde cu inima ta. Cred ca stii care e acel loc? - Doamne, mai bine nu stiam atata teologie inalta si as fi facut cum imi dicta constiinta atunci. Da, merit acel loc, Doamne. Iertare. Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Suberb exemplul tău, MariS.
Mulțumesc. Doamne ajută!
__________________
Mulțumescu-Ți Ție, Doamne, pentru toate, pentru fiecare zi și pentru moartea ce va veni, Te ascult, Doamne și nici măcar după ascultare, nu-mi da mie, ci numai după voia Ta, ajută-mi părtaș să fiu binecuvântărilor Tale, acum și întru împărăția Ta. Amin. |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Din cate imi aduc aminte, exista in Pateric o pilda in care un parinte ascunde un raufacator. Cei care il urmareau pe talhar, ajung la chilia parintelui si il intreaba daca stie de acesta ceva. Parintele desi il ascunsese, spune ca nu l-a vazut. Si din pilda reiese ca talharul se pocaieste de toate faptele sale rele pentru ca i-a fost salvata viata. Asa ca in cazul de fata minciuna a ajutat la curatirea sufleteasca a talharului.
Pentru noi cei care suntem prunci in cele duhovnicesti, e bine sa nu mintim. Chiar daca incercam sa ascundem binele ca sa nu ne fie spre lauda, diavolul se poate folosi de acest lucru si ne poate ispiti in asa fel incat sa ajungem sa mintim chiar pentru a obtine lauda. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
In tratatul "Despre preotie" al Sfantului Ioan Gura de Aur intalnim fragmente unde acesta pledeaza in favoarea minciunii sau marturiei mincinoase, intemeindu-se pe citate si evenimente biblice.
Desi este un fapt ce ne contrariaza, trebuie sa luam seama ca Sfantul Ioan vorbeste de minciuna ca exceptie (precum in cazul amintit in Pateric) si nicidecum ca obicei pacatos exercitat, de regula, in scop egoist. Acestea le cugeta Sfantul Ioan de la masura inaltimii sale duhovnicesti, potrivit intelepciunii sale si familiaritatii cu Dumnezeu, ca unul ce s-ar fi putut folosi de unele ca acestea in chip nepatimas. Dar potrivit masurii noastre, se cuvine a pazi cuvintele Mantuitorului, asa incat DA sa ne fie DA, iar NU, NU. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Poate si scena evocata de Paisie Aghioritul, cand il "minte" pe tanarul care cauta pe staret ca staretul e plecat, e betiv, e din cale-afara de lumesc (scotind astfel la iveala, prin replicile tanarului care ii ia neincetat apararea staretului, toata nobletea sufletului aceluia)... Poate si cateva pasaje din "Jurnalul Fericirii", din indreptarul de conduita pentru situatia cand te afli in relatie cu anchetatorii securitatii... Indemnul curios, la prima vedere, de a minti pana in panzele albe cand ai in fata ta pe omul intunericului, cel care spune ca iti vrea "binele", precum odinioara in gradina Raiului... Oare cea mai nebuneasca minciuna din istorie (in sensul ordinar al adevarului-corespondenta) nu apartine Cuiva, Care, fara a fi comis vreo talharie, vreun furt, vreo farima de pacat fie si in gand, a luat toate pacatele oamenilor ca si cum El ar fi fost responsabil si S-a facut, in ochii oamenilor, vinovat pe Sine, purtind pana la capat batjocura si Crucea, dindu-Si duhul ca vinovat in fata oamenilor? Si oare El nu a voit prin aceasta (aici posibila mea eroare adinca atinge apogeul) sa salveze ... prima oaie ratacita... luind asupra Lui, prin ceea ce aparatorii "adevarului" ar numi "minciuna", toata faradelegea adevaratului vinovat, spre ... indreptarea (caderea la pocainta a) acestuia din urma? Dar acela a ales sa refuze pocainta. Din mandrie. Si alege neindurat sa refuze si astazi. In (si prin) intunericul din noi. Desi pentru pocainta lui se roaga sfintii la Dumnezeu... Va cer iertare tuturor, daca e cu putinta. Iar daca binevoieste sa ma indrepte cineva, va rog indrumati-ma in acest punct al gandului. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Dar canoanele și normele bisericești sunt reperele vieții noastre duhovnicești și morale și este bine să ni le asumăm ca atare. Le respectăm în duh, firește. Dar când se spune la canon 1 an (sau 2?) oprire de la împărtășanie pentru fumători, există, oare, "loc de întors"? Da, există, pentru cel care respectă canonul în duh: zilele de oprire pot fi diminuate prin înmulțirea orelor / zi dedicate rugăciunii și a zilelor de post, putând fi redus canonul chiar și la o lună. Evident, că există o variabilă foarte importantă: credinciosul. Și aici mă abțin, nu de alta, dar de aici încolo acționează duhovnicii. Oricum, calea mântuirii nu înseamnă flori și premii, înseamnă luptă aspră, chin și răstignire, frățiile voastre, decorațiile le primim la sfârșit! Doamne ajută
__________________
Mulțumescu-Ți Ție, Doamne, pentru toate, pentru fiecare zi și pentru moartea ce va veni, Te ascult, Doamne și nici măcar după ascultare, nu-mi da mie, ci numai după voia Ta, ajută-mi părtaș să fiu binecuvântărilor Tale, acum și întru împărăția Ta. Amin. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Pe acest topic un participant i-a aplicat o fenta teologica sarmanului Erethorn de l-a trimis dupa tigari,cum se spune-n football.Driblingul in argumentie,desi extrem de fin,a fost facut in pozitie de offside.Tot din punct de vedere teologic.Poate autorul verifica o anumita postare din punct de vedere biblic si corecteaza atat eroarea cat si rationamentul subsecvent.In cazul in care nu m-am exprimat clar atunci o sa fiu mai precis.Nu este ,,pentru" ci ,,din pricina".Si acest mic cuvant schimba tot rationamentul.Cu multumiri.
|
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dar nu despre asta vreau sa scriu eu acum ci tocmai despre cele semnalate de dvs. Si va spun si de ce. Acum cateva luni o prietena draga intru credinta tocmai acest verset m-a rugat sa il explic. cazuse in aceeasi greseala pe care dvs ati semnalat-o: pentru / din pricina. M-am dus asadar sa citesc postarea cu pricina adresata userului Erethorn. Si acum am sa postez mesajul meu adresat ei, datat septembrie 2011, ca imi dau seama ca este folositor si pentru altii nu doar pentru prietena mea (te rog prietena mea sa nu te superi, cand ai sa vezi aceasta, te rog, insa sa te gandesti ca iata mai sunt care au nevoie de aceasta explicatie) : "Draga mea , draga sora Asa-i ca se cutremura sufletul tau cand aude Cuvantul Domnului? cand prima data am inceput sa citesc Cuvantul Domnului nu mi-a mai ramas decat sa plang. Sa plang de mila pentru mine intrebandu-ma cum oare am putut sa stau departe de intelepciunea Lui Dumnezeu atat de muti ani. Poate ajuta Domnul si ne cunoastem. Zici de versetul din Fericiri. iata cum este el scris: 11. Fericiti veti fi voi cand va vor ocari si va vor prigoni si vor zice tot cuvantul rau impotriva voastra, mintind, din pricina Mea. aici draga mea nu trebuie interpretare caci daca esti atenta Domnul zice: fericiti veti fi voi daca din pricina Mea, veti fi ocarati si prigoniti si vor zice cuvant rau impotriva voastra , iar cei care vor zice vor minti. Adica, daca eu am cugetul curat, si voi zice curat cu inima eu pe Domnul il iubesc, sau voi face toate cate le fac pentru Domnul din iubire curata iar altii ma vor ocari, ma vor prigoni si vor zice cuvinte mincinoase impotriva mea, cat de fericita voi in ceruri ca am suferit din pricina Domnului. iti amintesti zilele trecute si forumul nostru? Eu acolo am zis cuvintele Domnului . Deci iata: daca eu am zis acolo cuvinte din mandrie si imagine si in inima mea nu exista iubirea de Dumnezeu cei care au spus ca sunt ipocrita n-au mintit si nu voi primi fericirea promisa prin cuvantul Domnului din fericiri. Dar ce plata primesc eu? Plata cui? Ca Domnul isi va intoarce fata de la mine. La ce imi foloseste mandrie si imaginea ? Dar daca eu am zis acolo cuvinte izvorate din iubire de Dumnezeu si ce este pe buzele mele este si in inima mea atunci fericita voi fi eu ca am fost ocarata de mincinosi spunand ca am fost ipocrita. Insa adevarul il stie Dumnezeu. El stie ce este in inima mea si eu stiu ca El stie. Daca mint, pe cine pacalesc? Intelegi? Semnul pentru care stim daca cu adevarat ce este in inima este si pe buze, este iubirea ce o revarsam catre oameni atunci cand suntem prigoniti, iubirea catre dusmani. Cel care minte, cand este vadit, se supara cel care nu minte, cand este ocarat, iti multumeste si uita. Si asta s-a vazut si acolo cu mine. Eu nu m-am suparat cand au spus despre mine toate cate le-au spus (tu te intrebai cum de suport) ca eu stiu cum sunt si stiu ca si Domnul stie. Daca sunt curata am Domnul cu mine si nu ma tem si nu ma supar ba din contra multumesc. Ca imi aminteste de pacatele ce le-am facut in trecut, de mocirla pacatului din care m-am ridicat, de pacatele de care ma curat in continuare si ma ajuta sa invat smerenia Si asa vine mila si dragostea de prigonitor. Si dorinta de al vedea si pe el scapat de pacat. Cat de nefericit este cel care minte si prin minciuna prigoneste semenul sau! Aceste verset din fericiri cuprinde multa intelepciune. Ne invata sa nu ne prigonim semenii, sa nu ii ocaram niciodata ca daca cumva din nestiinta, ma fac mincinos in fata Domnului? Daca eu cred ca e rau un om dar el nu e? Asta vine din mandrie. Eu le stiu pe toate , imi zic, eu stiu ca acesta este rau ca asa il vad eu dar oare vad eu bine? Asa cum numai Dumnezeu vede? Pai sunt eu desavarsit? Atunci trebuie sa tac si sa ma smeresc si sa alung mandria si sa nu mai ocarasc semenul meu facandu-ma mincinos in fata Domnului. Intelegi acum? Domnul pe toate le vede si pe toate le stie. Si iata cum prin ocara celalalt primeste plata. Ca doar Domnul a zis: Fericiti veti fi."
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai clar se înțelege sensul, dacă schimbăm puțin topica: "Fericiți veți fi când, din pricina Mea, vă vor ocărâ și vă vor prigoni și mințind vor zice tot cuvântul rău împotriva voastră". Se referă, în mod clar, la calomniile formulate la adresa creștinilor, DIN PRICINA credinței lor în Hristos. Doamne ajută!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17) "Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul) "Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!" "Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis) Câteva gânduri scrise de mine: http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
e pacat | cristina mioara | Generalitati | 37 | 13.08.2011 19:11:49 |
Sa minti nu e chiar atat de rau | absolutep0wer | Generalitati | 19 | 19.07.2010 12:20:52 |
Postul - inseamna intotdeauna tristete? | sophia | Postul | 8 | 09.12.2009 17:16:41 |
pacat sau nu? | pisi | Generalitati | 34 | 18.06.2008 23:11:07 |
|