Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #81  
Vechi 22.12.2010, 12:09:26
Scotsman
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dumitru73 Vezi mesajul
In ce sens ar schimba-o?
Am mai spus in acel citat:

,,A treia problemă legată de negarea adevărului absolut este eșecul de a trăi la nivelul a ceea ce știm că este adevărat în propriile noastre conștiințe, propriile noastre experiențe și ceea ce se întâmplă în “lumea adevărată”.

Dacă nu există adevăr absolut, atunci, în final, nu se poate spune despre nimic că este bun sau rău. Ceea ce ar putea să fie “bine pentru tine” nu înseamnă că este “bine pentru mine”. Deși la suprafață acest tip de relativism pare foarte atrăgător, dacă se analizează în mod logic ceea ce susține, curând se va dovedi a fi dezastruos. Să luăm în considerare pentru o clipă situația în care cu adevărat nu ar exista adevăr absolut și că totul este relativ (nu există nici un fel de standarde). În esență, ceea ce se întâmplă este că fiecare își stabilește propriile reguli după care să trăiască și face ceea ce crede el că este bine. Acest lucru provoacă probleme deoarece simțul unei persoane despre ce este corect în curând se va ciocni cu al altuia care crede altfel. De exemplu, ce ar fi dacă este “bine pentru mine” să ignor semafoarele, chiar și atunci când sunt pe roșu? În felul acesta aș pune viața altora în pericol. Sau, aș putea gândi că este bine să fur de la tine iar tu ai putea crede că nu este bine. În același fel, o persoană ar putea decide că a ucide oameni este un lucru permis și ca urmare ucide pe oricine îi iese în cale.

Dacă nu există standarde/adevăruri absolute și toate lucrurile sunt relative, atunci a ucide este același lucru cu a nu ucide. A fura este la fel de corect ca și a nu fura. Violența este egală cu non-violența. Negarea existenței adevărului absolut poate conduce foarte ușor la rezultate dezastruoase. Pentru că, dacă nu există adevăr absolut, atunci nimeni nu poate spune “Ar trebui să faci asta” sau “Nu ar trebui să faci asta”. Dacă nu există adevăr absolut atunci nici chiar guvernul nu ar putea sau nu ar trebui să impune reguli în societate. Vedeți ce anume implică această afirmație, că nu există adevăr absolut? Se ajunge la haos total deoarece fiecare persoană face ceea ce este bine în proprii săi ochi. Dacă nu există adevăr absolut și nici un standard care să spună ce este bine și rău, pentru care toți suntem răspunzători, atunci nu putem fi siguri niciodată de nimic. Oamenii ar fi liberi să facă orice ar dori—crimă, viol, hoție, minciună, înșelăciune etc. și nimeni nu ar putea să spună că aceste lucruri sunt rele. Ar fi posibil să nu existe guvern, legi și justiție, deoarece nimeni nu ar putea să spună că majoritatea oamenilor ar avea dreptul să stabilească sau să impună reguli peste cei care se află în minoritate. O lume fără adevăruri ar fi cea mai oribilă lume pe care ți-o poți imagina."

In esenta vorbim de constiinta existentei Lui,Lewis a explicat punctual in ,,Crestinismul redus la esente">Legea Naturii Umane(constiinta existentei ei cu concluziile derivate).O sa postez imediat.

Last edited by Scotsman; 22.12.2010 at 12:14:31.
Reply With Quote
  #82  
Vechi 22.12.2010, 12:13:04
Scotsman
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit ,,Crestinismul redus la esente"

Legea Naturii Umane

,,Oricine a auzit oameni certându-se. Uneori cearta lor pare nostimă, iar alteori pare de-a dreptul neplăcută; dar oricum ar părea, eu cred că putem învăța un lucru foarte important dacă ascultăm la lucrurile pe care le spun ei. Ei spun ceva de genul: „Cum ți-ar place dacă ți-ar face ție cineva lucrul acesta?" - „E locul meu; eu am fost primul aici" - „Dă-i pace; nu-ți face nici un rău" - „De ce să începi tocmai tu?" - „Dă-mi o felie din portocala ta. Eu ți-am dat dintr-a mea" - „Haide, doar mi-ai promis". Oamenii spun lucruri de felul acesta în fiecare zi, oameni învățați sau neînvățați, copii sau oameni mari.

Ceea ce mă interesează pe mine în toate aceste remarci este că omul care le face nu spune doar că întâmplător purtarea celeilalte persoane nu-i este pe plac. El face apel la un standard de conduită care se așteaptă să fie cunoscut de cealaltă persoană. Foarte rareori se întâmplă ca persoana cealaltă să răspundă: „Ia mai lasă-mă-n pace cu standardul tău!" Aproape întotdeauna ea încearcă să arate că ceea ce a făcut nu încalcă de fapt standardul sau că, dacă o face, există o scuză specială. Ea pretinde că în cazul acesta aparte există un motiv special pentru care persoana care a ocupat cea dintâi locul ar trebui să-l cedeze, sau că lucrurile au fost diferite atunci când a primit o felie de portocală, sau că s-a întâmplat ceva care o împiedică să-și respecte promisiunea.

S-ar părea, de fapt, că amândouă părțile au avut în gând o Lege sau o Regulă oarecare cu privire la corectitudine, la conduita decentă, la moralitate sau la orice altceva ai vrea să spui, o Lege cu privire la care ei sunt de acord. Și într-adevăr, ei sunt de acord cu privire la ea. Dacă nu ar fi așa, ar putea, desigur, să se lupte ca animalele, dar nu s-ar putea certa, în sensul uman al cuvântului. Cearta este o încercare de a arăta că persoana cealaltă greșește. Nu ar avea nici un sens să încerci să faci acest lucru, dacă cele două părți nu ar avea o oarecare înțelegere cu privire la ce este Binele și Răul; tot așa, nu ar avea sens să spui că un jucător de fotbal a comis fault, dacă nu ar exista o înțelegere oarecare cu privire la regulile jocului de fotbal.

Această Lege sau Regulă despre Bine și Rău a fost numită mai demult Legea Naturii. În zilele noastre, când vorbim despre „legile naturii", ne referim de obicei la legi cum sunt gravitația, ereditatea sau legile chimiei.

Dar când gânditorii din vechime au numit Legea Binelui și Răului „Legea Naturii", ei au înțeles prin aceasta „Legea Naturii Umane". Ideea era că, după cum toate corpurile sunt guvernate de legea gravitației și după cum toate organismele sunt guvernate de legi biologice, tot așa creatura numită om își are legea ei - cu deosebirea că un corp [fizic] nu poate alege dacă să asculte sau nu de legea gravitației, în timp ce omul poate alege dacă să asculte sau nu de Legea Naturii Umane.

Putem formula ideea aceasta într-un alt mod. Orice om este supus în orice clipă la acțiunea câtorva seturi de legi, dar există numai o singură lege pe care are libertatea să nu o respecte. Ca și corp [fizic], el este supus gravitației și nu o poate încălca; dacă îi dai drumul în aer, fără să-l susții într-un fel oarecare, el nu are mai multă libertate decât o piatră în ceea ce privește căderea. Ca organism, el este supus diferitelor legi biologice pe care nu le poate încălca, întocmai cum nici animalele nu le pot încălca. Cu alte cuvinte, el nu poate încălca acele legi care îi sunt comune lui și altor lucruri; dar legea care este specifică naturii sale umane, legea pe care nu o are în comun cu animalele, cu plantele sau cu lucrurile neînsuflețite, este cea pe care o poate încălca dacă alege să o facă.

Legea aceasta a fost numită Legea Naturii, deoarece oamenii au crezut că fiecare o cunoaște prin însăși natura sa și că nu are nevoie să fie învățat. Desigur, ei nu au vrut să spună prin aceasta că nu s-ar putea să găsești ici și colo câte un individ bizar care să nu o cunoască, la fel cum găsești câțiva oameni care nu pot distinge culorile sau care nu au ureche muzicală. Dar luând rasa umană în întregime, ei credeau că ideea umană de comportare decentă era de la sine înțeleasă de oricine. Și eu cred că ei aveau dreptate. Dacă nu ar fi avut dreptate, atunci toate lucrurile pe care le-am spus noi despre război ar fi absurde. Ce sens ar fi avut să spunem că dușmanul greșește, dacă Binele nu este un lucru real pe care, în adâncul ființei lor, naziștii îl cunoșteau la fel de bine ca și noi și ar fi trebuit să-l pună în aplicare? Dacă ei nu ar fi avut idee despre ce înțelegem noi prin bine, atunci, puteam să ne luptăm, dar nu puteam să-i învinovățim pentru aceasta, la fel cum nu-i puteam învinovăți pentru culoarea părului lor.

Last edited by Scotsman; 22.12.2010 at 12:16:30.
Reply With Quote
  #83  
Vechi 22.12.2010, 12:13:36
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Exclamation

" Foc este si limba , lume a faradelegii !Limba isi are locul ei intre madularele noastre , dar spurca tot trupul si arunca in foc drumul vietii , dupa ce aprinsa a fost ea de flacarile ghenei . . . Dar limba nimeni nu poate s-o domoleasca ! Ea este un rau fara astampar ; ea este plina de venin aducator de moarte . . . Din aceasi gura ies binecuvantarea si blestemul . Nu trebuie , fratii mei , sa fie aceasta asa ! Oare izvorul arunca din aceasi vana , si apa dulce , si pe cea amara ?. . . "
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote
  #84  
Vechi 22.12.2010, 12:14:01
Scotsman
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

,,Cunosc câțiva oameni care susțin că ideea Legii Naturii sau a comportării decente, cunoscută de toți oamenii, este nefondată, deoarece diferite civilizații și diferite epoci au avut principii morale diferite.

Dar afirmația aceasta nu este adevărată. Au existat diferențe între principiile lor morale, dar acestea nu au fost niciodată diferențe totale. Dacă cineva va face efortul să compare învățăturile morale ale, să zicem, egiptenilor, babilonienilor, hindușilor, chinezilor, grecilor și romanilor din antichitate, ceea ce-l va izbi va fi asemănarea dintre ele și asemănarea tuturor cu învățătura noastră morală. Câteva dovezi în sensul acesta le-am adunat într-o anexă la o altă carte intitulată The Abolition of Man (Abolirea omului); dar pentru scopul nostru prezent este suficient să-l întreb pe cititor ce crede el că înseamnă o moralitate totalmente diferită. Imaginați-vă o țară în care oamenii ar fi admirați pentru că fug de pe câmpul de luptă, sau în care cineva s-ar simți mândru dacă i-ar înșela pe toți oamenii care au fost buni cu el. Ați putea la fel de ușor să vă imaginați o țară în care doi și cu doi fac cinci. Oamenii s-au deosebit întotdeauna în concepția lor cu privire la persoanele față de care trebuie să fii altruist - dacă numai față de familia ta, sau față de compatrioții tăi, sau față de toți oamenii. Dar oamenii au fost întotdeauna de acord că omul nu trebuie să fie egoist. Egoismul nu a fost admirat niciodată. Oamenii au avut păreri diferite cu privire la numărul de neveste pe care trebuie să le aibă, dacă să fie una sau patru. Dar ei au fost de acord întotdeauna că nu trebuie să fie permis ca să iei pur și simplu pe orice femeie care îți place.

Dar lucrul cel mai remarcabil este următorul. Ori de câte ori vei găsi un om care spune că el nu crede într-un Bine și Rău real, vei descoperi că-și va retrage afirmația o clipă mai târziu. El poate să-și încalce promisiunea pe care ți-a făcut-o, dar dacă tu încerci să încalci o promisiune pe care i-ai făcut-o, înainte ca să poți spune tu un cuvânt, el va protesta: „Nu e bine ce faci". O națiune poate spune că tratatele sunt lipsite de valoare; dar apoi, în clipa următoare, își va dezminți afirmația spunând că un anumit tratat pe care a vrut să-l încalce a fost nedrept. Dacă tratatele nu au nici o valoare și dacă nu există Bine și Rău - cu alte cuvinte, dacă nu există o Lege a Naturii - care este diferența între un tratat drept și un tratat nedrept? Oare nu s-au dat ei singuri de gol și nu au arătat că, orice ar spune, ei au cunoștință de Legea Naturii, la fel ca toți ceilalți oameni?

S-ar părea deci că suntem obligați să credem într-un Bine și un Rau.Oamenii pot greși uneori cu privire la Bine și Rău, la fel cum uneori își greșesc socotelile; dar Binele și Răul nu sunt o chestiune de gust sau de opinie mai mult decât este tabla înmulțirii. Dacă suntem cu toții de acord în privința aceasta, voi trece la punctul următor, care este acesta: Nici unul dintre noi nu respectă în totul Legea Naturii. Dacă sunt excepții printre cititori, îmi cer scuze. În cazul acesta, ar face mai bine să citească altceva, deoarece pe ei nu-i privește nimic din ceea ce voi spune. Și acum, revenind la ființele umane de rând care au rămas:[/SIZE]

Sper că nu veți înțelege greșit ceea ce urmează să spun. Eu nu predic, și Dumnezeu știe că eu nu pretind că sunt mai bun decât alții. Eu încerc doar să atrag atenția asupra unui fapt; faptul că în anul acesta sau în luna aceasta sau, mai probabil, chiar în ziua aceasta, noi înșine nu am pus în practică felul de comportare pe care îl așteptăm de la alții. Se poate să găsim tot felul de scuze. Împrejurarea aceea în care ai fost foarte nedrept cu copiii a fost când erai foarte obosit. Afacerea aceea bănească puțin dubioasă - cea pe care aproape ai uitat-o - a venit atunci când erai la strâmtoare. Și ce ai promis că vei face pentru X.Y. și nu ai făcut - ei bine, nici măcar nu ai fi promis dacă ai fi știut cât de îngrozitor de ocupat aveai să fii. În ceea ce privește purtarea ta față de soția ta (sau soțul tău) sau sora ta (sau fratele tău), dacă aș ști cât de enervanți pot fi, nu m-aș mira - și, în fond, cine sunt eu? Și eu sunt la fel.

Cu alte cuvinte, eu nu reușesc să respect în totul Legea Naturii, și în momentul când cineva îmi spune că nu o respect, începe să se nască în mintea mea un șirag de scuze mai lung decât mâna ta. Problema care se pune în momentul acela nu este dacă acelea sunt niște scuze bune. Adevărul este că ele nu sunt decât o dovadă în plus cât de profund credem noi în Legea Naturii, fie că ne place, fie că nu ne place. Dacă noi nu credem în comportarea decentă, de ce suntem atât de nerăbdători să ne scuzăm când nu ne-am comportat decent? Adevărul este că noi credem în decență atât de mult - avem sentimentul că Stăpânirea Legii ne apasă - încât nu putem suporta faptul că o încălcăm și, în consecință, încercăm să dăm vina pe altceva. Observați că numai pentru purtările noastre rele găsim toate aceste explicații. Numai stările de nervozitate le punem pe seama oboselii, a îngrijorării sau a foamei; pentru stările pozitive ne asumăm noi înșine meritul.

Acestea deci sunt cele două lucruri pe care am vrut să le spun. Mai întâi, că ființele umane, de pretutindeni de pe pământ, au această idee ciudată că trebuie să se comporte într-un anumit fel și nu se pot debarasa de ea. În al doilea rând, ei nu se comportă așa cum ar trebui. Ei cunosc Legea Naturii, dar o încalcă. Aceste două fapte sunt de importanță fundamentală pentru orice sistem de gândire clar cu privire la noi înșine și la universul în care trăim."
Reply With Quote
  #85  
Vechi 22.12.2010, 12:17:21
Dumitru73's Avatar
Dumitru73 Dumitru73 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2010
Locație: București
Mesaje: 5.788
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Scotsman Vezi mesajul
Am mai spus in acel citat:

,,A treia problemă legată de negarea adevărului absolut este eșecul de a trăi la nivelul a ceea ce știm că este adevărat în propriile noastre conștiințe, propriile noastre experiențe și ceea ce se întâmplă în “lumea adevărată”.
...
Nu poti sa sintetizezi putin?

Vii si tu cu aceeasi credinta, cum ca ateii nu au constiinta, ca nu au cum sa fie buni, ca nu au cum sa iubeasca?
Voi va imaginati o lume haotica o lume apocaliptica, generata de ateism ziceti voi, si apoi veniti cu solutia veniti la mine fiilor.
Incercati sa impuneti solutii la ceva imaginat de voi.
Reply With Quote
  #86  
Vechi 22.12.2010, 12:18:44
Dumitru73's Avatar
Dumitru73 Dumitru73 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2010
Locație: București
Mesaje: 5.788
Implicit

Scotsman, cum vrei sa te pot urmari daca vii cu zeci de pagini de citate.
Reply With Quote
  #87  
Vechi 22.12.2010, 12:27:29
Scotsman
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Dumitru73 Vezi mesajul
Scotsman, cum vrei sa te pot urmari daca vii cu zeci de pagini de citate.
Nu am spus ca ateii nu au constiinta.Constiinta exista,depinde cat de mult este accesata sau lasata intr-un coltisor.Stiu ca postez,de multe ori,inutil.Lungile mele postari nu intereseaza.Se doresc argumentatii scurte care sa cuprinda totul.Asta este lumea in care traim.Nu te grabeste nimeni prietene.Poti sa iti rezervi putin timp,sa citesti,sa analizezi si sa-mi spui cu ce nu esti de acord.

Altfel ce rost are sa ma zbat sa gasesc explicatii daca sunt anulate doar pt ca sunt prea lungi?.In esenta cred ca disputa predomina in defavoarea analizei.Iarasi:asa este lumea in care traim.Eu nu te rog decat sa citesti si sa-mi spui cu ce nu esti de acord.Atat.
Reply With Quote
  #88  
Vechi 27.12.2010, 13:56:48
camy_d camy_d is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.11.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ai2 Vezi mesajul
1)
2) Facem pariu (daca tot e sa pariem) ca nici tu nu crezi in D-zeu asa cum pretinzi?
Se pare că am câștigat pariul, deoarece concurentul n-a avut niciun argument
Reply With Quote
  #89  
Vechi 02.01.2011, 14:11:28
ai2 ai2 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 24.10.2008
Locație: Micul Paris medieval
Mesaje: 1.621
Implicit

Citat:
În prealabil postat de camy_d Vezi mesajul
Se pare că am câștigat pariul, deoarece concurentul n-a avut niciun argument
Ai citit postarea 46? Incepusem o argumentatie acolo si am tot asteptat un raspuns. N-ai raspuns nimic si brusc spui ca ai castigat. Ti se pare normal? Eu vad o dovada ca fara argumente, ignorand realitatea, te grabesti la concluzii convenabile. Tipic!
Reply With Quote
  #90  
Vechi 02.01.2011, 14:48:23
camy_d camy_d is offline
Banned
 
Data înregistrării: 14.11.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.666
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ai2 Vezi mesajul
O sa vezi. Doar pentru ca nu-ti dai tu seama cum nu inseamna ca nu se poate.
In primul rand, presupun ca vorbesti de zeul crestin. Incepem cu o intrebare simpla. Crezi ca D-zeu are vreo legatura cu Biblia? Daca da, in ce masura? Este exact D-zeul in care crezi sau o descriere aproximativa (aproape exacta sau doar o idee vaga)? Intreb ca sa fiu sigur ca vorbim despre acelasi lucru.
Scuze, nu văzusem postarea. Dumnezeu este Cel din Biblie, are legătură 100%.
Reply With Quote
Răspunde