![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Domnul sa va binecuvinteze si sa va apere de vrasmasul.
Acelasi sfant Teofan Zavoratul "21. Despre rătăcirea catolică Mâhnirea mea, pricinuită de atacurile Apusului era cât pe ce să se domolescă. Acum, însă, a revenit cu o forță mai mare. O să vă expun în grabă câteva gânduri. La prima vedere, noi avem cu romano-catolicii multe asemănări: dogmele sunt aceleași, cu excepția celor noi, inventate de ei despre obârșia Sfântului Duh și - mai recentă - despre nepărtășia Maicii Domnului la păcatul primordial. O altă dogmă a lor este primatul papal. Tainele sunt aceleași, dar aproape toate și-au schimbat forma și se deosebesc formal nu numai de Biserica Răsăriteană, ci și de propriile lor rânduieli strămoșești. Au vecernie, utrenie, liturghie și alte slujbe bisericești, ca și noi. Dar, la o privire mai atentă, vedem cât de lipsit de suflet și chiar fără sens este totul! La o cercetare amănunțită, este evident oricui cât de departe sunt de adevăr. Propagandiști vicleni încearcă să ne smintească cu imaginea de ansamblu, ascunzându-ne deosebirile. Deosebirile care sar în ochi, ei le atenuează prin strâmbă tâlcuire. De pildă, la Gagarin... „La voi - spune el - nu este lămurit sobornicește cum trebuie să credem în originea Sfântului Duh; de aceea, pentru voi credința despre purcederea Sfântului Duh și de la Fiul este o părere personală, pe care dacă cineva o acceptă, în nici un chip nu va fi supus judecății Bisericii sale”. Observați sofismul? Dar, oare, credința neîncetată a Bisericii, că El nu purcede de la Fiul, nu reprezintă tocmai glasul Bisericii? Și dacă dogma lor nu a fost acceptată, oare nu înseamnă că întreaga Biserică spune că nu trebuie să se creadă în ea? Iar Sinodul din vremea patriarhului Fotie și a papei Ioan al VIII-lea nu a anatemizat, oare, pe cei ce acceptau purcederea Sfântului Duh și de la Fiul? Apoi, toate scrierile teologice din Răsărit, toate catehismele - ce altceva înseamnă, dacă nu exprimarea învățăturii Bisericii Ortodoxe? Potrivit acesteia, a crede că Sfântul Duh purcede de la Dumnzeu-Tatăl este o dogmă obligatorie, iar „a crede latinește” că El purcede și de la Fiul este o abatere de la Biserică, o erezie. Lămuriți-vă în privința acestui sofism! Se mai spune: „Ce ne împiedică să credem în proveniența Sfântului Duh și de la Fiul? Asta nu vă distruge dogma, ci îi adaugă un nou adevăr; a cunoaște cinci adevăruri este, desigur, mai bine decât a ști patru”. Ce curse! E bine să se adauge la un adevăr un alt adevăr, dar dacă se adaugă o minciună, atunci adevărul se deformează. Dacă amesteci amar cu miere, strici mierea. Aspră judecată le e scrisă celor ce fac asemenea adaosuri. Cu aceste și alte asemenea sofisme ei netezesc deosebirile prea evidente. Eu cred că bunul simț este de ajuns pentru a desluși viclenia. De aceea, ei nu propovăduiesc asemenea lucruri cunoscătorilor, ci dau drumul în aer la baloane de săpun, la nimereală, poate se lasă careva amăgit. Am fost întrerupt, și chiar pentru multă vreme... Am uitat ce am vrut să vă mai spun. Așa - iată ce! Duhul catolicismului este pământesc. Biserica este pentru ei, în concepția lor, o corporație politică, sprijinită prin forțe și mijloace omenești - cum sunt Inchiziția, indulgențele - și cu o căpetenie văzută. Biserica Ortodoxă este comuniunea duhovnicească a tuturor în Iisus Hristos și, prin El, comuniunea reciprocă între semeni. Biserica este cârmuită în taină de Domnul și se îndreaptă spre scopul ei. La ei o conduce papa, și încotro?!! Deocamdată, destul. Pentru Dumnezeu, păziți-vă de spiritele acestea lingușitoare, și păziți-i și pe ceilalți! Străduițivă să citiți „Adevărul Bisericii universale”, „Cuvântul catolicismului ortodox” de A.N. Muraviov8 și în franceză: „Question religieuse d'Orient et d'Occident”, Moskva, 1857. Acolo toate sunt bine lămurite..." Invataturi si scrisori despre viata crestina
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#2
|
||||
|
||||
|
"40. Despre influența nefastă asupra noastră a Apusului și despre frică
Mi-ați amintit un sfat pe care vi l-am dat odinioară, în timpul ultimului război: să nu mergeți la teatru numai în timpul acelui război. Foarte bine. Pot adăuga ceva? Întrucât războiul se iscă prin uitarea lui Dumnezeu în timp de pace, rezultă că în timp de pace trebuie să fugim în fel și chip de tot ce duce la uitarea lui Dumnezeu. Iar teatrele nu au, oare, această menire? Amintiți-vă ce se întâmplă cu sufletul la teatru și după aceea. Turcii nu au teatru, ei îl înlocuiesc cu opiul. Opiul și teatrul sunt unul și același lucru. Teatrul este o îndeletnicire total necreștină și înțelept este cel care nu-l frecventează. Noi l-am preluat din Apus. Cu Apusul ne-a pedepsit și ne va pedepsi Domnul, iar noi nu ne învățăm minte. Un alt lucru rău este literatura noastră, îmbâcsită de spirit apusean, și pe aceasta o curățește Domnul tot prin lovituri din Apus. Dar tot nu avem astâmpăr. Ne-am întinat în murdăria apuseană până în gât și totul e bine! Avem ochi, dar nu vedem; avem urechi, dar nu auzim; și cu inima nu pricepem. Doamne, miluiește-ne! Trimite-ne lumina Ta și adevărul Tău! Cum de-ați devenit atât de temătoare? Nu este normal. Rugați-vă Domnului Celui milostiv și El vă va da bărbăție, îndrăzniți, deci, îndrăzniți, oameni ai lui Dumnezeu, căci El va învinge! În biserica mănăstirii care se află pe câmpul de la Borodino* se citește necontenit Psaltirea pentru ostașii uciși. Noaptea o citesc pe rând măicuțele. Una dintre ele mi-a spus că, atunci când îi venea rândul, mai că nu leșina și adesea fugea afară din biserică, însă apoi părintele duhovnic a îndrumat-o să se roage în mod special pentru alungarea fricii. Ea s-a rugat cu post și frica a părăsit-o. *Locul uneia dintre cele mai importante bătălii din războiul ruso-francez, soldată cu înfrângerea armatei napoleoniene (1812)." Sfantul Teofan Zavoratul - Invataturi si scrisori despre viata crestina
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|