![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Dar nu poți să-i socotești în aceeași categorie pe urmașii lor. Omul e judecat în funcție de faptele lui, proprii, nu ale părinților sau strabunicilor. Dacă un făt este avortat, este el vinovat de decizia părinților săi? Ar fi nedrept. Citat:
În VT drepții nu s-au mîntuit din cauză că Hristos încă nu-i răscumpărase. Ei au așteptat în Iad pînă ce Dumnezeu le-a dat posibilitatea mîntuirii, anulîndu-le păcatele prin Jertfa de pe Cruce. A mers la ei în Iad și i-a scos afară, ba mai mult, le-a propovăduit și celorlalți că o existență mai bună îi așteaptă sus, în Cer. Păgînii de după Hristos trebuie să aibă posibilitatea de a se salva de cel rău și de Împărăția lui întunecată pentru că Hristos a murit pentru ei și pentru fiecare om de la Adam pînă la ultimul. Dacă vorbim despre desăvîrșire, care este o stare de înalțare mai mare, spre asemănarea cu Hristos, atunci acest lucru nu este posibil pentru păgîni din cauza lipsei Botezului, a împărtășaniei, a informațiilor care duc la cunoștința Adevărului. Niciodată să nu uiți că orice om este liber să aleagă viața sau moartea. Altfel, Hristos a murit degeaba pentru păgîni dacă ei nu au măcar o șansă de a merge în Rai. Iar dacă omul ar fi lipsit de libertate, atunci nu ar mai fi creat după chipul divin, ci ar fi un roboțel humanoid.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Observi cum tu imi expui in continuare doar parerile tale (bineinteles, impartasite si de alti cativa), in timp ce eu ti-am scris ce spun sfintii, ce spune catehismul, etc. Tu spui: parerea mea e ca... Nu se potriveste cu catehismul, dar acolo e greseala, nu la mine. Trebuie sa intelegem ca invatatura Bisericii nu e formata din parerea noastra, care noua ni se poate parea brilianta. Toti oamenii au cate o parere despre anumite lucruri, si sunt sapte miliarde de oameni. Tu imi spui ca paganii sunt mai presus decat unii catolici (ca si ei sunt eretici pentru BO), de exemplu, care nu stiu ca invatatura catolica e gresita. Nu numai ca te inseli, dar mai si acuzi ca cei ce nu spun asta fac afirmatii josnice. Daca noi nu ne informam despre invatatura ortodoxa capatam invataturi de la ceea ce auzim. Si sunt destui care doresc sa ne arate adevarul. Asadar capatam invaturile din ceea ce auzim de la televizor, de la cunoscuti, din carti, documentare, etc. Si acelea bineinteles ca propaga alte idei, cele pe care le cunosc. Citat:
Asta e baza crestinismului, ca mostenim urmarile pacatului lui Adam. Un fat avortat nu mosteneste pacatul parintilor care l-au avortat, ci suporta consecinta acestui pacat: faptul ca nu a fost botezat. Citat:
Oare nu e mai simplu sa ne smerim si sa intelegm ca noi gresim, nu sfintii si invatatura Bisericii? Ca o impacare, iti dau si o veste buna. Din cate stiu (daca nu ma insel) catehismul a fost facut tot de parintele Cleopa, deci nu avea cum sa spuna altceva in acel articol. Te rog, daca doresti sa discutam in contiunare da-mi si citate din sfinti sau invatatura Bisericii care sa sustina ceea ce spui, nu doar parerea ta (sau a lui Eugen) sau propria interpretare a Sfintei Scripturi. Iata ca si catehismul spune despre talcuirea Sfintei Scripturi: "Numai Biserica poate sa talcuiasca fara greseala Sfanta Scriptura, pentru ca numai Biserica este pazitoarea, talcuitoarea si propovaduitoarea fara gres a Descoperirii dumnezeiesti. " "18. Poate oricine sa citeasca Sfanta Scriptura? Oricine poate sa citeasca Sfanta Scriptura, insa nu si s-o talcuiasca (s-o explice) si nici sa invete pe altii. Caci zice insusi cuvantul Scripturii: "Aceasta trebuie s-o stiti mai intai de toate, ca nici o proorocie (invatatura) a Scripturii nu se talcuieste dupa bunul plac al fiecaruia" (2 Petru 1, 20); "Oare toti sunt Apostoli? Sau toti prooroci? Sau toti invatatori?" (1 Corinteni 112, 29). " De aceea e bine sa dam nu doar intelegerea noastra din Sfnta Scriptura, ci inavatura Bisercii si talcuirea sfintilor. Pentru ca nu suntem sfinti. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Cătălin,
De ce nu ai spus de la început cine este autorul catehismului din care ai citat? Dacă e Părintele Cleopa, asta lămurește oarecum problema [pentru mine]. El a mai făcut și alte afirmații nu tocmai corecte, dar care au avut scopul de a nu sminti lumea. Probabil că și-a asumat în mod conștient aceste greșeli, pentru că el se adresa în principal categoriei de oameni simpli, fără pregătire teologică. Cum ar fi putut spune altfel decît a spus despre mîntuire? Nu-i așa că ar fi pierdut suflete care ar fi înțeles că mîntuirea este posibilă și la păgîni? Probabil că oamenii ar fi devenit indiferenți la o interpretare rapidă a acestei propoziții. El a mai făcut și alte afirmații greșite, de exemplu despre starea sufletelor din Iad, dar care erau menite să sperie oamenii care îl ascultau, pentru că se adresa mai ales oamenilor simpli, de la țară. A greșit? Da, dar a facut-o cu intenții bune, știa el bine de ce spune așa. A fost șmecher Părintele, dînd dovadă de dreapta socoteală caracteristică Sfinților. Ai dreptate, nu oricine poate să interpreteze Scripturile. Cine e capabil să spună de la sine ce înseamnă creația după chip? Nimeni, fără să fie inspirat de la Dumnezeu. Așa că citește te rog la Părintele Stăniloae și Galeriu pentru început și vei vedea, după cum am scris și mai sus undeva, că printre altele orice om este înzestrat cu libertate, care este unul dintre atributele chipului divin din noi. Care chip nu se distruge niciodată, fiind etern în oameni și în îngeri. Sîntem și rămînem liberi de a participa la viață împreună cu Dumnezeu sau de a muri, îndepărtîndu-ne de El. Tu sari peste această regulă fundamentală a teologiei ortodoxe, deoarece ai pretenția ca unii oameni, de fapt majoritatea oamenilor să pornească din start spre osîndă, din varii motive, din cauza lipsei Bisericii Ortodoxe în spațiul lor vremelnic de existență pe pămînt. Nu-ți dai seama, omule rațional, că este o aberație ca Dumnezeu Cel Bun să creeze ființe predestinate către Iad?! De ce interpretezi în literă ceea ce scrie în catehism? Nu știi că litera ucide, nu știi că nu ai voie să înțelegi nici Biblia, nici canoanele noastre, nici o scriere sfîntă la talpa literei? Hai să luam un exemplu concret, care se înțelege mai ușor. Imaginează-ți că soția ta naște și, dintr-un oarecare motiv, pruncul moare înainte de a fi botezat. Conform ideii pe care o susții, sufletul copilului tău va merge în Iad pentru totdeauna. Cum ți se pare, e drept, e corect așa? Te rog să răspunzi sincer. Da, mă voi interesa ce scriu marii Sfinți și Teologi ai Bisericii noastre despre mîntuirea păgînilor. Și, dacă voi găsi că opinia lor generală este împotriva posibilității mîntuirii TUTUROR oamenilor, atunci voi veni la Brașov și-mi voi pune cenușă în cap în fața catedralei ortodoxe din centrul orașului.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ma refer la predestinarea pe care o expui aici. Daca citeai pasajele sin cartea parintelui Cleopa aflai si raspunsul, ca l-am citat acolo. In legatura cu catehismul, pana acum dezbateam problema ca parintele Cleopa ar fi spus despre mantuirea paganilor si catehismul se insala sau e neclar. Acum daca am spus ca e scris de parintele Cleopa, schimbam, ambii se insala. Cred ca o parte din raspunsuri sunt luate de la parintele Cleopa, nu stiu daca este tot facut de parintele Cleopa. Ce trebuie sa intelegem e ca acesta nu e o carte a parintelui sau a altcuiva. Acest catehism a fost aprobat de Sfantul Sinod ca invatatura oficiala a BO (cel putin romana). Deci orice credincios ortodox trebuie sa creada acea invatatura si nu alta. Nu exista si o invatatura paralela, data unor avansati spiritual. Aceasta este inavatura oficiala atat pentru credinciosul obisnuit, cat si pentru ierarhul sau calugarul ortodox. Citat:
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
1. Cum rămîne cu acel prunc care a murit înainte de botez? Conform regulamentului stabilit, se va duce automat în Iad pentru că nu a primit Taina Botezului. 2. Cum rămîne cu cele cîteva miliarde bune de păgîni care au trăit de la întemeierea Bisericii încoace, oameni care nu au auzit în viața lor de Hristos, de preoți și de Sfintele Taine? Da, accept explicația cu mîntuirea obiectivă, toți au posibilitatea teoretică a mîntuirii. E clar. Dar cu practica ce ne facem, domnule Cătălin?
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Desigur ca si aici exista cazuri si cazuri, si totul difera. Fiecare are o situatie particulara. Daca copilul a murit nebotezat din neglijenta parintilor atunci parintii trebuie sa se pocaiasca, sa planga si sa se caiasca, sa marturiseasca la duhovnic iar, prin cainta si indeplinirea canonului parintilor acesta se va mantui. Soarta copiilor avortati, e alta. Aici , deja acesti copiii nu au apucat sa vada lumina soarelui, si au fost ucisi cu buna stiinta de parintii lor. Acesti copii striga impotriva parintilor care i-a ucis. Si acestia se pot mantui dar numai odata cu parintii lor. Ei nu sunt nici iad nici in rai, ci in locul lor, aparte, Parintele Cleopa spune ca in zona de miazanoapte, unde este nici lumina , nici intuneric, nu se chinuie dar nici nu veselesc , iar prin pocainta si marturisirea si canonul parintilor se pot mantui odata cu parintii lor. 2. Toti cei care nu au auzit de Hristos si de Sfintele taine niciodata, vor fi judecati in vederea mantuirii prin legea pe care au auzit-o si vazut-o. Aici eu am mai dat un link al parintelui Cleopa cu cele 4 legi cu care vor fi judecati oamenii. Unii au luat in ras asta, ba m-au facut inculta, dar sa stiti ca Parintele Cleopa merita citit cu atentie pentru ca spune multe adevaruri. Mai dau odata linkul ca sa fie lamurit pentru totdeauna cum se mantuie oamenii care nu au cunoscut pe Dumnezeu, pe Iisus Hristos si nu s-au bucurat de Tainele ortodoxiei. http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/12patrulegi.htm
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Eu cred ca atata timp cat esti o persoana buna ajungi in rai, indiferent de religie.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Interesant ca neoprotestantii (de exemplu aici Doriana) inteleg ceva mai bine (asa cum inteleg ei, gresit), ca nu se mantuie nimeni prin fapte, ca sunt oameni buni, pentru ca dupa cadere nimeni nu este bun. Mantuirea o aduce doar Iisus, de aceea il numim Mantuitorul. Diferenta fata de neoprotestanti e ca noi stim ca harul ni se da prin Sfintele Taine (si noi dupa aceea conlucram cu el). |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In mesajul precedent am scris ceva gresit din graba. Mantuirea obiectiva e data tuturor ca posibilitate. Mantuirea individuala, se numeste subiectiva. In aceste doua cazuri practica Bisericii e aceeasi cu teoria. Bebelusii nebotezati nu beneficiaza de aceeasi slujba ca cei botezati si nu pot fi dati la Liturghie. La fel si cei ce nu sunt ortodocsi. Sa o iau cu inceputul, cum am inteles eu. Dumnezeu a creat ingerii. Apoi o parte din ei au cazut urmandu-l pe un inger conducator. Pentru ei nu s-a mai putut face ceva. Bunul Dumnezeu a creat si omul. Apoi Adam a cazut si el. Stia Dumnezeu ca o sa cada dinainte? Da. Dar l-a creat pentru ca nu exista o alta solutie mai buna. Trebuia sa fie o persoana cu libera vointa, altfel ar fi fost robot, nu mai era dupa chipul si asemanarea. Adam a cazut doar pentru o mica neascultare, am zice noi. Apoi dupa pasul gresit a mai urmat altul, lipsa de pocainta. Prin caderea lui Adam toti oamenii trebuie sa meraga in Iad, nu mai pot fi in comuniune cu Dumnezeu. Spre deosebire de ingerii cazuti in cazul oamenilor se mai putea face ceva. Si bunul Dumnezeu care ne iubeste ne-a dat o mica posibilitate. Aceasta posibilitate a fost intruparea si jertfa Mantuitorului si apoi trimiterea harului, ca sa ne putem mantui. Nimeni nu se poate mantui doar prin fapte, pentru ca nimeni nu este indeajuns de bun. Adam a cazut doar pentru acea greseala, e evident ca noi facem mult mai multe. Asadar nimeni nu se mai putea mantui dupa Adam. Nici dreptii nu s-au putut mantui prin fapte, a fost nevoie ca Iisus Dumnezeu si OM sa mearga in iad sa-i scoata. Dupa aceea Dumnezeu ne-a dat o posibilitate, noi nemaiputand face prea multe ne-a dat posibilitatea sa beneficiem de har si astfel unii sa se poata mantui. Si beneficiem de har prin Sfintele Taine in Biserica lui Hristos. Nu degeaba Hristos a venit si a infiintat Biserica Sa, n-a facut-o din plictiseala. Acum, legat de ce unii au auzit de ortodoxie si crestinism si unii nu. Daca citim viata Apostolilor vedem ca unor Apostoli li se spunea sa nu mearga mai departe (am citit asta la Sf. Toma si parca la cel putin un alt Apostol). Chiar si in cazul iudeilor, la un moment dat scrie ca Iisus le vorbea in pilde ca sa nu inteleaga, in schimb Apostolilor le talcuia. Noi nu putem vedea ce se va intampla in viitor, insa Dumnezeu poate. Si nimic nu se intampla fara voia sau ingaduinta lui Dumnezeu. Parerea mea e ca posibilitatea mantuirii a ajuns exact la cine si cati trebuia sa ajunga. Si unde sunt cei ce au aflat in primele secole? Nu mai sunt acum ortodocsi, in schimb sunt alte popoare, care atunci nu auzisera (de exemplu slavii). Unii au devenit monofiziti. Apoi au devenit mususlmani. Vesticii s-au despartit devenind catolici. La noi ajunsese doar in Dobrogea, restul dacilor erau pagani. In zilele noastre crestinismul e cunoscut aproape oriunde. Daca nu sunt ortodocsi sunt alte culte. De exemplu in China avem cativa sfinti martiri ortodocsi chinezi. Avem si sfant eschimos (sau doi, nu stiu). Triburile izolate s-ar putea mantui. Dar nu vedem cum sunt cei din triburile izolate? Au un simt al comunitatii mai dezvoltat, dar se inchina la idoli, la ingeri cazuti. Cum erau nativii americani cand s-a descoperit America? mai rau decat erau europenii cu mii de ani in urma. Aztezii si alte popoare faceau masacre, mii de sacrificii in cinstea zeilor. In Biblie scrie ca zeii neamurilor sunt idoli. Daca ei se inchina la ingeri cazuti cum s-ar putea mantui. Exista in schimb si cateva exceptii. Sfanta Tecla s-a rugat pentru fiica pagana a unei femei si a fost trecuta in Rai. Sf. Grigorie cel Mare s-a rugat pentru imparatul Traian. Dumnezeu i-a spus ca l-a trecut in Rai, dar sa nu se mai roage pentru pagani. Dar cum s-au mantuit acestia, prin fapte? Nu, vedem bine ca Traian nu prea avea fapte bune, a omorat si crestini. Au fost mantuiti la rugaciunile unor sfinti crestini. In legatura cu bebelusii nebotezati. Stim ca a fost discutia cu bebelusii arsi de la maternitate, de ce nu li se face slujba. Bebelusilor care sunt bolnavi parintii trebuie sa le faca un botez sumar, au aceasta obligatie (doar cu apa si rugaciunea). Catolicii spun ca ei nu merg in rai, ci intrun loc numit limb, un fel de extensie a iadului. Binteinteles ca nu au parte de munci. In rest explicatia cu botezul dorintei data de dobrina poate fi valabila. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Citez dintrun articol. In "Vademecum crestin ortodox" (cunostinte minime necesare in lumina invataturilor Sfintilor Parinti) scrie ca:
"A crede ca este mantuire si in afara crestinismului este o hula la adresa lui Dumnezeu: este ca si cum am spune ca Hristos a venit degeaba, din moment ce era nadejde de mantuire si fara El." Tot in acel articol se reda conersatia avuta intre Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu, Sorin Dumitrescu pe de o parte si Parintele Galeriu. Dialogul a fost concretizat prin editarea cartii Dialoguri de seara (Editura Harisma). Iata dialogul: "G.L.: Parinte, fiecare religie e un raspuns coerent in problemele fundamentale! / Pr. G.: Nu e coerent in orice religie. / A.P.: Atunci de ce este unul condamnat sa se nasca intr-un spatiu incoerent? / Pr. G.: Nu e blestemat, ci fiecare e chemat sa caute adevarul si aceasta chemare o are fiecare, in zestrea originara, pentru ca originar a fost data omului revelatia primordiala si dorul de a cunoaste plenitudinea. / G.L.: Dar reiese ca in cautarea adevarului el pleaca mai jos decat mine? / Pr. G.: Nu, pentru ca Dumnezeu il judeca potrivit patrimoniului spiritual pe care-l are. Nu-l va osandi pentru asta, ci il va osandi, in sensul, ca deschizandu-i-se usa catre o viziune mai deplina, el a refuzat. (...) / A.P.: Bine, parinte, dar el cauta in interiorul sistemului religios cum si noi cautam intr-al nostru. / Pr. G.: Iisus spune: Va fi propovaduita Evanghelia la toate neamurile. Vinovat sunt eu ca nu o propovaduiesc, si mai cu seama daca o propovaduiesc gresit" (Dialoguri de seara, Editura Harisma, pp. 45-46). |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|