![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
nu poate fi aici intunericul imaginea absolutului, indefinibilului ? dar atunci ce este adancul? dar apa, singurul element material din tot versetul?
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ar fi posibil dar depinde de viziunea interpretativa:,,Traducerea greaca la tohu-wa bohu(se presupune ca inseamna gol,pustiu,neant)lasa sa se inteleaga o materie preexistenta ca la Platon in ,,Timaios".In ,,Intelepciunea lui Solomon" 11:17,text marcat de gandirea elenistica,se spune de altfel ca Dumnezeu a creat lumea dintr-o materie informa.Totusi Parintii Bisericii vor insista asupra principiului creatiei din nimic(ex nihilo)incepand cu Teofil al Antiohiei."
Exista posibilitatea ca elementul apa sa fi fost introdus in text pentru a simboliza stihiile ce ar fi ramas la stadiul haotic si dezlantuit in lipsa ordinii din creatie.Aici intervine o opinie extrem de interesanta,a lui Vasile cel Mare: ,,Duhul lui Dumnezeu(pnevma)inseamna si vant si duh.Fizic ar fi ca miscarea aerului face posibila aparitia pamintului,adica ,,Duhul datator de viata a lui Dumnezeu". Fara actiunea Duhului apele ar ramine simple stihii>,,Cuvantul ,,se purta"se interpreteaza prin ,,incalzea si dadea viata apelor".Duhul se purta,adica pregatea apele pentru nasterea vietii.Inca din acest text se poate vedea ca nici Duhul Sfant nu este lipsit de de putere creatoare"(Vasile cel Mare,Omilii la Hexaimeron) Last edited by Scotsman; 09.01.2011 at 23:34:33. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ca sa vorbeasca despre o lume care inca nu exista, asupra careia nu intervenise inca Logosul Divin (Ratiunea, Cuvantul), autorul biblic s-a folosit de expresii care sugereaza lipsa: nedeslusit, neant, adanc intunecos, ceata, aburul primordial (vaporii de apa), abis= fara fund (a-element privativ, indica lipsa / byssos= fund), a-narhia (a=fara / arkhos=conducator), haos (gr. khaos) = vid, abis. Limbajul filozofico poetic de factura metafizica incearca exprimarea inexprimabilului si nemaiganditului in termeni care doar induc starea de aproximatie. Vezi in celebrele versuri ale lui Eminescu din Scrisoarea I: „ la-nceput, pe când ființă nu era, nici neființă”, conjunctia „nici” e specifica exprimarii vidului ontologic si face parte din registrul lingvistic al „a-croniei si al a-topiei cosmice (din afara timpului si spatiului). In exprimarea „nici fiinta, nici nefiinta” – acest „nici” nu numai ca sugereaza inexistenta creatiei dar o si transfera in afara puterii omenesti de a o concepe: „N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă”... Nu exista nici de-vazutul, nici vazatorul in afara Creatorului: „Dar nici de văzut nu fuse și nici ochi care s-o vază.” „La-nceput, pe când ființă nu era, nici neființă, Pe când totul era lipsă de viață și voință, Când nu s-ascundea nimica, deși tot era ascuns... Când pătruns de sine însuși odihnea cel nepătruns. Fu prăpastie? genune? Fu noian întins de apă? N-a fost lume pricepută și nici minte s-o priceapă, Căci era un întuneric ca o mare făr-o rază, Dar nici de văzut nu fuse și nici ochi care s-o vază. Umbra celor nefăcute nu-ncepuse-a se desface, Și în sine împăcată stăpânea eterna pace!... Dar deodat-un punct se mișcă... cel întâi și singur. Iată-l Cum din chaos face mumă, iară el devine Tatăl!... Punctu-acela de mișcare, mult mai slab ca boaba spumii, E stăpânul fără margini peste marginile lumii... De-atunci negura eternă se desface în fășii, De atunci răsare lumea, lună, soare și stihii...” |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Spalare pacate prin suferinta sau prin facere de bine | spre_rasarit | Generalitati | 0 | 09.09.2011 13:09:26 |
|