Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Pocainta
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 26.04.2010, 14:48:57
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Incep sa te inteleg : speculezi !
Wow, ce rezumat. Si eu care credeam ca nu poti face rezumate.
Dar as fi mai fericit daca ai fi atat de succint cu ideile tale decat ale altora, avand in vedere ca la altii s-ar putea sa nu fi atins tocmai esentialul.

Citat:
Da, mintuirea poate fi si in ceasul al 11-lea in sensul clar ca toti avem accesul liber si garantat la mintuire oricind dar stim ca a ne culca pe aceasta ureche este extrem de riscant.
Sigur ca stim.
Asta este ceea ce vroiai sa ne spui de fapt cu risipa asta de cuvinte?

Citat:
Mintuirea se lucreaza indelung . Spune Pavel apostolul ,, ... rugati-va neincetat . Duhul este rivnitor dar carnea neputincioasa" . Spune Mintuitorul la Matei ca ingusta este cale si strimpta poarta mintuirii . Sa nu crezi ca insira metafore, asa este si nici decum de ceasul al 11-lea !! Insasi invatatura tuturor parintilor sfinti si nu dar mari duhovnici este ca mintuirea se lucreaza tare greu deoarece pocainta adevarata nu este la degetul mic al nimanui, ba din contra , cei care vor mintuirea in mod sustinut si care voiesc sa fie ,,... desavirsiti prercum Tatal voastru din ceruri desavirsit este " adica monahii aceia isi pling indelung citeva pacate si duc viata curata pina mor . Iacata ce trebuie sa facem ca sa nadajduim la mintuire si nu precum intrebarea sententioasa a sorei Fany dar si a ta cu ceasul al 11-lea.
Si ti s-a dat exemplul cu talharul care nu indelung a lucrat cum zici tu, adica abia in al 11 ceas a venit si s-a mantuit.
Deci toata retorica de mai sus cunoaste si exceptii si cred ca stii asta si noi stim ca sunt exceptii si regula ar trebui sa fie ca mai sus, asa ca ce anume incerci sa ne convingi?

Citat:
Aceasta este intelegerea mintuirii , a lucrarii si nadajduirii ei, pe care o sti f. bine dupa cum ai lasat sa se inteleaga cu mult anterior din alte postari dar acum te tii de ,,lucruri slabe" , in raspar sau de speculatii . Nu este o atitudine tocmai onorabila. Nu te cert ci spun cum te apreciez eu . Nadajduiam de la tine in altceva . Nu mai cautati sa ma ,,descoperiti" fundamentalist inchistat in te miri ce principii . Am spus eu insumi ca sunt traditionalist si ca iau invatatura ortodoxa exact asa cum este ea ... si nu creator in pas cu timpurile !
Unde este speculatia mea? Punctual. Ca vorbesti mult, dar spui prea putin.

Citat:
Deci, mintuirea este posibila in ceasul al 11-lea dar este atit de rara , extrem de rara incit a ajuns doar in poveste.
Talharul mantuit pe cruce nu este o poveste. Este o realitate.

Citat:
Nu este regula si nici urechea pe care sa ne culcam nadajduind la mintuire !
Nici nu cred ca a sustinut cineva chestia asta, asa ca pe cine contrazici de fapt?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 26.04.2010, 14:55:49
zaharia_2009's Avatar
zaharia_2009 zaharia_2009 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.07.2009
Locație: Romania
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.239
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Wow, ce rezumat. Si eu care credeam ca nu poti face rezumate.
Dar as fi mai fericit daca ai fi atat de succint cu ideile tale decat ale altora, avand in vedere ca la altii s-ar putea sa nu fi atins tocmai esentialul.



Sigur ca stim.
Asta este ceea ce vroiai sa ne spui de fapt cu risipa asta de cuvinte?



Si ti s-a dat exemplul cu talharul care nu indelung a lucrat cum zici tu, adica abia in al 11 ceas a venit si s-a mantuit.
Deci toata retorica de mai sus cunoaste si exceptii si cred ca stii asta si noi stim ca sunt exceptii si regula ar trebui sa fie ca mai sus, asa ca ce anume incerci sa ne convingi?



Unde este speculatia mea? Punctual. Ca vorbesti mult, dar spui prea putin.



Talharul mantuit pe cruce nu este o poveste. Este o realitate.



Nici nu cred ca a sustinut cineva chestia asta, asa ca pe cine contrazici de fapt?
Pacat ca uzezi in atitudine si limbaj de mistocareala(vorba lui Cristiboss). In cazul acesta de la mine pt. tine : pace si bucurie !
Reply With Quote
  #3  
Vechi 26.04.2010, 17:52:48
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de zaharia_2009 Vezi mesajul
Pacat ca uzezi in atitudine si limbaj de mistocareala(vorba lui Cristiboss). In cazul acesta de la mine pt. tine : pace si bucurie !
Un raspuns punctual ar mai fi fost de folos..
Poate am fost putin ironic, dar nu cu rautate.
Chiar asteptam niste clarificari.

E bine totusi ca stii sa pui un punct inversunarii..

Mai ales ca eu chiar nu stiu de la ce ne "certam" de fapt..

Mai bine ne-ar fi lamurit autorul topicului in legatura cu:
1. Utilitatea acestei doctrine
2. Daca pocainta din frica de Iad nu e considerata autentica??
Reply With Quote
  #4  
Vechi 26.04.2010, 18:22:08
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Mai bine ne-ar fi lamurit autorul topicului in legatura cu:
1. Utilitatea acestei doctrine
2. Daca pocainta din frica de Iad nu e considerata autentica??

1. Cred că utilitatea acestei doctrine este în primul rând aceea că oferă o speranță în cazul în care cineva drag se stinge fără spovadă, dar totuși în stare căzută. În asemenea caz, putem spera că, printr-o extremă contriție, a dobândit iertarea fiind ca și când s-a spovedit. În al doilea rând, ne oferă o speranță și nouă înșine, dacă s-ar întâmpla ca ceasul despărțirii de lume să ne găsească în stare căzută, deoarece am amânat spovada în mod imprudent ori ne-am spovedit recent, dar am căzut din nou. E suficient să ne imaginăm că suntem pe un vapor care se scufundă: putem spera că ultima căință, chiar nesacramentală, ar fi eficientă.

2. Căința imperfectă (din frică de iad) este autentică (altfel nu există căință și spovada nu este validă). Frica de iad vine de la Dumnezeu și trebuie considerată un dar al Sf Spirit. Totuși, de la un anumit nivel al urcușului spiritual, ea începe a fi înlocuită cu iubirea de Dumnezeu. La rândul Lui, Dumnezeu ar vrea să nu păcătuim din iubire față de El mai curând decât din teama de pedeapsa lui preadreaptă, tot așa cum noi am vrea ca cei mici ai noștri să ne asculte din iubire, mai mult decât să ne asculte din teama de nuia.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 26.04.2010, 18:41:39
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
1. Cred că utilitatea acestei doctrine este în primul rând aceea că oferă o speranță în cazul în care cineva drag se stinge fără spovadă, dar totuși în stare căzută.
Si crezi ca speranta nu este posibila si fara o asemenea invatatura?
Celor raposati nu li se mai fac slujbe si rugaciuni daca au murit fara preot?

Citat:
În asemenea caz, putem spera că, printr-o extremă contriție, a dobândit iertarea fiind ca și când s-a spovedit. În al doilea rând, ne oferă o speranță și nouă înșine, dacă s-ar întâmpla ca ceasul despărțirii de lume să ne găsească în stare căzută, deoarece am amânat spovada în mod imprudent ori ne-am spovedit recent, dar am căzut din nou. E suficient să ne imaginăm că suntem pe un vapor care se scufundă: putem spera că ultima căință, chiar nesacramentală, ar fi eficientă.
Totusi, o astfel de speranta mi se pare mai mult daunatoare decat folositoare.
Daca n-ai ajuns la acel moment, te face sa amani momentul spovedaniei sau al pocaintei, stiind ca teoretic este posibil sa-ti castigi mantuirea si pe patul de moarte fara spovedanie, preot, impartasanie.

Iar pe de alta parte, chiar nestiind lucrul asta (doctrina asta) si ajungand in situatia respectiva, necunostinta ei nu te poate impiedica sa arati cainta mantuitoare (daca o ai).
Dar cunoasterea ei te-ar putea eventual impinge sa o simulezi (pentru ca nu mai exista disperarea) si in loc de frica (naturala, sincera, posibil mantuitoare) sa pretinzi (te prefaci) ca iubesti pe Dumnezeu si pentru asta iti doresti mantuirea..

Este logic ceea ce spun?


Citat:
2. Căința imperfectă (din frică de iad) este autentică (altfel nu există căință și spovada nu este validă). Frica de iad vine de la Dumnezeu și trebuie considerată un dar al Sf Spirit. Totuși, de la un anumit nivel al urcușului spiritual, ea începe a fi înlocuită cu iubirea de Dumnezeu. La rândul Lui, Dumnezeu ar vrea să nu păcătuim din iubire față de El mai curând decât din teama de pedeapsa lui preadreaptă, tot așa cum noi am vrea ca cei mici ai noștri să ne asculte din iubire, mai mult decât să ne asculte din teama de nuia.
Am ridicat problema in contextul acestei doctrine, care se pare, daca am inteles bine ca exclude ca fiind mantuitoare pe patul mortii pocainta din frica de Iad, ci o include doar pe cea din dragoste de Dumnezeu.

Ori talharul cel mantuit de pe cruce cu ce cuvinte a mustrat pe cel nepocait?
"Nu te temi tu de Dumnezeu, că ești în aceeași osândă?" (Luca 23:40)

Last edited by AlinB; 26.04.2010 at 18:44:18.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 26.04.2010, 21:51:15
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Si crezi ca speranta nu este posibila si fara o asemenea invatatura?
Celor raposati nu li se mai fac slujbe si rugaciuni daca au murit fara preot?
Speranța pentru cineva este justificată:
-în timpul vieții în trup a aceluia, fiindcă se poate converti până la sfârșit
-după moartea aceluia, fiindcă noi nu avem decât o cunoștință exterioară și nu știm exact starea sufletului lui

Dar, pentru cei care mor în stare de ruptură față de Dumnezeu, nu există asemenea speranță. Damnarea este perpetuă. Lăsați orice speranță, voi ce intrați aici...
Problema este că neștiind noi starea în care mor oamenii, nu facem nici un păcat sperând. De aceea putem spera în mântuirea chiar și a câte unui Ceaușescu sau Stalin. Despre aceasta am scris un articolaș aici: http://sfantacruce.ro/myblog/mihnead...-sa-nu-judeci/

Citat:
Totusi, o astfel de speranta mi se pare mai mult daunatoare decat folositoare.
Daca n-ai ajuns la acel moment, te face sa amani momentul spovedaniei sau al pocaintei, stiind ca teoretic este posibil sa-ti castigi mantuirea si pe patul de moarte fara spovedanie, preot, impartasanie.
Omul înțelept se spovedește cât mai repede dacă a căzut și se împărtășește des ca să nu mai păcătuiască. Cele întâmplate cu tâlharul penitent ne arată că te poți mântui in articulo mortis. Dar cele întâmplate cu tâlharul impenitent ne arată că nu tuturor le dă Dumnezeu șansa unei morți bune. Cât de greu ne este și nouă, care avem oarece exercițiu al vieții de credință să facem o căință perfectă (din iubire de Domnul și din părere de rău că L-am făcut să sufere) ! Dar celor neobișnuiți cu examenul de conștiință cum trebuie să le fie ? Pe urmă, în pragul morții tentațiile se înmulțesc. Nimeni nu știe mai bine decât diavolul importanța celui din urmă ceas al nostru. Dacă în acela ne ține departe de Salvatorul nostru, înseamnă că a pus gheara pe noi și ai lui vom fi veci de veci. Dacă o viață trăim în păcat și nu rezistăm nici măcar ispitelor "de fond", cum credem că, având voința slăbită de boală și tulburați în cugetul nostru, vom rezista unor ispite intensificate ? De aceea spun: nu trebuie amânată spovada în ultima zi a vieții, nici nu trebuie să ne bazăm pe extrema contriție, ci e cel mai bine:
-mai întâi să nu păcătuim, caz în care nu avem nevoie nici de spovadă, iar de extrema contriție și mai puțin
-de vom cădea totuși în păcat din pricina slăbiciunii, să ne înfățișăm la doctorul de suflete cât mai repede.

Citat:

Dar cunoasterea ei te-ar putea eventual impinge sa o simulezi (pentru ca nu mai exista disperarea) si in loc de frica (naturala, sincera, posibil mantuitoare) sa pretinzi (te prefaci) ca iubesti pe Dumnezeu si pentru asta iti doresti mantuirea..

Este logic ceea ce spun?
Nu prea este logic, fiindcă nu poți simula cu Dumnezeu. Nici dacă faci o spovadă aparent în regulă, cu preot și formulă de dezlegare, spovada aceea nu este validă de ai simulat căința, fiind ca și când nu te-ai fi spovedit. Dacă se întâmplă asta, reiei spovada menționând și miștoul făcut cu cele sfinte prin simularea căinței la spovada anterioară, urmată probabil de împărtășire sacrilegă.
Prin urmare, așa cum nu există simulare a spovezii, nu există nici a extremei contriții.



Citat:
Am ridicat problema in contextul acestei doctrine, care se pare, daca am inteles bine ca exclude ca fiind mantuitoare pe patul mortii pocainta din frica de Iad, ci o include doar pe cea din dragoste de Dumnezeu.

Ori talharul cel mantuit de pe cruce cu ce cuvinte a mustrat pe cel nepocait?
"Nu te temi tu de Dumnezeu, că ești în aceeași osândă?" (Luca 23:40)
Tâlharul din dreapa vedem că are iubire de Domnul. El este mișcat în simțul său de dreptate de suferința fără vină a Domnului nostru.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com

Last edited by Mihnea Dragomir; 26.04.2010 at 21:57:37.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 26.04.2010, 23:42:06
andreicozia andreicozia is offline
Banned
 
Data înregistrării: 23.02.2009
Locație: Hristos, Budha, Mohamed, Krisna, iubire, pace
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.806
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Tâlharul din dreapa vedem că are iubire de Domnul. El este mișcat în simțul său de dreptate de suferința fără vină a Domnului nostru.

Cum vezi? Daca avea iubire de Dumnezeu nu ar fi tilharit oameni cu cutitul.

Doar daca era acuzat pe nedrept, atunci da, ceea ce spui are o logica.
Multi tineri de buna credinta se afla de multe ori fara sa-si dea seama in conjuncturi periculoase
Reply With Quote
  #8  
Vechi 26.04.2010, 15:14:16
FiulRisipitor's Avatar
FiulRisipitor FiulRisipitor is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 05.08.2009
Locație: Germania
Religia: Ortodox
Mesaje: 657
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru FiulRisipitor
Implicit

Ideea respectiva a catolicilor este daunatoare incercand sa explice gandirea lui Dumnezeu. Pana la a cunoaste felul in care Dumnezeu ofera raiul e mult. Pana si Sfintii Parinti nu au dat o reteta sigura pentru ca nu aveau cum sa stie ce e in sufletul fiecarui om. Avem exemple si de mantuiti si de mari calugari care in final au cazut indreptandu-se spre iad.
Cred eu ca omul se poate mantui si in al 12-lea ceas (nu numai in al 11-lea) dar asa cum spunea si Zaharia, sansele ca asta sa se intample sunt atat de mici incat situatia respectiva poate fi neglijata. Pentru ca scopul tuturor este mantuirea trebuie sa traiesti astfel incat sansele tale sa fie cat mai multe, nu sa astepti un fel de... LOTO.
Asa vad eu diferenta intre conceptul ortodox de obtinere a mantuirii si cel catolic(sau alte culte protestante).
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Simeon Noul Teolog - sfantul 'de o curatie extrema' Marius22 Diverse Sarbatori 9 12.03.2012 22:37:44