![]() |
![]() |
|
#71
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Minunile nu sunt considerate ca dovada de infailibilitate, atat am vrut sa spun.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#72
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Cel ce crede, se teme; cel ce se teme, se smereste; cel ce se smereste, se îmblânzeste; cel blând, pazeste poruncile; cel ce pazeste poruncile se lumineaza; cel luminat se împartaseste de tainele Cuvântului dumnezeiesc. (Sfântul Maxim Marturisitorul) |
#73
|
||||
|
||||
![]()
Isus Cristos nu a fost căsătorit. A dat unele sfaturi pentru cuplurile căsătorite. Sfaturi pentru viața în căsătorie a dat și Sf Ap Paul. Nici el nu era căsătorit. Oare Isus și Apostolul Nemurilor să nu fi avut destulă competență, nefiind căsătoriți ? Nu mă gândisem niciodată în mod serios la asta...
Din ce citesc pe acest topic, îmi dau seama cât de diferit este văzută legătura omului cu Biserica la ortodocși și la catolici. Pentru un catolic, singurele care sunt obligatoriu de urmat sunt sfaturile pe care le dă Biserica, iar acestea sunt în forma actelor magisteriale, emise de cei care au autoritate de a învăța și a vorbi în numele Bisericii: papa, sinoadele, episcopii. Numai asemenea acte îl leagă pe credinciosul catolic. Îl mai leagă și duhovnicul (preotul confesor), dar numai în privința canonului primit în cadru sacramental. De exemplu, dacă vocea lui Dumnezeu din confesional spune: "iar canonul de pocăință pe care ți-l dau acesta este: trei nopți la rând vei sta într-un picior în fața patului soției și vei spune, privind la ea cum doarme, "Preasfântă Născătoare", acesta e un lucru care trebuie făcut. Dacă, însă, sfatul este în afara cadrului sacramental, adică nu Dumnezeu, ci preotul spune: "Fiule, după părerea mea, ar fi bine ca trei nopți la rând să stai într-un picior în fața patului soției și să spui, privind la ea cum doarme, "Preasfântă Născătoare" ", atunci asta e chestie mai mult decât opțională. La ortodocși, îmi pare că Biserica este duhovnicul și că nu e mare deosebire între greutatea a ce spune în cadrul sacramental ori în afara lui. În vreme ce actele magisteriale ortodoxe sunt tratate cu mai multă ușurătate, ca fiind păreri personale ale episcopilor sau patriarthilor ortodocși, de care oricum nu prea aveți părere grozavă. Adică, dacă o zis mitropolitul Ardealului într-o pastorală o chestie, luăm cu titlu de inventar. Dacă, însă, o zis Arsenie Boca aceeași chestie, apăi e musai...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#74
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"Acestea auzindu-le Ioachim s-a mîhnit și s-a dus de la biserica Domnului foarte întristat, rușinat și defăimat și i s-a întors lui praznicul acela în plîngere și bucuria praznicului aceluia în tînguire. Și nu s-a întors atunci la casa lui, de mîhnirea cea mare, ci s-a dus în pustie, la păstorii turmelor sale, și acolo a plîns pentru două lucruri: pentru nerodire și pentru defăimare și ocară. Apoi, adu-cîndu-și aminte de Sfîntul Avraam strămoșul, căruia i-a dat Dumnezeu fii după ce îmbătrînise, a început a se ruga Domnului cu dinadinsul, ca și el de aceeași binecuvîntare să se învrednicească, ca auzit și miluit să fie, ca să se ridice ocara lui dintre oameni și să se dea rod însoțirei lui la bătrînețe, precum oarecînd lui Avraam, ca să poată a se numi tată de fii, iar nu ca un neroditor și lepădat de Dumnezeu să rabde de la oameni ocară. Și a adăugat la rugăciune post, patruzeci de zile, nevrînd să guste pîine. "Nu voi da - zicea - gurii mele hrană, nici mă voi întoarce la casa mea, ci lacrimile me-le să-mi fie mie hrană și pustia aceasta casă, pînă ce va auzi și mă va cerceta pe mine Domnul Dumnezeul lui Israel". Asemenea și Ana, femeia lui, în casă șezînd și înștiințîndu-se că arhiereul nu a vrut să primească darurile lor, ocărîndu-i pentru nerodire, și că bărbatul ei, de mîhnire, lăsînd-o pe ea, s-a dus în pustie, plîngea cu nemîngîiate lacrimi. "Acum - zicea - sînt mai ticăloasă decît toți: de Dumnezeu lepădată, de oameni defăimată și de bărbat lăsată. Deci de care lucru mai întîi voi plînge? Oare pentru văduvia mea sau pentru nerodire? Oare pentru sărăcia mea sau că nu m-am învrednicit a mă numi maică?" Și se tînguia cu amar în toate zilele acelea. Iar o slujnică a ei, anume Iudit, o mîn-gîia pe ea, dar nimic n-a sporit, pentru că cine putea să o consoleze pe dînsa?!" Sursa:http://paginiortodoxe.tripod.com/vss...im_si_ana.html |
#75
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#76
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Da, la noi nu exista aceasta notiune a magisteriului de care trebuie sa asculti orbeste. Exista notiunea de sobornicitate, dar vad ca nu prea mai e predicata si multi credinciosi nu stiu ca si ei sunt respoinsabili pentru invatatura crestina, nu numai duhovnicii si episcopii si unii ca parintele Cleopa sau Arsenie Boca. Pe mine acest lucru ma intristeaza. Unde Dv. vedeti dezordine (asa inteleg eudin ce spuneti), eu vad viata si libertate si este o calitate ca Biserica ortodoxa nu fixeaza si nu obliga. Dar acest flu care era pozitiv vad ca acum se transforma intr-o habotnicie de tip tiranic - trebuie sa ascultam orbeste de ceea ce spune fiecare parinte cu faima sau de fiecare canon, fie el actual sau nu (caci canoanele ortodoxe niciodata nu au fost aduse la zi sau sistematizate ca la voi).
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#77
|
||||
|
||||
![]()
Eu nu am făcut o judecată de valoare, ci o judecată de existență. Adică, nu am spus că e mai bine așa sau altfel, ci am constatat un fapt. Fapt care ar putea avea o explicație culturală mai degrabă decât religioasă. Pe de altă parte, cultura însăși e influențată de religie, dar asta e un subiect așa de vast și de general, că nu o să-l terminăm niciodată.
Eu personal, mă simt bine cu principiul că de referință în materie de credință este Magisteriul. Deși întregul popor credincios este chemat să păstreze tezaurul credinței (depositum fidei), Magisteriul și numai el are abilitatea de a-l interpreta în lumina vremii de azi și cu aplicație la situațiile concrete de azi. Îmi e ușor așa. Pentru fiecare problemă mai importantă, care ar putea afecta un număr mai mare de oameni, există un document. Vreau să știu dacă pot sau nu pot să folosesc contraceptivele ? Citesc "Humanae Vitae". Vreau să știu dacă pot îmbrățișa nazismul ? Citesc "Mit brenneder Sorge". Vreau să știu dacă o decizie papală este normativă în materie de știință ? Zdup la "Pastor Aeternus". Sunt invitat să intru în masonerie. Oare un catolic are voie să urmeze acest drum ? "In Eminenti". Adulterul e păcat, asta scrie și în Biblie, pentru asta nu e nevoie de acte magisteriale. Dar apare situația concretă inexistentă în Biblie: se dezbate problema dacă adulterul ar trebui sau nu ar trebui incriminat penal. Oare ce poziție trebuie să aibă un catolic ? Răspunsul este în "Mirari Vos". Desigur că există și domenii "libere", în care magisteriul nu s-a pronunțat. Acestea sunt fie situații absolut speciale, fie atât de noi încât nu a fost destul timp pentru reflexie teologică, fie există motive de prudență. Numai în acest spațiu credinciosul este liber să creadă ce vrea (dar în bună conștiință). Numai în acest spațiu directorii spirituali își pot exercita imaginația. În rest, dacă întreb 100 de preoți de este bine sau nu: să practic contracepția, să îmbrățișez nazismul, să particip la întruniri masonice ori să votez pentru dezincriminarea adulterului, toți 100 este de așteptat să îmi dea aceleași răspunsuri, fiindcă o autoritate superioară lor s-a pronunțat deja în mod formal în aceste chestiuni. Biserica este asemenea unei armate. Așa îi și zice: Ecclesia Militans (Biserica Luptătoare). Pe cât de mult contează într-o armată zelul trupei, pe atât de mult contează disciplina și ascultarea celor de la comandă. Iar cei de la comandă sunt chemați la unitate de vedere, la claritate în ordinele lor, la adecvare cu lumea în care trăim și nu cu altă lume. Pe de altă parte, ordinele lor trebuie să nu fie contrare Scripturii și Tradiției cu "T" mare, deși uneori pot fi și trebuie să fie contrare tradiției cu "t" mic. Sunt de acord că și modelul ortodox (cel puțin acesta promovat pe forum) în care Magisteriul este duhovnicul, are funcționalitatea lui. Dar îmi pare mai adecvat luptei de gherillă, în care mici grupuri se reunesc în jurul unei surse de lumină spirituală, în echipe oarecum disparate. Să sperăm că nu vom ajunge din nou în catacombe, caz în care modelul acesta și-ar dovedi adecvarea superioară.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#78
|
|||
|
|||
![]()
Poate cineva sa-mi spuna cit costa cazarea la Manastirea Suzana ptr. o noapte, 2 persoane?
|
#79
|
|||
|
|||
![]()
Manastirea Suzana este de sine, adica fiecare maicuta are casa ei si cazeaza oaspeti. Numai acolo poti sa afli cat costa.
Unele maicute gatesc, la altele trebuie sa-ti iei mancare cu tine. In rest nu stiu sa-ti spun. Dar numai o noapte vreti sa stati acolo?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#80
|
|||
|
|||
![]()
Nici nu trebuie. Nu schimbi Biserica dupa vreme si dupa moda. Canonele ortodoxe nu sunt invechite, n-au iesit din uz. Sunt de actualitate asa cum au fost acum aprox 1500-2000 de ani cand au luat fiinta, la Sinoadele Ecumenice. Invataturile si canoanele Sfintilor Parintini nu se vor invechi niciodata. Noi oamenii am luat alt drum si ni se par grele si invechite din cauza patimilor si a pacatelor pe care le avem. Ni se par grele ptr ca noi nu vrem sa ne lasam de patimile care si-au facut culcus in inima noastra. Doar ptr.ca oamenii si-au schimbat mintea si vad cu lejeritate orice, nu inseamna ca Biserica este de vina si neactualizata. Sunt atatea carti in care sunt explicate canoanele, in care invataturile Sfintilor Parinti sunt lamurite. Ai de unde intelege si invata, numai sa vrei. Parintii si-au castigat acea "faima" ptr.exemplul si invatatura pe care ei au dat-o. Ei au trait cu adevarat crestineste, ne-au aratat cum trebuie trait, ne-au dat invataturi extraordinare, pe care ar trebui sa le consideram un dar. Nici un parinte,sfant ortodox nu si-a castigat "faima" pe nemerit. Ca noi nu suntem de acord cu ce ne invata ei, este alta chestiune, tine de noi, nu de ei.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sfaturi date altora... | sophia | Generalitati | 1 | 01.12.2010 23:17:44 |
Sfaturi date altora | sophia | Generalitati | 0 | 01.12.2010 23:17:42 |
ROMANII si razboiul altora... | Trandafir_Alb | Generalitati | 0 | 05.01.2010 18:38:53 |
caut date contact | guiumihai | Stiri, actualitati, anunturi | 5 | 02.09.2008 18:04:04 |
Minunatiile naturi date de Dumnezeu | alexa.oni | Generalitati | 3 | 01.01.2008 15:58:15 |
|