![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Crede-ma ca te inteleg perfect deoarece si eu am avut astfel de "probleme" ma plictiseau enorm slujbele tot timpul criticam, carcoteam, aratam cu degetul dar sti ce uitam? uitam sa traiesc credinta, uitam sa traiesc slujba , eram prea ocupat cu critica ca sa mai fiu atent la predica, la mesajul cantarilor si astfel nu imi folosea la nimic Liturghia, pana cand am inceput sa traiesc slujba sa fiu atent, sau uit de critica si sa receptez mesajul, de atunci a inceput din ce in ce mai mult sa mi se descopere si sa mi se lamureasca toate, sper sa Dumnezeu sa te calauzeasca si pe tine spre aceasta lamurire dar nu uita sa lupti pe acest drum pt ca ortodoxia inseamna lupta
__________________
"Cine seamana in firea pamanteasca va secera din firea pamanteasca putrezirea dar cine seamana in Duhul va secera din Duhul Viata Vesnica"Galateni 6;8 Pacea lui Hristos, la care ați fost chemați, ca să alcătuiți un singur trup, să stăpânească în inimile voastre, și fiți recunoscători.(Coloseni 3:15) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Citat:
eu cred ca eficienta a ceea ce se intampla in biserica conteaza, adica cu ce iese omul de acolo, si ce fapt face pe urma. Privind apoi la masa de roamani care se declara ortodoxi, n u as putea zice ca in majoritate se si comporta crestineste. cred ca s-ar putea face mai mult,de n u ar fi un cler asa rigid,sa fie mai multa invatatura bazata pe scriptura,si melodii mai moderne, cu instrumente moderne,nu tot cor...ca acum 1000 de ani !!! Biserica chiar nu intelege ca totusi, vremurile s-au schimbat, suntem in era internetului,apropo,si slujbe on line, s-ar putea face !!! Ti-am zis,conteaza eficienta ritualului,adica s-l faca pe om mai bun, si apropiat de credinta ! Ritualul sec de dragul formalitatii eu cred ca e de la diavol,nu de la D-zeu !!! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Problema modernizării ritualului s-a pus în Biserica Romano-Catolică în anii următori Conciliului Vatican 2 (la care se modernizase deja limbajul teologic). A rezultat, în locul venerabilei Liturghii Tridentine, un ritual fabricat în care cu greu mai poate fi recunoscută tradiția apuseană. Duhul schimbării a cuprins nu doar liturgica propriu-zisă, ci și muzica și chiar arhitectura eclezială, încât în locul superbelor catedrale romanice, gotice, baroce, ceea ce s-a construit în ultimii 40 de ani sunt un fel de săli de expoziții în care preoții țin conferințe despre Dumnezeu. Acuma, nu știm ce să mai facem ca să restaurăm tradiția apuseană, numai că e mult mai greu să prefaci supa de pește înapoi în acvariu decât a fost invers. Ce s-a stricat în doar 40 de ani de așa-zisă modernizare va lua un timp dublu pentru a fi reparat.
Dar consecința cea mai serioasă a acestei "aggiornări" nu este prostul gust, ci slăbirea credinței și pierderea unui "simț catolic" care a fost baza vieții de credință în Europa de Vest și în Europa Centrală timp de secole. Între înlocuirea muzicii gregoriene cu muzica de chitară și înlocuirea inscripției "Ad Maiorem Dei Gloriam" cu inscripția "J.C. is my friend" legătura e mai directă decât s-ar putea crede. Aviz amatorilor de a repeta asemenea erori ! Este nu important, ci absolut esențial să se mențină tradiția liturgică. Nu zic să nu se schimbe niciodată nimic, căci asta ar fi echivalent cu a spune că tradiția înseamnă muzeificare și nu realitate vie. Dar schimbările trebuie să fie foarte lente și prudent întocmite, cu precădere în aceste timpuri de confuzie, fiindcă influența formei credinței asupra fondului de credință este MULT mai mare decât poate ne-ar plăcea să credem. Dacă ortodocșii vor adopta ritual de tip "fast food", nici 10 ani nu vor trece până ce vor ajunge la o credință "fast-food". Procesul de restaurare este foarte dificil în Biserica Romano-Catolică, deși mai există în anumit grad disciplina aproape militară și virtutea ascultării de superiorul ierarhic ca de un alt Cristos. Cu atât mai greu va fi în Biserica Ortodoxă, în care văd bine pe acest forum ceea ce văd și în alte părți: (să-mi fie cu iertare) o anumită cârteală, ca să nu zic dispreț, față de ierarhia rânduită.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 01.04.2010 at 01:07:15. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
A propos de ce a scris Domnul Dragomir mai sus: fiind in Olanda, intr-un oras predominant catolic, la o universitate fosta catolica, m-am gandit sa va in ce apa se scalda biserica studenteasca. Asa ca m-am uitat pe website sa vad ce program au. Si cand ma uit vad ca slujba lor de duminica se cheama: "Viering rond schrift en tafel." (, fara capitalizare, Celebrare in jurul scrierii si mesei, in traducere) M-am gandit ca precis nu-s catolici acolo, or fi vreun fel de protestanti, ca altfel ar fi spus ceva gen Heilige Mis, sau Hoog Mis sau Eucharistieviering. Mai tarziu am aflat ca de fapt slujba e catolica, preotul e catolic, nu, nu sunt vreun fel de pagani dansand in jurul unei mese, dar ca folosesc terminologia asta ca sa fie mai aproape de ne-catolici si sa nu indeparteze pe nimeni. Pai nu ar trebui sa fie Misa penru catolici in principal, si nu pentru ceilalti? Ideea este ca ritualul si cuvintele pe care le folosesti sunt foarte importante. Sigur, Dumnezeu intelege ce vrea sa spuna acel preot cu slujba in jurul mesei, dar oamenii nu prea, sau oricum, nu ce trebuie. Un ritual nu este sec, este bogat in inteles, ideea nu este sa il elimini ci sa inveti acele intelesuri care s-au transmis peste generatii. Si daca intelegi acele mesaje venite de peste ani si ani, ai sa vezi si ca "ritualul" e eficient in sensul ca te face mai bun, te apropie de Dumnezeu si ce mai vrei tu si e folositor sufletului.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
De la început, Liturghia e călătorie și urcuș. Suntem chemați din colbul nostru: "Veniți să ne închinăm și să cădem la Cristos !". Suntem spălați cu apă sfântă. Plecăm deja în călătorie călăuziți de Evanghelie la Vohodul Mic. La Imnul Heruvic suntem deja la cota îngerilor. La acest nivel se coboară Cristos în speciile euharistice și Îl pregustăm așa cum Îl vom gusta în chip văzut la Masa Împărăției Sale. Cristos nu vine până ce noi nu urcăm spre El, așa cum nici mana nu a căzut din cer decât atunci când Poporul Ales a plecat spre Țara Făgăduită. Dar noi, nu ! Am vrea să rămânem în Egipt, în robia păcatului, în ignoranță, am vrea doar să căscăm gura din când în când. Să vină mana ! Ei bine, nu se poate.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Părerea mea, dacă vreți să vedeți frumusețea tremendă a ritualului apusean, să mergeți la liturghii tridentine. Veți vedea ce anume a hrănit Biserica timp de secole, de la Sf Augustin la Sf Padre Pio. Dar, dacă nu aveți Missal, e preferabil să mergeți la o Missa Cantata sau o Missa Solemnis (Pontificalis), deoarece Missa Communis vi se va părea plicticoasă dacă nu sunteți familiarizată cu rubricile ei.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Oricum chiar si Missele de duminica in forma obisnuita la aceasta biserica sunt deosebite, dupa cum spuneam parca in alta parte. Multa reverenta, atmosfera chiar de rugaciune, si in nici un caz de spectacol protestant, Masa Altarului nu e masa, ci are Tabernacolul pe ea, crucifix, sase lumanari, preotul slujeste cu fata spre rasarit, deci nu e cooking show, predica, pe cat o pot eu intelege, pune punctul pe i asa cum trebuie, si nu e despre eu stiu ce subiect hippy cum se practica pe aici. Frumos, nu? Sa vedem cum va fi maine, Joia Mare, si in Vinerea Mare.
__________________
„Mare ești tu, Doamne, și preavrednic de laudă (…) Căci pentru tine ne‑ai creat și neliniștită este inima noastră până sa-si afle odihna in tine.” (Sfântul Augustin). Last edited by Noesisaa; 01.04.2010 at 04:03:51. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
M-am canonit și am pus online o parte (începutul) din Liturghia Tridentină aici: http://www.catehism.ro/LT.htm
Gândind că poate folosește cuiva. Dar Joia Mare și Vinerea Mare cuprind rugăciuni specifice.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 01.04.2010 at 11:35:34. |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Slujbe or fi sau nu prea lungi la bisericile noastre? | patinina34 | Biserica Ortodoxa Romana | 66 | 09.01.2013 22:53:08 |
| Dialogul BOR cu BC si bisericile crestine | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 38 | 11.07.2011 18:29:40 |
| Bisericile din Apocalipsa | joseph_ben_iacob | Secte si culte | 36 | 01.01.2011 15:38:29 |
| Simbolul de Credinta in Bisericile Protestante | georgeval | Biserici Protestante | 15 | 03.07.2010 18:49:34 |
| Conferinta "Bisericile si Europa" la Sibiu | PadreCory | Stiri, actualitati, anunturi | 3 | 11.04.2008 15:57:10 |
|
|