![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
În cazul creștinilor, avem extrem de puține exemple de teocrații. A existat o teocrație calvină elvețiană, o curioasă creație politică inițial condusă de Calvin însuși, a cărei capitală a fost Geneva. Ceea ce a fost caracteristic creștinilor în tot timpul scurs între Edictul de la Milan în urma căruia Biserica a ieșit din catacombe și până la formarea statelor moderne a fost statul creștin, care este cu totul alceva decât statul eclezial sau teocrația. Statul creștin este inspirat de statul lui David. Spiritualul este separat de afacerile temporale (seculare). Biserica are autoritate spirituală directă și autoritate temporală indirectă, printr-un împărat. Legitimitatea împăratului vine de la Dumnezeu, prin Biserică, fapt atestat de actul încoronării. Simbolismul cheilor papale nu este numai de reprezentare a cheilor date de Cristos lui Petru, cât de simbol al celor două puteri: cheia de aur reprezintă puterea spirituală, cheia de argint pe cea temporală. Afacerile seculare sunt delegate de papa unui împărat, timp de mai multe secole unui bizantin, apoi unui germanic. În urma dihoniei politice, s-a ajuns la contraperformanța ca Europa să aibă doi împărați și două Biserici. Dar, ideea de la care s-a pornit aceasta a fost. Regii (domnitorii) erau încoronați de primații țărilor lor (arhiepiscopi, respectiv mitropoliți, ulterior patriarhi). Principala atribuție a suveranului era cea militară. Era "spada lui Dumnezeu în slujba lui Dumnezeu". Cu excepția Franței, unde puterea monarhică a degenerat în absolutism de tip "statul sunt eu", puterea reală a conducătorului era considerabil mai mică decât în zilele noastre și nu se ajunsese nici pe departe la un asemenea grad de intruziune a statului în sfera privată. Când un rege sau un împărat o lua razna, până la urmă papa îl punea cu botul pe labe, așa cum s-a întâmplat la Canossa. Cheia de Argint era încredințată altcuiva, care devenea Spada lui Dumnezeu, sau rămânea aceluia în anumite condiții.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 24.10.2010 at 09:10:22. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Nu cred ca se pot separa complet Statul de Biserica- asta a incercat de fapt comunismul si nu a reusit. Iar perioada comunista este un exemplu foarte bun in acest sens: atitudinea schizoida de stat- ateu- materialist, care isi aduce in Marea Adunare Nationala prelati! De ce? Pentru ca ei confereau credibilitate!
Anecdotic, imi amintesc ca la niste alegeri locale, din alea formale care trebuiau sa aiba loc odata la nu stiu cat timp, unul din candidatii de la sectorul in care locuiam era...Moses Rosen! Parintii mei (eu eram departe de varsta de "vot") s-au distrat pe cinste de acest "candidat"! Deci nu este vorba numai de BOR. Asta nu e scuza- e constatare. In ceea ce priveste legaturile dintre Putere si Biserica- adesea Bisericii i se imputa participarea la actiunile Puterii- dar oare se poate altfel? Biserica e formata din oameni, ei traiesc in lume, tot ei sunt aceia care fac politica! Puterile lumesti ar dori Biserica poate ca anexa, dar asta nu se intampla, pur si simplu pentru ca Biserica e legatura cu Absolutul, iar puterile lumesti vin si pleaca....Un exemplu graitor in acest sens e filmul rusesc "Preotul" ; puterea lumeasca incearca ingenuncherea Bisericii, pare ca a reusit, dar nu reuseste, spiritul viu al Credintei supravietuieste. Asa cum politica facem toti cand votam, asa tot in puterea noastra sta ca Biserica sa nu fie "anexa a puterilor lumesti"! Si atentie- ca noi toti sa nu fim "anexe ale puterilor lumesti"! |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
Serios vorbind, (si iesind putin din sfera socio-politicului) as dori sa joc putin rolul avocatului diavolului si sa va provoc sa sustineti aceasta teza raportandu-va (cel putin) la urmatoarele aspecte: 1. D.p.d.v. medical, trebuie sa recunoastem ca ateii militanti (Dawkins & co.) au o oarecare dreptate cand sustin ca in vremurile de demult Dumnezeu manifesta o mult mai mare tendinta de a chema la El pe oameni, si in special pe copii; epoca moderna, cu vaccinuri, apa fiarta si vitamine pentru popor a mai remediat situatia; 2. Chiar d.p.d.v. politic, in Evul Mediu orice mirean crestin risca ca, la bunul plac al unui oarecare detinator al Cheii de Argint, sa fie bagat la racoare, unde, in asteptarea unei invinuiri formale care putea foarte bine sa intarzie pana la un termen nedeterminat, sa i se aplice varii tratamente dureroase de genul somnul pe podeaua de piatra uda sau stransul apendicelor la menghina; S-ar putea ca cele de mai sus sa fie simple locuri comune, sau doar prejudecati induse de o societate moderna grabita sa demonstreze ca secretul fericirii consta in curent electric + libertatea de a face ce vrem (atata timp cat vrem sa facem ceea ce s-a chinuit establishmentul sa ne induca prin reclama TV). In orice caz, daca aveti surse care sa fundamenteze opiniile dumneavoastra, va rog sa le impartasiti cu noi. Am lecturat si eu un numar de scrieri din care pare sa reiasa ca taranul medieval era mai fericit decat fermierul UE, orasanul medieval mai implinit decat actualul salariat la multinationala, si ducele sau regele mai curat decat presedintele; totusi, mi-e oarecum frica sa recunosc ca societatea moderna ar putea fi, in esenta ei, inferioara celei de acum cateva sute de ani.... |
|
#4
|
|||||
|
|||||
|
Citat:
Citat:
Ceea ce știm este că mulți dintre oamenii înțelepți cu viața lor trăiau cam cât cei de azi, dacă nu mai mult. Platon a trăit până la adânci bătrâneți. Ca și magistrul său, Socrate, care era deja un bătrân în putere de 70 de ani când un plen format din 500 de cetățeni ai Atenei a stabilit că merită pedeapsa cu moartea. De asemenea, mulți dintre sfinții creștini au fost înzestrați cu longevitate. Iulian Filozoful este primul exemplu care îmi vine în minte. În sfârșit, Biblia relatează că oamenii ajungeau frecvent la vârste care ni se par incredibile azi. Motiv pentru care mulți nici nu cred. Citat:
Citat:
Dintre autorii catolici, vi-l recomand în mod deosebit pe Dietrich von Hildebrand, cel pe care papa Ioan al XXIII-lea l-a numit "cel mai mare teolog al secolului". Absolut tot ceea ce a scris este răscolitor. Din păcate, nu am întâlnit ediții românești. În al treilea rând, vi-l recomand pe mult mai cunoscutul și editatul G.K. Chesterton. Stilul spumos al lui nu diminuează, ci amplifică seriozitatea și consistența viziunii lui despre lume și viață. Citat:
Și acuma, o constatare mică: suntem un picuț off-topic. Cu plăcere voi continua discuția pe un thread dedicat. Cu frățietate creștină, M.D.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 26.10.2010 at 01:59:55. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| biserica catolica versus biserica ortodoxa | sovidiu | Biserica Romano-Catolica | 36 | 09.06.2013 00:58:51 |
| E prin Bucuresti vreo biserica cu moaste ale Sfantului Mc. Pantelimon? | crestinOrtodoxa | Intrebari utilizatori | 12 | 21.08.2011 16:53:15 |
| Cum ar trebui sa mergem la Sfanta Biserica! | alecsandru | Tinuta in Biserica | 35 | 26.07.2009 02:57:02 |
| Sunt la capatul puterilor | ana_theea | Vrajitoria | 29 | 29.06.2008 23:44:49 |
|
|