Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 15.06.2010, 10:14:33
Erethorn Erethorn is offline
Banned
 
Data înregistrării: 28.12.2009
Locație: Timisoara
Religia: Catolic
Mesaje: 2.079
Implicit

Pai ia sa analizam putin Ioan 15:36.

In primul rand, faptul ca Duhul purcede de la Tatal nu inseamna ca nu purcede si de la Fiul. Daca asa ar fi stat lucrurile, formularea ar fi fost "care doar de la Tatal purcede".

In al doilea rand, si cel mai important, in chiar acest verset Iisus spune ca Il va trimite pe Duhul ! Adica El, Hristos, Il trimite pe Duhul ! Duhul vine de la Tatal, prin Fiul !
  #2  
Vechi 15.06.2010, 10:37:44
Ducutu's Avatar
Ducutu Ducutu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 19.02.2010
Mesaje: 95
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Pai ia sa analizam putin Ioan 15:36.

In primul rand, faptul ca Duhul purcede de la Tatal nu inseamna ca nu purcede si de la Fiul. Daca asa ar fi stat lucrurile, formularea ar fi fost "care doar de la Tatal purcede".

In al doilea rand, si cel mai important, in chiar acest verset Iisus spune ca Il va trimite pe Duhul ! Adica El, Hristos, Il trimite pe Duhul ! Duhul vine de la Tatal, prin Fiul !
Aveti dreptate, insa conform conceptiei ortodoxe, Fiul are un rol in trimiterea Duhului Sfant IN LUME, dar nu are acest rol in spirarea / trimiterea Duhului DIN VESNICIE.

Conform principiului pe care l-am prezentat in mesajul meu anterior, participarea Fiului la trimiterea Duhului IN LUME, indica participarea Fiului si la trimiterea / spirarea/ suflarea Duhului DIN VESNICIE.

Pentru catolici formula "Duhul purcede de la Tatal prin Fiul" este in perfect acord cu "Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul".

A se retine faptul ca in perioada primelor sapte sinoade ecumenice NICI UN SFANT PARINTE DIN RASARIT SAU DIN APUS NU A AFIRMAT CA "DUHUL SFANT PURCEDE numai DE LA TATAL", expresie ce a patruns in teologia rasariteana doar in perioada de tensiune dintre Rasarit si Apus si nu se bucura de sprijinul biblic, patristic si nici de cel al sinoadelor ecumenice. Deci, o asemenea expresie, este considerata PARERE PERSONALA, si asteapta sa fie validata sau invalidata de vre-un viitor sinod ecumenic.
  #3  
Vechi 15.06.2010, 10:53:04
ivo_faith
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ducutu Vezi mesajul
Aveti dreptate, insa conform conceptiei ortodoxe, Fiul are un rol in trimiterea Duhului Sfant IN LUME, dar nu are acest rol in spirarea / trimiterea Duhului DIN VESNICIE.

Conform principiului pe care l-am prezentat in mesajul meu anterior, participarea Fiului la trimiterea Duhului IN LUME, indica participarea Fiului si la trimiterea / spirarea/ suflarea Duhului DIN VESNICIE.

Pentru catolici formula "Duhul purcede de la Tatal prin Fiul" este in perfect acord cu "Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul".

A se retine faptul ca in perioada primelor sapte sinoade ecumenice NICI UN SFANT PARINTE DIN RASARIT SAU DIN APUS NU A AFIRMAT CA "DUHUL SFANT PURCEDE numai DE LA TATAL", expresie ce a patruns in teologia rasariteana doar in perioada de tensiune dintre Rasarit si Apus si nu se bucura de sprijinul biblic, patristic si nici de cel al sinoadelor ecumenice. Deci, o asemenea expresie, este considerata PARERE PERSONALA, si asteapta sa fie validata sau invalidata de vre-un viitor sinod ecumenic.
Cred întru Unul Dumnezeu, Tatăl Atotstiitorul, Făcătorul cerului și al pământului, văzutelor tuturor și nevăzutelor.
Și întru Unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul-Născut, Care din Tatăl S-a născut mai înainte de toți vecii. Lumină din Lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat, născut, nu făcut; Cel de o ființă cu Tatăl, prin Care toate s-au făcut.
Care pentru noi, oamenii, și pentru a noastră mântuire, S-a pogorât din ceruri și S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Maria Fecioara, și S-a făcut om.
Și S-a răstignit pentru noi în zilele lui Ponțiu Pilat și a pătimit și S-a îngropat.
Și a înviat a treia zi, după Scripturi.
Și S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui.
Și iarăși va să vină cu slavă, să judece viii și morții, a Cărui împărăție nu va avea sfârșit.
Și întru Duhul Sfânt, Domnul de viață Făcătorul, Care din Tatăl purcede, Cel ce împreună cu Tatăl și cu Fiul este închinat și slăvit, Care a grăit prin prooroci.
Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică.
Mărturisesc un botez întru iertarea păcatelor.
Aștept învierea morților.
Și viața veacului ce va să fie.
Amin!

Aici se spune foarte clar ca Duhul purcede din Tatal. Asta este crezul ortodox care este conform cu evanghelia dupa Ioan. Orice alta inovatie de tip filioque nu are de fapt nici un temei scripturistic, pentru ca acest lucru nu este specificat niciunde in Noul Testament.
  #4  
Vechi 15.06.2010, 11:27:01
ivo_faith
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ducutu Vezi mesajul


Pentru catolici formula "Duhul purcede de la Tatal prin Fiul" este in perfect acord cu "Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul".
Domnule, inca o data, aceste formule nu sunt echivalente. Formula "Duhul purcede de la Tatal si de la Fiul, deodata" (am adaugat si deodata pentru ca traducerea textului din mesajul lui Mihnea Dragomir asa trebuie facut), nu are de fapt fundament in Sfanta Scriptura, adica in Revelatia Dumnezeiasca. Acest adaos filioque contrazice Sfanta Scriptura prin faptul ca spune un lucru care nu este in acord cu Cuvantul Revelat.

Problema care se pune nu este ca Ortodoxia sa demonteze filioque, pentru ca filioque este o parere personala a Latinilor, iar din punctul de vedere al Sfintei Biserici a lui Hristos ea este erezie. Nu noi ortodocsii trebuie sa invalidam filioque, ci voi latinii trebui sa validati o parere personala a voastra! Deci raportul asta este ! Iar filioque nu poate fi validat pentru ca contrazice Sfanta Scriptura adeca Revelatia Dumnezeiasca.
  #5  
Vechi 15.06.2010, 10:42:25
ivo_faith
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Erethorn Vezi mesajul
Pai ia sa analizam putin Ioan 15:36.

In primul rand, faptul ca Duhul purcede de la Tatal nu inseamna ca nu purcede si de la Fiul. Daca asa ar fi stat lucrurile, formularea ar fi fost "care doar de la Tatal purcede".

In al doilea rand, si cel mai important, in chiar acest verset Iisus spune ca Il va trimite pe Duhul ! Adica El, Hristos, Il trimite pe Duhul ! Duhul vine de la Tatal, prin Fiul !
Si totusi purcederea Duhului Sfant din Tatal nu este unul si acelasi lucru cu trimiterea Duhului de catre Fiul ! Faptul ca Fiul trimite Duhul Sfant nu argumenteaza sub nici un chip ca Duhul purcede si de la Fiul. Inca o data cuvantul lui Iisus Hristos este foarte clar in evanghelia dupa sfantl Ioan, si anume Fiul trimite Duhul care purcede de la Tatal. Ori asta nu inseamna sub nici un chip ca Duhul ar purcede si de la Fiul, pentru ca Fiul doar trimite Duhul. Cuvantul evangheliei este foarte clar, nu inteleg de ce trebuie complicat inutil. Nu exista nici un argument care sa poata demonstra purcederea Duhului si de la Fiul, pentru ca Fiul doar trimite Duhul care purcede din Tatal.
Subiect închis

Tags
primatul papal, roma, vatican