![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
STIHURI DE UMILINȚĂ
Nicodime prea ferice Care doreai odinioară Ca să trăiești la noi în țară, Acuma caută din ceruri Și vezi pe fiii României Cum poartă jugul tiraniei. Cu Sfântul Stareț de la Neamțu Să dai acuma ajutor Prea necăjitului popor Iar tabăra înșelăciunii Din vatra noastră strămoșească Degrab să se risipească! În țara noastră primitoare Acuma nu mai este “soare” Cu razele de libertate Căci vântul de la Miază Noapte Aduce negură de moarte. Cu darul tău cel sfânt, Părinte Să mângâi pe cei necăjiți Și să dezlegi pe cei robiți Iar pe organele pierzării Cari hulesc Sfânta Credință Întoarce-i către pocăință! Învățătura ta cinstită Să fie iarăși folosită De neamul nostru românesc Și “coarnele lui Veliar” Să nu se mai înalțe iar! Pedalionul scris de tine Să fie nației Creștine Ca o duhovnicească cârmă Iar cartea “Celor cinci simțiri” Oglinda Sfintei mântuiri. În viața noastră necăjită Și de Păstorii buni lipsită, La toți creștinii provoslavnici Luceafăr să ne fie-n cale Sfințenia vieții tale! N.B. Cuv. Nicodim dorea mult să meargă la chinovia Cuv. Paisie de la Neamțu, însă prin semne cerești a fost oprit. Prăznuirea lui se face la 14 Iulie. ADAUS SPRE LĂMURIRE Când lipsesc povățuitorii cei buni, când duhul lumesc caută să înăbușe sfânta credință, când slugile lui Antihrist se grăbesc să întunece adevărul, atunci Pedalionul Sfântului Nicodim ne arată ca o busolă încotro să mergem, iar cartea lui “Nevăzutul Război” ne învață cum trebuie să folosim armele cele Duhovnicești, pe urmă “Hristoitia” adică cartea bunelor obiceiuri ne dăscălește cum să ne purtăm în viață, iar cartea celor Cinci Simțiri ne servește ca o strajă neadormită pentru suflet. În sfârșit, toate cărțile lui, care sunt mai mult de o sută, le avem ca pe niște proptele de mântuire în toată viața noastră. TROPARUL SFÂNTULUI NICODIM glasul 5 (Tin tahian su schepin che tin voitian …) Pre Sfântul Nicodim cel nou vestit Pre marele Dascăl Aghiorit, Pre albina cea cu dar Care strâns-au din belșug Pravoslavnicul nectar Spre hrana creștinătății, Acum noi cu râvnă venind Să-l lăudăm, prăznuind! CONDACUL SFÂNTULUI glasul 3 (ca și condacul Nașterii: Partenos simeron …) Îngerește viețuind Te faci icoană virtuții Și pe toți povățuind În lupta cu “nevăzuții”, Limba ta este organul mișcat de Duhul Pana ta ne luminează tainic văzduhul Și cinstindu-i pe toți Sfinții, Te duci la bucuria lor! MEGALINARIA (După melodia grecească a megalinărilor) (de la Paraclis “Tin ipsilotera ton uranon …”) Pre luminătorul cel prea slăvit Și pe Scriitorul și Sihastrul neobosit Veniți credincioșilor astăzi într-un gând Să-i împletim cunună de laude, cântând! MEGALINARIA CUV. NICODIM glas 3 (ca și: Apostoli de la margini) Pre Cuviosul Nicodim, Podoaba călugăriei, Pre Îngerul Sfântului Munte Și slava ortodoxiei, Să-l lăudăm împreună, Urmându-i povața cea bună. CÂTEVA CANOANE DIN PEDALION Care oprește a ne ruga cu cei de altă credință Al 10-lea Canon al Sfinților Apostoli oprește a ne ruga împreună cu ereticii și schismaticii măcar în casă de s-ar afla, se afurisește și să nu fie primit la Sfintele Taine (adică să se împărtășească). Canonul 45 al Sf. Apostoli poruncește: Episcopul sau Preotul sau Diaconul care numai s-ar ruga cu ereticii să se afurisească și dacă l-ar primi să slujească ca preot să se caterisească. La tâlcuirea Canonului 47 al Sf. Apostoli scrie Sf. Nicodim Aghioritul că latinii sunt eretici și nu au nici botez, nici Preoție, și dacă vreun Preot nu Botează pe cei ce se întorc la Ortodoxie, se afurisește. Și Canonul 33 din Laodicheia oprește, cu eretici și cu schismatici a te ruga. Canonul 6 și 7 de la Soborul I Ecumenic poruncește: că cele de la început obiceiuri să le păstrăm. Canonul 1 al Sf. Vasile cel Mare tot așa zice că ereticii și schismaticii trebuie să se Boteze. Sfântul Sfințit Mucenic Chiprian tot așa zice că ereticii și schismaticii să se boteze. Iar câțiva din Slujitorii Sfântului Altar din ziua de azi, defaimă aceste Sfinte canoane, numindu-le “Barieri ruginite”. Canoane insuflate de Duhul Sfânt prin Sfinții Apostoli și prin Sf. Părinți ai celor șapte Sfinte Soboare Ecumenice. Zic că Canoanele de multă vechime pe care o au, au ruginit. Nu zic că ei de multă grăsime, și nefrică de Dumnezeu li s-a întunecat mintea și au năpârlit, căzându-le și părul, și barba și mustața, făcându se ca femeile. Cum e chipul Domnului și al Sfinților și cum e chipul lor? De aceea Sfintele Canoane ale Sfinților ei le calcă în picioare. Dar predică sus și tare că sunt “Ortodocși”. Așa a primit moartea mucenicească Noul Mucenic Constantin din Idra. Pe acesta Cuviosul Nicodim l-a întărit ca să mărturisească pentru Hristos și pe urmă i-a scris viața cu pătimirile lui, alcătuindu-i și slujba lui în chip minunat. Din vremea aceea a rămas și o scrisoare a Cuviosului Nicodim adresată către Patriarhul Grigorie pentru un monah român din Transilvania, care nu avea botezul adevărat. IATĂ CUPRINSUL ACESTEI SCRISORI: Prea Sfințite Stăpâne și dumnezeescule Patriarh a toată lumea, Aducătorul acestei scrisori, care este de origină din Ungaria (adică Transilvania) și are Botezul (sau mai bine zis desbotezul) fiind molipsit de întinăciunea latinilor, vine prin mijlocirea mea, către Înalt Prea Sfinția voastră, cerând călduros să fie Botezat cu botezul Bisericii noastre de Răsărit. Deci atât el, cât și eu – ne rugăm de a voastră inimă următoare lui Hristos și apostolească, ca să trimiteți întărit prin ordin scris oficial pe numitul Monah nemonah (adică fără darul călugăriei) către Duhovnicul Român Părintele Grigore din Mânăstirea Pantocreator. Căci acela fiind de același neam și de aceeași limbă cu dânsul poate ca să-l învețe și să-l înoiască cu botezul nostru, precum el însuși și eu ne rugăm mai mult lui Dumnezeu ca după alte cereri de mântuire să aibă și călătorie ușoară, să fie călăuzit la Tronul Prea Fericirii voastre și să aleagă calea cea bună spre folosul a tot norodul Creștinesc. Pentru aceasta, cerându-vă Rugăciuni, rămân socotindu-mă cel mai mic dintre slugile voastre. (ss) Nicodim Din actul acesta se vede cât de multă pază era în vremea aceea de a nu primi în mânăstire pe cei cari sunt botezați prin stropire. Despre locul acesta ne putem încredința și din cărțile Cuviosului Paisie de la Neamț care nu primea nicidecum în obștea lui pe cei cari veneau din Transilvania ori din Bucovina unde se boteza prin stropire. În vremea când trăia Cuviosul Nicodim la Sihăstria Capsalei a fost chemat de către Proestoșii Sfântului Munte ca să discute cu niște clerici Papistași despre dogmele credinții. Când s-a ivit Cuviosul în ograda Mânăstirii din Careia, îmbrăcat flenduros și cu opinci în picioare, Papistașii s-au plâns Proestoșilor că asta este semn de batjocură pentru ei ca să stea de vorbă cu un asemenea călugăr mojic. Proestoșii însă i-au liniștit, dându-le oarecari lămuriri despre “flendurosul Nicodim”. Când au început discuția, fiecare vorbă rostită de monahul nostru era ca un fulger arzător pentru uscăturile (sau mai bine zis pentru secăturile) Papei. Chiar de la început le-a închis gura și neștiind ce să mai zică, croncăneau ca niște cioare, întrebând: “Mai sunt în Muntele Athos și alții la fel cu cel care a vorbit cu noi?” Întrebarea asta a făcut-o către Epitropii Sfântului Munte, dar Cuviosul Nicodim care era de față a luat-o înainte cu răspunsul zicând” “Sunt o mulțime și eu sunt cel din urmă!”. A mers odinioară la Sf. Munte un Protestant din Germania și căuta să ia în bătae de joc simplitatea călugărilor. A declarat în fața Epitropilor din Careia că el este Proorocul Ilie. Proestoșii au început a râde, crezând că au de-a face cu un nebun. Dar când a început el să le vorbească, au văzut că nu este nebun ci este o undință primejdioasă pentru Ortodoxie. Deci nepricepându-se ei cum să-i răspundă s-au sfătuit ca să găsească pe cineva dintre călugări cari să dovedească cu mărturii din Sfânta Scriptură că Protestantul este mincinos (iar nu prooroc cum zicea el). Atunci și-au adus aminte bătrânii de smeritul Dascăl Nicodim, care trăia la vremea ceea la o chilie, aproape de Careia. Cuv. Nicodim s-a prezentat ca de obiceiu îmbrăcat în niște zdrențe și încălțat cu opinci de porc. Când l-a văzut Protestantul a început a râde cu hohote. Atunci Bătrânii Proestoși i-au lămurit Cuviosului pentru ce este chemat, adică să dea răspunsul cuvenit proorocului mincinos. Pricepând Cuviosul că ereticul își bate joc de călugări i-a zis: “Va să zică ești Proorocul Ilie, Domnule”. “Desigur (a răspuns neamțul)!”. Atunci Cuviosul i-a zis iarăși: “Proorocul Ilie a avut tăierea împrejur, dar Dumneavoastră?” (o aveți?) La întrebarea aceasta a rămas Proorocul cu gura căscată și a plecat fără să mai stea de vorbă cu opincarii din Sf. Munte. Toți carii veneau să ispitească pentru tainele credinții dacă se întâmpla ca să vorbească cu Dascălul cel flenduros, nu mai avea poftă să râdă, ci plecau îndată rușinați. Cuviosul Nicodim Aghioritul n-a făcut semne și minuni în viață, dar viată lui întreagă a fost o întreagă minune, prin roadele bunătății care au umplut lumea. Învățăturile lui au luminat norodul creștinesc și au întărit Biserica Ortodoxă în vremurile cele mai grele. După mărturisirile Sfinților Părinți, sfințenia omului nu se arată din săvârșirea minunilor ci din viața cea îmbunătățită. Minunile sunt lucrurile lui Dumnezeu și se fac mai mult pentru luminarea celor necredincioși și pentru întărirea celor slabi în credință, iar faptele cele îmbunătățite sunt roadele prin cari se cunosc sfinții. Iată ce zice Sf. Grigore Teologul, în cuvântul de la înmormântarea Sf. Vasilie cel mare: “Minunile pentru cei necredincioși, iar nu pentru cei ce cred. Semnele bărbaților Sfinți este viața lor cea după Dumnezeu și așezarea lor cea sfântă!” [va urma] |
|
#2
|
|||
|
|||
|
IAR SFÂNTUL IOAN GURĂ DE AUR ZICE:
“VIRTUTEA ESTE MAI PRESUS DECÂT MINUNILE” Tot el mai scrie și aceasta: “Sfinții sunt acei care au credință dreaptă și viață curată. Chiar de nu săvârșesc semne, chiar de nu gonesc duhurile necurate, după cum Ioan cel mai mare dintre toți cei născuți din femeie, nu se pomenește nicăieri că ar fi făcut semne!” (vezi cuv. Sf. Ioan Gură de Aur la tâlcuirea Epistolei către Filipeni). Sfântul Ioan Botezătorul n-a făcut minuni în viața, dar a trăit ca Îngerii pe pământ și s-a învrednicit să boteze pe Mântuitorul lumii în apele Iordanului. Tot așa nici Cuv. Nicodim n-a făcut minuni dar viața lui a fost îngerească și a botezat milioane de suflete cu lumina cea sfântă a învățăturii sale. Cărțile lui sunt ca niște făclii aprinse care luminează creștinătatea. Ele vor rămânea ca o călăuză de mântuire pentru toate veacurile. Dar ostenelile cele prea mari ce le-a suferit Cuvioasul Nicodim la alcătuirea cărților i-au supt de timpuriu puterile și la vârsta de 60 de ani s-a stins din viața aceasta precum se stinge o făclie de ceară curată, pentru a răsări ca un luceafăr luminos în lumina cerească. Toată viața și-a petrecut-o în sărăcie și întru osteneli mai presus de fire. Călugării din Sf. Munte îi ziceau “Dascăl” (adică învățător) iar el se numea pe sine “Lepădătură” și câine mort, atâta era de smerit încât oriunde se afla cu frații, tot locul cel mai de pe urmă îl căuta, umblând încălțat totdeauna cu opinci. Cuviosul Nicodim Aghioritul n-a învățat Telologia la Universitatea din Atena și nici n-a colindat pe la școlile înțelepților din Apusul Europei (cum obișnuiesc Domnii Teologi de astăzi). El s-a adăpat numai cu apa cea limpede a ortodoxiei din Mânăstirile Sfântului Munte, adică din Sfintele Scripturi. Dar razele învățăturii lui întrec toată știința înțelepților de astăzi care cuprinde lustrul filozofiei dar lipsită de miezul credinții. Căci un bob de credință curată prețuește mai mult decât vagoane întregi de știință lipsită de mustul credinții. Este de însemnat că Monahii din Sf. Munte l-au socotit totdeauna pe Cuviosul Nicodim ca “Dascăl” al lor, așa îl numeau toți încă de când era în viață. Iar după mutarea lui din viață, toți Monahii și toți creștinii cari cunoșteau viața lui, îl socoteau ca pe un sfânt. Capul lui a fost așezat într-o cutie de lemn spre închinarea celor care cinsteau pomenirea lui. Pe fruntea lui este scris: “Aștept Învierea Morților” după cum a lăsat el cuvânt înainte de moarte. Prea fericitul și Marele Patriarh Ioachim al treilea mergând în Sf. Munte a îngenunchiat înaintea cinstitului său cap, îndelung rugându-se cu multe lacrimi ca să-l acopere în viață cu darul lui cel Sfânt. La urmă a sărutat cu evlavie cinstitul cap al Cuviosului zicând către cei de față: “Cine nu socoate acest cap ca moaște de Sfânt să fie ANATEMA!”. Cu alte cuvinte el este socotit ca sfânt cu mult înainte de a se hotărâ în Sobor. Mulți dintre călugării aghioriți sărbătoreau pomenirea lui cu mult înainte de hotărârea Patriarhiei, căci toți erau convinși despre sfințenia vieții lui. Numele lui a ajuns cunoscut și la Papistașii din Apus, cari au avut de multe ori discuții cu el pentru credință și s-au spăimântat de darul înțelepciunii care locuia întru el. Însăși aceștia pe care i-a rușinat de multe ori Cuviosul Nicodim, l-au însemnat în cărțile lor, împreună cu sfinții ortodocși din vechime pe care îi cinsteau și ei (adică alături de Sf. Ioan Gură de Aur, Sf. Ioan Damaschin și Sf. Andrei Criteanul). O, Sfinte Prea Cuvioase Părinte Nicodime, care mult doreai odinioară ca să mergi la noi în țară, ca să petreci la obștea Cuviosului Paisie de la Neamțu, adu-ți aminte astăzi de scumpa noastră țară, cerceteaz-o cu duhul dintru înălțime și vezi ce fel de obște au făcut azi românii, după moda sovietelor! Fiii duhovnicești ai Cuviosului Paisie nu mai au loc azi în România, întreaga țară s-a prefăcut într-o obște care luptă pe Dumnezeu și aleargă către rău! Tu care ești neîntrecut la sfătuire și prea dulce vorbire, vorbește și acum tainic, la inima Păstorilor duhovnicești de după “Perdeaua Roșie” ca să nu mai facă tovărășie cu Stăpânirea Întunericului, ca să nu mai înjuge Biserica la carul sovietic, să nu mai facă slujnică pe Mireasa lui Hristos, care este Biserica (Daca un sfant spune ca aplecarea [colaborarea Bisericii] sub jugul puterii comuniste/ cu puterea comunista INSEAMNA LEPADARE DE HRISTOS, atunci nu mai sunt chiar deloc multe de zis despre dreapta sau stramba credinta in care se regaseste BOR si realul motiv pentru care Sfantul Ioan Iacob a cerut printr-o scrisoare adresata patriarhului Iustinian Marina sa accepte plecarea sa in pustnicie, implicit sa nu mai faca ascultare fata de acesta [de patriarh, se subintelege]. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
MOTIVELE CARE NE DUC LA PATIMA DEZNĂDEJDEI (pag. 292-294 carte "Din IERIHON CATRE SION"]
Însemnare: Să nu mire pe nimeni că eu amintesc cam des despre boala aceasta a sufletului. Astăzi lumea este bântuită mai mult ca oricând de răutatea aceasta și cele mai multe crime – despre care aflăm din ziare – sunt urmările deznădejdii. Nu este nici o patimă din care vrăjmașul să aibă atâta câștig, precum este patima deznădăjduirii. Din cauza ei se întâmplă sinuciderile, omorurile și lepădările de credință. Iar dacă unii deznădăjduiți nu se omoară singuri trupește (adică nu se sinucid) aceasta se datorează mai mult împrejurărilor, însă ei sufletește sunt morți înainte de mormânt. Căci deznădejdea este moartea duhovnicească, de vreme ce omul își întoarce fața de către ajutorul lui Dumnezeu și se dă în stăpânirea celui rău. “Cel care deznădăjduiește își ucide singur sufletul său!” zice Sf. Ioan Scărarul în cuvântul 5 pentru Pocăință. Toate păcatele aduc dușmănie între om și Dumnezeu. Sunt însă unele păcate mai grele, care se cheamă păcate de moarte și anume: Mândria, Iubirea de Arginți, Zavistia, Curvia, Lăcomia Pântecului, Mânia și Trândăvia. Acestea se cheamă păcate de moarte, pentru că sunt împotriva celor două porunci din Sfânta Evanghelie (a iubi pe Dumnezeu și pe aproapele) și ele pricinuiesc moartea sufletului, adică osânda veșnică. Din acestea șapte odrăslesc toate celelalte păcate. Însă milostivul Dumnezeu a pus la îndemâna omului taina Pocăinței prin care se poate vindeca sufletește, oricât de păcătos ar fi el. Vrăjmașul mântuirii a mai născocit o răutate, care nu are vindecare și aceasta este patima deznădăjduirii. Deși păcatele amintite mai sus se cheamă păcate de moarte, totul se iartă prin pocăință curată. Numai păcatul deznădăjduirii, când stăpânește pe om, nu are vindecare, căci deznădăjduirea este însăși părăsirea pocăinței și întoarcerea de către mila lui Dumnezeu. Pentru aceasta Soborul al șaptelea de la Niceea a hotărât că numai păcatele cele nepocăite sunt spre moarte. Deci putem spune că numai acolo unde se cuibărește deznădăjduirea, nu mai este vindecare și nici iertare. Să ne înfricoșăm de răutatea aceasta și să fugim de ea ca de veninul șarpelui, căci ea este lepădarea darului sfânt și defăimarea milostivirii celei nemăsurate a lui Dumnezeu. Mulți dintre credincioșii creștini, care se adapă cu mustul deșertăciunii lumești, își dau seama de primejdia sufletească în care se află și doresc mântuirea, dar nu mai au curajul s-o caute. Ei zic că mântuirea lor s-a șters din “Condica lui Dumnezeu” și orice ar face, nu mai este îndreptare pentru ei. Socotesc că prea mult s-au abătut din calea Sfintelor Porunci și pentru aceasta, Dumnezeu nu-i mai primește. Partida aceasta de oameni au pierdut nădejdea mântuirii și sunt asemenea unor răniți, cari nu mai primesc nici o doctorie spre vindecare, iar ranele lor se cangrenează și putrezesc. Slăbănogirea aceasta sufletească (cu îndoială și deznădejde) vine și la mulți credincioși, care au hrană pentru suflet precum și liman prielnic de mântuire, dar nu știu să le prețuiască. Și anume sunt unii cari au cunoscut deșertăciunea vieții, s-au trezit din somnul păcatului și au luat drumul pocăinței. Dar pricepând ei cât de mult sunt datori lui Dumnezeu pentru păcatele lor și văzând că nu pot împlini canonul pocăinței așa cum se cuvine, încep să se împuțineze la suflet și pierd nădejdea mântuirii. Sunt însă și unele persoane cari s-au păzit de viermele stricăciunii lumești, au destule cunoștințe duhovnicești, însă au o oarecare împuținare de suflet și îndoială pentru mântuirea lor. Cercând mai cu de-amănuntul diferite cazuri, vom vedea că împuținarea de suflet și deznădejdea se ivesc din următoarele motive: 1. Înainte de toate și la cei mai mulți este lipsa de povățuitori duhovnicești, apoi, 2. Necunoștința Sfintelor Scripturi pentru care ne robesc părerile greșite și înțelepciunea minții, (mai degraba ‘înșelăciunea’, vezi nota de mai jos) 3. Vătămarea dreptei credințe când facem prieteșug cu ereticii, cu masonii și comuniștii, 4. Trândăvia duhului (adică părăsirea celor duhovnicești și nesimțirea) fără căință, 5. Nemărturisirea curată (când o facem de mântuială sau cu ascunsuri sau cu pricinuiri), 6. Împărtășirea cu nevrednicie (când știm că nu suntem în regulă și ne apropiem cu obrăznicie, de ochii oamenilor), 7. Când suntem stăpâniți de mândrie și nu ne plecăm spre vindecare, 8. Când am căzut sub legătură cu afurisenie de la arhiereu sau de la preot și nu căutăm dezlegare de la slujitorul pe care l-am scârbit, 9 . Când am făcut vreo nedreptate mare (prin furtișag sau prin clevetire și nu căutăm a repara greșala, împărtășindu-ne neîmpăcați), 10. Când ne lăsăm robiți de întristare peste măsură, căci această întristare este însăși deznădejde, 11. Când din zavistie hulim Sfânta Credință, ori numele lui Dumnezeu ori persoanele sfințite, 12. Când blestemăm (pe noi sau pe alții) și ne jurăm fără socoteală și nu căutăm vindecare. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Dintre frații noștri din Palestina cred că nu este niciunul robit de patima aceasta. Însă chiar de nu sunt pătimași, dar mulți sunt atrași de plăcerea băuturii, dintre care cel dintâi sunt eu.
Pentru aceasta caut să scriu ceva despre vătămarea beției, ca să fie spre mai multă pază,atât mie, cât și la alții cari sunt egali cu mine la neputință. Este lucru știut că atracția duce la deprindere, iar deprinderea rea duce la patimă. Acum în pragul Postului, se potrivește mai mult ca oricând cuvântul acesta, căci obiceiul “carnavalului” (adică a ospețelor la lăsatul secului) ne vânează pe mulți ca să bem ori să mâncăm peste măsură … Sf. Apostol Pavel strigă: “Nu în ospețe și în beții… și în fapte de rușine, nu întru pricinuire și în pizmă, ci vă îmbrăcați întru Domnul nostru Iisus Hristos și purtarea de grijă a trupului să nu o faceți spre poftă.” (Epistola către Romani). De frica postului negru, care se apropie, mulți își umplu căruța până se răstoarnă. Aceasta aduce de multe ori boală și vrând-nevrând, trebuie să dezlege postul chiar de la început, ca să vindece boala, pe care și-au făcut-o singuri. Ceea ce scriu urmează nu spre mustrarea cuiva, ci spre mai multă pază pe viitor (atât pentru mine, cât și pentru alții). Cei cari citesc pot spune și la alții, cari sunt mai slabi de fire, dobândind prin asta plată de la Dumnezeu. Despre patima beției Până acum am tot scris despre năravuri și patimi, care vatămă cinstea aproapelui nostru sau lovesc în Sfânta Credință. Acum voi încerca să scriu despre un nărav mai delicat, care s-ar părea că nu vatămă pe aproapele, nici credința și nici pe cel care lucrează năravul. Și anume vreau să înșir câteva vorbe despre beție. Boala aceasta este ținută la un loc de cinste de către lumea răsfățată, care este străină de cuvântul lui Dumnezeu. Mulți o socotesc ca o voinicie și ca un lucru de fală. La o arătare, patima beției se înfățișează în chip de petrecere delicată și nevinovată, pentru aceasta lumea o împodobește cu numiri frumoase. Unii îi zic distracție cu cinste, alții chefuială, iar alții îi zic darul băuturii. Însă pe cât de gingașă îi este numirea, pe atât de sălbatică este lucrarea acestui nărav. El este vlăstarul lăcomiei pântecelui care stă pe lista celor șapte păcate de moarte. După socoteala Sf. Părinți, beția este patima pântecului, care vine din prea multă băutură a vinului și a celorlalte băuturi spirtoase, precum și a materiilor otrăvitoare (stupefiante), cum este hașișul, cocaina și altele. Cu alte cuvinte, beția este întrebuințarea băuturii peste măsură și fără cumpăneală. Sf. Ioan Gură de Aur spune că nu întrebuințarea băuturii pricinuiește beția, ci necumpătarea, care este rădăcina la toate relele. Beția aduce tulburare la minte și la suflet, otăvește și ruinează organismul omului, pricinuind tot felul de boli. Sfântul Vasile cel Mare zice: “Întrebuințarea cu măsură a vinului este sănătate, iar abuzul (necumpătarea) este vătămare”. “Vinul veselește inima omului …” zice Sf. Prooroc David la Psaltire, pe când “Beția este dușmănie cu Dumnezeu”, zice Sf. Vasile cel Mare. Deci oricât de frumos ar căuta s-o numească lumea, beția este un păcat de moarte, patimă înfricoșată și foarte greu de vindecat, care sporește mereu. Orice lucru care se face fără măsură este nepotrivit, însă necumpătarea la băutură este mai rea ca toate. Căci din asta vine distrugerea sănătății, întunecarea minții și îndobitocirea omului. Cel care se îmbată nu este în stare să țină nici o taină, nu știe de rușine, se aprinde repede la desfrânare, produce greață și primejdie celor dimprejur. “Vai celor ce se scoală de dimineață și caută băutură”, zice Sf. Prooroc Isaia la cap.5, vers.12. Iată cum zugrăveșteSf. Ioan Gură de Aur pe omul bețiv: “Dobitoacele cele necuvântătoare (zice el) beau atâta cât le cere setea lor și niciodată nu se lasă biruite de poftă ca să bea mai mult decât le cere trebuința trupului lor. Pe când omul cel cuvântător, care covârșește măsura la băutură, se face mai nesocotit și decât dobitoacele. Și mai rău este că pe această boală cum este necumpătarea la vin și la alte băutură, care aduce atâtea rele și atâtea primejdii, pe această boală – zic – (a beției) oamenii nu o socotesc că ar fi un nărav rău și plin de păcat”. Îi auzi pe unii că se laudă zicând: “Noi bem destul de mult și cu toate acestea ne ținem tari ca fierul. Nu cunoaștem nici o vătămare din băutură!” Așa zic cei voinici cari au fire mai robustă. Și cu adevărat că vătămarea băuturii nu se simte la toți îndată. Din asta mulți prind curaj la băutură și urmează cu chefurile fără frică. Dar tocmai în această părere stă primejdia cea mare. Căci omul văzând că nu se îmbolnăvește din băutura cea multă, prinde curaj și face tot mai multă dezlegare (adică abuz, cum zice lumea). Dar să fie știut că vătămarea cea mare din băutură (adică boala) nu vine îndată, ci se furișează încet-încet, cum face pisica când pândește șoarecele. Materia arzătoare, care se varsă în trup prin băutură necumpătată, nu este altceva decât otravă, care pipăie toate organele omului, ca să afle unde este partea mai slabă și acolo se cuibărește. O parte se urcă la creier (în chip de fum) alta intră în măduva oaselor, o altă parte rămâne în stomac, iar restul se împrăștie în toate vinele. Din asta vine uneori vătămarea ochilor, rănirea stomacului, oftica, damblaua, idropica și stricarea minții. Dacă beția ar aduce numai vătămarea trupului, atunci primejdia n-ar fi chiar atât de mare. Căci trupul este stricăcios și trecător. Însă beția vatămă și sufletul, lipsindu-l de mântuire. Pentru că aruncă pe om în multe păcate grele. Beția îl aprinde pe om spre desfrânare, îl duce la jurăminte nesocotite, îl face grabnic mânios la ocară, la hule, la ucideri și chiar la lepădarea credinței. Sf. Vasile cel Mare spune că năravul beției este demon de la sine dorit, maica răutății, potrivnic virtuții, care pe cel curat îl face destrăbălat, pe cel bărbătos îl face fricos, beția nu cunoaște dreptate și leapădă cuviința. Sf. Ioan Gură de Aur numește beția maica întristării, bucuria diavolului, care naște zeci de mii de rele, ea este nebunie de bună voie, trădarea cugetelor. Cel care se îmbată este mort însuflețit, demon de bună voie, bolnav care nu are crezare, cădere fără de răspuns și sluțenie de obște a neamului omenesc”. Acestea sunt numirile cu care împodobesc sfinții pe cei bețivi. Iar Apostolul Pavel, în cartea cea dintâi către Corinteni (cap.6, vers.9-10) scrie mai înfricoșat, căci zice: “Nu vă amăgiți, nici sodomenii, nici furii, nici iubitorii de argint, nici bețivii, nici bârfitorii, nici răpitorii nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu!” Apoi în cartea cea către Galateni (cap.5, vers.10-20) Sf. Apostol Pavel mai scrie acestea: “Faptele trupului se cunosc. Ele sunt: desfrânarea, necurăția, închinarea la idoli, vrăjitoria, dușmănia, certurile, zavistia, mânia, dezbinările, smintelile, eresurile, ura, uciderile, beția, destrăbălarea (distracțiile necuviincioase) și altele asemenea acestora … Cei ce fac unele ca acestea, nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu!” Vedeți fraților și vă înfricoșați de cuvintele apostolești. Să nu mai zică cineva că beția este o distracție nevinovată, căci ea poartă sămânța desfrâului și a pierzării sufletești. Dacă deschidem Sfânta Scriptură, vedem îndată două pilde înfricoșate care dovedesc că înșiși robii cei aleși ai lui Dumnezeu sunt în stare să facă lucruri necuviincioase și fărădelegi, atunci când se îmbată. Noe și cu Lot erau bărbați sfinți și drepți, după cum mărturisește însuși cuvântul lui Dumnezeu. Pe Noe l-a păzit Dumnezeu de potop, ajungând al doilea tată al neamului omenesc, iar pe Lot l-a păzit de arderea Sodomei. Dar când s-au îmbătat au căzut în nesimțire și s-au batjocorit. Cu toate acestea faptele lor sunt vrednice de iertare, căci numai o singură dată s-au îmbăat (Lot de două ori) și anume prin neștiință. Noe nu cunoștea tăria vinului, căci atunci prima dată au sădit vie. Lot a fost amăgit la băutură de către fetele sale. Cel care păcătuiește din neștiință dobândește mai ușor iertare. Dacă bețivii n-ar cunoaște vătămarea băuturii și n-ar ști că este păcat de moarte lăcomia băuturii, atunci ar fi vrednici de iertare. Însă fiecare cunoaște prea bine urmările beției și aude mereu cunvântul Apostolului, care strigă: “Nu vă îmbătați de vin, întru care este desfrânarea!” (Efeseni, 5-18). Iar la Sfânta Evanghelie zice Domnul către toți: “Luați aminte de sinea voastră, ca nu cândva să se îngreuneze inimile voastre cu mâncarea și beția!” (Luca, 21-34). Trebuie să amintim și aceasta, că tot păcătosul poate să-și ascundă păcatul său. Așa zavisnicul își ascunde zavistia, vicleanul își ascunde vicleșugul, cel mândru își ascunde mândria, la fel și pomenitorul de rău, însă bețivul se vădește ori de câte ori se îmbată. Pentru aceasta și sminteala este mai mare la oamenii care se robesc de băutură. În țara aceasta mai ales, unde necredincioșii (adică păgânii) nu prea folosesc vinul și rachiul, se face mai mare sminteală, când se îmbată creștinii. Căci văzând păgânii cum se îmbată creștinii, se smintesc și hulesc credința Domnului nostru Iisus Hristos. Căci iată ce zic păgânii: După cum este viața creștinilor așa este și credința lor! Aceasta este hulă înfricoșată împotriva adevărului sfânt care se cuprinde în credința noastră. Aici se adeveresc cuvintele Apostolului, care răsună în cartea către romani: “Că numele lui Dumnezeu pentru voi se hulește între neamuri!” [va urma] |
|
#5
|
|||
|
|||
|
[continuarea postarii precedente]
Să mai fie știut și aceasta, că otrava, care se adună în trup din multă băutură, nu stă degeaba nici o clipă. Ea lucrează pe nesimțite ca și viermii în lemn. Ea atacă organele cele mai gingașe ale trupului (mai ales plămânii, stomacul, ficatul și creierii). Dar omul nu pricepe aceasta decât atunci când îl ruinează desăvârșit. Viermele băuturii lucrează mocnit, însă merge în plin spre distrugere. Pot să treacă 5, uneori 10 sau chiar 20 de ani până când se ivește boala. Însă boala nu vine singură, ci vine mai totdeauna însoțită de alte două sau trei boli grele. Atunci nu mai este vindecare, căci toți doctorii spun că bolile, care se ivesc din alte pricini, se pot vindeca prin leacuri sau prin operații, însă cele care se ivesc din băutură, nu mai au sfârșit decât la moarte. Spre știință fraților cititori Din câte am scris mai înainte poate li s-a părut la unii că eu le scriu spre mustrarea lor, deși eu nu le scriu spre mustrarea altora, ci mai mult spre îndreptarea lipsurilor mele (mai întâi) și apoi pentru folosul celor care vor citi. Însă rândurile de față, vă mărturisesc că sunt mult mai spre mustrarea năravului meu, care nu se sfiește a se cuibări și în fundul pustiei. Boala aceasta a clevetirii mă urmărește în tot locul și mă gândesc că poate scriind mereu cuvinte de la Sf. Părinți, se va rușina odată și va fugi de la mine, cu darul lui Dumnezeu și cu rugăciunile Sfinților. Aceasta aș dori să se întâmple cu toți frații și surorile mele cele duhovnicești, cari pătimesc ca și mine, ca nu cumva să se păgubească de mântuire prin urâciunea năravului. Bunul Dumnezeu să ne ajute la toți. Amin. Al frățiilor voastre smerit rugător, Ieroschimonahul Ioan Iacob, Schitul Sf. Ana, Hozeva 1958 |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Acum vreo șaisprezece veacuri în urmă strălucea în părțile Egiptului ca o stea luminoasă Cuviosul Paisie cel Mare.
Din numărul cel mare al ucenicilor săi, Cuviosul Paisie avea pe unul mai de-aproape pe care îl iubea mult pentru nerăutatea și pentru simplitatea lui. A mers odinioară acest ucenic în cetate spre a vinde rucodelia (lucrul mâinilor). Întorcându-se în schit după câteva zile, vede cu mirare ucenicul că duhovnicescul lui Părinte (adică Paisie), care îl avea la atâta dragoste, acuma nu-i mai dă nici o atenție. Nici măcar blagoslovenia obișnuită nu i-o mai dă bătrânul, ba încă se ferește de el ca de un străin. Se uită lung la el ca și cum nu l-ar cunoaște. Mirat de această străină schimbare, ucenicul îl întreabă: “Părinte, de ce te ferești așa de mine ?” “Dar cine ești tu, că eu nu te cunosc?”, îi răspunde bătrânul. “Cum nu mă cunoști, nu sunt eu cutare ucenic, pe care îl iubeai asă de mult?” “Ucenicul acela era creștin (răspunde el) nu așa cum ești tu. Chipul tău din afară seamănă cu dânsul, dar sufletul tău a murit duhovnicește. Semnele credinței celei vii s-au pierdut de la tine și ești ca un mort între noi. Spune-mi, ce ai pățit pogorându-te în cetate?” “N-am pățit nimic și n-am săvârșit nici un rău” (răspunse ucenicul). “Ticălosule (îi zice bătrânul), ai suferit cea mai mare pagubă și mai zici că n-ai pățit nimic! Atâta de nesimțitor ești! Fugi acum de la mine căci nu mai pot sta de vorbă cu cel care s-a lepădat de Hristos!” “Cum părinte, eu m-am lepădat de Hristos!” (a strigat cu spaimă ucenicul și a început a plânge cu suspinuri). Apăsat de mustratea cea aspră, bietul ucenic și-a adus aminte despre o îmtâmplare pe care a avut-o când mergea spre cetate. Și anume s-a întâlnit în cale cu un evreu foarte meșter la cuvânt și viclean. Acesta se arăta a fi un om învățat și iscusit în cuvintele Scripturii. Văzând el pe ucenic că este simpluț și cam sfios a început să discute despre Domnul nostru Iisus Hristos. Între altele, jidovul cel viclean și-a vărsat veninul lui de șarpe, zicând că nu este Hristos adevărat acela pe care îl cinstesc creștinii, ci altul este Hristos, adică acela pe care îl așteaptă jidovii. La aceste vorbe hulitoare, ucenicul din cauza prostimii lui, n-a îndrăznit să mustre pe spurcatul nepot al lui Iuda, nici nu și-a astupat urechile și nici nu s-a tulburat ca să se depărteze de el, ci a mers cu el înainte pe cale. S-a sfiit de vicleanul jidov și în loc să-l mustre, a căutat să-i țină hangul la vorbă și anume a rostit că poate să fie așa cum zice el. Prin cuvântul “poate” ucenicul a dat să înțeleagă că nu este nici el sigur de venirea Domnului, ca și cum ar zice că nici el nu este departe de părerea jidovului necredincios. Îndoiala cea de o clipă, care s-a strecurat în mintea lui cea proastă, a fost socotită ca o lepădare de Hristos și Cuviosul Paisie a cunoscut cu duhul căderea ucenicului și s-a tulburat. Nepăsarea și sfiala pe care a arătat-o ucenicul față de jidovul hulitor a fost ca o trădare a sfintei credințe; pentru asta se ferea cuviosul de ucenic. Abia după o pocăință cu multe lacrămi fierbinți (ca și oarecând Sf. Apostol Petru) a fost primit ucenicul iarăși în slujbă de către Sf. Paisie. Din această pildă putem cunoaște câtă cumpătare aveau Sfinții Părinți când era vorba de taina Credinței. Lepădarea ucenicului s-a făcut prin neștiință, din cauza prostimii lui. Iar dacă se întâmpla cumva ca cineva să tăgăduiască cu bună știință sfânta și dreapta Credință, atunci toți se tânguiau pentru el, ca și pentru cel mort, și nimeni dintre credincioși nu aveau voie să facă legături cu cel lepădat. Mai tare se fereau de el, decât de cel bolnav de ciumă. În asemenea cazuri Biserica punea legătură de afurisenie pentru cel căzut din credință și numai după o lungă pocăință era primit din nou printre credincioși, însă nu avea voie să se împărtășească până în ceasul morții, iar dacă era cumva cleric, atunci pierdea dreptul la slujbă pentru toată viața. Așa era în vremea veche. Dar astăzi, ce ne este dat să vedem în lumea creștinilor noștri? Cutare frate sau cutare cleric predică învățătura comunistă, laudă dogmele cele fără Dumnezeu (ale ateilor), ba fac și tovărășie cu dânșii și nimeni nu se ferește de el și nici nu i se dă pedeapsa cuvenită. Unii se mai feresc puțin de cei înșelați, alții însă se sfiesc, temându-se de răzbunare, iar alții mai habotnici îi laudă pe unii ca aceștia că au îndrăzneală și sunt râvnitori pentru dreptate. (Dumnezeu Sfântul să ne păzească de asemenea înșelăciune!) Dacă socotim bine, vedem că înșelăciunea comunistă, cu întunericul masoneriei și cu toată ceata ateilor din Apus nu este altceva decât o lepădare de Credință. Ca să fie protejați de guvernul ateilor, păstorii cei duhovnicești ascund astăzi toiagul mustrării și pleacă steagul credinței în fața stăpânirii lumești. BA UNII II LAUDA PE STAPANITORII COMUNISTI SI LE FAC PARADA (TE DEUMURI). SE TEM PASTORII SA NU JIGNEASCA FIARELE CELE CUVANTATOARE. ("Din Ierihon Catre Sion, pag. 335-337). P.S. Gandul meu pacatos imi spune ca aceasta scriere a Sfantului Ioan Iacob este indreptata in primul rand impotriva Patriarhului Rosu de rusinoasa aducere aminte al BOR din acele vremuri, Iustinian Marina. Astfel este descris si citat de scriitorul polonez laureat al Premiului Nobel, Czeslaw Milosz, in cartea sa "Gandirea Captiva" acest patriarh inchinator la fiara rosie de la rasarit: "Stalin, conducătorul Partidului Comunist, duce la îndeplinire legea istoriei, cu alte cuvinte acționează așa cum dorește Dumnezeu, motiv pentru care trebuie să ne supunem lui. Omenirea poate fi reînnoită după modelul rusesc; de aceea nici un creștin nu se poate opune ideii - crude, ce-i drept - care va crea un om nou pe întreaga planetă. Asemenea argumente sunt adesea folosite de clerici care sunt unelte ale Partidului. "Cristos este omul nou. Omul nou este omul sovietic. Prin urmare Cristos este sovietic!" a spus Justinian Marina, patriarhul României." (Czeslaw Milosz, The Captive Mind, Vintage, 1990). Scriitorul american Christopher Hitchens este și el de acord cu ideea că patriarhul Justinian a fost o unealtă a sistemului comunist: "oameni ca Marina au fost fără indoială plini de ură și patetici in același timp" (Christopher Hitchens, God Is Not Great, p. 246, Twelve Books, Hachette Book Group, 2007). Last edited by razvan.mn; 11.09.2010 at 14:12:28. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
(din Pateric)
Întrebat-a un frate pe un părinte oarecare iscusit, zicând: “Spune-mi, părinte, care faptă este folositoare și mai odihnitoare omului?” Și a răspuns bătrânul, zicând: “Fiule, fapta cea mai folositoare și mai odihnitoare omului aceasta este: Unirea voii omului cu voia lui Dumnezeu”. Zis-a fratele: “Spune-mi, părinte, în ce chip și cum este aceasta, unirea voii omului cu voia lui Dumnezeu?” Atunci a zis sfântul bătrân: “Fiule, unirea voii omului cu voia lui Dumnezeu este în acest chip: Să-și facă omul aceasta hotătâre, zicând: Doamne, iată eu de acum înainte îmi unesc toată voia mea cu voia Ta, așa fel încât voia mea să nu se mai împotrivească, nici să mai bănuiască, ori să mai răpștească (cârtească) voinței Tale. Orice va dori și va fi plăcut voii Tale, aceea să dorească și să fie plăcut și voii mele. De va vrea și va fi plăcut voii Tale ca să-mi vină mie oarecari scârbe ori supărări ori necazuri (fie din boala trupului, fie din primejdie, fie din pedeapsă), cu alte cuvinte oricare rea pătimire îți va fi plăcută Ție ca să vină asupra mea, aceea îmi va fi plăcută și mie și bine primită voinței mele. De asemenea dacă va fi bine primit și plăcut voii Tale ca să se pornească un frate oarecare asupra mea, cu mare ocară, cu sudalmă și cu defăimare ori și cu bătaie, acestea vor fi plăcute și bine primite și voii mele. Și toate cari vor fi plăcute și iubite și bine primite voii Tale, acelea vor fi plăcute și iubiteși bine primite și voii mele. Deci de acum înainte nu va ieși voia mea din voia Ta nici se va despărți, știind că voia Ta este totdeauna spre binele și folosul meu și fără voia Ta nimic nu se lucrează, nici se face în lume. De mi-a făcut cineva vreo scârbă sau supărare, așa voia Ta a vrut! Deci și voia mea asemenea dorește (supunându-se voinței Tale). Iată, fiule, ți-am spus care faptă este mai folositoare și mai odihnitoare omului. Și ți-am arătat în ce chip este unirea voii omului cu voia lui Dumnezeu. Deci mergi și fă așa și atunci vei fi pururea odihnit și te vei mântui”. *** Zis-a un alt părinte: “Stejarul de nu va fi clătinat de vânturi, acela nici nu va crește și nici rădăcină nu va slobozi. La fel și călugărul, de nu va pătimi și nu va răbda, nu poate să fie ostaș viteaz”. *** Zis-a un părinte oarecare: “Ceara de nu se va înfierbânta cu foc spre a se muia, nu este cu putință a se întipări pecetea ce o vei pune pe dânsa”. Asemenea și omul de nu va fi muiat prin focul scârbelor, al bolilor, al ostenelilor, al ispitelor și al neputințelor, nu se poate tipări într-însul pecetea Sfântului Duh, că pentru aceasta zice Domnul către Pavel Apostolul: “Ajunge ție darul Meu, că puterea Mea întru neputințe se săvârșește!” Iar însuși Sf. Apostol Pavel zice în cartea sa: “Cu dulceață este mie a mă lăuda pentru neputințele mele, ca să se sălășuiască întru mine puterea lui Hristos”. Deci și tu, fiule, rabdă pentru Domnul cu mulțumire toate scârbele și necazurile și năpastele și bolile și orice ispită îți va veni, după voia lui Dumnezeu, pentru folosul tău. Că prin răbdarea scârbelor cu mulțumire, va intra omul întru împărăția Cerului, precum însuși Domnul zice: “Cu multe scârbe se cade a intra întru Împărăția Cerului”. *** Zis-a iarăși un sfânt părinte: “De-ți va trimite ție Dumnezeu vreo boală trupului tău, nu cumva să te mâhnești sau să te scârbești de aceasta ca unul din cei necredincioși. De vreme ce Stăpânul și Făcătorul tău voiește ca să-ți lămurească și să-ți curățească sufletul tău, cu boala și cu pedeapsa trupului, ca pururea purtător de grijă pentru mântuirea ta. Iar tu, făptură fiind, pentru ce te mâhnești și să te scârbești asupra Făcătorului tău, Care te-a făcut pe tine dintru neființă întru ființă și dintru ce nu erai, întru ceea ce ești. Căci El, văzându-ți și cunoscându-ți stricăciunea și îmbolnăvirea sufletului tău, pe care ai dobândit-o prin păcatele tale, vrea ca pe această stricăciune s-o lămurească și s-o tămăduiască prin boala și pedeapsa trupului tău, precum Însuși știe ce trebuie. Iar tu, frate, cu tot sufletul și cu toată voința inimii, primește-le pe toate întocmai așa cum îți vin ție după voia Lui; adică pe cele iuți și amare ca și pe cele dulci, că toate sunt bune și folositoare. Mulțumește bunăvoinței Lui și te roagă totdeauna ca să-ți dea răbdare până la sfârșit. Așa fă și te vei mântui!” . |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Sfantul Ioan Hozevitul | Laurentiu | Mari Duhovnici si predicile lor | 33 | 13.11.2011 17:31:11 |
| Poezii de Sf. Ioan Iacob de la Neamț (Hozevitul) | laurastifter | Diverse Sarbatori | 9 | 09.08.2011 16:47:33 |
| Sfantul Ioan Iacob Hozevitul | iulia_clau_edi | Intrebari utilizatori | 16 | 12.08.2010 03:51:20 |
| Sf.Cv. IOAN IACOB de la Neamt - Hozevitul | geo.nektarios | Diverse Sarbatori | 5 | 04.08.2010 20:08:34 |
| Ioan Iacob Hozevitul | Marius22 | Diverse Sarbatori | 1 | 05.08.2008 18:05:26 |
|
|