![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Să revenim la tema acestui topic, care nu este aceea dacă ne mântuim prin har plus fapte ori numai prin har, ci este aceea a naturii și felurilor harului dumnezeiesc.
Am văzut, așadar, că grațiile actuale vin în multe feluri: prin rugăciune (a mea ori a celorlalți pentru mine), post, alte fapte de credință, precum și prin Sacramente și Sacramentalii. Aici este o deosebire față de Grația Sfințitoare, care vine numai prin Sacramente. Dar toate Sacramentele, ori numai unele dintre ele au ca efect Grația Sfințitoare ? Răspunsul scurt este: toate. Dar, imediat, trebuie precizat că, în cazul în care Grația Sfințitoare lipsește cu totul, adică omul este în stare căzută, ceea ce se întâmplă chiar și în urma unui singur păcat de moarte (moștenit sau personal), atunci numai două sunt Sacramentele care pot restaura sufletul din starea căzută: Sacramentul Botezului și Sacramentul Penitenței. Desigur, dacă sunt îndeplinite toate condițiile lor, dintre care unele țin de validitate, altele țin de dispoziția necesară. Acestea și numai acestea pot fi administrate oamenilor în stare căzută, de aceea se mai numesc "Sacramentele pentru cei morți". Dimpotrivă, celelalte 5 Sacramente au ca efect o amplificare și întărire a Grației Sfințitoare preexistente, dacă, din nou, sunt îndeplinite condițiile de validitate și dispoziție necesară. Acum, înțelegem mai bine de ce nu se pot căsători nebotezații, ori de ce trebuie făcută mai întâi spovada și după aceea hirotonia și nu invers. Dacă am văzut modurile în care se dobândește Grația Sfințitoare, să vedem care sunt modurile prin care se poate pierde. De fapt, e un singur mod: păcatul. Trebuie observat că nu orice păcat duce la pierderea Grației, ci numai păcatele de moarte, care sunt încălcări cu deplină voință și cu liber consimțământ ale uneia dintre poruncile lui Dumnezeu ori ale uneia dintre poruncile Bisericii. Celelalte păcate, numite și ușoare ori lesne-iertătoare, au și ele un anumit efect asupra Grației Sfințitoare, ducând la slăbirea ei, astfel încât, în ochii lui Dumnezeu, sufletul nu mai are strălucirea dată de Botez ori de Penitență, ci devine pătat. Bineștiind acest lucru, precum și faptul că păcatele ușoare atrag, în cele din urmă, păcate grele în toboganul căderii, și având în vedere că ținta noastră nu trebuie să fie Purgatoriul, ci Raiul, creștinul înțelept trebuie să se ferească de păcatele ușoare întocmai ca de cele grele. Dacă, totuși, din cauza slăbiciunii și prin lucrarea înșelătorului, ajunge să le comită, trebuie să se căiască de ele și, la simplul dubiu asupra grevității lor, să le considere păcate grele și să le mărturisească în cadru sacramental. Cristos, prin duhovnic, va observa dacă e vorba de supra-scrupulozitate (care e ispită de dreapta) și îi va atrage atenția penitentului. Dar, simplul dubiu că nu mai suntem în stare de Grație Sfințitoare în urma unui păcat despre care nu știm dacă este greu sau ușor, trebuie să ne facă să ne îndreptăm spre confesional fără să amânăm acest lucru periculos de mult timp.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 06.12.2011 at 00:25:01. Motiv: corectură gramaticală |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Buletinele actuale au cip? | Marcel_Ionut | Generalitati | 215 | 07.11.2012 21:23:02 |
cati copii ati vrea in conditiile actuale ? | Mirela0110 | Generalitati | 143 | 13.10.2011 15:28:56 |
|