![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
A spune că Dumnezeu poate fi cunoscut prin iubire e o formulă care sună savant, dar e incompletă. Dumnezeu este o Ființă concretă și poate fi cunoscut concret în măsura în care El se revelează, prin inspirație. Iar isihasmul e cel care ne deschide acestei inspirații. Orice altceva sunt filozofeli abstracte, proiecții ale minții noastre. Dacă tu crezi în existența lui Dumnezeu ca Ființă concretă, prezentă, vie, atunci firesc e să crezi și în faptul că El acționează asupra omului și că poate fi cunoscut într-o măsură. Dar din vorbele tale se vede mai degrabă concepția unui Dumnezeu abstract, impersonal, inactiv, o teorie. Trebuie să-ți analizezi trăirile și convingerile, cred că suferi de prea mare siguranță de sine iar această siguranță nu te lasă să progresezi, să începi să cunoști cu adevărat. Tu ești convins că știi deja totul și asta e înșelător. Citat:
Teama de Dumnezeu este urmarea unei iluminări duhovnicești. Natura acestei iluminări nu poate fi explicată de psihologie. Această teamă nu are nimic comun cu teama animalelor. Există multe trepte și forme ale ei, dar noi ne vom opri mai întâi asupra uneia dintre ele, care în chip deosebit acționează pentru mântuirea noastră: "groaza" de a ne afla nevrednici de Dumnezeu, care ni s-a descoperit în Lumina neapusă. cei ce sunt însemnați de această sfântă frică se eliberează de orice altă teamă pământească. Părinții noștri, neînfricați slujitori ai Duhului, se îndepărtau în pustietăți și trăiau cu fiarele sălbatice, în condiții aspre, într-o sărăcie totală, care întrece închipuirile oamenilor contemporani. Și asta, pentru a putea fi liberi să plângă, conștienți fiind cât de departe sunt de Dumnezeul cel iubit...Taina aceasta se ascunde din fața ochilor străini, nu pentru că Dumnezeu ar căuta la fața omului, ci pentru că harul acesta se încredințează numai acelora care ei înșiși se încredințează lui Dumnezeu - Hristos. ... Această frică coboară asupra noastră de Sus. Ea, este un sentiment duhovnicesc, mai întâi frica de Dumnezeu și apoi de noi înșine. Noi trăim în starea de frică în virtutea unui Dumnezeu viu, conștienți fiind de necurăția noastră. Această frică ne așază înaintea Feței lui Dumnezeu, ca să fim judecați de El; noi însă am căzut atât de jos încât durerea pentru noi înșine devine o profundă suferință, mult mai grea decât chinul de a ne vedea în spaima necunoștinței, în paralizia insensibilității, în robia patimilor. Această frică este trezirea din somnul de veacuri al păcatului. Dar ea ne aduce lumina înțelegerii: pe de o parte devenim conștienți de starea noastră de pierzare, iar pe de altă parte, simțim sfințenia lui Dumnezeu. Uimitoare este natura acestei frici: fără acțiunea ei curățitoare, desigur nu ni se va deschide calea spre o desăvârșită iubire a lui Dumnezeu. Frica aceasta este nu numai începutul înțelepciunii, ci și al iubirii. Frica ne cutremură, făcându-ne să ne vedem pe noi înșine așa cum suntem și ne leagă de Dumnezeu printr-o dorință irezistibilă de a fi cu El. Frica însoțește uimirea în fața lui Dumnezeu, care ni se descoperă. A se recunoaște nevrednic înaintea unui asemena Dumnezeu, iată în ce constă spaima noastră. Deci, atât timp cât nu conștientizezi nevrednicia ta în fața lui Dumnezeu nu poți înțelege nici natura fricii de Dumnezeu. Iar pentru asta, trebuie întâi să ajungi la credința într-un Dumnezeu personal concret, nu un concept filozofic. Citat:
Cenzurarea manifestărilor nu trebuie să existe decât atunci când ele reprezintă manifestări voluntare, care ne scot din starea de adunare lăuntrică. Cea mai mare parte a gesturilor și gândurilor omului sunt involuntare și nu trebuie cenzurate. Preocuparea noastră nu trebuie să fie cenzurarea lor ci contemplația. Însă omul nu poate ajunge direct la înțelegerea acestui lucru. În evoluția duhovnicească corectă, omul trece treptat de la o slujire trupească a lui Dumnezeu la una spirituală. Slujirea trupească e bazată pe presupunerile omului, cea spirituală e izvorâtă din cunoaștere. Iar în cadrul slujirii trupești unii caută să se străduie cât mai mult, de aceea citim de călugări care își înfrânau orice privire, orice gest, sau alții care își petreceau întreaga viață pe stâlp etc. Nu sunt manifestări patologice ci doar o stare de înțelegere inferioară, când omul nu e preocupat de progresul duhovnicesc fiindcă nu are conștiința necesară și el caută prin fapte să fie cât mai plăcut lui Dumnezeu. La fel greșești și tu când crezi că faptele bune sunt pe placul lui Dumnezeu. Noi nu trebuie să facem binele, ci voia lui Dumnezeu. Dacă crezi într-un Dumnezeu personal, atunci crezi și în faptul ă El dorește să faci un anumit lucru în fiecare situație. Binele e bine în funcție de ceea ce Dumnezeu în atotștiința Lui știe că trebuie făcut, nu ceea ce credem noi. De fapt această conștiință a necesității căutării voii lui Dumnezeu ne aduce treptat în starea de contemplație, fiindcă în căutarea voii lui Dumnezeu omul se adresează Lui, cerând inspirație și treptat devine conștient de faptul că rugăciunea este tocmai lucrul în care constă împlinirea voii lui Dumnezeu, nu anumite fapte trupești. Iar rugăciunea trebuie să fie permanentă și ea ia în cele din urmă forma contemplației. Contemplația este starea minții înaintea lui Dumnezeu, fără vreo adresare, gând voluntar sau alt efort, stare în care noi suntem conștienți de prezența Lui și de noi înșine. Ea nu exclude activitățile lumești, cu condiția ca ele să nu afecteze această stare.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide Last edited by Traditie1; 01.02.2011 at 10:14:01. |
#2
|
|||||||
|
|||||||
![]() Citat:
Întâi de toate, te asigur că nu iubesc filosofia [ nu,în ansmablul ei, ci doar anumite părți]. Între filosofie și morală, educație, modelarea personalității e o diferență. Prima le cuprinde pe următoarele, dar elaborează și unele teorii cu privire la natura divinității complet străine de creștinism și, deci, prefer să nu "filozofesc" prea mult asupra vieții în loc s-o trăiesc. Dumnezeul meu e unul cât se poate de concret și este întruchipat în persoana lui Hristos. E și activ, împlinind rugăciunile atâtor oameni (uneori după ani, dar se împlinesc). Acum, crezi că cunoașterea Sa printr-o dragoste profundă, de tip filia, sună savant, dar ce e contemplația? CONTEMPLÁ, contémplu, vb. I. Tranz. și refl. A (se) privi îndelung, meditativ, cu admirație și cu emoție. Deci în spatele acestui exercițiu meditativ se ascunde emoția. Să știi că pentru mine, dragostea, atunci când se discută despre ea la modul abstract, capătă cele mai profunde înțelesuri; e acel sentiment din care izvorăște cea mai pură și intensă formă de altruism, care te face să te cobori până în iad să-ți salvezi aproapele cu unicul scop de a te apropia cât mai mult de Dumnezeu. Cum poți să contempli pe cineva fără să-l iubești, fără să-l dorești? Sunt momente când rămân singur, fără nimic concret de făcut și mă așez lângă un geam, privind marea și norii și cerul; se mai întâmplă să cânte și un pescăruș răsunând ecoul în tot văzduhul și imediat mă cuprinde un fior lăuntric, o emoție care mă face să mă bucur că exist, că sunt creștin, că natura e atât de frumoasă și mă face să-I mulțumesc lui Dumnezeu pentru viață și să-L iubesc și mai mult. Atunci trăiesc, probabil, contemplația, dar ar fi imposibil în absența dragostei. Ea e cea care produce acea emoție ce dă naștere contemplației. Fără sentiment ar fi, simplu, o constatare a naturii. Și ziceam că dragostea este calea către o posibilă teofanie pentru că ea e cea care naște acea stare de admirație. Nu mi-am propus să încep să contemplu (așa cum îmi propun să mă rog)... ci pur și simplu a izvorât fără niciun impuls cognitiv. Citat:
![]() Citat:
Citat:
Dacă Dumnezeu Și-ar răci dragostea, înseamnă că și-ar limita propria Lui existență. Am mai spus că în Cazul Său, dragostea nu e o calitatea pe care o posedă, pe care o manifestă limitat, ci e însuși modul Lui de "a fi", pentru că "Dumnezeu e dragoste", nu "Dumnezeu are dragoste". Despre oameni ce spunem: că sunt dragoste sau că au dragoste față de ceva/cineva? Citat:
Hristos, cât a fost printre oameni, a inspirat frică? A spus cuiva să se teamă de El? Dintre câte-mi amintesc, a zis să ne temem de cel care poate și sufletul, și trupul în ghenă. "29. Luați jugul Meu asupra voastră și învățați-vă de la Mine, că sunt blând și smerit cu inima și veți găsi odihnă sufletelor voastre. 30. Căci jugul Meu e bun și povara Mea este ușoară. " Vrea Hristos frica noastră? Pacea Lui ne-o lasă nouă. Citat:
pe cel sărac, să-l săturăm pe flmămând nu sunt fapte bune? La astea mă refeream; la grija față de aproape. Și cred că e voia lui Dumnezeu, că tocmai El ne îndeamnă la asemenea fapte. Citat:
De ce mai are nevoie omul să i se revelze Dumnezeu, când Acesta S-a arătat întregii omeniri deja? Cine știe, poate toți cei care se vor mântui Îl vor cunoaște cum niciun sfânt nu a reușit pe Pământ. Dumnezeu ne-a creat din dragoste, și cred că dintre a-L cunoaște și a-L iubi, își dorește mai mult să-L iubim. În Sfânta Scriptură vei găsi următoarea fericire: 8. Fericiți cei curați cu inima(inima adesea este simbolul dragostei, sentimentelor, afectivității în general), că aceia vor vedea(deci vor cunoaște) pe Dumnezeu. Cred că asta spune tot, fără atâta filosofie. Last edited by Lucemferre; 01.02.2011 at 16:44:53. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
„Atunci avem credință, când nu ne mărginim numai la ochii trupului, ci vedem cu ochii minții cele ce nu se văd. Mai cu seamă pe acelea pe care le vedem cu ochii minții trebuie să le socotim mai vrednice de credință de cât pe cele pe care le vedem cu ochii trupului" . Sf. Ioan Gură de Aur, Omilii la Facere, omilia LXIII, V, PSB, vol. 22, p. 298
„Credința este o cunoștință ce nu se poate dovedi. Iar dacă e cunoștin-ță ce nu se poate dovedi, atunci credința este o legătură mai presus de fire, prin care în chip neștiut și indemonstrabil ne unim cu Dumnezeu într-o unire mai presus de înțelegere" Sf. Maxim Mărturisitorul, Răspunsuri către Talasie, în Filocalia, vol. III, p. 128 "simțirea și cele supuse simțurilor au fost create ca să slujească minții", încât „mintea fără simțuri nu-și arată nicidecum lucrările sale și nici simțurile, pe ale lor, fără minte " Sf. Simeon Noul Teolog, Cele 225 de capete teologice și practice, cap. 34, în Filocalia, vol. VI, p. 66
__________________
AMIN! Intru Imparatia Ta cand vei veni, pomeneste-ne pe noi Doamne, cand vei veni intru Imparatia Ta! |
#4
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
Dar trebuie să avem grijă să nu luptăm împotriva gândurilor. Efortul de a elimina gândurile involuntare, așa cum se practică în budism, duce la depersonalizare, este foarte periculos. Noi trebuie doar să renunțăm la raționamentele voluntare și la convingerile preconcepute. Citat:
Citat:
Citat:
Tot arhimandritul spunea că mulțumirea de sine e fie semnul unei căderi duhovnicești fie al împietririi. Prin păcat, inima se împietrește. Păcatele împotriva Duhului Sfânt sunt acele păcate care modifică sufletul de așa natură încât nu mai poate fi vindecat prin pocăință. Trebuie să ne cercetăm, să ne rememorăm întreaga viață și să descoperim în care momente din viață L-am trădat pe Dumnezeu, am călcat vocea conștiinței. Dacă ne pocăim cu adevărat, dacă ne întoarcem din toată inima la Dumnezeu cu dorința de a nu mai trăi pentru noi ci doar pentru El, atunci El ne va lumina cu Duhul Sfânt și ne va aduce în memorie toate păcatele, nu doar în forma lor exterioară, trupească ci în forma mișcării lăuntrice din inimă. Îți repet cuvintele minunate ale arhimandritului: Frica de Dumnezeu este trezirea din somnul de veacuri al păcatului. Păcatul ne face să devenim nepăsători față de Dumnezeu iar o inimă cu adevărat curată tremură de frica Domnului. Frica de Dumnezeu nu este ceva ce trebuie să cultivăm (decât în sensul străduinței de a fi plăcuți Lui). Teama de Dumnezeu e sentimentul de nevrednicie ce apare atunci când ne cunoaștem cu adevărat, în urma luminării Duhului Sfânt. Citat:
Conceptul teoretic de iubire am impresia că acționează ca o capcană pentru mulți. Acest concept se opune conceptului de cunoaștere, oferind o iluzorie superioritate și suficiență. Prin asta oamenii sunt menținuți la un nivel mintal, al credinței, rămân neroditori.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide Last edited by Traditie1; 01.02.2011 at 22:59:58. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Deci să renunț să mă călăuzesc după Sfânta Scriptură și să am ca reper sfânta Tradiție (Patericul, Scara etc)? Trăirile mele nu or fi duhovnicești, dar nici de încântare de sine și de mândrie, că nu mă simt important. Pur și simplu îi mulțumesc lui Dumnezeu că exist. Ar trebui să urăsc că exist? Crede-mă, nu vorbeam din articole scrise la repezeală pe site-uri de psihologie de baltă când am menționat depresia. Am cultivat ura de sine atât de mult, încât doi ani m-am luptat cu o depresie în adevăratul sens al cuvântului. Oi fi înțeles-o (frica) eu prost, nu contest (ba chiar asta și cred că s-a întâmplat), dar nu mai vreau să retrăiesc vreodată clipele în care mă simțeam inutil și lipsit de orice valoare. Îi vedeam pe toți mai buni ca mine, pe cei de la biserică (cum faceau metaniile și câtă smerenie păreau că arată ) mai evlavioși ca mine și mult mai sporiți duhovnicește; consideram că sunt lipsit de orice talent și că orice pot face eu, poate face altul mai bine ca mine. Zici tu că am o părere foarte bună despre mine, dar nu e chiar atât de bună (că cicatrice tot rămân). Am ieșit din această stare tocmai făcându-mi din cunoaștere un scop (de fapt, la profilul meu de pe site, primul dintre interese este cunoașterea). Deci nu suntem chiar pe lungimi de undă diferite.
În fine, 1. De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător. 2. Și de aș avea darul proorociei și tainele toate le-aș cunoaște și orice știință, și de aș avea atâta credință încât să mut și munții, iar dragoste nu am, nimic nu sunt. 4. Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește. 5. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul. 6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr. 7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă. 8. Dragostea nu cade niciodată. Cât despre proorocii - se vor desființa; darul limbilor va înceta; știința se va sfârși; De cunoștere se poate sătura omul la un moment dat (atunci când își pierde, dacă cumva își pierde, interesul pentru domeniul respectiv), dar de răspuns la dragoste, niciodată. Apostolii l-au cunoscut pe Dumnezeu (sau să mă îndoiesc și de asta?) și au ajuns la concluzia că dragostea primează. Lipsit de importanță: în cadrul afectivității, pe lângă afecte, se înscriu și sentimentele, și pasiunile (nu în sensul vulgar). Afectele într-adevăr sunt pornirile pătimașe (furia, extazul, erotismul). Și da, cunoașterea e punctul de plecare în lupta pentru mântuire. Cunoașterea lui Dumnezeu, că altfel nu se mai chinuiau Apostolii să-L propovăduiască atât dacă considerau inutil să-L afle lumea pe Hristos. Dar dacă cunoașterea e punctul de plecare, dragostea e penultima "stație" (până la mântuire). De ce ne oprim la dragoste? Răspunde Sf. Apostol mai sus, în fragmentul din Epistolă. Last edited by Lucemferre; 01.02.2011 at 23:43:26. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca ne-am concentra doar pe una din astea trei, neglijand pe celelalte, am obosi repede. Adica, de exemplu, eu nu reusesc sa fac doar meditatie rationala, sau doar contemplatie, sau doar sa ma dedic perfectionarii iubirii. Fiecare perspectiva din astea 3, fara celelalte, o vad ca limitata. Nu zic ca nu se poate ajunge doar prin una din astea 3, ci spun ca puterea este mult mai mare si ridicarea mai rapida cand sunt toate 3 la un loc, deoarece se mentine astfel un echilibru. Imi dau seama ca daca noi nu ne impingem putin de-aici, putin de colo, riscam sa stam pe loc, sa nu avansam datorita dezechilibrului creat de lipsa perfectionarii unor parti ale noastre.
__________________
Cu sinceritate, Pippo |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Cu sinceritate, Pippo Last edited by Pippo_; 02.02.2011 at 02:46:05. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ma primesti la manastire? :)) Glumesc. Eu fac eforturi groaznice sa pot imbina starea de contemplatie cu necesitatile activitatilor lumesti care ma preseaza din urma. Intr-adevar, la un moment dat activitatile lumesti devin o problema. Dar cred ca este posibil un compromis. Daca nu merge, nu ne ramane de facut decat sa plecam o vreme in pustie :))
__________________
Cu sinceritate, Pippo |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ignoranta | magnusfelyx | Generalitati | 0 | 28.12.2008 14:36:20 |
Rugaciune si cunoastere | georgeval | Generalitati | 0 | 29.09.2008 19:59:16 |
IGNORANTA | cristiboss56 | Biserica Ortodoxa si Massmedia | 24 | 30.08.2008 11:46:19 |
Nevoia de discernamant si de cunoastere! | alecsandru | Vrajitoria | 2 | 24.03.2007 23:54:40 |
|