Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.12.2011, 21:36:34
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de VladCat Vezi mesajul
intr-adevar, fragmentele extrase sunt din aceeasi conferinta. As recomanda totusi ascultarea de la minutul 27:50 a linkului pe care l-am sugerat fiindca pe razboiintrucuvant raspunsul e prezentat trunchiat si linia gandirii parintelui nu poate fi inteleasa, mare parte din puterea cuvintelor lui pierzandu-se astfel...cel putin asa mi se pare mie...
Si in link-ul acela e data conferinta, sunt transcrise doar cateva pasaje. E adevarat, e maia bine sa fie ascultat tot raspunsul, se intelege mai bine. Despre Filioque e vorba din minutul 39.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.12.2011, 21:42:06
VladCat
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Si in link-ul acela e data conferinta, sunt transcrise doar cateva pasaje. E adevarat, e maia bine sa fie ascultat tot raspunsul, se intelege mai bine. Despre Filioque e vorba din minutul 39.
sunt pus pe contrazis in seara asta :). E vorba de la 27:50...tot ce spune despre persoana, desi aparent nu are legatura, e pentru a putea demonstra ulterior de ce filioque e erezie...de aceea incepe sa vorbeasca despre persoana spunand „filioque...filioque e foarte subtila cum zice intrebarea”.....ascultand mai multe conferinte de ale lui am observat ca intotdeauna pare ca divagheaza dar de fapt el incearca nu atat sa prezinte toate argumentele posibile cat mai degraba sa arate modul dreptslavitor(ortodox) de a gandi...

Last edited by VladCat; 26.12.2011 at 21:44:52.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.12.2011, 22:42:03
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de VladCat Vezi mesajul
sunt pus pe contrazis in seara asta :). E vorba de la 27:50...tot ce spune despre persoana, desi aparent nu are legatura, e pentru a putea demonstra ulterior de ce filioque e erezie...de aceea incepe sa vorbeasca despre persoana spunand „filioque...filioque e foarte subtila cum zice intrebarea”.....ascultand mai multe conferinte de ale lui am observat ca intotdeauna pare ca divagheaza dar de fapt el incearca nu atat sa prezinte toate argumentele posibile cat mai degraba sa arate modul dreptslavitor(ortodox) de a gandi...
De acord, doar cei ce nu au rabdare pot sari la acel minut.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.12.2011, 22:52:44
Mihai36 Mihai36 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.09.2008
Locație: Constanta
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.090
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Mihai36
Implicit

chiar daca de data asta adevarul este de partea ortodoxiei ca biseica sora totusi sa nu uitam ca noi cunoastem , simtim si proorocim doar partial si inca nu deplin iar arhantii dinaintea noastra au fost prea intelepti ca sa destanuie marile si grele adevaruri carea sa nu poate fi purtate de mireni desi uneori s-au mai facut si exceptii ele au gost pastrate doar de cei care le-au putut purta,
Ar trebui sa ne imaginam ca pentru un adevar curat despre care noi acum nu putem
scrie mai mult de o propozitie sau doua in adevarul deplin s-ar putea scrie un capitol intreg plin de multe detalii.
Cele de acum sint doar umbra lucrurilor viitoare.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 31.12.2011, 20:23:05
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Panerezia falsului ortodoxism

Din păcate există o falsă înțelegere a lui Filioque, de aici o grămadă de prostii spuse de ortodocșii de aici. Formula adecvată a fost deja rostită: Duhul purcede de la Tatăl prin Fiul. Nu "de la Tatăl și de la Fiul".

Rațiunea e foarte simplă: dacă nemijlocirea neînceputului Tatălui este identitatea pură, atunci Fiul este diferența sau alteritatea care apare în această identitate; iar Duhul este identitatea identității cu alteritatea. Adică regăsirea identității în diferență și a diferenței în identitate. Dacă nu se respectă asta, atunci Dumnezeu nu poate fi numit Dumnezeu. Căci nu există opoziție la Dumnezeu, El este absolut. Dacă n-ar fi așa, atunci Dumnezeu ar fi o entitate determinată căreia i s-ar putea opune alte entități sau o formă sau alta de neant. Or, față de Dumnezeu nu există nimic egal în afara Sa. Deci El cuprinde unitatea oricărei diferențe, adică are diferență în El Însuși, fără ca diferența să îl împartă, adică fără să Îi aducă privații. Dumnezeu nu pătimește.

De aceea, dacă se spune că Duhul purcede doar de la Tatăl, se cade în erezie căci atunci Duhul nu ar fi unitatea Tatălui cu Fiul, ci ar reprezenta doar solipsismul patern. Un fel de aseitate ontologică ce ar fi vecină atât sabelianismului, cât și arianismului, simultan.

De asemenea, nu se poate spune că Duhul purcede efectiv de la Fiul ca și de la Tatăl, căci Fiul, ca alteritate, Își are sursa în Tatăl și Îl confirmă pe Acesta. În plus, identitatea (Tatălui) este cea care trebuie să fie regăsită, nu înstrăinarea. Sau, mai clar, identitatea în înstrăinare. De aceea, conform logicii dogmatice, formula propriu-zis corectă este: Duhul purcede de la Tatăl prin Fiul. Și expresia trebuie luată în sensul economiei intratrinitare, anterioară etern purcederii Duhului în lume.

Cad, oricum, toate sofismele lui Fotie care scotea din buzunar sursa dublă a Duhului dacă ar purcede și de la Fiul etc.. Astea sunt prostii. Dacă Tatăl și Fiul sunt Una, Duhul nu are o sursă dublă. Asta este logică aristotelică turnată în forme pseudo-dogmatice. Avertizare pentru toți talibanii ortodocși care au adus duh de gâlceavă pe acest thread după ce câțiva oameni bine intenționați au postat referințele patristice unde se arată că Sfinții Părinți acreditau înainte de schismă formula pretinsă a fi catolică. Pentru talibani, astfel de surse au devenit, prin decret taliban, surse falsificate. Nimic mai simptomatic.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 31.12.2011, 20:54:45
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Formula adecvată a fost deja rostită: Duhul purcede de la Tatăl prin Fiul.
Desigur că formula aceasta este adecvată. Dar poate fi înțeleasă în două feluri. Noi (catolicii) nu înțelegem că acest "prin Fiul" ar însemna "așa, ca printr-o țeavă", ci credem că Tatăl, Care este cauză primă, Îl angajează pe Fiul în opera acestei generări a Spiritului Sfânt.
Aceasta e echivalent cu a spune: propoziția "Fiul nu are niciun rol în generarea Spiritului Sfânt" este, după părerea noastră, falsă.

Pax Christi,
M.D.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 31.12.2011, 22:23:10
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit De la și prin

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Desigur că formula aceasta este adecvată. Dar poate fi înțeleasă în două feluri. Noi (catolicii) nu înțelegem că acest "prin Fiul" ar însemna "așa, ca printr-o țeavă", ci credem că Tatăl, Care este cauză primă, Îl angajează pe Fiul în opera acestei generări a Spiritului Sfânt.
Aceasta e echivalent cu a spune: propoziția "Fiul nu are niciun rol în generarea Spiritului Sfânt" este, după părerea noastră, falsă.

Pax Christi,
M.D.

Aveți, fără îndoială, dreptate. Însă prefer prin pentru a se înțelege că rolul Fiului în generarea Duhului este diferit de cel al Tatălui, fără a se înțelege prin asta că ar fi două generări. E clar că e o mișcare unică în care Fiul este instituit ca născut și Duhul este generat ca rezultat al instituirii Fiului ca identic Tatălui. Toate acestea simultan. E clar, deci, că Duhul nu purcede doar de la sau nu e generat doar de Tatăl. Asta este adevărata erezie. O asemenea erezie ne aruncă înainte de Niceea 325 - adică, simultan, în curțile lui Arius și a lui Sabellius. Fiul devine, simultan, subordonat Tatălui și un mod al lui.

Et cum spiritu tuo.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 01.01.2012, 02:24:59
Mihai36 Mihai36 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 09.09.2008
Locație: Constanta
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 1.090
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru Mihai36
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Desigur că formula aceasta este adecvată. Dar poate fi înțeleasă în două feluri. Noi (catolicii) nu înțelegem că acest "prin Fiul" ar însemna "așa, ca printr-o țeavă", ci credem că Tatăl, Care este cauză primă, Îl angajează pe Fiul în opera acestei generări a Spiritului Sfânt.
Aceasta e echivalent cu a spune: propoziția "Fiul nu are niciun rol în generarea Spiritului Sfânt" este, după părerea noastră, falsă.

Pax Christi,
M.D.
Si de ce ar trebui sa aibe Fiul un rol in generare ? doar ca sa nu fie un simplu intermediar? care e problema?
Noi nu ne dam seama ca vorbim despre lucruri pe care nu le patrindem caci percepem ipostasurilelui Dumnezeu ca pe niste entitati umane separate unele de altele in conditile in care ele ar putea fi mult mai mult decit atit putind fi totodata si niste principii doar insumate si nu despartite.

Cel mai usor de cunoscut este in baza unei cunoasteri de sine prin care iti dai seama de interdependenta dintre duh , spirit si hristosul din tine insa nici ea nu este suficient teologizata sau poate prea putin.
Desgur ca spiritul printro introspectie poate fi mai greu pus in evidenta insa locul lui este acolo unde simti iubirea.
Insa hristosul si duhul sfint pot fi puse mai uosr in evidenta si stabilita o corelare -o interdependenta intre ele.
Hristosul manifestat in noi este in primul rind nonviolenta noastra si castitatea/puritarea casatoriei confirmata de pudoare.
Duhul poate fi pus in evidenta doar raportat la rezultatul concret al unor lucrari cu duh , de ex vindecari sau alte lucrari specifice manifestat prin diferite daruri care uneori pot fi mai pregnante sau mai estompate dupa variatia in putere a harului.
Insa acei care au atins anumite nivele de profunzime cunosc si faptul ca duhul in puterea lui de fiecare secunda mai este interdependent de elementul dorinta-nazuinta spre desavirsrea caracterului, spre indumnezeire. O dorinta daca se poate a fi chiar si nestavilita , imperativa chiar si venita poate dintro nevoie stringenta incit sa spui -Doamne nu mai suport eu acum vreau sa ma schimbi in mai bine acum imediat in aceasta secunda findca ai acasta obligatie ca parinte si nimeni altcineva nu o poate face.

Asadar intarirea lui care se cere si a fi facuta nu poate avea in vedere decit aceste elemente inclusv o practica harica asemuita daca vreti cu un antrenament periodic care poate avae ca forma chiar si doar rugaciunea..

In rest generarea ..nu putem sti daca generarea este facuta de Tatal sau de Duhul Sfint din El insusi ..desi...nu este o informatie pe care nu o vom putea afla vreodata in mod revelat desigur.
Pina atunci parerea mea este e bine sa nu ne pronuntam facind presupuneri credibile noua.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 25.07.2012, 10:31:25
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Avertizare pentru toți talibanii ortodocși care au adus duh de gâlceavă pe acest thread după ce câțiva oameni bine intenționați au postat referințele patristice unde se arată că Sfinții Părinți acreditau înainte de schismă formula pretinsă a fi catolică. Pentru talibani, astfel de surse au devenit, prin decret taliban, surse falsificate. Nimic mai simptomatic.
Primul taliban între talibani este chiar Sfântul Ioan Damaschin:

"Cuvîntul trebuie să aibă și Duh, căci și cuvântul nostru nu este lipsit de duh. La noi, însă, duhul este străin ființei noastre. El este tragerea și darea afară a aerului, care intră și iese pentru menținerea corpului, în timpul vorbirii, duhul ajunge glasul cuvântului, dând la iveal ă în el însuși puterea cuvântului. Dar cu privire la firea dumnezeiască cea simplă și necompusă, trebuie să mărturisim cu cucernicie existența Duhului lui Dumnezeu, pentru ca să nu fie Cuvântul lui Dumnezeu inferior cuvântului nostru. Dar nu este lucru cucernic să gândim că Duhul lui Dumnezeu este ceva străin, introdus din afară în Dumnezeu, după cum este la noi, care suntem firi compuse. Ci, după cum atunci când am auzit de Cuvântul lui Dumnezeu nu am socotit că este neipostatic, nici că rezultă prin învățătură, nici că se exteriorizează prin voce, nici că se răpândește în aer și se pierde, ci că are o existență proprie, că are voință liberă și că este activ și atotputernic, tot astfel și când am fost învățați despre Duhul lui Dumnezeu, care însoțește Cuvântul și face cunoscută activitatea Lui, noi nu gândim că este o suflare neipostatică. Căci dacă s-ar înțelege Duhul, care este în Dumnezeu, după asemănarea duhului nostru, s-ar înjosi măreția firii dumnezeiești. Din contră, noi gândim că Duhul lui Dumnezeu este o putere substanțială, care există într-o ipostasă proprie ei însăși, care purcede din Tatăl și se odihnește în Fiul și îl face cunoscut. Nu poate să se despartă de Dumnezeu, în care există, și de Cuvântul, pe care îl însoțește, și nici nu se pierde în neexistență, ci există în chip substanțial după asemănarea Cuvântului. Duhul Sfânt este viu, liber, de sine mișcător, activ, voiește totdeauna binele, și în orice intenție a Lui puterea coincide cu voința, este fără de început și fără de sfârșit. Niciodată Cuvântul nu a lipsit Tatălui, nici Duhul Cuvîntului."

Sursa: CAPITOLUL VII. Despre Sfântul Duh. Demonstrare silogistică (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 24-25)

"Este prin fire Tatăl singurului Unuia-Născut, Fiul Său, Domnul și Dumnezeul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos și purcezătorul Sfântului Duh."

Sursa: CAPITOLUL VIII. Despre Sfânta Treime (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 27)

"De asemenea, credem și în unul Sfântul Duh, Domnul și făcătorul de viață, care purcede din Tatăl și se odihnește în Fiul, împreună închinat și slăvit cu Tatăl și cu Fiul, ca fiind de aceeași ființă și coetern. Credem în Duhul cel din Dumnezeu, cel drept, cel conducător, izvorul înțelepciunii, al vieții și al sfințeniei. El este și se numește Dumnezeu împreună cu Tatăl și cu Fiul; nezidit, desăvârșit, creator, atotstăpânitor, atoatelucrător, atotputernic, nemărginit în purtare; El stăpânește întreaga zidire, dar nu este stăpânit; îndumnezeiește, dar nu se îndumnezeiește; desăvârsește, dar nu se desăvârsește; împărtășește dar nu se împărtășește; sfințește, dar nu se sfințește; mângâietor, deoarece primește rugăciunile tuturor; în toate asemenea Tatălui și Fiului; purces din Tatăl și dat prin Fiul, este primit de toată zidirea. Zidește prin El însuși, dă ființă universului, sfințește și ține. Enipostatic, există în propria lui ipostasă, nedespărțit și neseparat de Tatăl și Fiul, având toate câte au Tatăl și Fiul afară de nenaștere și naștere. Tatăl este necauzat și nenăscut, căci nu este din cineva: El își are existența de la El însuși și nici nu are de la altul ceva din ceea ce are, ba, mai mult, El este în chip firesc principiul și cauza modului de existență a tuturor. Fiul este din Tatăl prin naștere. Duhul Sfînt și El este din Tatăl, dar nu prin naștere, ci prin purcedere. Noi cunoaștem că există deosebire între naștere și purcedere, dar care este felul deosebirii nu știm deloc. Nașterea Fiului din Tatăl și purcederea Sfântului Duh sunt simultane.

Așadar, toate câte le au Fiul și Duhul, le au de la Tatăl, și însăși existența. Dacă nu este Tatăl, nu este nici Fiul și nici Duhul. Și dacă Tatăl nu are ceva, nu au nici Fiul, nici Duhul. Și din cauza Tatălui, adică din cauză că există Tatăl, există și Fiul, și Duhul. Și din cauza Tatălui, și Fiul, și Duhul au pe toate câte le au, adică din pricină că Tatăl le are pe acestea, afară de naștere și de purcedere. Căci cele trei sfinte ipostase se deosebesc unele de altele numai în aceste însușiri ipostatice. Ele nu se deosebesc prin ființă, ci se deosebesc fără despărțire prin caracteristica propriei ipostase."

Sursa: CAPITOLUL VIII. Despre Sfânta Treime (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 32-33)

"Pentru aceea nu spunem că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt trei Dumnezei, ci, din contră, că Sfânta Treime este un singur Dumnezeu, Fiul și Duhul se raportează la o singură cauză[...]

Dar când privim la acelea, în care este Dumnezeirea, sau ca să spun mai precis, care sunt acelea din care este Dumnezeirea și care sunt de acolo din prima cauză în afară de timp, de aceeași slavă și nedespărțite, adică ipostasele Fiului și Duhului, atunci trei sunt acelea la care trebuie să ne închinăm. Un Tată, Tatăl, care este fără de început, în sensul că este necauzat. Căci nu este din cineva. Un Fiu, Fiul, care nu este fără de început, în sensul că nu este necauzat. Căci este din Tatăl. Dar dacă ai raporta termenul de „început" la timp, atunci și Fiul este fără de început, căci el este făcătorul timpurilor și prin urmare nu cade sub timp. Un Duh, Sfântul Duh, care este din Tatăl, nu în chip firesc, ci purces. Tatăl nu este lipsit de nenaștere, pentru că a născut, nici Fiul de naștere, pentru că a fost născut din cel nenăscut — dar cum? — și nici Duhul nu se schimbă în Tatăl sau în Fiul, pentru că purcede și este Dumnezeu, însușirea este ceva netransmisibil"

Sursa: CAPITOLUL VIII. Despre Sfânta Treime (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 35-36)

"Când mă gândesc, însă, la una din ipostase, știu că ea este Dumnezeu desăvârșit și ființă desăvârșită; iar când unesc și număr împreună pe cele trei ipostase știu că sunt un singur Dumnezeu desăvârșit, căci Dumnezeirea nu este compusă, ci este o unitate desăvârșită, neîmpărțită și necompusă, în trei ipostase desăvârșite. Dar când mă gândesc la raportul reciproc al ipostaselor știu că Tatăl este soare mai presus de ființă, izvor al bunătății, abis al ființei, al rațiunii, al înțelepciunii, al puterii, al luminii, al Dumnezeirii; izvor născător și producător al binelui ascuns în El. El este mintea, abisul rațiunii, născătorul Cuvântului, iar prin Cuvânt purcezătorul Duhului revelator. Și ca să nu spun multe, nu este în Tatăl, Cuvânt, înțelepciune, putere, voință decât Fiul, care este singura putere a Tatălui, cauza primară a creării tuturor. Astfel El este născut, cum numai El știe, ca ipostasă desăvârșită din o ipostasă desăvârșită; El este și se numește Fiu. Iar Duhul Sfânt este puterea Tatălui, care revelează cele ascunse ale Dumnezeirii, purces, cum numai El știe, nu născut, din Tatăl prin Fiul. Pentru aceea Duhul cel Sfânt este împlinitorul creării tuturor.

Prin urmare toate câte convin Tatălui care cauzează, izvorului, născătorului, trebuie atribuite numai Tatălui. Toate câte se potrivesc celui cauzat, Fiului născut, Cuvântului, puterii care este cauza primară a creației, voinței, înțelepciunii, trebuie atribuite Fiului. Și toate câte convin puterii cauzate, purcese, revelatoare și desăvârșitoare trebuie atribuite Duhului Sfânt. Tatăl este izvorul și cauza Fiului și a Sfântului Duh, Tată numai al Fiului și purcezător al Duhului Sfânt. Fiul este Fiu, Cuvânt, înțelepciune, putere, icoană, strălucire, chip al Tatălui și din Tatăl. Sfântul Duh nu este Fiu al Tatălui, ci Duh al Tatălui, pentru că purcede din Tatăl — căci nu este mișcare fără duh — și Duh al Fiului, nu în sensul că este din El, ci în sensul că este purces din Tatăl prin El. Căci numai Tatăl este cauza."

Sursa: CAPITOLUL XII. Despre aceleași lucruri (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 43-44)

"Dumnezeu este și Tatăl, cel care există veșnic, nenăscut, pentru că nu s-a născut din cineva, dar a născut pe Fiul cel de o veșnicie cu El. Dumnezeu este și Fiul, care este totdeauna cu Tatăl și este născut din El în afară de timp, veșnic, nestricăcios, impasibil, nedespărțit. Dumnezeu este și Duhul cel Sfânt, putere sfințitoare, enipostatică; purcede în chip nedespărțit din Tatăl și se odihnește în Fiul, deoființă cu Tatăl și cu Fiul."

Sursa: Cartea Întâi, CAPITOLUL XIII. Despre locul lui Dumnezeu și că numai Dumnezeirea este necircumscrisă (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - Editura IBMBOR, 2005, pag. 48)
Reply With Quote
Răspunde