împlinirea poruncilor lui Dumnezeu este o condiție necesară pentru mântuire
Un fragment pe care eu îl consider fundamental pentru înțelegerea mântuirii și a raportului nostru cu mântuirea este Ioan 15:1-11. Acesta este unul dintre fragmentele biblice nou testamentale care vorbește despre necesitatea împlinirii poruncilor lui Dumnezeu, și în speță a poruncii iubirii, pentru mântuirea noastră sau a creștinilor, dar nu ca și cum mântuirea în Hristos ar avea cauza ultimă în noi sau faptele noastre, pentru că Dumnezeu este mântuitorul nostru iar mântuirea este lucrarea Dumnezeirii, cum spune și sfântul Chiril al Alexandriei. Pentru mai buna înțelegere a acestui fragment voi face apel la texte ale sfântului Chiril al Alexandriei, cât și pentru ca înțelegerea noastră să se așeze pe piatra interpretării Sfinților Părinți.
Texte biblice fundamentale pentru înțelegerea valorii faptelor creștinilor pentru mântuirea lor sunt astfel:
Citat:
Orice mlădiță care nu aduce roadă întru Mine, El o taie; și orice mlădiță care aduce roadă, El o curățește, ca mai multă roadă să aducă. [Ioan 15:2]
Dacă cineva nu rămâne în Mine se aruncă afară ca mlădița și se usucă; și le adună și le aruncă în foc și ard. [Ioan 15:6]
Și lumea trece și pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu rămâne în veac. [1 Ioan 2:17]
Și aceasta este porunca Lui, ca să credem întru numele lui Iisus Hristos, Fiul Său, și să ne iubim unul pe altul, precum ne-a dat poruncă. Cel ce păzește poruncile Lui rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu în el; și prin aceasta cunoaștem că El rămâne în noi, din Duhul pe care ni L-a dat. [1 Ioan 3:23-24]
|
Acum câteva citate de la sfântul Chiril, ca și comentarii la versetele evangheliei după Ioan.
Citat:
„Eu sunt vița, voi sunteți mlădițele” și: „Tatăl Meu este lucrătorul” (In 15,5; In 15, 1)
Voind să arate că se cuvine să fim uniți cu El prin iubire și cât de mare folos câștigăm din alipirea la El, Se înfățișează ca viță, iar pe cei uniți cu El, articulați în oarecare fel și întăriți în El, făcuți părtași ai firii Lui (II Pt. l, 4) prin împărtășirea de Sfântul Duh, îi numește mlădițe. Căci Cel ce ne unește pe noi cu Mântuitorul Hristos este Duhul cel Sfânt al Lui. Alipirea la viță a celor ce vin la ea este voită, iar unirea ei cu noi este prin relație, fiindcă prin voința noastră cea bună am venit la El prin credință și ne-am făcut de un neam cu El, primind de la El demnitatea înfierii. De fapt, după Sfântul Pavel: „cel ce se alipește de Domnul este un duh cu El” (I Cor. 6, 17), căci precum în alte părți S-a numit, prin glasul Proorocului, fundament și temelie (fiindcă pe El ne zidim, numindu-ne și noi pietre vii și duhovnicești, spre a fi templu sfânt, locaș al lui Dumnezeu în Duh, neputându-ne zidi în alt mod spre aceasta dacă nu S-a făcut Hristos temelie în noi - I Cor. 3, 16), așa și aici, printr-un înțeles asemănător, Se numește pe Sine viță a mlădițelor ce răsar din ea, ca maică și hrănitoare a lor, fiindcă ne-am renăscut din El și în El în Duhul spre rodirea vieții, nu a celei vechi, ci în înnoirea credinței și a iubirii în și față de El. Suntem păstrați în existență, alipiți de El și păzind sfânta poruncă dată nouă, silindu-ne să păstrăm binele nobleței dobândite, adică să nu supărăm pe Duhul cel Sfânt sălășluit în noi, prin Care se înțelege că locuiește în noi Dumnezeu. Iar în ce mod suntem în Hristos și El în noi, însuși înțeleptul Ioan ne-a arătat, zicând: „Din aceasta cunoaștem că rămânem în El și El întru noi, fiindcă ne-a dat din Duhul Său” (I In 4, 13), sau: „Prin aceasta cunoaștem că suntem întru El. Cine zice că petrece întru El dator este, precum Acela a umblat, și el așa să umble” (I In 2, 5- 6). Și ceea ce a spus în mod clar, repetă: „Cel ce păzește poruncile Lui rămâne în Dumnezeu și Dumnezeu în el” (I In 3, 24). Căci dacă păzirea poruncilor sporește iubirea față de El, iar prin iubire ne alipim de El, cum nu se va arăta în aceasta adevărat ceea ce a spus? Precum rostul viței stă în a face mlădițele să se bucure de calitatea ei naturală, așa Cuvântul Unul-Născut al lui Dumnezeu-Tatăl procură Sfinților, uniți cu Sine prin credință și evlavie, înrudirea cu Sine, dându-le Duhul Său, căci îi hrănește spre dreapta credință și lucrează în ei toată virtutea și priceperea facerii de bine.
|
Sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 923-924
Din acest prim verset și din acest prim fragment din comentariu de vede că "altoirea" în Hristos, ca mlădițe ale viței, se face prin Duhul Sfânt, prin harul lui Dumnezeu, dar și prin credința în El și voia de a se uni cu Hristos prin credință. După cum se va vedea mai departe însă, rămânerea creștinului în Hristos nu este posibilă fără ca acesta să aducă roadele vrednice de înfiat prin Hristos, astfel mântuirea, deși ne este dată de Dumnezeu și de Hristos, rămânerea în starea de mântuire, în Hristos, în starea de mlădiță în viță, depinde de rodirea sau nu în urma acestei altoiri, în urma îndreptățirii prin credință, prin harul lui Dumnezeu în sfântul botez. După cum se vede din versetele următoare, cine nu aduce roadă potrivit acestei înfieri, este tăiat din viță, se usucă și este aruncat în foc, semn că mântuirea în Hristos depinde, chiar și numai în sensul rămânerii în această mântuire, de rodirea faptelor și a poruncii iubirii. Deși fără de Hristos nu se poate face nimic, iar Hristos dă puterea și harul ca "mlădița" sau credinciosul să aducă roadă, totuși creștinul are această obligație, pentru a rămâne în Dumnezeu de a împlini poruncile Lui [1 Ioan 3:24], "și aceasta este porunca Lui, ca să credem întru numele lui Iisus Hristos, Fiul Său, și să ne iubim unul pe altul" [1 Ioan 3:23]
Citat:
„Toată mlădița care nu aduce roadă întru Mine, El o taie; și orice mlădiță care aduce roadă, El o curățește, ca mai multă roadă să aducă” (In 15, 2)
Alipirea noastră de Hristos devine obișnuită când câștigă prin voință puterea înțelegerii și se desăvârșește prin iubire și credință. Sălășluindu-Se El în sufletele noastre, ne face vădită cunoștința de Dumnezeu. Modul iubirii cere păzirea poruncilor date nouă de El. Căci așa l-a socotit pe cel ce-L iubește, zicând: „Cel ce Mă iubește, păzește poruncile Mele.” Deci trebuie știut că, unindu-ne cu El prin credință și înfăptuind chipul alipirii prin simple mărturisiri, dar încă nestrângând prin faptele bărbătești ale iubirii legătura unirii, ne numim mlădițe, dar moarte și neroditoare. „Căci credința fără fapte este moartă,” după cuvântul unui Sfânt (Iac. 2, 20). Dacă deci mlădița este în acest mod, atârnând, ca să spun așa, degeaba de tulpina viței, va fi expusă cuțitului lucrătorului, căci o va tăia cu siguranță și o va da ca gunoi deșert focului. Aceasta e osânda celor neroditori, precum socotesc că spune, în chip de parabolă, stăpânul către lucrător, despre smochin: „Taie-l; de ce să ocupe locul în zadar?” (Lc. 13, 7). Așa socotesc că și Dumnezeu, Tatăl tuturor, taie mulțimea uscată și neroditoare a mlădițelor care atârnă fără folos de vița spirituală. Căci cred că îngrijitorul de sufletele noastre, adică Dumnezeu, vrea să arate prin parabola de aici ce și câtă pagubă suportă sufletul tăiat din comuniunea cu El. Căci va fi aruncat spre nimic cel ce nu se va folosi spre nici o facere de bine, predându-se în mod neîndoielnic chinului și făcându-se hrană focului a-toate-consumator. Dar și prin proorocul Iezechiel s-a spus despre aceasta, tâlcuindu-se: „Fiul Omului, ce întâietate are lemnul de viță de vie față de oricare alt lemn, și coarda de viță de vie între arborii din pădure? Se ia oare din el vreo bucățică pentru vreun lucru? Se ia oare din el măcar pentru un cui, ca să atârni de el vreun lucru oarecare? Iată, el se dă focului spre ardere; amândouă capetele lui le mistuie focul, și mijlocul arde și el” (Iez. 15, 2-4). Înțelegi deci că ceea ce a fost tăiat și desprins cu totul e pe de-a-ntregul nefolositor, deci nu poate fi folosit la nimic din cele necesare, ci doar se dă focului. Deci, nu e vădit că, chiar dacă suntem făcuți mlădițe și suntem eliberați de rătăcirea politeistă, mărturisind doar credința în Hristos, dar rămânând lipsiți de unirea prin fapte, vom suferi cele ale mlădițelor zadarnice? Și ce va urma? Vom fi tăiați în întregime și vom fi predați focului, pierzând seva de viață făcătoare pe care o avem de la viță, adică Duhul. Căci ceea ce a spus Hristos despre cel ce îngroapă talantul (Mt. 25, 18), aceasta o va vedea cineva împlinindu-se și cu cei ce suferă în întregime tăierea. Căci așa cum se va lua de la acela talantul, așa socotesc că se va lua și din mlădiță, ca umezeala sau ca o calitate vie, Duhul. Și din ce pricină se va lua? Ca nu cumva, împreună cu cei ce vor fi aruncați în foc de către Judecător, să pară că se condamnă și Duhul stăpânitor. Căci dacă cei ce stăpânesc lucrurile pământești, cinstite și lăudate aici prin atenții împărătești, nu vor suferi cu adevărat de pierderea lor înainte de a pierde demnitățile lor, cum nu e necesar ca sufletul osândit la chinuri să lepede înainte, prin hotărârea de sus, harul de sus și să fie dezbrăcat de el prin trăirea relelor?
|
sursa: idem, pag. 932-933
|