![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Sper ca asta nu e o gluma. Chiar in mesajul de mai sus am dat amanuntit si partea din scrisoarea Papei Ioan VIII referitoare la asta. Sinodul din 869-870 e cel ce l-a condamnat pe Sfantul Fotie, normal ca la Sinodul din 879-880 hotararile sale au fost anulate. De asemenea, a fost anulat si Sinodul tinut la Roma (cred ca doar latinii au participat, in timpul Papei Nicolae I), care il condamnase tot pe Sfantul Fotie cel Mare.
Interesant ca in link-ul dat de dvs. scrie ca Dvornik descoperise ca Sf. Fotie era considerat sfant inca inainte de Schisma, deci e sfant si pentru catolici. Si cand te gandesti ca multi catolici cu care am vorbit au o tema favorita in a-l ataca pe Sfantul Fotie. Oricum, multumesc pentru link, iata si citatul respectiv: Fr. Francis Dvornik of pious memory says ...that under Patriarch Sisinnios of Constantinople (996-998), who was in communion with Rome, the name of St. Photios was added to the list of saintly patriarchs (tomos tês Henôseôs). Fr. Dvornik cites Fr. Martin Jugie, "Le Culte de Photius dans l'Église Byzantine" in Revue de l'Orient Chrétien (1922-3), 3rd ser., tom. III, pp. 109 seq. Sper ca impreuna sa aflam adevarul. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Ce face invatatura despre Filoque? Face din Fiul TATA. Aceasta invatatura duce la pierderea caracterului personal, nu la intarirea lui. Din punct de vedere ortodox, insusirile personale nu se pot comunica de la o persoana la alta: Tatalui si numai Lui ii este specifica nenasterea, Fiului nasterea si Sfantului Duh purcederea. Dar se pare ca daca unul poate lua locul altuia, de ce sa nu se intample acest lucru si in lumea noastra - papa sa ia locul lui Hristos.
Nu mai vorbesc de influenta filosofiei asupra acestei invataturi - accentul pus pe esenta si nu persoana. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Chiar daca nu ii e locul aici am sa pun intrebarea asta.. Cu privire la trinitate: Fiul, Tatal si Duhul sunt trei persoane distincte?Adica Tatal a nascut o persoana si a purces o alta persoana?Sub ce forma a existat Fiul-Cuvant atunci cand a fost zamislit de Tatal? Dar Duhul Sfant cand a fost purces?
|
|
#4
|
|||
|
|||
|
sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp
Gregory the Wonderworker "[There is] one Holy Spirit, having substance from God, and who is manifested through the Son; image of the Son, perfect of the perfect; life, the cause of living; holy fountain; sanctity, the dispenser of sanctification; in whom is manifested God the Father who is above all and in all, and God the Son who is through all. Perfect Trinity, in glory and eternity and sovereignty neither divided nor estranged" (Confession of Faith [A.D. 265]). Fals argument pentru Filioque, citat de unde se vede clar că Duhul Sfânt are ființa din Dumnezeu și este manifestat prin Fiul. Ori aceasta este o părere ortodoxă pentru că nu se vorbește despre Fiul ca fiind o cauză a Duhului Sfânt, ci ca fiind o cauză a manifestării Acestuia în iconomia dumnezeiască, în trimiterea Duhului Sfânt Bisericii lui Hristos. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
sursa: http://www.catholic.com/library/Filioque.asp
Basil The Great Thus the way of the knowledge of God lies from One Spirit through the One Son to the One Father, and conversely the natural Goodness and the inherent Holiness and the royal Dignity extend from the Father through the Only-begotten to the Spirit. (The Holy Spirit 18:47 [A.D. 375]) Încă un fals argument pentru Filioque. Dacă în prima parte a frazei sfântul Vasile explică modul (calea) cunoașterii lui Dumnezeu care se face în Duhul Sfânt prin Fiul spre Tatăl ceresc, în a doua parte a frazei sfântul Vasile explică cum bunătatea naturală, sfințenia intrinsecă și demnitatea regală se extind de la Tatăl prin Fiul către Duhul Sfânt. Ceea ce din nou nu argumentează filioque pentru că nu este vorba despre ființa și ipostasul Duhului Sfânt care ar avea acel parcurs, ci este vorba despre caracterizări, însușiri ale lui Dumnezeu ca bunătatea, sfințenia, demnitatea împărătească, ori acestea este evident că nu constituie ființa și ipostasul Duhului Sfânt. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Domnule, cred că de fapt dumneata nu înțelegi respectivul fragment așa cum nu înțelegi nici ce înseamnă manifestarea Duhului Sfânt prin Fiul. Dar aceste lucruri sunt explicabile când vine vorba de latini.
|
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
Atat ne intereseaza pe noi, de unde purcede, se naste sau isi ia Fiinta Duhul. De exemplu despre un om putem spune cum s-a nascut, care ii sunt parintii. Ca dupa aceea se casatoreste cu o femeie, asta nu mai tine de nasterea lui, ci ceea ce s-a intamplat dupa. Uitati cat de fara sens e Filioque; Fiul isi ia Fiinta de la Tatal, asta spun si catolicii. Fiinta e comuna tuturor celor Trei Persoane. Duhul cum poate sa ia aceeasi Fiinta si de la Tatal si de la Fiul, din moment ce e aceeasi Fiinta pe care Fiul a luat-O de la Tatal? Poate lua trei sferturi de la Tatal si un sfert de la Fiul? Nu, deci e o singura Purcedere, Duhul ia Fiinta intreaga, ca si cum ar lua de la o singura Persoana (de aceea Filioque spune purcede ca de la un singur principiu). Poate lua unica Fiinta de la Doua Persoane, Tatal si Fiul? Bineinteles ca nu, 1) Doar in cazul in care Tatal si Fiul ar fi aceeasi Persoana, nu S-ar deosebi, adica semi-modalism si am avea doime, nu Treime. 2) Sau daca Purcederea nu este o insusire personala, din cele ce deosebesc Persoanele Sfintei Treimi, ci este o insusire Fiintiala, deci comuna si Tatalui si Fiului. Astfel Purcederea ar fi ceva comuna Tatalui si Fiului, o singura calitate. Dar in acest caz, Fiinta fiind comuna si Duhului, ar insemna ca a) si Duhul are aceasta calitate, adica si El se Autopurcede, ceea ce e un non-sens. b) Pentru ca daca n-ar avea aceasta insusire comuna ar insemna ca Tatal si Fiul au o Fiinta deosebita de a Duhului, pentru ca din cauza Fintei comuna spunem ca este un singur Dumnezeu si Trei Persoane. Si am avea ori doua Divinitati, ori Duhul nu ar fi Persoana divina. Asta e ceea ce afirma Sfantul Fotie cel Mare, dar eu am dezvoltat pentru a fi inteles mai bine. Asadar Purcederea e o insusire personala, la fel ca Nasterea, si e doar a Tatalui. Am gasit teologi catolici care spun ca Purcederea este Fiintiala, deci comuna. Faptul că Augustin susține purcederea de la Tatăl și de la Fiul ca pe o însușire ființială, a fost recunoscut la un moment dat și de teologul catolic Anton Michel care spunea că apusenii “prezentaseră de la Augustin tot mereu pe Tatăl și pe Fiul ca un singur principiu al Duhului, deoarece ei nu-l purced, întrucât sunt deosebiți, ci întrucât sunt uniți într-o ființă și într-o putere comună.” Un alt teolog catolic afirma acelasi lucru, modalismul: Citat din lucrarea teologului catolic Juan-Miguel Garrigues: "Traditia latina, spune Garrigues, n-a simtit nevoia sa distinga antinomic, in Dumnezeu, esenta si ipostasele". O analiza mai pe larg a lucrarii lui Garrigues: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...que-68856.html Doar acceptand modalismul putem considera Filioque adevarata. |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
În final, e chestie de credință, nu de logică, fiindcă logica omenească se oprește la sandalele lui Dumnezeu. De aceea, eu nici nu am să mai insist pe acest interminabil subiect, când sunt atâtea de făcut pentru suflet. Dacă dv susțineți că Sfinții Părinți ai Bisericii Nedespărțite au declarat că Duhul Sfânt purcede numai de la Tatăl, vă las cu această convingere, încredințându-vă Lui Însuși spre dumnezeiască luminare.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Citat:
|
|
|