![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Asa ca degeaba insisti cu sinoadele de la 1439 si de la 1274 cand s-au luat anumite hotarari in stransa legatura cu politica marilor puteri de la aceea vreme. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
"Sinoadele" mentionate, numite si sinoade tâlhărești, nu au fost validate de papă. Prin urmare, nu pot fi socotite sinoade ecumenice. Nu același lucru se poate spune despre sinodul de la Florența.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Datorita faptului ca in primul mileniu marile sinoade ecumenice s-au defasurat in rasarit, patriarhul din apus, papa, ajungea sa afle de ele, cronologic, ultimul. Deci, pentru ca acordul sa fie unanim, se cerea si aprobarea papilor. E adevarat, uneori papa trimitea delegati la aceste sinoade ecumenice, si acestia semnau in numele papei, iar semnatura delegatilor ramanea valida, asemenea semnaturii papei. Ma refer la problemele de credinta. Sub aspecte administrative, au fost situatii cand delegatii papei nu aveau mandat explicit sa se exprime, si papa trebuia sa isi expuna parerea - dar aici nu era vorba de dogme. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Insa, tot pentru a fi cu dreptate fata de rasarit, trebuie sa spunem ca, dupa despartirea dintre rasarit si apus, din 1054, rasaritul nu a mai convocat nici un sinod caruia sa-i spuna ecumenic, caci lipasa papei, sau a reprezentantilor acestuia, ar reduce autoritatea unui asemenea sinod la starea de sinod local. E drept, un asemenea sinod local, aprobat de papa, ar putea deveni ecumenic, mai ales daca trateaza lucruri depre credinta. Insa, pana acum nu s-a intamplat - ma refer la timpurile de dupa 1054. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
În altă ordine de idei: mitropolitul ortodox Damian al Moldovei nu și-a retras niciodată semnăturile de pe documentele de la Ferarra-Florența, murind în comuniune cu Biserica Romei, ca un bun catolic. Mai mult: nu am cunoștință de nici un document prin care vreun urmaș al său să fi denunțat acel act, încât, strict din punct de vedere tehnic, se poate spune că acordul este încă activ...
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dupa intoarcerea delegatiei rasaritene de la Florenta, au fost uni dintre ierarhi care si-au retras semnatura de pe actele / Declaratia de unire de la Florenta. Ar exista chiar si un act, care ar fi fost semnat in 1450 la Constantinopol, de unde ar reiesi ca Damian, a imputernicit, verbal, pe un episcop, ca sa afime ca nu mai e de acord cu ce s-a semnat la Florenta... Dincolo de faptul ca multi istrici ridica semne mari de intrebare asupra autenticitatii unui asemenea act, ramane faptul ca Damian al Moldovei nu mai era in viata in acel timp, iar urmasul sau in scunul Moldovei, Ioachim (deja de prin 1449 este mentionat ca Mitropolit al Moldovlahiei), era tot "unionist", adica recunostea validitate conciliului Florentin - si aceasta este evident, din moment ce in Constantinopol era un patriarh in comuniune cu papa, iar Ioachim, era in comuniune cu partiarhul sau. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In mod oficial, prin patriarhia de Constantinopol, prin 1473 (daca nu ma insel), s-a anulat (temporar?) recunoasterea ecumenicitatii sinodului de la Florenta...Deci, formal si oficial, dupa 1473 schisma a re aparut intre Roma si Constantinopol. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Da ! Între Roma și Constantinopol. Dar asemenea schismă se extinde și asupra mitropoliilor aflate sub influența Constantinopolelui, așa cum era a Moldovei ? De semnat unirea, au semnat-o și patriarhul și episcopii, nu doar patriarhul în numele lor. De ce ar fi invers când apare situația inversă și se denunță actul unirii ? Din câte am înțeles, viziunea ortodoxă este că patriarhul nu este un supra-mitropolit, ci omoforul lui e ca omoforul celorlalți. Altfel spus, actele unui sinod nu trebuie desfăcute de aceeași autoritate, și anume un sinod ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Cam asa ceva... Iata si alte expuneri depre Filioque, din pacate doar in engleza: http://images.google.ro/imgres?imgur...26tbs%3Disch:1 |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nu insist daca nu e cazul. Insa nici nu am auzit ca sa fi existat vre-un sinod la care sa fi participat TOTI patriarhii, direct sau prin reprezentanti, si sa fi semnat vre-un acord asupra unei defintii de credinta, si apoi sa isi retraga toti semnatura. Acum, daca e sa ramanem in coordonatele faptice, doar apusul (mai) recunoaste astazi ecumenicitatea acestor doua sinoade amintite. Am afirmat acest lucru. Insa inafara unui conciliu ecumenic care sa se pronunte asupra acestei problematici cu autoritate suprema, nici nu cred ca este cineva indreptat sa se arunce acuze de erezie in stanga si in dreapta. Ar ramane insa de afirmat ca in epoca sinoadelor ecumenice acceptate si in rasarit si in apus, nu exista nici un parinte care sa fi afirmat ca Duhul Sfant ar purcede NUMAI de la Tatal. Daca s-ar fi cunoscut faptul ca ar fi existat de vre-un parinte care sa fi afirmat, in periada de pana la cel de-al saptelea sinod ecumenic, ca duhul ar purcede NUMAI de la Tatal...sunt sigur ca o asemenea mentiune s-ar fi facut in sinoadele amitite mai sus, Lion si Florenta. In schimb au fost multi care au spus ca purcede de la Tatal PRIN Fiul, iar in apus au fost multi care au spus ca purcede de la Tatal SI de la Fiul. Alaturi de acesti parinti din apus, se afla si Sfantul Damaschin, rasaritean, celebru prin scrierile si viata sa. Bun. Rasaritul a afirmat in Crezul niceno-constantinopolitan ca Duhul Sfant purcede de la Tatal. Apusul a fost de acord cu acesta expresie. Deci acesta ar fi cadrul minimal in hotarele caruia cineva poate fi declarat eretic sau ortodox, asupra invataturii despre Duhul Sfant, asa cum a fost declarata solemn in concilii ecumenice. Restul, sunt pareri individuale nesustinute patristic, sau, ce e mai important, sinodal-ecumenic. Nu cred ca ni se cade noua, ca persoane private, sa dam sentinte categorice asupra parerilor private ale altor persoane. Putem sa fim sau nu de acord cu ele, caci sunt pareri private, asupra carora Biserica nu s-a afirmat solemn si categoric in cadrul sinodal si ecumenic. E adevarat ca si mari sfinti au putut avea pareri greselnice, dar, daca s-au tinut sinoade ecumenice in timpul vietii lor, s-au indeptat si s-au pus sub ascultarea autoritatii acestor sinoade ecumenice. (Cei care au trecut la Domnul si in timpul vietii lor nu au fost acuzati de erezie, nici nu au putut afla parerea oficiala si autoritara a conciliului ecumenic, nici nu au putut sa isi indrepte parerile gresite. Deci uni ca acestia, nu ar trebui acuzati de erezie, caci ei nu se opuneau invataturii bisericii, ci isi exprimau pareri private asupra unor problematici in discutie.) Ramane autoritatea sinodului ecumenic. Doar un sinod ecumenic poate sa amplifice sau clarifice o formula dogmatica / un Crez, care a fost prezentat si aprobat intr-un sinod ecumenic. |
|