Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.10.2010, 10:41:21
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Exclamation Sfântul Ioan Damaschin

"Pentru aceea nu spunem că Tatăl și Fiul și Sfântul Duh sunt trei Dumnezei, ci, din contră, că Sfânta Treime este un singur Dumnezeu, Fiul și Duhul se raportează la o singură cauză[...]
Dar când privim la acelea, în care este Dumnezeirea, sau ca să spun mai precis, care sunt acelea din care este Dumnezeirea și care sunt de acolo din prima cauză în afară de timp, de aceeași slavă și nedespărțite, adică ipostasele Fiului și Duhului, atunci trei sunt acelea la care trebuie să ne închinăm. Un Tată, Tatăl, care este fără de început, în sensul că este necauzat. Căci nu este din cineva. Un Fiu, Fiul, care nu este fără de început, în sensul că nu este necauzat. Căci este din Tatăl. Dar dacă ai raporta termenul de „început" la timp, atunci și Fiul este fără de început, căci el este făcătorul timpurilor și prin urmare nu cade sub timp. Un Duh, Sfântul Duh, care este din Tatăl, nu în chip firesc, ci purces. Tatăl nu este lipsit de nenaștere, pentru că a născut, nici Fiul de naștere, pentru că a fost născut din cel nenăscut — dar cum? — și nici Duhul nu se schimbă în Tatăl sau în Fiul, pentru că purcede și este Dumnezeu, însușirea este ceva netransmisibil"

Sursa: CAPITOLUL VIII. Despre Sfânta Treime (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 35-36)
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.10.2010, 11:04:20
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Exclamation Sfântul Ioan Damaschin (676-749)

"Când mă gândesc, însă, la una din ipostase, știu că ea este Dumnezeu desăvârșit și ființă desăvârșită; iar când unesc și număr împreună pe cele trei ipostase știu că sunt un singur Dumnezeu desăvârșit, căci Dumnezeirea nu este compusă, ci este o unitate desăvârșită, neîmpărțită și necompusă, în trei ipostase desăvârșite. Dar când mă gândesc la raportul reciproc al ipostaselor știu că Tatăl este soare mai presus de ființă, izvor al bunătății, abis al ființei, al rațiunii, al înțelepciunii, al puterii, al luminii, al Dumnezeirii; izvor născător și producător al binelui ascuns în El. El este mintea, abisul rațiunii, născătorul Cuvântului, iar prin Cuvânt purcezătorul Duhului revelator. Și ca să nu spun multe, nu este în Tatăl, Cuvânt, înțelepciune, putere, voință decât Fiul, care este singura putere a Tatălui, cauza primară a creării tuturor. Astfel El este născut, cum numai El știe, ca ipostasă desăvârșită din o ipostasă desăvârșită; El este și se numește Fiu. Iar Duhul Sfânt este puterea Tatălui, care revelează cele ascunse ale Dumnezeirii, purces, cum numai El știe, nu născut, din Tatăl prin Fiul. Pentru aceea Duhul cel Sfânt este împlinitorul creării tuturor.

Prin urmare toate câte convin Tatălui care cauzează, izvorului, născătorului, trebuie atribuite numai Tatălui. Toate câte se potrivesc celui cauzat, Fiului născut, Cuvântului, puterii care este cauza primară a creației, voinței, înțelepciunii, trebuie atribuite Fiului. Și toate câte convin puterii cauzate, purcese, revelatoare și desăvârșitoare trebuie atribuite Duhului Sfânt. Tatăl este izvorul și cauza Fiului și a Sfântului Duh, Tată numai al Fiului și purcezător al Duhului Sfânt. Fiul este Fiu, Cuvânt, înțelepciune, putere, icoană, strălucire, chip al Tatălui și din Tatăl. Sfântul Duh nu este Fiu al Tatălui, ci Duh al Tatălui, pentru că purcede din Tatăl — căci nu este mișcare fără duh — și Duh al Fiului, nu în sensul că este din El, ci în sensul că este purces din Tatăl prin El. Căci numai Tatăl este cauza."

Sursa: CAPITOLUL XII. Despre aceleași lucruri (Sfântul Ioan Damaschin - Dogmatica - EIBMBOR, 2005, pag. 43-44)
Reply With Quote
  #3  
Vechi 02.10.2010, 11:40:44
doctor_faustus doctor_faustus is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.08.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 828
Exclamation Sfântul Chiril al Alexandriei

„Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. Și voi mărturisiți pentru că de la început sunteți cu Mine” (In 15, 26-27)

"După ce a spus că vor fi urâți și El, și Tatăl de iudeii lipsiți de înțelegere, degeaba, fără nici un motiv cuvenit, adaugă cu folos că va veni Duhul. O dată cu aceasta, arată hotărât cuvântul de mai înainte având în el plinătatea Sfintei Treimi.1824 Prin aceasta se osândesc cei ce, văzând minunile Lui, și-au bătut joc de ele și au hulit astfel puterea mai presus de fire a ființei mai presus de toate, nesocotind că prin ele trebuie să primească pe Hristos. Căci, deși a făcut aceste minuni în chip neobișnuit, spre asigurarea lor, sau deși a făcut lucruri care înfricoșează numai prin gândirea la ele, ei totuși n-au crezut în El. Astfel, s-ar putea spune: Hristos ți S-a făcut ție, o, iudeu fără de minte, făcător de minuni care întrec și slava lui Moise, și strălucirea oricărui Sfânt. Acest înțeles ni-l comunică Domnul spunând: „De nu aș fi făcut între ei lucruri pe care nimeni altul nu le-a făcut.” Și totuși, pe slujitorul și săvârșitorul celor mai mici, adică pe Moise, îl încununezi cu atâtea cinstiri, iar pe Săvârșitorul mai presus de fire al unor lucruri cu mult mai mari, nu te rușinezi să-L respingi, deși Cel vestit odinioară prin proorociile lui Moise a dus la capăt și a încheiat umbra prin adevăr. Deci, o dată cu aceasta, Domnul nostru Iisus Hristos a amintit pe Duhul împreună cu Sine și cu Tatăl. Aceasta arată cu adevărat ceea ce am spus mai înainte, că, dacă cineva se hotărăște să urască pe Hristos, va supăra, împreună cu El, și pe Tatăl din Care este El. Și cum, sau în ce mod, observă iarăși.

Căci vorbind de Duhul Adevărului, adică de Duhul Său, zice că El purcede de la Tatăl. Fiindcă, precum este prin fire al Fiului, existând în El și prin El, așa este și al Tatălui.1825 Căci Celor cărora Duhul le este comun, cele ale ființei nu le sunt despărțite. Să nu ne conducă unii din cei obișnuiți cu necredința, prin cuvintele lor nepricepute, la cele pe care nu trebuie să le cugetăm, socotind că Fiul împlinește vreo necesitate de slujire, dăruind creației pe Duhul de la Tatăl.1826 Unii nu s-au temut să facă această afirmație nepricepută. E mai corect să se creadă că, deoarece Duhul e al Lui ca și al lui Dumnezeu-Tatăl, Îl trimite Sfinților Săi ucenici ca pe al Său, spre sfințire.1827 Dacă socotesc că trebuie să cugete și să spună aceasta cu încăpățânare, cum nu va urma că afirmă că ne este și nouă slujitor? Nebuni și orbi, cum, exprimând gânduri prostești din nepriceperea aflată în voi, nu Îl lipsiți și de slava Unuia-Născutului? Căci dacă Fiul, procurând pe Duhul de la Tatăl, e cugetat într-un oarecare rol de slugă, cum n-ar fi necesar să fie mărturisit ca străin cu totul de ființa Tatălui, fiind, prin aceasta, și Duhul mai mare ca El și cu mult mai bun?1828 Dacă Fiul nu se naște din Tatăl, adică din ființa Lui, cum nu se va cugeta Duhul mai mare decât Fiul? Dar atunci, ce vom zice când vom auzi: „Acela Mă va slăvi pe Mine, că dintr-al Meu va lua și va vesti vouă” (In 16, 14)?

Pe lângă cele spuse, mai rezultă și următoarele. Dacă socotiți că Fiul îndeplinește o lucrare de slujitor, procurându-ne ceea ce este de la Dumnezeu-Tatăl ca pe ceva străin, iar Duhul este Sfânt după fire, Fiul nu va fi Sfânt după fire, ci prin împărtășire, ca și noi. Aceasta urmează dacă se afirmă de către cei rău credincioși, cu nepricepere, că Fiul este străin de ființa Tatălui, din Care purcede Duhul, Cel procurat de Fiul. Dar, dacă Duhul nu e propriu Fiului, și Fiul are sfințenia ca pe ceva adăugat, ca și creația, este posibil să se afirme că Fiul poate cădea din sfințenia Sa,1829 pentru că ceea ce este câștigat ca adaos s-ar putea să se și piardă. Și cine nu se va feri de astfel de opinii? Dar socotesc că e mai cuvenit să afirmăm că Adevărul și dogmele ce rezultă din Adevăr ne sunt de mare preț.1830

Nu vom urma acelora, ci, urmând credința Sfinților Părinți, spunem că Mângâietorul, adică Duhul Sfânt, este propriu Fiului și nu I se adaugă ca un adaos din afară ca în cei care au facerea din cele ce nu sunt și primesc sfințenia, ci este de o ființă cu Fiul, ca și cu Tatăl. Astfel, înțelesul dogmelor bisericești nu va degenera într-o mitologie politeistă, ci Sfânta Treime rămâne strânsă într-o unică rațiune a Dumnezeirii. Arătând prin aceasta unitatea ființei Sale cu a lui Dumnezeu-Tatăl, dar spunând și că Mângâietorul este Duhul Adevărului și că purcede din Tatăl, respinge neîndoielnic și deplin pe potrivnicul Său, care luptă împotriva lui Dumnezeu.1831 Cel ce vrea să batjocorească pe Fiul păcătuiește și împotriva Celui din Care este Fiul. Când deci va veni, zice, Mângâietorul, Duhul Adevărului, adică al Meu, Care purcede de la Tatăl, Acela va da mărturie despre Mine. Cum va da mărturie? Lucrând în voi și prin voi lucruri minunate, va fi martor drept și adevărat al puterii Mele și al măririi puterii Mele. Căci Duhul Care lucrează în voi (Filip. 2, 13) este al Meu. Iar precum este al Meu, așa este și al lui Dumnezeu-Tatăl. Deci trebuie cugetat că, împreună cu Hristos, sunt batjocoriți și cei care, prin Duhul cel Unul și bun, săvârșesc fapte minunate spre asigurarea credinței din puterea lui Hristos, în Care locuiește trupește, după Pavel, nu o parte oarecare a Dumnezeirii, ci toată plinătatea Ei (Col. 2, 9). Mărturisind Hristos pe Duhul, veți mărturisi, zice, și voi, căci v-ați făcut văzători ai celor săvârșite de Hristos, fiind pururea împreună cu El, ca ucenici."

Sursa: Sfântul Chiril al Alexandriei - Comentariu la Evanghelia Sfântului Ioan - Editura IBMBOR, 2000, pag. 972-975)

Notele Părintelui Dumitru Stăniloae

1824 Chiar omul, ca și chip al lui Dumnezeu cel în Treime, e pregătit și întărit în cuvântul lui nu numai de altul cu care se află eventual în convorbire, ci și de aceia la care se gândește cel ce vorbește, întregirea vieții omului nu se află numai în relația cu un tu, ci și în relația cu un el sau ei. Când omul știe că va veni și altul care să întărească cuvântul lui, vorbește cu altă siguranță. Hristos știe cu certitudine că Duhul va confirma toate cele pe care le spune El, confirmându-L prin aceasta pe El însuși ca revelator al Adevărului. Aceasta dă siguranța cea mai fermă cuvintelor Sale.

1825 Sfântul Chiril spune că Duhul este „în Fiul” și „provine,” sau iese „prin Fiul,” dar „purcede din Tatăl.” Purcezând din Tatăl, Își ia existența din Tatăl și Se află în Fiul, prin Care ni se dă, sau ne strălucește. Duhul și Fiul sunt nedespărțiți, dar Amândoi provin „din Tatăl”. De aceea, Duhul este și al Fiului, Fiul avându-L de la Tatăl. Tocmai faptul că Fiul are pe Duhul de la Tatăl, din Care El se naște, și că Tatăl purcede pe Duhul ca să fie în Fiul, Îl arată pe Fiul și mai deplin ca fiind de o ființă cu Tatăl. Duhul purcede din Tatăl ca izvor, și ne vine din Fiul ca Cel în Care este prin unitatea de ființă, nu ca dintr-o ființă diferită de a Duhului.

1826 Fiul ne comunică pe Duhul, pe Care Îl are în Sine prin unitatea de ființă, fără ca Duhul să purceadă din El. Fiul are în Sine pe Duhul prin faptul că e de o ființă cu Tatăl, de la Care Duhul purcede. E o iubire a Tatălui față de Fiul, ca să fie toți trei într-o unitate în toate, în baza unității de ființă.

1827 Duhul se numește „al Adevărului” pentru că este al Fiului. Dar este și al Tatălui din Care se naște Adevărul, sau Fiul, căci Tatăl este izvorul Adevărului. Suprema existență este totodată Conștiința care se cunoaște ca Adevăr. E o distincție, dar nu o despărțire între Conștiința supremă și Adevărul suprem. Dar Conștiința supremă, ca izvor al Adevărului suprem, nu poate să nu se refere la Adevăr cu o iubire supremă Care este Duhul. Din Adevărul suprem nu poate să nu iradieze iubirea și să nu ridice și conștiințele create spre Adevărul suprem, primind de la El puterea să-L iubească.

1828 Dacă Fiul îl trimite pe Duhul ca slujitor al Tatălui, și Duhul va fi mai mare ca Fiul.

1829 De aceea spune Fiul că Duhul este al Său și că din ale Sale va lua cele pe care le va spune, ca să arate că El nu are pe Duhul primit asemenea nouă. Căci, în acest caz, ar putea cădea și El, ca și noi, din sfințenia Sa. Afirmându-L pe Duhul ca al Său, Fiul Își afirmă dumnezeirea.

1830 Cum ar fi Hristos Adevărul dacă n-ar fi Fiul născut din Tatăl și de o ființă cu El? Dacă n-ar fi din Tatăl Adevărului și de o ființă cu El, n-am avea nici o posibilitate să ne unim cu Adevărul prin Duhul.

1831 Atât prin spusa că Duhul este Duhul Adevărului, cât și prin aceea că El purcede de la Tatăl, Hristos Îl arată pe Duhul comun Lui și Tatălui, și pe Sine, ca de o ființă cu Tatăl. Aceasta o arată însă și când spune că va trimite pe Duhul, nu primit de la vreo creatură, ci direct de la Tatăl, fiind El însuși una în ființă cu Tatăl. Cine nu înțelege aceste expresii așa cum se cer înțelese luptă împotriva dumnezeirii lui Hristos și, prin aceasta, împotriva lui Dumnezeu însuși, Care nu poate să nu fie un Dumnezeu al iubirii.

Last edited by doctor_faustus; 02.10.2010 at 11:54:51.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 02.10.2010, 13:20:09
Eugen7's Avatar
Eugen7 Eugen7 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.580
Implicit TATAL este unica cauza!

Dumnezeu Tatal este unica cauza atat a lui Dumnezeu Fiul prin nastere cat si a lui Dumnezeu Duhul Sfant prin purcedere.

Precum lumina si caldura izvorasc din flacara focului, iar fara flacara nu este nici lumina nici caldura.

Hristos Iisus s-a intrupat "de la (prin intermediul) Duhul Sfant" si nu DIN Duhul Sfant, iar Duhul Sfant purcede (izvoraste) exclusiv din Tatal si se da noua prin Fiul.
Astfel, Sfantul Duh nu purcede (izvoraste) si din Fiul caci ar insemna ca este subordonat (inferior) Fiului!
Fiul trimite Duhul Sfant si ne daruieste Duhul Sfant care din Tatal Purcede. Trimiterea si daruirea (care sunt actiuni ce nu influenteaza modul de existenta) nu sunt acelasi lucru cu purcedrea (care se referea la existenta).
Reply With Quote
Răspunde