![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Uite nu stiu unde scrie asa ceva in Biblie. Eram sigur ca nu e un citat exact si il plantasem sa pescuiesc un crestin cu spirit sceptic care sa aplice acelasi scepticism si vis-a-vis de afirmatiile religioase precum cele prezentate in deschiderea topicului. Ai dovedit ca esti in stare sa sesizezi unde argumentele sunt intinse putin prea mult intr-o anumita directie convenabila. Acuma sa vedem daca esti suficient de onest sa tratezi in acelasi fel si afirmatiile preotilor! In orice caz, discutia va fi extrem de interesanta.
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
Dar s-o crezi tu ca am sa discut cu gulgutieri diversionisti care isi fac cultura de pe net. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ca sa nu se mai spuna ca cei care cred in Dumnezeu vin doar cu "afirmatiile preotilor", v-as recomanda sa cititi :
- Michael J. Behe _ Darwin's black box, Editura "The Free Press", 1996. Desigur, trebuie sa ai cunostinte solide de: limba engleza, logica demonstratiei, biochimie. Dar pentru cei care se bat aici cu pumnul in piept in numele stiintei, pun pariu ca va fi ca si cum ar incerca sa citeasca in chineza antica. Am sa va dau doar ideea de baza din carte: "complexul simplu ireductibil". - Prof. dr. ing. Gheorghe Sandu _ Evolutia spre Creator, Editura Mitropolia Olteniei, 2003. Si aici trebuie cunostinte de genetica si de biochimie. Plus un dictionar de termeni specifici, pentru cei nefamiliarizati cu domeniile respective. Apoi mai vedem daca mai stam de vorba. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
PS in articolele de biologie pe care le-ai citit scria cumva ca liliecii sunt pasari? Last edited by ai2; 31.05.2011 at 10:40:00. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Putem discuta strict din puct de vedere stiintific despre univers (mecanica cuantica, teoria relativitatii etc). Repet stiinta este doar o "unealta" prin care omul intelege existenta universului, studiind fenomenele prin observatie si rationament. Divinitatea nu face parte din obiectul stiintei, de accea stiinta nu poate fi folosita pentru a infirma existenta lui Dumnezeu. Citat:
Te rog sa adaugi si urmatoarea intrebare: Balenele, delfinii sunt pesti? ![]() Doresc sa te asigur ca in facultatile de teologie se studiaza corespunzator dogmatica ortodoxa si bineinteles stiinta nu este neglijata si nici tratata necorespunzator ci se urmareste metodologia sfintilor parinti. Sunt impotriva fanatismului si fundamentalismului religios (mai ales cel ortodx crestin). |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Daca la teologie se studiaza stiinta, de ce exista atati crestini care habar n-au despre ce combat cu atata patima? Unde se pierde informatia si de ce? Aceeasi intrebare poate fi pusa si legat de morala crestina.
|
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Se studiaza stiinta insa la nivel de facultate de teologie ortodoxa, adica evident ca nu se intra in detalii asa cum se face la facultatile de specialite. Se incurajeaza dialogul onest intre stiinta si teologie. Un om de stiinta nu poate vorbi despre teologie daca nu are cunostine in acest domeniu si de asemnea un teolog nu poate vorbi despre stiinta daca nu are cunostinte stiintifice. Ereditatea Structura ADN-ului. Baza nucleotidă din centru este înconjurată de carbohidrați fosfatați sub forma unei duble elice Evoluția organismelor constă în schimbări ale trăsăturilor fenotipice moștenite, a celor caracteristici particulare ale unui organism. De exemplu, la om culoarea ochilor reprezintă o caracteristică moștenită, pe care un individ o poate prelua de la părinți. Aceste trăsături moștenite sunt controlate de gene, care în cadrul genomului unui organism, formează genotipul. Setul complet de trăsături observabile care alcătuiesc structura și comportamentul unui organism se numește fenotip. Aceste trăsături provin din interacțiunea genotipului cu mediul înconjurător. Ca rezultat, nu orice aspect al fenotipului organismului poate fi ereditar. Astfel, bronzarea pielii reprezintă o interacțiune dintre genotipul unei persoane și lumina solară; efectul nu este moștenit de copiii acesteia. Totuși oamenii prezintă moduri diferite de a răspunde la lumina solară, conform particularităților genotipurilor. Un exemplu clar îl constituie acei indivizi care au moștenit trăsăturile albinismului; aceștia nu se bronzează și sunt sensibili la arsurile datorate soarelui. Caracteristicile ereditare se transmit de-a lungul generațiilor prin intermediul ADN-ului, o moleculă care este capabilă să codifice informația genetică. ADN-ul este un polimer compus din patru tipuri de baze azotate. Secvența acestor baze în cadrul moleculei reprezintă chiar informația genetică, precum succesiunea literelor într-un text sau a caracterelor binare în programarea unui calculator. Acele porțiuni ale moleculei de ADN care se referă la anumită unitate funcțională se numesc gene. Genele se diferențiază prin modul de realizare a succesiunii bazelor. La nivel celular, înlănțuirile de spirale ADN se acociază cu proteinele formând structuri complexe numite cromozomi. O anumită poziționare a cromozomului se numește locus. Secvența de ADN a unui locus diferă de la un individ la altul, aceste forme diferite numindu-se alele. Secvențele de ADN se pot schimba prin intermediul mutațiilor genetice, realizându-se noi alele. Dacă are loc o mutație la nivelul unei gene, noile alele pot modifica anumite trăsături și astfel se poate realiza o modificare a fenotipului individului. Totuși unele trăsături sunt mult mai complexe și nu se pot modifica decât prin multipla interacțiune genetică. Last edited by Eugen7; 01.06.2011 at 10:52:34. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Mai sunt cativa care sustin acest evolutionism teist, in Anglia un episcop convertit de la anglicani si in SUA un preot si cred ca si un episcop. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Cred ca trebuie sa repet, evolutionismul teist e o aberatie din punct de vedere crestin, neaga cateva atribute ale lui Dumnezeu.
Dumnezeu e Atotputernic, nu are nevoie de mii de ani, ci doar de o clipa. De asemenea, Dumnezeu face totul perfect, are perfectiunea. Si ingerii si oamenii au fost facuti perfecti, dar din cauza liberului arbitru au decazut (unii din ingeri). La fel si creatia e facuta perfecta, animalele nu au nevoie de evolutie. Cand mai vad ca se sutiine si ca apar specii noi, cand si ateii spun ca specii noi nu au mai aparut de cand cunoastem noi, pentru ca e nevoie de milioane de ani (explicatia lor). Se pare ca trebuie sa postez toata cartea aceea despre genetica. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
Iata un extras din cursul de VT de la facultate in care se spune clar ca Sfanta Scriptura nu trebuie interpretata ad litteram pentru ca nu este un tratat de stiinta. O trăsătură a învățăturii ortodoxe este că ea nu limitează inspirația divină la autorul sfânt. Inspirația se extinde atât asupra autorului, cât și asupra celui care interpretetază un text. Numai exegetul care primește Duhul Sfânt poate să înțeleagă cele insuflate de Duhul Sfânt autorului. Extensiunea inspirației. Am văzut că în istorie inspirația a fost concepută ca o conlucrare între Dumnezeu și om. Insă cât este contribuția lui Dumnezeu și cât a omului în acest proces? Răspunsurile la această întrebare s-au grupat în jurul a trei poziții, în funcție de importanța pe care o acordă celor implicați: lui Dumnezeu sau omului. a) Astfel, inspirația a fost uneori atribuită exclusiv lui Dumnezeu, cum s-a întâmplat în iudaismul elenistic, unde omul e pasiv, inconștient și în extaz în acest proces. b) La cealaltă extremă s-au situat cei care au exclus cu totul factorul divin, atribuind inspirația exclusiv rațiunii umane, cum s-a întâmplat în iluminism și în critica raționalistă a Bibliei. c) In fine, poziția de mijloc și cea mai susținută, afirmă o conlucrare între divin și uman în procesul inspirației. Este însă dificil de a aprecia aportul fiecărei părți, precizând unde se termină lucrarea divină și unde începe cea umană, cum lucrează Dumnezeu și cum omul. Ca urmare, putem deosebi și aici două direcții diferite: A) Am văzut că unii apologeți și criitori creștini din primele veacuri au susținut că Dumnezeu a dictat autorilor conținutul cărților biblice. Sf. Irineu o afirmă între părinții orientali, iar Augustin susține ideea între cei din Apus. Teoria potrivit căreia Dumnezeu a dictat fiecare cuvânt din textul biblic autorilor se numește inspirația verbală. In timp ce Augustin o susținea, contemporanul său, Fer. Ieronim, un remarcabil filolog și cunoscător al ebraicii, și-a dat seama că teoria nu poate fi susținută, cel puțin cu privire la Vechiului Testament. Textul ebraic original nu conținea vocale, acestea fiind adăugate mult mai târziu. Ori vocalele pot schimba sensul unui cuvânt în ebraică. De exemplu, aceleași litere ebraice (rbd), pot să însemne și „cuvânt” (dabar) și „ciumă” (deber), în funție de vocalizare. Ori Dumnezeu, dacă ar fi dictat fiecare cuvânt, nu și-ar fi permis o asemenea inexactitate. Inspirația verbală a fost susținută și de unii reformați Luther, Calvin). B) Mai rezonabilă este însă teoria despre inspirația reală. Dumnezeu nu a dictat cuvânt cu cuvânt un text, ci a descoperit doar ideile, pe care fiecare autor le-a îmbrăcat în cuvinte, potrivit individualiății sale. Este mai acceptabilă această concepție fiindcă ține cont de libertatea umană. Dunmezeu nu îl silește pe om, ci îi lasă loc pentru a-și exprima propria personalitate. Astfel, avem 4 Evanghelii canonice, deși propovăduirea lui Hristos a fost una. Sf. Ioan Gură de Aur face analogia între inspirație și unirea ipostatică a celor două naturi –divină și umană - în Hristos. Inspirația este un act teandric, divino-uman, și e practic imposibil să se precizeze punctul de intrepătrundere între lucrarea divină și cea umană. Inspirația rămâne o lucrare tainică, ale cărei elemente nu pot fi deplin cuprinse cognitiv. Astăzi știm că asmenea contradicții sunt un indiciu că textul are mai mulți autori sau e compus din mai multe surse care îi conferă o diversitate literară și conceptuală. Biblia mai conține apoi concepții care astăzi nu mai pot fi susținute din motive științifice sau socio-morale. Aici se încadrează viziunea geocentrică a cosmosului din Facerea 1, în care pământul e fix și astrele se deplasează pe cer. Știința a dovedit demult contrariul. Deasemenea, sunt legi în VT care favorizează sclavagismul, sau prin care se fixează un statut inferior pentru femeie. Dar nici aici nu avem voie să scoatem aceste afirmații din contextul în care au fost făcute. Ar fi fost total deplasat și sigur inaccesibil destinatarilor din mileniul 1 î.Hr un referat biblic al creației care să prezinte teoria „big-bang”-ului, sau altă teorie cosmogonică modernă. Referatul biblic e formulat potrivit nivelului de cunoaștere de atunci, atestat și în scrierile mesopotamiene. Iar în ceea ce privește sclavagismul sau statutul inferior al femeii, acestea erau realități ale întregului Orient antic și ele subzistă mascat și în lumea democratică de astăzi. Apoi legislația mozaică reprezintă un progres umanitar față de practica din Vechiul Orient în ambele domenii amintite. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Teologia ortodoxa (patristica, academica) si stiinta (paradigma stiintifica actuala) | Eugen7 | Dogmatica | 199 | 19.02.2013 20:40:14 |
| Teologia de eliberare | ignatiu | Biserica Romano-Catolica | 1 | 16.09.2012 23:31:47 |
| Se foloseste religia ortodoxa de stiinta pentru promovarea binelui? | AndyTh | Teologie si Stiinta | 9 | 26.03.2012 14:28:55 |
| Pseudo-gene care nu sunt deloc pseudo | flying | Teologie si Stiinta | 0 | 17.07.2010 09:09:32 |
| intrebari despre teologia ortodoxa | nell | Despre Biserica Ortodoxa in general | 14 | 09.09.2009 21:33:48 |
|
|