Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.05.2011, 19:24:17
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de anna21 Vezi mesajul
Exceptand povestirea lui antihristica, postarile lui sunt foarte interesante
De ce o numești antihristică? Eu nu am văzut nicio referire de genul ăsta. Era doar ideea unui Hristos care Se dăruiește tuturor, și, prin urmare, într-o mai mică măsură ar putea ca și alții, în afara ortodocșilor, să beneficieze de lumina lui. Asta se poate discuta. Însă nu e deloc îndreptată împotriva Mântuitorului.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.05.2011, 21:34:01
anna21 anna21 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.03.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.451
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
De ce o numești antihristică? Eu nu am văzut nicio referire de genul ăsta. Era doar ideea unui Hristos care Se dăruiește tuturor, și, prin urmare, într-o mai mică măsură ar putea ca și alții, în afara ortodocșilor, să beneficieze de lumina lui. Asta se poate discuta. Însă nu e deloc îndreptată împotriva Mântuitorului.
La aceasta intrebare pot raspunde in multe feluri, voi raspunde totusi cui cuvintele altcuiva.. sper sa ma fac inteleasa.

In acea povestire care cred ca este compusa chiar de catre HoratiuM, se porneste de la urmatoarele premise expuse de Horatiu in alta postare.
Redau:
Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
1. Păi, dacă Sf. Pavel spune în Romani 2:14-16 că Neamurile au scrisă Legea în inimile lor și că, deci, deși n-au auzit de Hristos, ele vor răspunde la Judecată după normele inimii lor și vor putea, în consecință, să se mântuiască doar prin atât (Romani 2:12 și 2:13), atunci îți întorc întrebarea: „La ce a mai venit Hristos la atâtea sute de mii de ani după primul om care a existat cu Legea în inimă și se va fi putut mântui prin aceasta doar?”

2. Complicată logica asta, așa-i? Dar hai să mergem mai departe. Să-i vedem pe evrei. Să-i vedem pe Avraam, pe Israel, pe Iosif, pe Moise, pe David, pe Solomon — ei erau într-o situație încă și mai bună, ba chiar privilegiată de vreme ce legea lor a fost dată de Dumnezeu Însuși. S-au mântuit ei toți, aceștia sau nu? S-a mântuit Moise? Dar Avraam? Evident că da (Luca 16:19-31). Nu le era destul această lege pentru a se mântui? Se pare că nu. Se pare că Hristos trebuia să vină oricum. Dacă în Nirvana, după tine, nu e mântuire și e nevoie de Hristos, iată că la evrei era mântuire — dar și aici e nevoie de Hristos. Deci criteriul tău s-a năruit.

3. Și atunci ce înseamnă asta? Înseamnă că mântuire există oricum, în principiu, în orice cultură (sau, măcar, în marea majoritate). Dar, cu toate acestea, Hristos trebuie, totuși, să vină. Cum așa? De ce mai este El necesar? Simplu, pentru că El este condiția de posibilitate a mântuirii prin orice cultură. Pentru că El aduce mântuirea nu aici pe pământ — altfel nu am mai muri, ci am trăi în Rai — ci în Cer. Fiecare cultură are Legea în ea însăși sub o formă sau alta, căci Legea se dă în multe feluri (Legea în sine, așa cum este ea cu adevărat, este în Cer, nu pe pământ; astfel că fiecare cultură întruchipează o înfățișare din infinitele înfățișări pe care Legea infinită le are). Însă Cel Care face eficientă Legea în Cer, factual și obiectiv, pentru orice fel de cultură particulară și istorică de aici de pe pământ, este Hristos. Abia atunci Legea fiecărei culturi își revelează universalitatea pe care o conține (dacă și atâta câtă o are) și este, prin aceasta, făcută în această deplinătate părtașă la mântuire.

4. Dacă ai fi un fel de creștin înainte de Hristos și ai crede în Hristos înainte de venirea lui (așa cum au cunoscut, în chip minunat, aceste lucruri David sau Moise sau Ilie sau dreptul Simeon), ai avea nevoie de venirea concretă, întrupată a lui Hristos sau nu? Evident că da. Prin urmare, nu e destul să crezi în El și să ai Legea, e nevoie și ca El să vină cu adevărat, concret. Atunci între a crede în venirea lui Hristos, în El și în Legea pe care El o plinește, pe de o parte, și venirea Lui efectivă, pe de alta, este o anumită diferență. Datorită acestei diferențe este posibil (și nu doar posibil) ca și alte culturi să se împărtășească de Lege, adică de Cuvânt, fără să știe, adică fără să cunoască în adevăr nemijlocit dogmatica și Crezul, de pildă. După cum un om din afara creștinismului Îl poate purta în inimă pe Dumnezeu fără să fi auzit vreodată de Hristos sau de Sfânta Treime. („Dacă deci cel netăiat împrejur păzește poruncile Legii, netăierea lui împrejur nu i se va socoti ea ca o tăiere împrejur?” Romani 2:26)
Eu nu am o pregatire teologica suficienta pt a-ti raspunde punctual la toate problemele ridicate de tine (poate nu o voi avea niciodata), dar voi comenta cateva din lucrurile pe care le-ai scris mai sus si pe care-ti fundamentezi credinta mantuirii in toate culturile - exprimata in acea povestire (daca gresesc.. eu expun aici ceea ce inteleg eu, potrivit puterilor mele):

1. Chiar daca neamurile au Legea inscrisa in inimile lor, aceasta lege nu le asigura mantuirea (dupa cum s-a spus in multe alte parti in NT ca NU te mantuiesti prin lege! - adica nici macar prin legea iudaica, cu atat mai putin prin cea a constiintei).
Judecata este una, mantuirea este alta. Mantuirea o aduce numai si numai Hristos, fara El nu exista mantuire pt nimeni.

2. Cei pe care ii numesti s-au mantuit, dar NU prin Lege, ci prin Hristos. Dupa cum stii, Hristos a coborat in iad si a luat toti dreptii de acolo.
Ca unii stiau de venirea Mantuitorului si-L asteptau.. asta este cu totul altceva. Dar s-au mantuit tot prin Hristos (nu prin altceva) -(cade comparatia cu nirvana.)

3. Hristos este unica posibilitate a mantuirii.. f bine ai spus. Dar nu PRIN orice cultura.
Chiar daca ar exista o lege nescrisa dar prezenta in constiinta oamenilor, aceasta lege NU se identifica cu cultura. Si nici macar nu se reflecta in cultura!
Pot fi date foarte multe exemple de credinte/reguli/obiceiuri care nu numai ca sunt absurde dpdv logic, ci sunt crude, inumane.. in nici un caz nu ar putea reflecta o lege dumnezeiasca. (practica sati in India, circumcizia feminina, fetitele mirese, uciderea femeii violate la musulmani si in general honor killings etc...).
Nu se poate gasi o legatura intre culturile majoritatii popoarelor pagane si o lege divina pusa in inimile lor. Sunt lucruri complet separate!

Dimpotriva, dupa cum citim in Psalmi ca dumnezeii neamurilor sunt draci.. este clara originea multor credinte si practici necrestine. Cat si concluzia ca nu duc spre mantuire.

4. Omul care este luminat de harul dumnezeiesc desi el nu traieste in tara crestina.. acesta este un caz cu totul aparte. Nu pot sa spun ca nu exista, dar cred ca tine mai mult de domeniul miraculosului.
Si asta nu este pt ca sunt eu aroganta si rea. Este un fapt.

Daca ortodoxia este firea omului (cuvintele par. Rafail Noica), este chiar sensul existentei noastre, este singurul adevar si hrana noastra sufleteasca.. atunci cei care traiesc departe de ortodoxie sunt ca locuitorii tarii indepartate in care traia fiul risipitor: sunt slujitori (la draci, fara suparare, verifica explicatia parabolei fiului risispitor), sunt flamanzi si se hranesc cu gunoaie (adica nu au o hrana adecvata pt cresterea lor spirituala), sunt in suferinta profunda.
Cand cineva se mantuieste acolo.. nu este datorita acelei credinte, in nici un caz.
Credintele pagane impiedica ajungerea la cunoasterea adevarului. Ele impiedica adesea tocmai vocea plapanda a constiintei.
Exprimarea corecta este "se mantuieste desi a trait in conditii vitrege", sau se mantuieste in pofida credintei in mijlocul careia a trait".. etc
(nu putem spune ca se mantuieste PRIN o cultura sau alta.. nu)

Asta presupunand ca mantuirea este posibila oriunde.
Asta Dumnezeu o socoate.

Ce este evident este ca nu te poti mantui prin altceva decat prin Hristos.
Nu prin "culturi".

Si atunci o raportare onesta fata de cei din afara ortodoxiei ar fi grija fata de ei. Pentru ca sunt intr-o suferinta spirituala (chiar daca ei nu stiu asta).
Dar asta nu inseamna sa afirmi ca credinta lor este mantuitoare. Pentru ca NU este.


Nu mai insist.
De aceea eu cred ca acea poveste este antihristica. (mai am si alte argumente, dar am vrut sa ma refer mai mult la postarile lui Horatiu).

Last edited by anna21; 09.05.2011 at 21:48:26.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.05.2011, 23:46:38
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Precizări ale altor precizări deja făcute

Citat:
În prealabil postat de anna21 Vezi mesajul
La aceasta intrebare pot raspunde in multe feluri

etc.

anna21, îți răspund aici pentru că văd pentru prima oară intenția cuiva de a lua în discuție ideea, nu omul. Cu toate acestea, trebuie să-ți aduc aminte că am răspuns deja obiecțiilor pe care mi le aduci mai sus în postarea cu nr. 856 de pe acest thread, cea oferită la cererea userului N.Priceputu pentru niște clarificări. Or, în obiecțiile pe care le formulezi mai sus tu ai luat în considerație doar postarea mea cu nr. 852 din thread. Dacă ai fi analizat-o și pe cealaltă și i-ai fi înțeles implicațiile, obiecțiile cădeau de la sine.

Cu toate acestea, revin prin câteva precizări pe care încerc să le spun cât mai simplu cu putință, ca să nu mai apară confuzii. Poate și limbajul meu, stilul, topica frazei etc. sunt de natură să-i inducă pe unii în eroare și să interpreteze greșit unele pasaje.

Așadar:

1. Povestirea „antihristică” nu-mi aparține. Am cules-o și eu de la alții. Eu doar am expus-o cu un stil puțin modificat și adaptat unei expuneri textuale. Dar conținutul este riguros același cu cel pe care l-am auzit și eu. E adevărat că e pătrunsă de ironie. Dar mie ironia îmi place atunci când e inteligentă și țintește bine. Iar această ironie țintește ireproșabil. Dovada: povestirea e adeverită... tocmai prin reacțiile multora dintre ortodocșii (sau a acelora care așa se pretind) de pe acest forum. Consider deci că ironia ei este, deja, nu doar adeverită, dar și amplificată la infinit.

2. Spui că și dacă Legea e înscrisă în inimile Neamurilor, ele nu se mântuiesc doar prin aceasta (aici vii direct în contradicție cu pasajul din Romani 2:12-13 pentru că, așa cum îți voi arăta mai jos, nu înțelegi bine ce este Legea; până și în linkul lui dobrin7m din postarea cu nr. 864 apare, printre faimoasele „4 legi ale mântuirii”, legea sub chipul conștiinței de sine).

Acum, mântuirea are mai multe posibilități (eu cred că infinite, pentru că se raportează la Dumnezeu Care este Infinitul Absolut) și pasajele NT sunt, în această privință, așa cum ne-a obișnuit această Scriere, antinomice. (Antinomia este fundamentală pentru dogmatica creștină: vezi analiza suprinzător de pătrunzătoare a lui Lucian Blaga din Eonul dogmatic cu privire la modul în care sunt formulate enunțurile dogmatice — inspirat, poate, de Pavel Florensky care deja avea texte pe această problemă). Astfel că avem pasaje în care ni se spune că ne vom mântui prin botez (Romani 6:3-5; Acte 2:38; Ioan 3:3-5; 1 Petru 1:23); în altele, prin fapte (Iacob 2:24-26; Apocalipsa 20:12-13); în altele ni se spune că prin har (Efeseni 2:8-9; Tit 3:5-7 și 3:4-7); în altele că ne vom mântui prin credință (Marcu 16:16; Ioan 3:16; Romani 10:9-10; Romani 10:13); în altele că ne vom mântui dacă avem inima curată (Romani 2:12-13); în altele că prin darul și iubirea lui Dumnezeu și a lui Iisus Hristos (Romani 5:8; Efeseni 2:4-5; Tit 3:4-6).

Care este măsura comună a tuturor acestora? Explic la următorul punct.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 12.05.2011, 12:19:58
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Cu toate acestea, revin prin câteva precizări pe care încerc să le spun cât mai simplu cu putință, ca să nu mai apară confuzii. Poate și limbajul meu, stilul, topica frazei etc. sunt de natură să-i inducă pe unii în eroare și să interpreteze greșit unele pasaje.
Eu am raspuns la toate acestea pe acest topic, dand un link catre un mesaj de pe o alta conferinta (mesajul 898 de aici).
In privinta invataturii de credinta, a dogmelor, nu exista moderati si radicali, este absolut la fel pentru orice ortodox, chiar daca traieste in Alaska (sunt ortodocsi acolo facuti de rusi). Credinta crestina e revelata, adica ceea ce ne-a spus Dumnezeu. Din cauza indepartarii de Dumnezeu oamenii nu mai stiau care e adevarul. De aceea lui Moise I-a dat Legea veche si poruncile, pentru ca ei nu mai stiau ce e bine si ce rau. Apoi a venit Noul Testament, care aduce de fapt mantuirea, pierduta odata cu Adam.
Aceasta invatatura, revelatie, era necesara pentru ca oamenii nemaistiind adevarul incepusera sa-si faca ei insisi divinitati la care sa se inchine, idoli. Un idol reprezinta o inchipuire, o reprezentare falsa a divinitatii, creata de imaginatia oamenilor (cu contributia ingerului cazut). Asa unii credeau ca divinitatea e un munte, soarele, apa, stelele, o statuie facuta de ei, chiar oameni, etc.

Dogmele actuale nu sunt altceva decat ceea ce ne-a revelat Dumnezeu. Pentru ca din timp in timp apareau deformari, invataturi gresite, acestea au fost clarificate de sinoade si sfinti. Nu au fost inventate atunci, ci doar aratate si explicate. Pentru ca aceste invataturi au fost date de Sfantul Duh, invataturile gesite erau si sunt considerate erezii, pacate impotriva Duhului Sfant. Asadar orice invatatura gresita diferita este considerata erezie. Deci invatatura de credinta e ceea ce ni s-a revelat, iar dogma e ceea ce a fost clarificat si dat la sinoadele ecumenice.
Sunt si alte lucruri, neclaritati care nu ni s-au revelat, despre acelea nu putem decat sa presupunem, dar ceea ce era important ni s-a revelat.

Pentru mantuire e nevoie de credinta fapte si har. Nu de cate unul sau doua, ci de toate. Cei dinainte de Iisus aveau fapte si credinta, dar nimeni nu s-a putut mantui. Doar Enoh si Sf. Ilie au fost ridicati cu trupul la cer.
De aceea a venit Iisus, ca sa aduca mantuirea. Iisus dupa lucrarea Sa a trimis harul si a fondat Biserica Sa. El este Arhiereul, Marele Preot.
Harul este o energie emanata din Dumnezeu, o energie divina. Si inainte exista har, dar era exterior. Acum harul devine interior, prin Sfintele Taine. Primirea harului se face prin Botez si esta reinnoit prin Impartasanie.

Cum am dat in acel link, in catehismul ortodox scrie ca nimeni nu se poate mantui fara har. http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=159
Harul si Duhul Sfant se impartaseste credinciosilor prin Sfintele Taine. Chiar Iisus spune ca cine nu se va boteza cu apa si Duh Sfant nu va intra in imparatie, deci nu e o inventie ortodoxa.
Asa cum aratam in alta conferinta, BO nu recunoaste ca cineva in afara ortodoxiei ar avea Sfinte Taine si deci har lucrator.
Exista si doua exceptii cunoscute, Sf. Tecla si Sf. Grigorie care s-au rugat pentru doi pagani morti si Dumnezeu i-a ascultat. dar lui sf. Grigorie i-a zis sa nu se mai roage pentru pagani morti.
Asadar asta e ceea ce ni s-a revelat, ceea ce spune si BO.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.05.2011, 12:32:23
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Și totuși, botezul făcut în numele Sfintei Treimi e recunoscut. Prin urmare...?

Last edited by N.Priceputu; 12.05.2011 at 12:52:49.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.05.2011, 13:01:16
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Și totuși, botezul făcut în numele Sfintei Treimi e recunoscut. Prin urmare...?
Dvs. poate nu ati reusit sa citit ce am mai scris, dar cred ca aproape 100 de mesaje am scris despre asta, chiar am deschis si o conferinta: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12560
Doar Botezul in Biserica Ortodoxa. Primirea eterodocsilor se face prin iconomie, unora nu li se mai repeta botezul. Dar la majoritatea li se face Mirungerea, Taina primirii Duhului Sfant. Nerepetarea Botezului nu inseamna ca el este recunoscut in afara BO, am explicat acolo.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.05.2011, 13:24:25
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Da, e adevărat, nu am timp să citesc acum prea mult, iar problema trebuie aprofundată. Din ce spui, înțeleg că BO recunoaște că botezul s-a făcut formal, dar că este lipsit de har. Așa cum e scris, parcă, în epistolele Sf. Pavel, despre unii creștini care primiseră botezul, însă nu și Duhul Sfânt.
Botezul e, totuși, considerat valid dacă el este făcut de un creștin ortodox oarecare (în situații-limită, dar asta nu mi se pare important).
Însă în cazul catolicilor care au primit și confirmarea, botezul cred că este pe deplin valid.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 13.05.2011, 20:39:45
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de HoratiuM Vezi mesajul
Spui că și dacă Legea e înscrisă în inimile Neamurilor, ele nu se mântuiesc doar prin aceasta (aici vii direct în contradicție cu pasajul din Romani 2:12-13 pentru că, așa cum îți voi arăta mai jos, nu înțelegi bine ce este Legea; până și în linkul lui dobrin7m din postarea cu nr. 864 apare, printre faimoasele „4 legi ale mântuirii”, legea sub chipul conștiinței de sine).
Parintele Cleopa in cele 4 legi dupa care va judeca Dumnezeu nu spune ca se vor mantui, ci ca se vor judeca. Atunci cand merge cineva la tribunal e judecat dupa niste legi, nu inseamna ca e achitat. Chiar m-am uitat in articol, parintele nu spune in vreun loc de mantuire.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 15.05.2011, 04:46:34
HoratiuM HoratiuM is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 24.08.2009
Mesaje: 170
Implicit Copilării semantice

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Parintele Cleopa in cele 4 legi dupa care va judeca Dumnezeu nu spune ca se vor mantui, ci ca se vor judeca. Atunci cand merge cineva la tribunal e judecat dupa niste legi, nu inseamna ca e achitat. Chiar m-am uitat in articol, parintele nu spune in vreun loc de mantuire.
Deci tot articolul ăla discută numai despre mântuire, pentru că e vorba care este criteriul mântuirii (adică ce lege trebuie satisfăcută în vederea ei), iar tu spui că, pe de o parte, părintele nu pomenește de mântuire; pe de alta, că legea nu mântuiește, ci judecă. Păi, atunci cum zicem: pe cei osândiți, legea nu-i condamnă, ci numai îi judecă? Cine judecă și cine condamnă și mântuiește? Cine, dacă în Cer nu există deosebire între Lege, Judecător și Răsplată, iar damnarea este pur și simplu pierderea Răsplății (adică pierderea lui Dumnezeu Însuși)?

Te joci cu vorbele, așa cum faci cam în toate postările tale în care doar reproduci paratactic poezia învățată din manualul de catehism sau din canoane pe care le iei mereu ad literam și fără nuanțe. Și ți se pare că lucrurile sunt foarte clare și foarte distincte și că revelația e transparentă ca apa de izvor... Mă rog, eu nu vreau să stau în calea preferințelor tale subiective; dar dacă tot nu vrei sau poți să treci de teologia de manual către ceva hrană mai tare, precum textele patristice, bunăoară, ceva mai multă temperare în afirmațiile tari făcute, n-ar strica.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 15.05.2011, 06:14:48
anna21 anna21 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 07.03.2009
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.451
Implicit Alt thread

Merita citite postarile dr. Alexandru Anastasiu pe threadul despre bioterapie.
Sunt toate foarte bune, dar scrisoarea Sf. Ignatie Briancianinov despre mantuirea ereticilor nu trebuie trecuta cu vederea!
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...t=8836&page=69
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta Ioana-Andreea Secte si culte 77 16.11.2013 22:42:56
Mantuirea Tartaruga Dogmatica 413 11.09.2012 03:18:26
Mantuirea danyel Despre Biserica Ortodoxa in general 1 24.12.2006 22:39:15