Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 27.02.2011, 00:25:45
Noesisaa's Avatar
Noesisaa Noesisaa is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 10.10.2008
Locație: Christendom
Religia: Catolic
Mesaje: 1.826
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul

Cine stabileste? Ceea ce au scris parintii rasariteni, in rezumat.
Se poate citi ori direct la ei, ori la cei care i-au sintetizat in decursul secolului 20: Lerchet, Meyendorff, Staniloae, Lossky, Florensky si altii.
Si intrebarea: de ce numai cei rasariteni? Se vede ca, dat fiind ca totsui in ortodoxia, cel putin cea romaneasca, ideea pacatului oroginal ca si vina este destul de bine impamantenita, ca si parinti occidentali sunt luati in considerare, nu? :) Ah, daca as avea timp si rabdare sa citesc sunt absolut sigura ca as gasi si in parintii rasariteni pacatul original ca vina. :) Si pana la urma, Augustin nu este mai putin ortodox decat Ioan Hrisostom.

Dar eu nu am spus nicaieri ca acei copii care mor nebotezati ajung in iad, la un loc cu cei care isi merita din plin pedeapsa, criminalii nepocaiti. Nu cred ca spune nimeni asa ceva.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin).

Last edited by Noesisaa; 27.02.2011 at 01:36:01.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 27.02.2011, 17:19:57
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noesisaa Vezi mesajul
Si intrebarea: de ce numai cei rasariteni? Se vede ca, dat fiind ca totsui in ortodoxia, cel putin cea romaneasca, ideea pacatului oroginal ca si vina este destul de bine impamantenita, ca si parinti occidentali sunt luati in considerare, nu? :) Ah, daca as avea timp si rabdare sa citesc sunt absolut sigura ca as gasi si in parintii rasariteni pacatul original ca vina. :) Si pana la urma, Augustin nu este mai putin ortodox decat Ioan Hrisostom.

Dar eu nu am spus nicaieri ca acei copii care mor nebotezati ajung in iad, la un loc cu cei care isi merita din plin pedeapsa, criminalii nepocaiti. Nu cred ca spune nimeni asa ceva.
Nu, nu ai spus, e adevarat. ;-) Dar ce spuneai implica oarecum ca nu ti se pare o ideea atat de gresita.

Ideea nu este ca n-ai sa gasesti, pentru ca parintii rasariteni nu au fost un gen de linia partidului avant la lettre, sa fie toti unu'n gand si-ntr-o simtire. Au avut si idei diferite sau chiar contradictorii.
Este vorba de o tendinta, mai mult.
Si da, sfantul Augustin este considerat in ortodoxie mai putin important, mult mai, decat sf. Ioan Gura de Aur, si mai putin ortodox: de aceea i se da doar titlul de 'fericit' (in mod antinomic, pt ca teoretic la noi nu se face deosebirea intre sfant si fericit). A avut si unele idei daca nu fundamentaul gresite (eretice) cel putin care au dat nastere unur idei gresite.
Printre altele, din cate am inteles, si ideea ca noi am purta vina lui Adam ca vina personala, dar el a exprimat-o intr-un anume context, ca sa contrazica alta idee falsa.

Faptul ca ortodoxia actuala considera, cel putin la nivel popular, ca mostenim o vina si ca 'pacatele stramosilor le mostenesc copiii ca si pacate', nu inseamna ca este o idee ortodoxa: poate veni nu numai de la catolici, ci si din paganism, mereu prezent in mod latent.

Sigue, eu vorbesc asa cum am fost invatata. Exista poate si alte sinteze valabile, si mi se pare ca tu asta cauti. Cea mai buna ar fi una care sa uneasca perspectiva rasariteana cu cea occidentala ortodoxa (adica excluzand ceea ce chiar e erezie), vazand in anumita lucruri doar un mod de a vedea lucrurile, mai potrivit gandirii occidentale. Dar nu cred sa se fi facut inca acea sinteza. Poate sec al 21lea sa o aduca...
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)

Last edited by Fani71; 27.02.2011 at 17:24:32.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 27.02.2011, 19:38:59
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Fani71 Vezi mesajul

Faptul ca ortodoxia actuala considera, cel putin la nivel popular, ca mostenim o vina si ca 'pacatele stramosilor le mostenesc copiii ca si pacate', nu inseamna ca este o idee ortodoxa: poate veni nu numai de la catolici, ci si din paganism, mereu prezent in mod latent.
Mai exista o consecinta si la nivel teologic al faptului acceptarii ideii de mostenire a pacatului stramosesc sau pacatelor parintilor de catre copii, si aceasta consecinta se cheama dogma imaculatei conceptii. Catolicii au fost obligati sa introduca dogma imaculatei conceptii pentru ca nu puteau rezolva dilema naturii omenesti luata de Domnul Hristos la intrupare, natura intru totul asemanatoare cu a noastra in afara de pacat. Daca pacatul stramosesc se mosteneste atunci nu se putea spune ca Domnul Hristos n-a mostenit si pacatul stramosesc de la Fecioara Maria, caci firea omeneasca a fost luata din Fecioara si pacatul ar veni odata cu firea. Deci dilema era: ori Domnul Hristos a luat odata cu firea omeneasca si pacatul stramosesc ori Fecioara Maria nu avea pacatul stramosesc si deci nu avea ce sa transmita ca mostenire. Si au ales varianta a doua si atunci au fost nevoiti sa introduca dogma imaculatei conceptii. Pe cand in ortodoxie nu e nevoie de asa ceva tocmai pentru ca noi credem ca pacatul stramosesc nu se mostenste ca pacat, ci numai ca si consecinta, ca slabiciune a firi, ca aplecare spre pacat, dar nu ca si pacat. Ca Domnul Iisus a mostenit slabiciunea firii e destul de clar vizibil si in Evanghelii, cand se roaga Tatalui sa treaca de la dansul paharul acesta, din simtamantul de parasire de pe Golgota, etc, dar pacat nu a cunoscut si nici n-a mostenit.
Deci, ar trebui sa fim mai atenti la ceeea ce luam de la altii ca s-ar putea sa fim nevoiti sa adoptam atunci si dogmele lor.
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 28.02.2011, 21:39:18
Fani71 Fani71 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.04.2009
Locație: Bruxelles
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de MariS_ Vezi mesajul
Mai exista o consecinta si la nivel teologic al faptului acceptarii ideii de mostenire a pacatului stramosesc sau pacatelor parintilor de catre copii, si aceasta consecinta se cheama dogma imaculatei conceptii. Catolicii au fost obligati sa introduca dogma imaculatei conceptii pentru ca nu puteau rezolva dilema naturii omenesti luata de Domnul Hristos la intrupare, natura intru totul asemanatoare cu a noastra in afara de pacat. Daca pacatul stramosesc se mosteneste atunci nu se putea spune ca Domnul Hristos n-a mostenit si pacatul stramosesc de la Fecioara Maria, caci firea omeneasca a fost luata din Fecioara si pacatul ar veni odata cu firea. Deci dilema era: ori Domnul Hristos a luat odata cu firea omeneasca si pacatul stramosesc ori Fecioara Maria nu avea pacatul stramosesc si deci nu avea ce sa transmita ca mostenire. Si au ales varianta a doua si atunci au fost nevoiti sa introduca dogma imaculatei conceptii. Pe cand in ortodoxie nu e nevoie de asa ceva tocmai pentru ca noi credem ca pacatul stramosesc nu se mostenste ca pacat, ci numai ca si consecinta, ca slabiciune a firi, ca aplecare spre pacat, dar nu ca si pacat. Ca Domnul Iisus a mostenit slabiciunea firii e destul de clar vizibil si in Evanghelii, cand se roaga Tatalui sa treaca de la dansul paharul acesta, din simtamantul de parasire de pe Golgota, etc, dar pacat nu a cunoscut si nici n-a mostenit.
Deci, ar trebui sa fim mai atenti la ceeea ce luam de la altii ca s-ar putea sa fim nevoiti sa adoptam atunci si dogmele lor.
Har, smerenie si jertfa de sine.
Da, si eu am invatat asa despre dogma imaculatei conceptii: ca a fost necesara la catolici din cauza diferentei dintre conceptia lor si a noastra despre pacatul stramosesc si transmiterea lui.
Hristos nu a mostenit pacatul stramosesc de la Maria pentru ca el nu are si tata omenesc, Ipostasul lui este Ipostasul dumnezeiesc al Fiului, care infrange in fiecare moment slabicuiunea firii omenesti pe care o asuma. Slabiciunea, adica tendinta spre pacat. El a putut simti slabiciuni, ca teama de moarte, dar le-a invins si si-a supus complect voia Tatalui in fiecare moment. De aceea nu are pacat personal.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii)
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
"Fiul Omului" - "Cel Vechi de zile" Daniel 7,13 georgeval Din Vechiul Testament 25 25.10.2016 07:31:20
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman Ciprian Mustiata Teologie si Stiinta 8 19.12.2012 17:12:08
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! valentinalogo Preotul 28 06.06.2010 08:26:42