Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Spiritualitatea ortodoxa
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 13.12.2011, 12:49:06
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan cezar Vezi mesajul
Imi amintesc acum de povestile romanesti in care Dumnezeu si Sfantul Petru (cel mai frecvent) coboara printre oameni, umbla pe pamant, participa la viata oamenilor (ca intr-un fel de vizita de lucru, pentru informare si, pe ici pe colo pentru indreptare...):) Exista multe povestiri de genul acesta, unele amuzante, toate pilduitoare, mai mult sau mai putin reusite, o stim.
Si ma gandesc ... daca nu cumva ... mesajul central al acetui gen de folclor este ca omul (Petru) poate umbla mereu insotit, aici pe pamant, de Domnul...
Unde vreau sa bat (legat de tema topicului):
Am inteles din experienta personala ca se poate sa ne refugiem intr-o atitudine "detasata", "superioara", cumva "pe deasupra" vietii concrete si depline, integral traite. Intr-o atitudine distanta, elevata... Dincolo de omenesc... Sus, foarte sus... Mai ales la inceputul luarii in serios a Bisericii si credintei, cred ca e un moment, mai binezis o perioada de departare a mintii de realitatea concreta a vietii. Unii se bucura ca traiesc acest gen de experienta. Se considera avansati, sporiti, evoluati spiritual...
Este o postura, cred acum, periculoasa, vadind mai degraba imaturitate, mecanisme de aparare (prin negare, rationalizare etc.), mandrie, inselare...
Polul opus, al "traitorilor", care se lauda cu participarea deplina la toate ale vietii, motivind ca "nimic din ce e omenesc nu mi-e strain", cum a spus Gambetta... Cam stim despre ce e vorba, nimic altceva decat balacire, pofte, trup si simtire groasa...
Acum cred ca viata ortodoxa nu e "detasata" de concretul vietii. Dimpotriva, ortodoxia imi pare atunci cand traiesti existenta ta fiind in acelasi timp cu Domnul in gand, in suflet, mai mult sau mai putin "curat" si deplin. Dar cu Domnul, asa cum poti.
Orice act omenesc poate fi cu Domnul in gand sau fara.
Daca este cu Domnul, intr-adevar, in coordonatele pe care ni le propune Biserica, atunci viata e intr-adevar mai bogata si tinde (prin Duhul) la plinire.
A fi ortodox nu cred ca inseamna a fugi de viata concreta, a te refugia in abstractii livresti si idealuri inalte (astea sunt "imaginatie"), in "detasari" si alte mortificari (care imi par de fapt saraciri nedorite ale inimii), in vidarea mintii si a altor efecte ale unor tehnici si tehnologii psi inventate pe langa miezul lucrurilor, ci: a trai portia ta de viata, asa cum este ea, cu gandul la Domnul, care este alaturi, aproape, si cu nadejdea ca Lui ii este pe plac ce faci acum si ca te ocroteste si indruma si ca te trece peste praguri care iti par prea inalte uneori sau te ridica din cotloane prea terestre...
Cred ca Domnul nu vrea ca viata noastra sa fie mai saraca, schematica, ci dimpotriva, mai bogata (in El!).
De aceea ne bucuram cand facem lucrurile, oricare ar fi, dintre cele cuvenite, la modul pe care il numim "dumnezeiesc".
Ortodoxia este plinire, prin Duhul, a vietii. Sfintire, nu ciuntire. Apropiere, nu indepartare. Plinire, deci, inclusiv a vietii sexuale.
E, astfel, atat bucuria ca traiesti deplin darul vietii cat si frica sfanta de Dumnezeu.
Asa imi pare acum...

P.S. Mi-a parut ca vorbim, parca prea detasat, prea de sus, telectual, despre lucruri care, mai degraba se fac dumnezeieste, cu pricepere si cu dragoste curata, simpla, decat se discuta si paradiscuta... E doar impresia mea, ma iertati!
In drumul meu spre iad m-am oprit o clipa sa citesc postarea fratelui Ioan Cezar si sa spun o poveste. Mi-a placut mult postarea lui.
Cica era odata, pe vremea cand Dumnezeu si Sf. Petru coborau si se preumblau pe pamant, un bogat si un sarac. Bogatul era bogat iar saracul era sluga si lucra de dimineata si pana noaptea pe ogorul bogatului pentru un blid de linte cat sa-si intretina familia. Bogatul afla, prin nu stiu ce metode, numai el stie, servicii sau prezicatori sau clarvazatori, Dumnezeu stie, ca Dumnezeu si Sf. Petru sunt in preumblare pe pamant si chiar ca se apropie de mosiile sale. El se pregati de inalta vizita gatind cele mai bune bucate, impodobind camera cea mai spatioasa si confortabila, ma rog, tot dichisul ce se cere la o asa importanta vizita. Saracul nici nu banuia macar ce avea sa se petreaca in apropierea sa. Si, cand Dumnezeu si Sf. Petru ajunsesera pe mosiile bogatului, fiind seara, trasesera mai intai pe la coliba saracului. Acesta vazand ca are musafiri striga repede la nevasta sa sa mai aduca doua blide cu mancare. Nevasta se scuza ca tocmai se termina mancarea facuta in ziua aceea. Atunci saracul nostru, nici una, nici doua, merse la cotet, prinse ultima gaina pe care o mai avea si o taie, aducand-o nevesti sa o gateasca. Dupa ce ospata musafirii, taranul le spuse ca nu are o camera separata, ca in singura lor camera dorm copii, iara el si nevasta dorm pe prispa. Isi trimise apoi nevasta sa doarma cu copii si ii invita pe musafiri sa doarma pe prispa, iar el se intanse pe jos langa ei, pe o rogojina veche si tare. Dimineata, musafiri multumira saracului de gazduire, apoi isi luara ramas bun, iar saracul pleca la lucru pe mosia bogatului. Dumnezeu si Sf. Petru ajunsera si la castelul boierului. Aici au fost primiti cu tot fastul, au fost ospatati numai cu bunataturi si mancaruri alese, serviti cu cel mai bun vin si apoi condusi in camera incalzita si special pregatita oaspetilor de rang inalt. La plecare, inaltii oaspeti au multumit de gazduire si apoi s-au dus numai ei stiu unde. Bogatul afla, insa, iarasi nu se stie cum, ca musafirii sai au fost si pe la taranul cel sarac ce lucra pe mosia sa si curios sa vada cum l-a primit saracul, il chema la el si-l puse sa povesteasca cum si-a tratat oaspetii. Taranul ii povesti cum s-au petrecut lucrurile. Atunci bogatul ii spuse taranului cine erau acei oaspeti si cum s-ar fi cuvenit sa-i fi tratat el, cel sarac, pe asa musafiri de rang inalt.
Pe drum, Dumnezeu il intreba pe Sf. Petru unde s-a simtit cel mai bine: la sarac sau la bogat? Sf. Petru zise: - Doamne, la sarac m-am simtit mai in largul meu, da' nu stiu de ce. - Pentru ca bogatul, spuse Dumnezeu, privea totul ca pe o afacere, el stia ca daca investeste in Mine, eu raspund insutit si inmiit, pe cand saracul a dat din inima, fara sa se gandeasca la rasplata. Egoismul, Sf. Petre, poate sa-ti dea impresia ca esti cel mai pios si virtuos om, dar e numai .. fatada.
Iertare cui nu a placut povestea.
Hristos in mijlocul nostru!
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 13.12.2011, 13:34:10
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Din pacate suntem plini de patimi. Si de multe ori dam sfaturi raportandu-ne la patimile noastre. Si atunci suntem mai ingaduitori cu unele pacate. Am observat tendita asta si la duhovnici de mir. Parintele la care ma spovedeam odata m-a intrebat dupa ce ne-am reintalnit dupa mai multi ani: Mai ai de gand sa faci copii? sper ca te opresti aici. m-a intristat intrebarea lui(parintele are un baiat.)
Pozitia Bisericii e clara, iar aceasta invatatura e relevata in cartile sfintilor parinti. Daca unii preoti se folosesc cum vor de aceasta invatatura, foloseasc din ea doar ce le convine asta e partea a doua. Spre ex a venit un user aducand ca argument hotararile unor sfinti in favoarea feririi de copii, relatia conjugala rezumandu-se doar...la placere. Am citit canoanele si am aflat ca de fapt sfintii indemnau pe cei casatoriti sa respecte randuiala posturilor si nu aiba relatii, ferindu-se de zamislire. Asadar, acea zisa pozitie neoficiala e de fapt o invartire in jurul degetului. repet: invatatura bIsericii e clara si e impotriva feririi de zamislire.
Asta nu inseamna ca scopul unirii trupesti e doar nasterea de prunci. Asta e o extrema periculoasa. Dar asa cum a spus si dl Erethron, atunci cand ai o relatie conjugala nu te feresti , stiind ca exista posibilitatea ca acea frumoasa unire sa se finalizezeze cu ...un suflet.
Mi se pare o greseala sa eviti sa dai sfaturi bune unui tanar care le intreaba pe motiv ca tu nu le poti pune in aplicare. Mi se pare ca se inseala cei care numesc acest lucru o fatarnicie.
o sa pun problema altfel: un bolnav de tbc se duce la medic. "Daca mai fumezi, mori", ii spune medicul fumator.
Acum intrebarea: ar trebui bolnavul sa asculte de medicul fumator, care i-a zis sa nu mai fumeze sau nu?
In funtie de raspunsul dvs, aceeasi raspuns il aplicam si in cazul tanarului cu pacate care da sfaturi unui alt tanar.
Cine stie si nu respecta, cu siguranta va fi tras la raspundere si judecat, dar cine stie si tace de asemenea va fi judecat, ptr ca avea ocazia sa ofere cuvant mantuitor fratelui sau si nu a facut-o.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!
Reply With Quote
  #3  
Vechi 13.12.2011, 14:26:30
OmuBun
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
Asta nu inseamna ca scopul unirii trupesti e doar nasterea de prunci. Asta e o extrema periculoasa.
Oare nu asta incercam eu sa spun? Ideea ca un cuplu casatorit ar trebui sa aiba atatea raporturi cati copii isi doresc sa aiba mie mi se pare iesita din firescul unei casatorii binecuvantate de Dumnezeu.
Cat despre cele doua exemple, nu cred ca se incadreaza vreunul in cazul nostru. "Duhovnicul" care indrazneste sa spuna asa ceva, va raspunde pentru sfaturile sale, iar noi, constienti fiind de inselarea lui, cred ca trebuie sa cautam pe cineva mai apropiat de harul lui Dumnezeu.
Sfatul "medicului fumator" nu are relevanta. Desi el este in masura sa spuna, chiar pacatos fiind, ceea ce trebuie sa spuna, ofera un prost exemplu si astfel ne intoarcem la sfaturile duhovnicului cazut in inselare, de care noi trebuie sa fugim: si unul si celalalt, desi Dumnezeu i-a "uns" si le-a dat un anumit talant, irosesc tot ce au mai de pret. Noi, mirenii de rand, fara pretentii ca am avea harul desavarsirii, suntem uneltele si nu soft-ul. NU sustinem pacatosenia si nu o institutionalizam, dar nici nu putem sa devenim partizanii unei teorii pe care noi insine nu o intelegem fiindca NU O TRAIM. Tot ce putem sa facem este sa ne analizam in intreg ansamblul slabiciunilor noastre, sa stim exact cand suntem in greseala si sa o evitam, cand se poate. Spunem mereu "Faca-se voia Ta, Doamne!", dar cand nu suntem in stare sa facem voia lui Dumnezeu, nu fiindca ne complacem intr-o stare pacatoasa genul "Ei, lasa ca Dumnezeu ma iarta oricum!", ci cand se intampla sa nu rezistam pacatului, macar sa ne caim in adancul sufletului nostru si sa recunoastem ca suntem nevrednici si slabi. Si ce putem face? Mergem la duhovnic si spunem "Parinte am facut asa si-asa si-asa, desi stiu ca Dumnezeu nu ingaduie! Ma rog sa ma intareasca, dar iar cad cand nici nu ma astept!" Si parintele vede daca te prefaci sau chiar te doare ca nu esti in stare de nimic bun si te ajuta cum simte el ca ti se potriveste, dupa fire, fiindca nimeni nu e la fel, iar ceea ce i se potriveste unuia, nu e valabil si pentru altul.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 13.12.2011, 14:47:31
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de OmuBun Vezi mesajul
Ideea ca un cuplu casatorit ar trebui sa aiba atatea raporturi cati copii isi doresc sa aiba mie mi se pare iesita din firescul unei casatorii binecuvantate de Dumnezeu.
Era un documentar pe tema asta, din care am înțeles că șansa ca în urma unei uniri un spermatozoid să reușească să ajungă la ovul și să îl fecundeze este extrem de mică. Deși sînt foarte mulți, există atîtea piedici în calea lor încît probabilitatea ca unul singur să-și împlinească menirea este infimă.

De unde am tras concluzia că nu noi decidem cînd va apărea un nou suflet în lume, ci Dumnezeu hotărăște asta. Chiar dacă frecvența cu care se fac împreunările este mare, este puțin probabil ca femeia să rămînă însărcinată. Evident că se cere cumpătare și aici, ca de fapt în orice altceva am face. Dar asta se stabilește numai și numai în deplin acord cu perechea. Biserica nu are ce să comenteze la capitolul ăsta, după cum Pavel ne sfătuiește, nu ne poruncește, atît de limpede la 1 Corinteni capitolul 7:

"Bărbatul să-i dea femeii iubirea datorată, asemenea și femeia bărbatului.
Femeia nu este stăpână pe trupul său, ci bărbatul; asemenea nici bărbatul nu este stăpân pe trupul său, ci femeia.
Să nu vă lipsiți unul de altul, decât cu bună învoială pentru un timp, ca să vă îndeletniciți cu postul și cu rugăciunea, și iarăși să fiți împreună, ca să nu vă ispitească satana, din pricina neînfrânării voastre.
Și aceasta o spun ca un sfat, nu ca o poruncă.
Eu voiesc ca toți oamenii să fie cum sunt eu însumi. Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul așa, altul într-alt fel."
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 13.12.2011, 15:02:01
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Biserica nu are ce să comenteze la capitolul ăsta
Ionut, atentie la exprimare. Biserica nu e o persoana obraznica, care sa comenteze.
Biserica are randuielile ei. Biserica nu obliga. Cu nimic. Pe nimeni. Daca omul tine cont de randuielile Bisericii bine e, daca nu...treaba lui.
Dar nu poti fi calcator de porunci bisericesti si sa ai pretentia de bun crestin.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!
Reply With Quote
  #6  
Vechi 13.12.2011, 15:58:21
Florin-Ionut's Avatar
Florin-Ionut Florin-Ionut is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.07.2008
Locație: Timișoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 5.411
Implicit

Citat:
În prealabil postat de lore86 Vezi mesajul
Ionut, atentie la exprimare. Biserica nu e o persoana obraznica, care sa comenteze.
Biserica are randuielile ei. Biserica nu obliga. Cu nimic. Pe nimeni. Daca omul tine cont de randuielile Bisericii bine e, daca nu...treaba lui.
Dar nu poti fi calcator de porunci bisericesti si sa ai pretentia de bun crestin.
Care sînt acele rînduieli despre care vorbești?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele;
Psalmul 140, 4

Ascultați Noul Testament ortodox online.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 13.12.2011, 16:12:28
lore86's Avatar
lore86 lore86 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.05.2009
Locație: timisoara
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.201
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Care sînt acele rînduieli despre care vorbești?
Pai incepem cu cele 10 porunci, continuam cu cele 9 porunci bisericesti cu tot ce implica ele.Inclusiv perioada zilelor de post randuite de Biserica: post de alimente de dulce, post de vorbe si fapte nepotrivite, post de la relatiile trupesti(acelasi post la care indeamna sf Apostol Pavel).
Stii conditiile mantuirii subiective sunt 3: credinta, faptele si harul. pare simplu, nu?Dar daca le analizezi pe fiecare in parte lucrurile se complica.

Nu ca ar deveni imposibil, ci ca ar trebui sa fim cu luare aminte la tot ce facem , spunem, cum ne purtam, cum si ce gandim.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!
Reply With Quote
  #8  
Vechi 13.12.2011, 15:30:29
cristina2012's Avatar
cristina2012 cristina2012 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.04.2006
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 489
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Florin-Ionut Vezi mesajul
Era un documentar pe tema asta, din care am înțeles că șansa ca în urma unei uniri un spermatozoid să reușească să ajungă la ovul și să îl fecundeze este extrem de mică. Deși sînt foarte mulți, există atîtea piedici în calea lor încît probabilitatea ca unul singur să-și împlinească menirea este infimă.

De unde am tras concluzia că nu noi decidem cînd va apărea un nou suflet în lume, ci Dumnezeu hotărăște asta. Chiar dacă frecvența cu care se fac împreunările este mare, este puțin probabil ca femeia să rămînă însărcinată.
O femeie tanara si sanatoasa, care nu a folosit contraceptie hormonala inainte, nici sterilet, nici nu a avut mai multi parteneri care sa o infecteze cu germeni care, printre altele, produc si sterilitate, are foarte mari sanse sa ramana insarcinata. Este adevarat ca uneori prima sarcina se lasa asteptata cateva luni, poate un an sau mai mult, dar dupa aceea copiii vin in lant, daca nu intervin boli sau traumatisme la nastere.
Perioda fertila este destul de lunga, 7-10 zile, dar perioada de maxima fertilitate este scurta 2-3 zile (din 25-30 cate are un ciclu)... in schimb dorinta este foarte mare atunci, asa ca, in familie e cam greu sa o ratezi.
Exista, ce-i drept obstacole, dar acelea nu sunt menite sa impiedice conceptia, ci sa elimine din cursa spermatozoizii mai putin performanti... e important pentru viabilitatea viitorului copil, sa ramana in cursa cei mai buni.
Pe langa obstacole, exista mecanisme menite sa favorizeze conceptia, cum ar fi hranirea si capacitrea spermatozoiziolr in tractul genital feminin, presiunea negativa in uter in timpul actului sexual menita sa absoarba spermatozoizii din vagin (deci le scurteaza drumul lung), structura glerei cervicale care creaza canale de inaintare pentru spermatozoizi...
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.12.2011, 16:49:57
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de OmuBun Vezi mesajul
Oare nu asta incercam eu sa spun? Ideea ca un cuplu casatorit ar trebui sa aiba atatea raporturi cati copii isi doresc sa aiba mie mi se pare iesita din firescul unei casatorii binecuvantate de Dumnezeu.
Nu stiu cine a afirmat asa ceva...un cuplu poate avea raporturi in afara zilelor de post din timpul saptamanii (miercuri, vineri, duminica, luni daca este vointa), a zilelor de sarbatoare si dinaintea sarbatorii, a celor 4 mari posturi si ce iti mai randuieste duhovnicului, insa sa nu urmaresca doar placerea fara a se evita procreerea.

Te intreb pe perioada sarcimii si a alaptarii copilului ce sfaturi ai da unui cuplu proaspat casatorit?...ma refer la impreunarea dintre soti.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 13.12.2011, 16:52:37
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Uite aici mai clar din Ridicarea casatoriei la rangul de taina:

• Viața curată a căsătoriei, după cinstea ei de Taină, este aceasta:
1. Binecuvântată este numai rodirea de copii. Iar tot ce-i în afară de rostul acesta, în privința trupească, este desfrânare și păcat și să nu se mai facă.
2. Vremi îngăduite pentru chemarea copiilor sunt numai zilele între posturi însă numai dacă soții amândoi sunt învoiți la rostul rodirii de copii.
3. Vremi oprite sunt acestea:
a) Cele patru posturi mari
b) Cele trei zile de post pe săptămână (miercuri și vineri, iar luni numai daca este voință)
c) Sărbătorile și zilele asupra sărbătorilor (inclusiv duminica – ziua Domnului și sâmbăta)
d) Vremea necurăției
e) Vremea de slăbiciune sau de boală a unuia din soți
f) Vremile de tulburări și războaie precum și oarecare vreme după acestea, pentru cei care au luat parte la ele
g) Vremea oprită cu mare asprime este toată vremea sarcinii, precum și vremea alăptării.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Bucuria crestina NECTARIE Generalitati 8 06.01.2011 18:54:50
Iubirea crestina Rodica50 Intrebari utilizatori 0 03.12.2010 21:12:14
Credinta crestina si musulmanii ana macovei Intrebari utilizatori 4 07.09.2010 00:21:26
eu crestina el musulman Carine Generalitati 60 03.08.2010 22:06:28
HOMO-sexualitatea si bolile contagioase cozia Homosexualitatea 31 15.05.2007 20:40:05