![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sufletul este necompus, ideea că el ar fi compus e o eroare, poate chiar erezie. Ai aici un întreg articol care explică tocmai confuzia unora că omul ar fi compus din trei elemente, suflet, spirit și trup: http://www.crestinortodox.ro/dogmati...tul-69087.html Iată niște citate: Apolinaristii (o grupare eretică), sprijinindu-se pe filosofia lui Platon si Plotin privind fiinta omului, si incercand sa gaseasca un temei pentru erezia lor, sustineau o conceptie trihotomista despre natura omului. Dupa ei, omul s-ar compune din trup, suflet si spirit. Omul ar avea, astfel, un suflet animal si un altul rational, adica principiul imaterial din om ar fi despartit in doua substante : suflet si spirit. ......... Trebuie observat, in primul rand, ca sfantul apostol Pavel afirma categoric dihotomismul naturii omenesti : "Ci eu, desi departe cu trupul, insa de fata cu duhul, am si judecat, ca si cum as fi fost de fata, pe cel ce a facut una ca aceasta" (I Cor,, 5, 3) ; "...si femeia nemaritata si fecioara poarta grija de cele ale Domnului, ca sa fie sfanta si cu trupul si cu duhul..." (I Cor., 7, 34). O a doua observatie care trebuie facuta este ca in textele citate si in intreaga Sfanta Scriptura, termenii suflet si spirit sau duh se folosesc, cum deja am vazut, in mod amestecat, unul pentru altul, denumind acelasi element component al naturii omenesti. Prin urmare, in cele doua texte amintite (I Tes., 5, 23 si Evr., 4, 12), in care se vorbeste despre suflet si duh, nu este vorba de doua principii deosebite, ci numai de doua functii sau puteri ale aceleiasi naturi spirituale a omului, si anume despre puterea vietii organice si puterea vietii spirituale. Prin suflet si duh sau spirit, in cele doua texte, se indica cele doua aspecte ale aceleiasi naturi spirituale : aspectul inferior al vietii vegetative organice, adica al sufletului, si aspectul superior al cunoasterii si vointei rationale, adica al spiritului. Deci, aceeasi natura spirituala umana se numeste suflet cand se raporteaza la cele ale trupului, indeplinind functiuni organice, si se numeste spirit sau duh, cand se raporteaza la cele strict spirituale, indeplinind functiuni din sfera spiritualului. Constitutia dihotomica a omului reiese si din implicatiile morale ale cuvintelor suflet si duh sau spirit din textele pauline. Omul legat in mod esential de cele pamantesti nu se poate ridica la o viata spirituala superioara, ramanand om psihic sau trupesc, sau firesc. Despre oamenii "psihici" sau firesti, sfantul Iuda spune ca nu au Duhul (Iuda, 19). Omul care duce o viata pe plan superior, in duhul lui Hristos, ca unul care are harul dumnezeiesc, este un om duhovnicesc, spiritual. Ca urmare, spiritul sau duhul se numeste suflet, intrucat ramane in sfera naturalului si sufletul se numeste duh sau spirit, intrucat este ridicat in sfera supranaturala a harului dumnezeiesc. Prin urmare, opozitia paulina si scripturistica in general dintre omul psihic sau trupesc si omul duhovnicesc sau spiritual (I Cor., 2, 14-15;15, 45; Gal., 5, 17) nu este fiintiala, ci morala; ea nu se bazeaza pe existenta unor principii deosebite in componenta spirituala a omului, ci tocmai pe trairea deosebita a aceluiasi principiu de viata, adica a sufletului. Dupa invatatura crestina, sufletul este o substanta reala, vie, imateriala sau spirituala si nemuritoare. El strabate prin trupul material si este legat de el, dar transcende materialitatea trupului. El este "cineva" nu numai "ceva", tocmai datorita sufletului sau. Omul este cineva prin acest substrat inzestrat cu constiinta si cu capacitatea de reactii constiente si libere.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
SUFLETUL NU ESTE ACELASI LUCRU CU SPIRITUL! SI ANIMALELE AU SUFLET, INSA DOAR SUFLETUL OMULUI ESTE SPIRITUAL. Bineinteles ca sufletul este necompus!!! Am sublinitat de nenumarate ori ca DOAR SUFLETUL OMULUI ARE SPIRIT (doar sufletul omului este spiritual), ceea ce nu inseamna ca sufletul omului este compus, Doamne fereste! ci doar ca spiritul este o "partea cea mai curata a sufletului omului" dupa cum spun Sfintii Parinti. Deci sufletul omului nicidecum nu este compus din doua substante diferite: spirit si suflet, ci este o singura substanta sufleteasca. Sf. Ioan Damaschin, în “Dogmatica”, în Cartea II-a la cap 12, mărturisește: “Lumea spirituală este înrudită cu El, căci înrudită cu Dumnezeu este firea rațională care se poate sesiza numai cu mintea.” (astfel în om) “… Sufletul este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și ii dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a sufletului. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet ... Trebuie să se știe că facultățile oricărei viețuitoare se împart în facultăți sufletești, facultăți vegetative și facultăți vitale.” spiritul in mod expres se mai numeste si duh in Sfanta Scriptura, si este diferit de suflet. Spiritul este asociat intodeauna cu mintea umana (gandire, ratiune, cugetare) iar sufletul cu viata: “duhul minții voastre” (Efeseni 4,23). “despărțitura sufletului si duhului” (Evrei 4,12). “și întreg duhul vostru și sufletul vostru și trupul vostru să se păzească” (I Tesaloniceni 5,23) cum, puteti spune ca animalele nu au suflet! Repet ce spune Sfantul Ioan Damaschin (si daca este nevoie o sa aduc si alte citate patristice Sfantul Maxim Marturisitorul, Sfantul Efrem Sirul...) Sf. Ioan Damaschin, în “Dogmatica”, în Cartea II-a la cap 12, mărturisește: " Trebuie să se știe că facultățile oricărei viețuitoare se împart în facultăți sufletești, facultăți vegetative și facultăți vitale.”" “Iar tuturor fiarelor pământului și tuturor pasărilor cerului și tuturor vietăților care se mișcă pe pământ, care au in ele suflare de viață …” (Facerea 1,30). “luând Domnul Dumnezeu țărână din pământ, a făcut pe om și a suflat în fața lui suflare de viață și s-a făcut omul ființă vie.” (Facerea 2,7). “Și a mai grăit Dumnezeu cu Noe și cu fiii lui, care erau cu el, și a zis:* "Iată Eu închei legământul Meu cu voi, cu urmașii voștri și cu tot sufletul viu, care este cu voi: cu păsările, cu animalele și cu toate fiarele pământului, care sunt cu voi, cu toate vietățile pământului” “ Facerea 9,9-10. “și omul în cinste fiind n-a priceput; alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte și s-a asemănat lor”. Psalmul 48,12,21. Last edited by Eugen7; 27.09.2010 at 09:04:46. |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
al substantelor, si aici intr-adevar sunt doua, materie si spirit sau trup si suflet, iar Eugen7 dpdv functional, si atunci avem trup, suflet si spirit, unde spiritul nu e ceva separat de suflet ci incarcatura sau functia sa cea mai elevata, cea care il defineste ca om si ii confera chipul Creatorului sau. Har, smerenie si jertfa de sine.
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele? Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11) Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Last edited by Eugen7; 27.09.2010 at 09:14:09. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Nu trebuie numai să te folosești de citate ci să înțelegi și ce spun ele. Sufletul nu este o "substanță" ci este însuși omul, persoana lui, conștiința lui. Iar dacă unii Părinți au afirmat că animalele au suflet fie au greșit, fie se referau la suflarea de viață, un proces biologic, nu la viața conștientă. Dacă animalul ar avea viață conștientă, ar fi o persoană și ar fi o crimă uciderea lui.
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dumneavoastra faceti confuzii grave intre suflet si spirit (mai exact spus intre sufletul animalelor si sufletul spiritual al omului), intre viata naturala (ce o au si animalele caci si ele au afecte sufletesti: bucurie, tristete, depresie etc.) si viata constienta (rationala, ganditoare, cugetatoare care este specifica doar omului)... Trebuie sa studiati mai cu atentie ce spun Sfintii Parinti inainte de a spune ca ei au gresit. SFINTII PARINTI SPUN CLAR CA SUFLETUL OMULUI ESTE SUBSTANTA SI NU DOAR UN PRICIPIU (precum constiinta care este urmarea cugetarii - gadirii, ratiunii...)! Daca considerati necesar o sa postez toata cartea Sfantului Ioan Damaschin. "«Sufletul fiecăruia dintre oameni este și viata trupului însufletit prin el și are lucrare de viață făcătoare pentru altul, lucrare ce se arată adică în trupul însuflețit de el. Dar are viața nu numai ca lucrare, ci și ca ființă, întrucât sufletul e viu prin el și pentru el însuși. Căci se arată având viața rațională și înțelegătoare, ca una ce e în chip vădit alta decât viața trupului și a celor ce sunt prin trup. De aceea, chiar desfăcându-se trupul, sufletul nu se destramă. Iar pe lângă faptul că nu se destramă, mai rămâne și nemuritor, întrucât nu se arată să fie pentru altul, ci are viața prin sine ca ființă. Sufletul rațional și înțelegător are viața ca ființă, dar în stare să primească cele ce sunt potrivnice, adică răutatea și bunătatea. De aici se arată că nu are bunătatea ca ființă, precum nici răutatea, ci o oarecare însușire în stare să se îndrepte și spre o parte și spre alta cînd e lăsată. Acestea nu sunt de față într-un spațiu, ci sufletul înțelegător, primind de la Ziditor puterea de a se hotărî liber, poate să încline spre una sau alta și să viețuiască potrivit cu ea. De aceea sufletul rațional și înțelegător este oarecum și compus, datorită lucrării mai sus pomenite» (Grigorie Palama, Capete despre cunoștința naturală, 32—33, în Filoc. rom., voi. VII, p. 442). Dacă spun că există alte făpturi ale lui Dumnezeu, unele sunt mai puțin minunate decât sufletul, iar altele la fel ca sufletul. Sufletul unui animal, spre exemplu, este mai puțin minunat decât al omului, iar acela al unui înger este la fel de minunat; dar nimic nu este mai bun decât sufletul. Și dacă într-un anumit moment, nici unul dintre acestea nu este mai bun, acest lucru este urmarea păcatului săvârșit de suflet și nu ține de natura sa. Totuși păcatul nu-l scade pe om atât de mult încât sufletul unui animal să fie preferat acestuia sau chiar asemuit cu acesta". Cuvintele surprinzătoare ale Fericitului Augustin evidențiază măreția sufletului uman în raport cu cel al necuvântătoarelor. Dar, ce fel de suflet au animalele? Răspuns nuanțat: de la Sfinții Părinți citire. În celebrul Hexaimeron, Marele Vasile al Cezareei nota că pământul nu a scos la iveală sufletele dobitoacelor ascunse în el, ci acestea au fost chemate la existență în momentul în care a poruncit Dumnezeu, Cel care "ține în mâna Lui viața a tot ce trăiește și suflarea întregii omeniri" (Iov 12, 10). Nuanțări interesante întâlnim în lucrările Părinților filocalici. Sfântul Antonie cel Mare confirmă existența sufletului la animale: "Fiindcă anumiți oameni lipsiți de cucernicie îndrăznesc să spună că plantele și legumele au suflet, voi scrie pe scurt despre aceasta pentru călăuzirea celui simplu. Plantele au o viață naturală, dar nu au suflet. Omul este numit animal rațional pentru că are rațiune și poate să dobândească cunoștințe. Celelalte animale și păsări pot produce sunete fiindcă au răsuflare și suflet. Toate lucrurile care sunt supuse creșterii și descreșterii sunt vii; dar faptul că trăiesc și cresc nu înseamnă neapărat că toate au suflete" (Filocalia Vol. I, pag. 61). În viziunea "Patriarhului călugărilor singuratici" există patru categorii de vietăți: primele, ființele îngerești, înzestrate cu suflet și nemuritoare; a doua categorie sunt cele cu rațiune, suflet și răsuflare - oamenii; din cea de-a treia fac parte animalele, care au răsuflare și suflet; a patra categorie cuprinde plantele care au numai viață, lipsite de suflet, răsuflare, rațiune sau nemurire. Pe de altă parte, aceste patru atribute presupun ideea de posesie a vieții. Și Mărturisitorul de vârf al secolului VII, Sfântul Maxim, diferenția în volumul II al Filocaliei puterile de care se împărtășesc plantele, animalele și ființele umane. "Sufletul are trei puteri: prima este puterea prin care se hrănește și crește; a doua, aceea a imaginației și a instinctelor; a treia, a inteligenței și a rațiunii. Plantele se împărtășesc numai de prima din aceste puteri, animalele de primele două, iar oamenii de toate trei" (Filocalia, Vol. II, pag. 88). Într-o perspectivă psiho-teologică se situează cele șapte niveluri ale sufletului, parafrazate din lucrarea augustiniană "Măreția sufletului tău". La nivelul primar (întâlnit la om, animale și plante), sufletul, puterea de viață a trupului care îl ține în unitate și armonie, susține hrănirea, creșterea și reproducerea. La nivelul al doilea (regăsit la om și animale), sufletul caută orice se potrivește cu firea trupului, are memorie, amintindu-și de cele trăite prin simțuri și ceea ce a învățat prin obișnuință. La nivelul superior, sufletul învață și își amintește prin observație (limbă, citire, scriere etc.) și nu numai prin obișnuință. Este nivelul rațiunii și al gândirii logice, al muzicii, poeziei și elocinței, caracteristic oamenilor. Nivelurile IV-VII corespund treptelor urcușului duhovnicesc specific uman: purificare, iluminare, îndumnezeire. Și dacă rațiunea este facultatea logică a omului prin care observarea și analizarea datelor conduc la concluzii raționale, animalelor nu li s-a dat această capacitate, fiindcă ele nu au voință liberă. În schimb, ele posedă înalte reacții instinctuale. Creatorul le-a învățat pe animale anumite lucruri pe care oamenii de abia și le însușesc într-o viață. El a compensat lipsa de rațiune la animale înzestrându-le cu simțuri superioare. În același ton glasul aniversatului zilei de 30 martie, Sfântul Ioan Scărarul: "Nimic nu este fără ordine și scop în împărăția animalelor, fiecare poartă înțelepciunea Ziditorului și Îl mărturisește. Dumnezeu a dăruit omului și animalelor multe însușiri firești, cum ar fi mila, iubirea, sensibilitatea . căci până și dobitoacele necuvântătoare se tânguiesc când pierd pe vreunul de-al lor" IN CONCLUZIE VA ROG SA SUSTINETI AFIRMATIILE DUMNEAVOASTRA CU CITATE PATRISTICE, INDICAND SI SURSA. Last edited by Eugen7; 27.09.2010 at 12:26:11. |
#7
|
|||||
|
|||||
![]() Citat:
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...tul-69087.html În limba română prin duh, spirit sau suflet se înțelege același lucru, inclusiv în limbajul bisericesc. Partea rațională a sufletului este denumită minte și fără ea nu există nici simțuri. Nu există simțire fără rațiune, de aceea spuneau Părinții că sufletul e necompus. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Fiarele sălbatice, animalele din ogradă și toate viețuitoarele sunt pământ, și noi nu trebuie să ne legăm mintea de pământ, ci să iubim cu toată puterea minții pe Domnul, pe Maica Sa Preacurată, Ocrotitoarea noastră și pe sfinți, și să-i cinstim; ei se roagă pentru noi și se întristează atunci când călcăm poruncile lui Dumnezeu. http://siluan.trei.ro/?page_id=114
__________________
Cereți și vi se va da; căutați și veți afla; bateți și vi se va deschide. Că oricine cere ia, cel care caută află, și celui ce bate i se va deschide |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iarasi confundati substanta cu materia (din care e facut trupul omului si al animalelor)... Sfintii ingeri sunt duhuri (spirituale) alcatuite dintr-o substanta nemateriala" Dumnezeu "El este făcătorul și creatorul îngerilor; El i-a adus de la neexistență la existență si i-a zidit după propriul Lui chip, o natură necorporală, un fel de duh si de foc imaterial, după cum spune dumnezeiescul David: „Cel care face pe îngerii Lui duhuri si pe slugile Lui pară de foc”. Prin aceste cuvinte arată că ei sunt ușori, arzători, calzi, străbătători, grabnici spre dorul de Dumnezeu si slujirea Lui, îndreptați spre cele de sus si liberi de orice gând material. Așadar, îngerul este o ființă spirituală, veșnic mișcătoare, liberă, necorporala; slujește lui Dumnezeu si a primit în firea lui nemurirea în har. Care etste, însă, natura si definiția ființei lui, numai ziditorul o știe. Se spune că este necorporal si imaterial în raport cu noi, deoarece tot ceea ce se pune în comparație cu Dumnezeu, singurul incomparabil, este grosolan si material. Numai Dumnezeirea este în realitate imaterială si necorporală. Așadar, îngerul are o fire rațională, spirituală, liberă si schimbătoare în felul de a gândi sau de a voi, căci tot ceea ce este creat este schimbător. " Sfantul Ioan Damaschin - Dogmatica- cartea a 2-a cap 2. Dupa cum am afirmat si eu in postarile anterioare, partea rationala (ganditoare, cugetatoare) a sufletului este numite spirit (minte) fiind specifica doar sufletului omului, insa simitirea nu tine de ratiunie (spirit) ci de suflet, caci si animalele au simtire (cele 5 simturi). IN ACESTE CONDITII, DIN MOMENT CE NU SUNTETI DE ACORD CU INVATATURA SFINTILOR PARINTI NU PUTEM AVEA O DISCUTIE LA UN NIVEL MAI PROFUND. Domnul sa ne binecuvinteze. Last edited by Eugen7; 27.09.2010 at 14:21:54. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Evolutionismul-religia care pregateste venirea antihristului! | flying | Teologie si Stiinta | 1589 | 28.07.2020 23:49:47 |
O facatorie maghiara | C-tin | Stiri, actualitati, anunturi | 58 | 07.12.2013 20:08:07 |
evolutionismul compromis | padrevicentiu | Generalitati | 476 | 23.09.2013 03:54:06 |
De ce evolutionismul teist este o erezie? | nadut | Teologie si Stiinta | 372 | 27.11.2012 12:41:07 |
|