![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu critic si nu comentez nicicum aceasta postare . Dar sa incercam sa folosim acest exemplu si pt. o alta fata a sa deoarece este prielnic. Stim ca unul din multele pacate pe care le poate face om este si ,,tinerea de minte " a raului produs de altul asupra ta. Parintii invata ca cel care greseste este obligat sa-si ceara iertare pt. greseala sa de 3 ori de la celalalt (in cazul in care a cerut o data sau si a doua oara si nu a primit iertare)dar daca a treia oara nu i s-a iertat atunci el este deslegat automat de greseala (pt. cainta sa) pasindu-i pacatul neiertatorului impietrit . In al doilea rind (si cred ca toata lumea cunoaste ca pe aceasta tema au existat neincetat discutii atit filosofice cit si duhovnicesti) daca ai spus ca ierti , pai iertat este, iertarea nu este doar din gura ci din suflet . Adica nu spui din gura ca ierti dar din suflet tot iti aduci aminte si il ,,socresti" pe celalalt tot invinuindu-l . Cind ai dat iertare ai sters complet tot evenimentul pt. vecie din suflet si memorie. Ori, asa cum si acest exemplu aduce in discutie, de cite ori te uiti la usa si vezi gaurile cuielor (cuiele nu le mai vezi deoarece baiatul s-a oprit de la pacate) iti dai seama si-ti reamintesti ce rau a facut el cu pacatele sale ! Sau altfel spus , gaurile te ajuta sa nu uiti raul pricinuit si atita timp cit exista gaurile exista in fata ochilor si pacatele fiului . Sau ...iertarea nu este pe de-antregul ! Si, cum judecam in aceasta situatie raportul vina -pacat -iertare ? Deoarece urma cuielor ramine etern, adica atita timp cit exista lemnul usii , adica constiinta aceluia asupra caruia s-a rasfrint pacatul copilului ! Iata deci, ca si pildele frumoase atrag atentia asupra faptului ca... iertare, iertare dar pacatele sadesc in constiinta amintirea vesnica a pacatului savirsit de care la urma urmei trebuie sa ne ferim deoarece este un alt pacat. Chiar sunt povesti in Proloage in care calugari batrini sau pustnici vietuitori la marginea unui sat au fost invinuiti si pedepsiti pe nedrept de sateni pt. fapte ipotetice dar care la un timp s-au dovedit false iar pustnicii isbaviti de pacate cu multa staruinta . Iar ei, aici este interesant, au spus ca pt. staruinta satenilor in a-si cere iertare ii iarta dar ca parasesc locul acela pt. totdeauna , adica nu mai ramin rugatori si pentru satul respectiv, ca urmare a greselii de care s-au facut vinovati acestia . Im, cam greu de inteles bine, bine aceste pilde ! Parerea mea, dumneata sora ce zici ? Last edited by zaharia_2009; 09.12.2009 at 12:42:12. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Zaharia, am impresia ca vorbim in paralel. Eu am dat exemplul acela, poate nu cel mai fericit, pentru a explica cum vine cu vina pacatului in fata lui Dumnezeu LA CATOLICI. Ca e bine, ca nu e bine, ca nu e adevarat, asta este alta treaba, eu am vrut doar sa exemplific ideea. Si cam atat. Nu am vrut sa spun nimic de judecata, iertare din partea semenilor, si de ce mai spui tu acolo.
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
A, pardon, acum vad ca era pt Zaharia.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Citat:
Da, da, pentru Zaharia, nu am mai citat postarea sa. Acum ca stau sa ma gandesc, e posibil ca ma ia de departe ca sa imi dea vreun fel de lectie, de asta nu inteleg ce treaba are purgatoriul cu ce a scris el, cu calugarii acuzati pe nedrept, cererea iertarii de trei ori si ce mai este pe acolo. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
De acord, am inteles ce ai spus in prima postare , dar eu am folosit exemplul tau pt. altceva ...asemanator , dar altceva . Sau hai sa zicem , pt. o discutie viitoare. Tinerea de minte a raului , care este o continuare a cuplului pacat-vina si care este un lucru atit de frecvent in viata incit la fiecare pas al crestinului se intilneste cu asa ceva . Ce sa mai zic mai mult de atit ? Vorba muntenilor : una vorbim si basca ne intelegem ! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Citat:
Sigur, din punct de vedere ortodox, o data iartat, pacatul ramne iertat. Dar atunci, vorba lui Fani, cum ramane cu ce spui tu despre faptul ca daca nu faci canon pentru un anumit pacat, mergi in iad? Si te scot rugaciunile Bisericii si indeplinirea canonului in iad? Mie asta imi seamana aproape ca doctrina (este doctrina oare? )purgatoriului. Fiindca din nou, din ce am citit eu, purgatoriul este un fel de iad, cu foc si chin si tot ce trebuie, singura diferenta fiind ca este temporar, si acele suflete sunt mantuite. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Si apoi, si cu asta inchei:
Daca spunem ca fara canon, si care trebuie sa fie nu oricum, ci dupa carte, spovedanie nu este valida -- nu oare inseamna asta ca il scoti pe Dumnezeu din ecuatie? Iertarea pacatelor nu se da strict de la preot, fiindca nu preotul este datatorul de Duh Sfant. Preotul este doar un martor (parca asa spune la o rugaciune de dinainte spovedaniei, nu?), iertarea vine de la Hristos Insusi. Hristos a spus "Luati Duh Sfant, carora le veti ierta pacatele, vor fi iertate...etc". NU a spus pacatele vor fi iertate si Sfantul Duh va fi cu voi si va functiona, si marturisirea va fi valida, daca si numai daca le dati canon pe masura pacatelor. Daca nu, la iad cu ei. Nu. Si nu cred ca este bine sa punem in gura lui Hristos ceva care El nu a spus. Cel mai bine este sa ne tinem de traditia veche a bisericii (nu ceea ce spui tu ca s-a "stabilit" inca de la inceputul sec XX de diversi parinti) prin care pacatele marturisite sunt iertate in momentul in care preotul spune "te iert si te dezleg..." Canonul, epitimia, nu este pedeapsa sau ispasire pentru pacat, ci medicament, sau un model care sa te ajute sa nu mai repeti pacatul, sau sa iti indrepti viata, sau sa devii crestin mai bun. Asa scrie si in manualul de dogmatica, asa cred ca trebuie sa credem si noi, fara a ne aventura in tot felul de aventuri teologice si filosofice, fara a da caracter de dogma unor lucruri care pur si simplu nu sunt. |
|
#8
|
||||
|
||||
|
Citat:
Dumnezeu sa te ierte si sa te binecuvinteze ! |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Problema este, cred, ca tu crezi ca daca cineva nu este de acord cu ce spui tu, atunci cu siguranta nu a inteles nimic, fiindca ce spui tu TREBUIE sa fie adevarul adevarat, si posibil inspirat si FOARTE clar exprimat. Da, stiu, probabil ca nu este foarte constructiva interventia mea. In orice caz, Zaharia, nu prea imi dau seama cu ce am gresit asa de tare fata de tine ca sa fii atat de suparat. Last edited by Noesisaa; 09.12.2009 at 13:41:42. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Blestemele Sfantului Vasile cel Mare | mihaela_0508 | Intrebari utilizatori | 4 | 03.05.2010 17:52:16 |
| despre cartile din care se canta slujba | NiCcoleta | Despre Utrenie | 6 | 21.03.2010 18:54:22 |
| PACATELE | ancah | Pocainta | 24 | 24.09.2008 15:04:20 |
|
|