![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Catalin2, Doamne ajută!
Mulțumesc mult pentru răspunsuri. :) "Problema se pune diferit pentru catolici, din cauza ca BC a adoptat acum 150 de ani dogma infailibilitatii, care se aplica si retroactiv. Si nu pot spune ca BC a gresit si un papa a gresit ex cathedra. E ca si cum s-ar delimita de BC. Pentru catolici este Sfanta Inchizite, de exemplu pentru noi este Sfanta Scriptura." Da... M-am gândit eu că dogma infailibilității papale îi determină pe creștinii catolici de pe forum să susțină Inchiziția. Da... În acest caz, cred că este imposibil să-i convingem să-și nege una dintre propriile învățături de credință. Am citit și eu articolul scris de domnul Mihnea Dragomir... Acum mai mult timp, am discutat despre pedeapsa cu moartea cu un ortodox care considera că această formă de ucidere ar fi compatibilă cu religia noastră. Și totuși, porunca divină este clară: "Să nu ucizi". Nu scrie în Sf. Scriptură: să nu ucizi, decât pe baza unei sentințe juridice... ci simplu "să nu ucizi" (subînțeles: indiferent de împrejurări). Rețin că m-a impresionat un text al Sfântului Ioan Gură de Aur, din Omiliile sale la Epistola către Romani, în care se arăta faptul că Dumnezeu, atunci când ne dă o poruncă, ne și explică necesitatea respectării acelei norme morale, argumentând sau menționând efectul respectării/încălcării acelei reguli. De exemplu: "Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie bine...". În cazul poruncii "să nu ucizi", textul nu cuprinde nicio altă explicație. Nu se spune: "să nu ucizi, deoarece acest păcat este o crimă" - spunea Sf. Ioan Hrisostom. De ce? Pentru că gravitatea acestui păcat este conștientizată clar de către orice conștiință omenească, porunca de a nu lua viața semenilor sub niciun motiv fiind înscrisă în legea morală naturală. Este posibil să nu fi reprodus întocmai ideea Sfântului Ioan (am citit acum mai mult timp Omiliile la Ep. către Romani), dar oricum aceasta era esența mesajului: repulsia față de crimă este înscrisă în adâncul conștiinței noastre, astfel încât combaterea acestui păcat prin argumente de orice tip (raționale, teologice etc.) ar fi inutilă. Cu toate acestea, așa cum observăm, există creștini ca și noi, cu dragoste de Dumnezeu, care continuă să susțină ideea potrivit căreia pedeapsa capitală nu ar fi o formă de ucidere. De ce? Pentru a rămâne fideli unei dogme a Bisericii căreia acești creștini îi aparțin - dogma infailibilității Papei. Bine, atunci de ce din anul 1969, Vaticanul a eliminat din legislație această pedeapsă? Atunci când a luat această decizie, Papa nu era tot infailibil? :) :) În Predica de pe Munte, Mântuitorul Hristos ne-a revelat adevărul că nu doar uciderea fizică a semenilor constituie un păcat, ci și simpla stare de mânie împotriva cuiva. "Eu însă vă spun vouă: oricine se mânie pe fratele său vrednic va fi de osândă. Și cel ce va zice fratelui său "netrebnicule" vrednic va fi de judecata Sinedriului, iar cel ce va zice "nebunule" vrednic va fi de gheena focului" (Matei5). Mai mult decât atât, potrivit relatării din capitolul 8 al Evangheliei după Ioan, Mântuitorul nostru le-a răspuns celor care-L întrebau (ispitindu-L) dacă unei femei prinse în păcatul de adulter trebuie să i se aplice pedeapsa prevăzută în Legea lui Moise - uciderea prin lapidare. În acest caz, gândeau fariseii, Hristos era învins indiferent de răspunsul dat: dacă ar fi spus că femeia trebuie ucisă, Și-ar fi renegat Propria învățătură, iar dacă ar fi răspuns că nefericita trebuie cruțată, El Însuși ar fi putut fi ucis, ca un adversar al rânduielilor mozaice. Și ce a făcut Hristos? Fiind Dumnezeu, a rezolvat prin câteva cuvinte pseudoproblema, lăsându-Și adversarii fără replică: "cine dintre voi este fără de păcat să arunce primul piatra asupra ei". Punct. :) I-a învins printr-o singură propoziție pe cei care-I erau împotrivă. De aceea, confrații catolici, având credință în Fiul lui Dumnezeu, ar fi bine să se mai gândească puțin... și nu să ne dea nouă dreptate, ci să gândească pentru ei înșiși dacă este folositor și potrivit voii divine să susțină o formă de ucidere. Sunt sigură că niciunul dintre ei nu ar fi capabil să pună în practică un astfel de păcat, dar chiar și faptul de a susține prin cuvinte așa ceva îi poate influența negativ pe cei lipsiți de credință... sau chiar pe cei credincioși, dar naivi. O seară binecuvântată, Cătălin2! Dumnezeu să fie cu tine! Cu respect, Laura Stifter |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Revin. :) Acum am citit și topic-ul despre sinoadele panortodoxe și dogmele romano-catolice. Știam că între noi și creștinii catolici există anumite diferențe dogmatice și cred din tot sufletul că întreaga învățătură ortodoxă este adevărată, întru totul fidelă Revelației divine, care ni s-a transmis prin Sfânta Scriptură și Sfânta Tradiție.
În privința atitudinii mele față de catolici... Într-adevăr, încerc să fiu cât mai deschisă față de acești creștini, din mai multe motive. În primul rând, pentru că ei, asemenea nouă, sunt creștini, mărturisind principalele adevăruri de credință (în primul rând, se închină unicului Dumnezeu adevărat - Sfânta Treime - ca și noi). În al doilea rând, există un motiv oarecum... subiectiv, în sensul că bunicul meu din partea tatălui (Dumnezeu să-l odihnească în pace) a fost catolic și știu că era un creștin convins, iubitor de Dumnezeu. Cunosc, de asemenea, o creștină din această confesiune (nu este din familia mea, dar avem de mult timp o relație foarte apropiată), care-mi inspiră încredere și un respect deosebit. Această doamnă este o creștină practicantă și crede cu tărie în catolicism, dar cred că niciodată nu s-ar gândi să susțină că necredincioșii trebuie condamnați la moarte. :) Dimpotrivă, este deosebit de tolerantă, fără a cădea în relativism, ci respectându-și în mod sincer semenii (deci, înțelege să respecte persoanele necredincioșilor, nu ideile lor greșite). De aceea, am scris la un alt topic un mesaj favorabil romano-catolicilor. În privința învățăturii de credință, a dogmelor, așa cum am spus, cred cu toată puterea în Ortodoxia noastră. :) Încă o dată, îți mulțumesc mult pentru mesajele documentate și bine argumentate. Îmi face o deosebită plăcere să discutăm. :) Domnul să fie cu tine și să te ocrotească! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
" “Am luat cunostinta de o conversatie intre Sfantul Siluan Athonitul si un arhimandrit care isi desfasura activitatea misionara printre non-ortodocsi. Acest arhimandrit il stima mult pe staret si a venit in diverse randuri sa vorbeasca cu el cu ocazia sederilor sale la Sfantul Munte. Staretul l-a intrebat cum anume predica. Arhimandritul, care era inca tanar si lipsit de experienta, a strigat gesticuland si miscandu-se din tot trupul: [COLOR=#0000ff]“Le spun: Credinta voastra e desfranare. Totul este deformat si fals la voi si nu va veti mantui daca nu va veti cai“.[/COLOR]Staretul a ascultat, si l-a intrebat: “Si, spuneti-mi, parinte arhimandrit, cred ei in Iisus Hristos, cred ei ca este adevaratul Dumnezeu?” (in: “[COLOR=#000066]Viața și învățătura starețului Siluan Athonitul de arhimandritul Sofronie[/COLOR]“, Editura Deisis, Sibiu, 1999) Doamne ajută, Cătălin2! Cu stimă, Laura Stifter |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Laura, desigur ca sfantul are dreptate, din cate inteleg se refera la duhul blandetii. Chiar se spune sa certi cu duhul blandetii. Mai ales ca cei carora le vorbea acel arhimandrit probabil nu cunosteau ortodoxia si nici diferentele sau greselile din catolicism. Cum erau si paganii carora le propovaduiau Apostolii, unii dupa ce aflau adevarul deveneau crestini, nu auzisera de crestinism.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Domnule, nu exista "greseli" in catolicism. Sfanta Biserica Catolica este Biserica intemeiata de catre Isus Cristos la Pentecost, depozitara revelatiei divine.
Faptul ca dumneavoastra aveti ideea aceasta falsa, si o sustineti cu obstinatie, nu o face sa fie si adevarata. Faptul ca ati ajuns sa scrieti "ca oricum Biserica era (ca si acum) doar una, nu exista catolicism" arata ca nu stiti nici macar ce spune Crezul de la Niceea: "Una, Sfanta, Catolica si Apostolica Biserica". |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Nu exista mai multe biserici, e una singura de la inceput si va fi pana la sfarsit, iar aceasta se numeste Biserica. In plus are si aceste atribute, e si Sfanta, Apostoleasca, Catolica si Ortodoxa. Mai pe scurt, dupa schisma se numeste Biserica Ortodoxa. Pe forumul ortodox putem spune asta, nu suntem banati sau sa trebuiasca sa o luam pe ocolite. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Este un pic cam mult sa analizezi activitatea de 700 de ani a unei institutii NUMAI prin prisma a 100 ani si analizind numai partea negativa. Este ca si cum noi am analiza viata unui om luind in calcul numai perioada in care el a fost un pacatos. Va marturisesc ca eu am avut un inchizitor in casa mea. A fost mama mea. Cu toate ca e o femeie blinda si nu ne-a batut niciodata, duminica sau in sarbatorile de porunca NE OBLIGA sa mergem la biserica. Imi amintesc ca prin liceu devenisem "liberala" si mi se parea ca mama e invechita. Chiar i-am spus, iar ea mi-a spus simplu: cind vei fi la casa ta vei face cum vei vrea, acum locuiesti in casa mea si te supui regulilor mele. Pare primitiv. Nu libertate, nu discutii filosofice... Mergeam la biserica oarecum aroganta; ma supuneam ca nu aveam incotro. Dar, cred eu, acest lucru mi-a folosit sa nu ma departez de Domnul. Stind acolo, la biserica, nu aveam altceva de facut decit sa ascult ce spunea preotul. Iar aceasta "inchizitie" era destul de comuna in satul meu. Cu siguranta ca au existati si "inchizitori" mai agresivi, care mai puneau mina si pe matura, dupa cum erau si persoane care mergeau la biserica pentru ca asa le dicta constiinta, insa asta nu ma face sa condam "inchizitorii" si nici "inchizitia sateasca". Iar acum constat ca si eu sint la fel. Avem in fata doua extreme: aceasta institutie inseamna numai vrajitoare si eretici arsi pe rug sau imaginea idilica pe care o am eu despre inchizitie, imagine in care ea impune reguli de conduita morala pentru oitele turmei ; realitatea este bineinteles, intre cele doua extreme. Iar in acest context, in virtutea iubirii de adevar pe care o aratati, cercetati mai in amanunt ce a insemnat Inchizitia, pe de o parte, iar pe de alta parte sa nu va imaginati ca daca ne-am dori sa traim intr-un sistem riguros moral, bazat pe cele 10 porunci ale Lui Dumnezeu, asa cum a incercat Inchizitia sa faca, asta inseamna ca am fi in stare sa ucidem sau sa acceptam omorul pentru a ne atinge scopul. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Este o mare diferenta intre severitatea mamei dumneavoastra care avea dreptul asupra ta insa simultan asupra ei nu a avut nimeni dreptul si nici nu ar trebui sa aibe (vorbind de inchizitia de pina in 1910) fiindca mama nu v-ar fi omotit daca nu a-ti fi respectat cuvintul ei ci poate ar fi procedat ca alte mame care au avut rabdare lasind lui Dumnezeu in grija viata spirituala a copiilor si rugindu-se pentru ei).
Dar noi aici vorbim de sute de mi de victime ucise si praduite averile , alte mii prigonite ,epurari etnice, manevre politice si scaparea de adversari prin anchete false, intedictia de a avea biblie pedepsita grav, acuze mincinoase si decizii arbitrare ,sa zicem ca ar fi vrut sa faca treaba buna dar ar trebui analizata istoria si conditile in care a fost intiata inchizitia precum si diferenta intre ceea ce a cerut Iisus si ceea ce a facut concret Inchizitia , Iisus nu a cerut o societate epurata ci un suflet epurat in conditiile in care El insusi a fost epurat de evrei (si de imparat de frica El fiind de vita regala ar fi putut cere tronul). La dumneavostra in sat se ard casele celor care nu merg la biserica si li se confisca averile de catre preoti si de politie doar pentru ca nu sint catolici- cum a facut vechea inchizitie? Asta a cerut Iisus? Asa incit in ce masura poate avea un papa insotit chiar si de 100 de consilieri teologi infailibilitate in fata lui Iisus? Pina la urma Cine trebuie ascultat? infailibilitate inseamna fara greseala , desavirsit, pai daca e asa de sfint si binecuvintat obligatoriu doar ca sta pe un scaun de ce ar mai avea nevoie o intreaga echipa de consilieri teologi cu care sa se sfatuiasca? Fiindca in realitate desavirsirea lui ex-catedra nu este decit o imagine in ochii celorlalti, ceva de iure si nu de facto. Macar Iisus ca sa credem in El a facut ceva minuni pe cind papii trebuie doar votati de conclav si crezuti pe cuvint, nu trebuie sa faca nici o minune. Nu li se cere nici un fel de daruri de cunostere si nici nu le pot demonstra ulterior. Asta nu inseamna ca intreaga dogma este falsa ci doar parti din ea, find mereu perfectibila ca toate dogmele. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Cred ca este, fara exagerare, a suta oara cand vad ca se face (sau se intretine voit) confuzia intre infailibilitate si impecabilitate.
In conditiile in care in cadrul acestui forum in particular distinctia a fost explicata de atatea ori, iar pe internet in general e la doua clickuri distanta, nu mai sunt dispus sa acord prezumtia de buna credinta celor care continua sa perpetueze aceasta minciuna. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
"vi se pare ca toti ceilalti catolici de pe forum ar avea niste creiere spalate de infailibilul papa?" Nu, nici vorbă! Chiar îi consider pe catolicii de pe forum foarte deschiși și cu o gândire critică. Am crezut doar că, având în confesiunea dvs. această dogmă a infailibilității papale, vă este mai dificil să analizați în mod obiectiv acțiunile papilor din alte epoci istorice, de exemplu deciziile celor care au susținut și promovat existența Inchiziției. Deci, m-am referit la faptul că este logic ca, analizând evenimentele istorice din perspectiva convingerilor noastre, să fim, mai mult sau mai puțin, subiectivi. :) Istoricul Neagu Djuvara scria, în acest sens, în lucrarea sa "Istoria românilor povestită celor tineri", că obiectivitatea științifică poate exista cu adevărat doar în cazul cercetătorilor științelor exacte. În cazul istoriei - știință umanistă - este mult mai dificil ca cercetătorul să-și păstreze obiectivitatea și să nu analizeze evenimentele din punctul său de vedere, din perspectiva propriilor convingeri, a epocii și societății în care trăiește etc. La fel și cu Inchiziția... Nouă, ortodocșilor, care n-am avut o astfel de instituție în istoria Bisericii noastre, ne este mai greu să înțelegem modul în care priviți dvs. rolul acesteia în societate. Bisericile noastre și-au continuat existența, începând din 1054 și chiar înainte de acest an, în contexte istorice diferite, au comunicat mai greu și iată că, din nefericire, repercusiunile se pot observa și astăzi în dificultatea de a empatiza și de a ne înțelege unii pe alții. Cred că acesta este motivul pentru care, cum ați scris în mesaj, s-au format două opinii contradictorii despre istoria Inchiziției, unii dintre creștini (catolicii) tinzând să observe doar realizările pozitive ale acestei instituții, iar ceilalți (ortodocșii) fiind surprinși de anumite aspecte negative ale acesteia. "Este un pic cam mult sa analizezi activitatea de 700 de ani a unei institutii NUMAI prin prisma a 100 ani si analizind numai partea negativa. Este ca si cum noi am analiza viata unui om luind in calcul numai perioada in care el a fost un pacatos." Da, sunt de acord. Intenția mea nu este nicidecum aceea de a critica, în mod pătimaș și fără discernământ, o instituție a cărei istorie îmi este destul de puțin cunoscută și care - în mod clar - a avut și aspecte pozitive, de vreme ce a supraviețuit atât de mult timp (câteva secole). Unica mea intenție, în aceste mesaje, este aceea de a-mi exprima opinia potrivit căreia orice formă de violență practicată în numele credinței creștine (mai ales uciderea) este un grav păcat, o încălcare a poruncii iubirii. "Iubirea nu face rău aproapelui. Iubirea este, deci, împlinirea Legii" - ne învață "Apostolul neamurilor" în epistolele sale. De aceea, am susținut că pedepsele cu moartea aplicate de Inchiziție au constituit crime, fapte neîngăduite de Dumnezeu. Și ca să înlătur orice bănuială că aș combate fără motiv o instituție a B C, îmi voi reformula opinia astfel: mentalitatea răspândită în Evul Mediu, potrivit căreia adversarii credinței creștine ar putea fi pedepsiți fizic, este o concepție incorectă și incompatibilă cu spiritul evanghelic autentic. Deci, crimele realizate în numele lui Hristos (indiferent dacă autorii lor ar fi fost inchizitori, cruciați, domnitori și împărați ortodocși etc.) nu sunt nimic altceva decât acte de fanatism, fără nicio legătură cu dragostea pentru Dumnezeu și pentru semeni. Voi reveni mai târziu, când voi avea mai mult timp la dispoziție, pentru a vă răspunde cu atenție și la restul mesajului. Toate cele bune! Cu respect, Laura Stifter |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Inchizitia | doctor_faustus | Biserica Romano-Catolica | 34 | 10.07.2017 19:38:55 |
|
|