![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Mie mi se pare normal sa existe undeva, intr-un coltisor o tavita sau o cutiuta unde oamenii sa poata lasa bani drept multumire.
Insa nu ar trebui sa se perceapa taxe fixe. Nu e normal si omenesc sa ramana mortul fara slujba, doar ca familia e saraca. Sau doi tineri sa nu se poata casatori fiindca nu au bani. Nu vi se pare absurd sa nu te poti spovedi, cununa sau sa fii pomenit la slujba fara bani? Din cauza aceasta multi le leapada, fiindca vad in Biserica o storcatoare de bani, vad multa fatarnicie. Si pe cineva slab asta darama. Stiu ca sunt si preoti care nu cer "taxa de mantuire", ci fac totul cu daruire si dragoste. Insa pe zi ce trece vad ca tot mai mult se raresc.
__________________
"Tu cel care nu stii la ce iti foloseste apendicele, cum indraznesti sa spui ca ai inteles lumea intreaga si pe Cel ce a creat-o?" My blog...enjoy: http://anairda-photography.blogspot.com/ |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Problema este: se strâng bani suficienți prin această metodă ? Vă spun din experiența mea la ședințele curiei parohiale, inclusiv la ședințe de buget: suma strânsă este MULT prea mică să întrețină, singură, o parohie. Într-un an s-au strâns la cutia milei doar 3 milioane și ceva. Bani care abia ajung pentru o factură lunară de curent. Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 17.02.2011 at 22:49:12. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Sper ca cine a deschis acest subiect il urmareste inca.
Pe langa dl. Mihnea Dragomir, care are o experienta directa in contactul cu problemele materiale ale Bisericii, dati-mi voie sa intervin si eu cu ceea ce stiu in mod nemijlocit. Legat de intrarea in unele manastiri cu "potential turistic": si in Grecia exista o anumita taxa de intrare si de vizitare la unele manastiri, cum ar fi unele din complexul de la Meteora. Dar de obicei sunt taxati turistii (mai ales ne-ortodocsi), insa NU pelerinii - adica cei care vin pentru zidire duhovniceasca, iar nu pentru a casca gura ca la Acropole. In plus, la fiecare manastire sunt doar anumite zile pentru vizitare. Monahii se plang ca fluxurile de turisti le perturba rostul monahal. In Romania, se practica taxa de vizitare la unele manastiri din Bucovina (mai ales cele din sec. 15-16), dar tot pentru turisti. Eu am fost de mai multe ori cu grupuri insotite de unul sau doi preoti, care spuneau: noi suntem pelerini, iar nu turisti, am venit aici pentru inchinare. Si am intrat fara taxa, de fiecare data. Credinciosul ortodox care merge ca pelerin, nu ca turist care cauta ceva distractie si ceva odihna, are dreptul sa intre fara taxa. Chiar daca nu lasa pomelnic la altar. Iar intrarea in bisericile de mir... sa fim seriosi, ca doar nu e ca la cinema sau la meci, sa intri cu bilet ! Sau sa te oblige cineva sa cumperi lumanari sau altele in valoare de X lei. In Grecia , lumanarile stau pe o masa speciala, omul pune un ban pentru ele intr-o cutie si se mizeaza pe bunul simt. Dupa slujba, la parohii, se lasa deschis pridvorul, si cei care mai trec pe acolo au lumanari la dispozitie si NIMENI nu sta sa supravegheze sau sa-i traga de maneca sa lase suma X sau Y pentru ele. Dar bunul simt trebuie sa-si spuna cuvantul. De obicei, oamenii lasa cam 50 de centi pentru 3-4 lumanari mici. Pentru cei care nu cred in cinstea si in bunul simt al ortodoxului grec, mai trebuie sa spun _ cu mult amar in suflet _ ca in Grecia nu se incuiau usile de la case si de la masini inainte de a sosi emigrantii albanezi, bulgari si romani. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Si cum isi vor da seama ca eu vreau sa ma inchin si nu sunt un simplu turist?? Ce,trebuie neaparat sa fiu insotit de un preot sau sa fac parte dintr-un grup de pelerini? Ca sincer sa fiu,la prima vedere nu prea am "fata" de crestin :)) Pot foarte bine sa fiu cu parintii,cu prietena etc. si trecand pe langa o manastire mai importana sa vreau sa ma inchin. Ce fac in cazul asta,stau sa ma cert si sa ma tiganesc la poarta bisericii incercand sa le explic ca eu sunt credincios? Pai ca-i asta,daca mai incep sa ma si "laud",mi-am pierdut si ultimul gram de smerenie... In fine.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
Citat:
PS Nici eu n-am fata de crestin. Multa lume ma intreaba daca sunt "muslim"... |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Probabil daca toti ortodocsii pelerini ar face asa, cei de la manastirile care au taxa de intrare ar ajunge la concluzia ca mai bine sa castige 1 leu din lumanarile pe care le apride omul daca intra, decat sa nu castige nimic pentru ca omul nu intra din cauza taxei. Eu as intelege existenta taxei pe fotografiat / filmat, pe cea pentru intratul cu masina in incinta (mai sunt si cazuri dintr-astea), dar nu si taxa per om, ca vizitator. Mai ales daca omul vine sa se inchine, nu sa faca picnic ... Alta situatie din Grecia ( tot la Meteora ): numai ortodocsii sunt admisi in anumite locuri din manastiri, mai precis acolo unde sunt sfinte moaste la care se pot inchina; pentru non-ortodocsi, e doar ce se poate vedea si cat de cat pricepe de catre ei. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Taxele pentru "servicii religioase".
Prin termenul (cam nefericit) de "servicii religioase" se inteleg slujbele oficiate de preot in diferitele ocazii ale existentei crestinului: botez, cununie, sfestanie, Liturghie, inmormantare, parastas. Conform canoanelor BO si reglementarilor la nivel national expuse de Sf. Sinod al fiecarei BO zonale (BOR, BO Rusa, BO a Elladei, etc.), in BO nu se percep taxe pentru aceste servicii, ci fiecare credincios care le solicita da cat poate si cat vrea. Trebuie sa mai spun ca in Romania (si in Grecia) la manastiri nu se prea fac botezuri si cununii , si nici inormantari ale mirenilor. Pentru acestea credinciosii apeleaza la preotul paroh, iar in orase apeleaza si la ce preot vor ei sau cunosc. Asa ca la manastiri, ne-existand "servicii", nu exista taxe decat pentru pomelnicele de vii si de adormiti. Si in cele mai multe se lasa tot la latitudinea credinciosului cat da si pentru ce perioada. E drept ca in manastirile situate in orase, precum si la catedralele episcopale, se tarifeaza riguros ziua de pomenire (la mitropolia din Iasi ajunsese acum catva timp la 50 de bani/zi un pomelnic, daca nu s-o fi facut 1 leu). In cazurile in care intr-o parohie este nevoie de fonduri pentru anumite necesitati care nu pot fi acoperite din incasarile ocazionale, se poate pune taxa pe serviciile principale. Dar aceasta se discuta si se aproba mai intai de consiliul parohial, apoi se vizeaza de catre episcopia de care tine parohia, si se afiseaza la loc vizibil. Cand vine credinciosul sa solicite un serviciu, i se arata lista, si plateste exact suma prevazuta, pentru care i se face chitanta. Nu are nimeni voie sa-i mai ceara ceva in plus. (Din pacate, cel putin in Romania, unii preoti spun ca"patriarhia / mitropolia / episcopia cere atat... si mai da si pentru parohie atat...", fara sa aiba nici o baza reala. Omul nu se duce la episcop sa intrebe. Iar sumele cerute, cel putin in Bucuresti, frizeaza absurdul. In 2004 am platit ca nasi 7 milioane pentru o cununie...si i-a mai cerut si mirelui 1 milion cand a venit cu mireasa la altar. Oribil...! De chitanta, nici pomeneala.) Macar daca ar spune: uite, domnule, atata e pentru curent, atata pentru cor (dar de obicei, cine vrea cor plateste separat !), iar la preot, cantaret si paracliser dai cat vrei. Unii spun "dai cat vrei, dar minim X"... Noroc ca Biserica e Biserica lui Hristos, nu a unui cleric lacom de bani... Pe de alta parte, am vazut si preot care printre altele a refuzat sa ia bani la inmormantarea unui copil si la cununia unor saraci. Ba le-a mai dat el si lumanarile alea, care in oras sunt minim 100 de lei. Am sesizat ca in Biserica romano-catolica aceste tarife sunt stabilite de episcopie, si sunt afisate vizibil _ credinciosul stie dinainte cat sa dea pentru una sau alta. Si am vazut ca preotul da chitanta si nu zice ca mai trebuie ceva. Daca omul vrea sa-i mai lase si lui o atentie, e libera sa alegere. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Asa e si la manastirea unde merg eu,50 bani/zi. Bine,cu astea sunt deacord,ca asa ar da toata lumea pomelnice in nestire,preotii lovindu-se de liste interminabile... Deci nu cred ca e chiar atat de rau. Evident,unuia cu adevarat amarat sa i se refuze sa plateasca.
|
|
#10
|
|||
|
|||
|
Salarizarea preotilor.
Inainte de orice speculatie, trebuie sa spun ca in Romania sunt actionar la o tipografie unde printre altele, pe baza de comanda, se tiparesc si chitantiere pentru parohii (fiecare parohie comanda unde vrea, caci se tiparesc individualizat), dar si alte tipuri de formulare utilizate in BO. Din discutiile cu unii preoti, cat si din documentele aratate de ei, stiu ce e cu salarizarea asta de care se face atata caz. Incep prin a va informa ca singura tara in care clerul ortodox primeste salariul de la stat integral, in mana, este Grecia. Salariile incep de la 500 de euro/luna si merg pana pe la 1200-1300 la preotii cu vechime si cu grade administrative. Poate in Romania ar fi sume fantastice, dar daca raportam la costuri vedem ca pentru Grecia sunt sume intre minim si onorabil. In Romania, situatia este altfel. Pe hartie, salariile preotilor sunt echivalente cu cele din invatamantul preuniversitar. Si la preoti exista aceleasi grade ca in invatamant: debutant, definitivat, grad 2, grad 1. In plus, preotii de mir mai pot primi si distinctii zise "administrative", dar care de fapt sunt simbolice: sachelar, iconom, iconom stavrofor. In plus, se mai tine cont si de vechimea in munca, si de functia pe care o indeplineste : paroh, preot 2 sau 3 (in parohiile mari, de oras; la tara e doar 1 preot de obicei, si deseori acela are un sat destul de mic). Se mai tine cont si de nivelul de studii:seminar, facultate, masterat, doctorat. Oricum ar fi, salariile PE HARTIE ale preotilor pornesc de la 600 ron si ajung pe la 1800 daca respectivul are vechime mare si gradul 1 sau doctoratul luat. Din acest salariu PE HARTIE, doar O PARTE, cam 70 % din salariul brut, se primeste de la stat sub forma de contributie a statului. In nici un caz statul nu da salariul preotului asa cum il da profesorului, adica gata impozitat, o suma neta fixa in fiecare luna. Preotul trebuie sa-si completeze acel salariu cu incasarile din parohie, cele de la Liturghie, servicii, contributia anuala, eventuale donatii. Ce se mai intampla ? Banii de la stat se reintorc tot la stat, sub forma de contributii sociale, de sanatate, pentru somaj, etc., plus impozitul pe venit , atat ale preotului ca persoana fizica, cat si ale parohiei, ca persoana juridica angajatoare. In cele mai multe cazuri, sumele datorate statului pentru acest salariu depasesc suma pe care o da statul drept contributie. Daca nu credeti, cereti unui preot statul de plata si verificati. Mai departe: preotul care are o parohie bunisoara (ca numar de familii, ca putere economica a acestor familii si ca nivel de constiinta bisericeasca a parohienilor), si se comporta corect cu parohienii sai, reuseste sa isi stranga suma pentru salariul net, sa mai dea statului ce e de dat si sa mai si ramana cu ceva in plus. Nu cu mult, nu cat sa traiasca in lux, dar oricum cat sa spuna ca are ce pune pe masa, ca nu sufera de frig in casa iarna... poate dupa un timp chiar sa-si permita o masina personala...intelegeti dvs. ... Aici vor sari sa ma stranga de gat preotii, dar asta mi s-a relatat, asta transmit. Mai exista in unele zone din Romania destul de multe parohii (in Arhiepiscopia Iasilor, care a publicat o statistica intr-un ziar al BOR, se spunea ca sunt cam 40 %) mici si sarace, unde preotul nu-si face nicidecum banii de salariu, oricat de mult l-ar iubi credinciosii. Acolo, ei mai primesc de la Arhiepiscopie niste bani. Deci , de la Biserica, NU de la stat. Dar in nici un caz nu primesc valoarea unui salariu, ci o suma de vreo 200-300 lei. Cu alte cuvinte, cei care il salarizeaza pe preotul ortodox, cu sau fara stirea lor, sunt credinciosii. Dar nu toti. Numai aceia care mai fac un botez, o cununie, o sfestanie , care mai dau un pomelnic si care platesc contributia anuala (nici aceea nu este impusa cu de-a sila, nici nu e batuta in cuie). In Iasi, intr-o parohie modesta, fara lucrari de constructie de vreun fel, este intre 40 si 60 lei pe an de familie, dar in unele parohii ajunge la 100, mai ales in cele mari si care au si lucrari de constructie sau amenajare (pictura, mobilarea bisericii etc.). Numai ca nici aceasta contributie nu se ia de la credinciosi cu sila, ci o plateste omul dupa constiinta lui. Preotii cu care am reusit sa discut problema au spus ca in general cam 40-50 % maxim daca platesc. Si aveau parohii mici. Cred ca in parohiile mari, unde preotul nu are cum sa cunoasca fiecare familie, procentul e sub 30 %. Parohia are fixate anumite obligatii pe care trebuie sa le dea pentru anumite fonduri la episcopie, protoierie, patriarhie, etc. Se poate intampla ca aceasta contribuitie anuala a parohienilor sa nu acopere necesitatile respective. Mai e si personalul auxiliar: cantaretul, paracliserul, eventual altii. Pentru ei nu se dau bani de la stat. Preotul trebuie sa-i plateasca din incasari. Fara acte. In Iasi, multi preoti au drept cantareti elevi de seminar sau studenti la teologie, care chiar au nevoie de un ban pentru a putea face studiile. Ei nu pot fi platiti simbolic, ci trebuie sa fie efectiv sustinuti material. E o forma prin care un paroh poate sa contribuie la asistarea sociala a unui tanar. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Papa - Biserica Catolica - Singura Biserica | legionar | Biserica Romano-Catolica | 133 | 16.07.2013 12:22:01 |
| Copiii din spitale | Adriana Cluj | Umanitare | 0 | 11.04.2012 09:30:57 |
| spaga in spitale :obicei "crestinesc" | roxanapopa70 | Reguli generale de utilizare a forumului | 88 | 03.04.2012 00:25:10 |
| Romania. 18300 de biserici, 425 de spitale . | cocacoc | Generalitati | 341 | 04.09.2010 13:03:49 |
|
|