![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Mesajul lui Horatiu este gresit, din cauza lipsei unor informatii, e doar un exercitiu filozofic. Tu (dvs.) ii ceri sa te invete, e ca un fel de orbul conduce pe orb (scuze de comparatie, nu e ceva ironic).
Last edited by catalin2; 06.05.2011 at 21:05:19. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Păi, dacă vrei și poți, fii tu chiorul nostru și arată-ne calea. Fă tu ceva mai mult decât un "exercițiu filosofic". Arată-ne adevărul și completează-ne informațiile lipsă. Altfel, vei rămâne un prestidigitator autoiluzionat care va crede că toți ceilalți sunt orbi pentru că se prefac că nu observă cum scoți cărțile pe mânecă. Sau o dai pe mânecă...
|
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dacă îl critici, de ce nu o faci punctual? Arată unde a greșit în raționamentul de mai sus. Pe de altă parte, nu m-aș supăra deloc ca cel care mă luminează să fii tu. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Scuze, n-am vrut sa arate chiar dur, doar ca zicala asta mi-a venit in minte. Eu cred ca e suficient cat stie fiecare daca e ortodox, daca dorim sa aflam mai mult e bine sa aflam de la preoti, sfinti, articole ortodoxe, etc. Adica din mai multe surse. Am dat si expicatia mea mai sus.
|
#5
|
|||
|
|||
![]()
Cândva mă temeam ca nu cumva, citind filosofie neconformă cu învățătura Bisericii, să-mi zdruncin convingerile. Am înțeles apoi că nu trebuie să țin la convingeri ca la un adevăr câștigat și care poate fi furat. Am înțeles că adevărul nu are cum să-mi fie dușman. Vreau ca eu să cunosc și să slujesc Adevărului, nu adevărul să-mi slujească mie. Am abandonat orice teamă. Cunoașterea mă transcende; nu trebuie decât să ajung la ea. Dogmele le văd ca pe reflexii ale adevărului în conștiințele Sfinților Părinți și ale noastre.
Nu poți rătăci decât depărtându-te de adevăr. Da, poți fi înșelat, dacă nu ai niște repere clare. Dar dacă ești în Biserică, dacă ai Evanghelia și învățători luminați (Sfinții Părinți și marii teologi ai vremurilor noastre) care să-ți deschidă mintea, de ce te mai poți teme? Poți spune că trebuie să cunoști doar lucrurile necesare pentru mântuire. Însă mintea omului, cum spunea parcă Calist Catafygiotul, e într-o necontenită căutare și nu-și poate astâmpăra setea decât în Dumnezeu cel nesfârșit, după al Cărui chip e zidită. Prin urmare, nu te poți opri. Spre Dumnezeu e o cale nesfârșită. În acest sens cred că dogmele nu sunt niște adevăruri închise în ele însele, ci niște porți deschise spre Dumnezeire, care îndeamnă la mai multă înțelegere, la o tot mai largă cuprindere. Last edited by N.Priceputu; 06.05.2011 at 22:02:55. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Dumnezeu judeca oamenii dupa 4 legi. In functie de asta unii se mantuie si altii nu.
Intelegand bine aceste legi ti se deschide clar in fata si modul cum indianul din tribul x se poate mantui, evreul din vremea lui Moise , sau maurul din Noua Zeelanda. Toata aceasta filozofie elucubranta ce am citit-o aici nu are nimic in comun cu drumul frumos si simplu pe care omul il are de facut pentru mantuirea sa. Acesta este rugaciune si iubire de Dumnezeu si pazirea poruncilor sale. Fara abatare de la calea cea stramta , fara rataciri. Si acum cele 4 legi expuse extrem de frumos de Parintele Cleopa: http://www.sfaturiortodoxe.ro/pcleopa/12patrulegi.htm Daca practicam rugaciunea neincetata cu siguranta nu ne va mai sta gandul la demonstratii filozofice ci doar la Iisus Hristos si la pacatele noastre si deci in consecinta la mantuirea noastra.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Asadar a filozofa doar ca sa aratam ca suntem superiori altora, in inchipuirea voastra, nu face decat sa va afunde in inselare mai mare. Si asta cu ajutorul mainii lungi a necuratului care se numeste mandria de sine. "Fericiti cei saraci cu duhul, ca a lor este Imparatia cerurilor. Fericiti cei ce plang ca aceia se vor mangaia. Fericiti cei blanzi ca aceia vor mosteni pamantul. Fericiti cei ce flamanzesc si inseteaza de dreptate ca aceia se vor satura. Fericiti cei milostivi ca aceia se vor milui. Fericiti cei curati cu inima ca aceia vor vedea pe Dumnezeu. Fericiti facatoriii de pace ca aceia fii lui Dumnezeu se vor chema. Fericiti cei prigoniti pentru dreptate ca a lor este Imparatia cerurilor. Fericiti veti fi voi cand va vor ocari pe voi si va vor prigoni si vor zice tot cuvantul rau impotriva voastra, mintind, din pricina Mea. Bucurati-va si va veseliti ca plata voastra multa este in ceruri, ca asa au prigonit pe proorocii cei dinainte de voi." Ti-am reamintit cum ne indeamna Iisus Hristos sa fim . Nu vad un cuvant rau aici, nu vad nici filozofie, nu vad decat sfaturi intelepte, tu vezi altfel? Dumnezeu sa iti ajute!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Of Doamne cata lume are creierii incalciti de neghinita.
Te rog Doamne ai mila de ei.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#10
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dumnezeu nu are nevoie să filosofeze pentru că El Însuși este Obiectul veritabil al filosofiei. Când Însuși Adevărul Se dă pe Sine în mod nemijlocit, evident că nu mai e nevoie de filosofie. Căci Dumnezeu e Scopul filosofiei, iar filosofia e calea; când Scopul e atins, calea nu-și mai află rostul. Dar, decât dacă nu cumva tu deja L-ai găsit pe Dumnezeu și stai de vorbă cu El Față către față, atunci mă tem că până atunci va trebui să suporți existența filosofiei. Asta-i una. A doua: toți marii Sfinți Părinți știau filosofie pe de rost - Sf. Dionisie Areopagitul, Sf. Vasile cel Mare, Sf. Atanasie cel Mare, Sf. Grigorie de Nazianz, Sf. Grigorie de Nyssa, Sf. Augustin, Sf. Maxim Mărturisitorul, Sf. Ioan Damaschinul, Sf. Anselm de Canterbury, Sf. Grigorie Palamas, Sf. Toma d'Aquino etc. etc.. Cine ar fi putut să își bată capul să elaboreze întreaga doctrină privitoare la Trinitate, la diofizismul lui Hristos, la energiile necreate etc. dacă nu ar fi avut aparatul conceptual al filosofiei neoplatonice și aristotelice? A propos, știai că termeni precum cei de substanță, esență, prosopon, ipostas, homoousia, energeia etc. sunt luați din Aristotel și că Sfinții Părinți s-au bazat pe semnificația filosofică a acestor cuvinte pe care le-au preluat și, apoi, modificat, în anumite privințe, pentru a formula enunțurile dogmatice? Nu cred că știai. E mai comod să rămâi la "simplitate". A treia: ce e aia simplitate, pentru tine? Simplitatea divină? Păi, prietene, trebuie să te avertizez că Simplitatea Dumnezeiască nu e totuna cu simplitatea noastră. La Dumnezeu a fi simplu înseamnă identitatea absolută dintre opuși, dintre termenii contradictorii - ia să vedem ce fel de simplitate este asta pentru mintea noastră? Nu e nici o simplitate, ci, din punctul de vedere al rațiunii finite, omenești sau formale, dacă vrei, e nebunie pură; îți rupe mintea-n două, te face praf, îți crapă capul. Ia gândește-te: Dumnezeu e Unu și Trei în același timp și sub același raport! Ai auzit de principiile identității și al non-contradicției? Da, alea care se studiază la început, în clasa a IX-a, la logică? Și pe baza cărora funcționează gândirea noastră? Ei bine, află, prietene că dogma trinitară spulberă aceste principii, adică ne răstignește mintea noastră cea finită care nu poate accepta identitatea opușilor. Ei, când o să atingi tu nivelul de contemplație în care Identitatea opușilor o să ți se pară firească, deci când ai să depășești complet rațiunea univocă umană, atunci să-ți permiți să vorbești despre "simplitate". Până atunci nu faci decât să confunzi Simplitatea cu naivitatea, adică Adevărul absolut cu o sumă de reducționisme infantile. Până atunci, lipsit total de accesul la semnificațiile reale și abisale ale Revelației (care nu sunt deloc simpliste, ci sunt totale, deci simplitatea lor e înspăimântătoare nu o sumă de culcușuri căldicele pentru mintea precupețelor și subretelor ca să le iasă bârfa când își pun zacusca pe iarnă), ai să tot crezi că filosofii nu fac altceva decât să-și etaleze mândria de sine arătându-și în închipuirea lor cât de "superiori" ar fi ei altora. Vorbești de smerenie. Crezi că Totalitatea, adică Dumnezeu, ar putea fi temeiul tuturor celor ce sunt fără ea? Nu. Tocmai de aceea, și acela care într-adevăr vrea să cunoscă Adevărul cu adevărat nu își poate permite să se infatueze în propriile sale fantasme. E o chestiune de luciditate și onestitate aici. Ca să ai cunoașterea obiectivă a Adevărului, trebuie să devii obiectiv ca Adevărul, adică trebuie să încetezi să mai fii subiectiv, adică trebuie să încetezi să mai ai fantasme, narcisisme și infatuări. Ca să cunoști Totalitatea, trebuie să te dăruiești Totalității, să te livrezi Ei și să uiți complet de tine însuți. Aceasta e cunoașterea filosofică. Atunci câtă smerenie se află în sufletul celui care crede că nu are nevoie să cunoască, a celui care crede că ceea ce știe deja îi este suficient? Cât de suficient se poate crede un astfel de om? Scopul final al filosofiei este acela de a contempla Adevărul, iar pentru aceasta filosofia trebuie să procedeze la numeroase proceduri și prevenții pentru a nu se înșela pe sine, ceea ce constituie întregul proces al cunoașterii. Cei care nu vor să cunoască și care cred că dacă-și flutură pe sub nas edificările simpliste ale impresiilor lor au atins absolutul, în mod evident, nu au nevoie de filosofie. După cum e foarte clar că nu mai au nevoie de nimic. Ceea ce își închipuie ei că ating în propria lor infatuare le e destul ca să se creadă compleți și edificați, lipsiți de tribulații și având "garanția" accesului "simplu", nu-i așa?, la o Scriptură sfătoasă și plină de cimilituri și snoave plăcute a fi citite seara la gura sobei. Eu zic că astfel de oameni pot fi lăsați în seama lor înșile căci prețul adevărului lor e ieftin ca braga și religia nu trebuie să-și bată prea mult capul cu ei ca să-i mulțumească. Depinde de tine dacă vrei să devii un astfel de om. Sau dacă ai intuiția că Adevărul trebuie să fie ceva mai prețios, totuși, și că merită mai mult efort decât ești dispus să-I cheltuiești. Depinde de tine dacă ai simțul acela ascuțit care îți șoptește la fiecare edificare ieftină că, dacă Adevărul Îl căutai, apoi ceea ce tocmai ți-a căzut pleașcă-n mână e totuși ceva câștigat prea ușor ca să nu te înșele. Ceva prea ieftin ca să fie Însuși Adevărul. Adică depinde de tine dacă vrei să fii creștin cu adevărat și să nu-ți mai lași purtat cugetul de aparențe, să știi să deosebești între aparență și adevăr și să ai curajul să cauți adevărul. Nu să te oprești nemijlocit la primul lucru pe care-ți pică gustul și retina. Dumnezeu să-ți ajute și ție să ai discernământ. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|