![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
În prealabil postat de ory
nu am inteles niciodata cum poate sa se pronunte si sa vorbeasca calugarii despre viata sexuala a mirenilor, nu doar cum poate, cum se ingaduie a fi afundati in aceasta lume, chiar si doar la nivel teoretic... este cu adevarat o problema in acest sens, o perturbare de principiu a statutului monahal. Sa nu uitam ca cele mai frumoase pagini despre familia crestina au fost srise de acesti calugari si cele mai frumoase sfaturi tot de la ei le avem. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Citat:
De altfel, eu regret ca nu au fost si oameni casatopriti din vechime care sa fi scris despre casatorie. O anumita pudoare i-a impiedicat, poate.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Citat:
Acolo se spune si de necestitate, si despre trairea vie a Bisericii. Canoanele sunt necesare dar nu sunt dogme imuabile.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Va multumesc pentru raspunsuri.
Unele lucruri le stiam si eu, dar nu am o explicatie si de aceea revin. Pe urma intrebarea mea se vroia pusa putin din prisma celui vrea sa fie si calugar si preot si ce-l determina sa vrea asta. Regulile le stie toata lumea. Deci revin la intrebare cu amanunte: 1. De ce sa vrea un om sa fie si calugar si preot in acelasi timp? Il ridica preotia mai mult deasupra calugariei? Nu slujeste destul ca preot? Este poate cumva mandrie si lacomie si deci...pacat? 2. Preotii calugari pot sa fie astfel in acelasi timp? Pentru mine asta inseamna putin si ascultare de calugar, dar si "sefie" peste calugari. Adica si sef si lucrator in acelasi timp. Nu se bat cap in cap niste lucruri? 3. De ce nu au voie sau nu sunt buni preotii de mir ca sa slujeasca la o biserica de manastire? Sunt mai pacatosi, sau pot sa faca vreun rau calugarilor/maicilor. Pentru maici este de fapt cam acelasi lucru daca preotul este calugar sau de mir, ca tot barbat este. Ba as spune ca un preot insurat ar fi mai putin "periculos" pentru maici. Nu inteleg exact diferenta si motivele care deosebesc un preot calugar si unul de mir in acest context. Sinugurul motiv logic pe care il vad in preotia din calugar este urcarea pe scara ierarhica, si atunci nu l-as mai numi preot ci in alt fel. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Sophia, nu ajungi calugar si preot in acelasi timp. Mai intai esti calugarit si dupa o vreme unii primesc si taina preotiei. Asa cum am mai spus este nevoie si de astfel de oameni pentru slujbele pe care le savarsesc. Daca nu am avea preoti calugari, ar trebui ca preotul de mir sa fie neincetat prezent acolo. In astfel de conditii, numai preot de mir nu ar fi. Sunt oameni care ajunsi in manastire doresc sa se spovedeasca. Ce le spunem: nu va puteti spovedi in aceasta manastire decat in intervalul orar .... ca atunci vine preotul de mir. Am saraci duhovniceste. E doar un exemplu, sunt si alte motive pentru a avea preot calugar in manastire.
Un preot de mir poate oricand sa slujeasca in manastire. Nu e precum un permis de conducere: cel de manastire are permis categoria B si cel de mir categoria A. Nu. Au acelasi har. Dar este nevoie de cineva neincetat in manastire. Cat despre sefie, afla ca in Ortodoxie, pe masura ce primesti o treapata superioara fata de cea in care te afli, presupune mai multa slujire. Cei care nu fac asta, nu au inteles Ortodoxia. Sa ne ajute Dumnezeu, sa implinim voia Sa. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Am inteles Costel. Totusi din cate stiu eu, rareori un preot (fie si calugar) locuieste la manastire. Mai ales la maici. Da, se poate ca unii preoti, mai ales la manastirile de calugari, sa locuiasca la manastire, deci sa fie chiar dintre ai lor. Ar fi un motiv asa cum spui tu, dar atunci ar trebui ca fiecare manastire sa aibe preotul ei. Este asa?
Mi se pare ca si la Athos (am vazut la televizor daca nu ma insel asupra zonei) vine preotul cu barca/vaporul la ei. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Citat:
De obicei, in cadrul in cadrul unei manastiri(in special cele mari) sunt mai multi preoti calugari. De exemplu, in manastirile mari din Athos, cu numar mare de calugari si pelerini, sunt mai multe locasuri de cult(katolicon - biserica centrala, paraclise, paraclisele si bisericutele din cadrul chiliilor ce apartini de manastirea respectiva ) unde se slujeste concomitent. Necestitaea unui numar mai mare de preoti calugari se datoreaza si programului liturgic "foarte aglomerat" al manastirilor. Astfel calugarii petrec mare parte din zi in biserica rugandu-se in comun. Spre exemplu la Athos, la marile sarbatori slujbele pot sa tina si 12 ore in continuu si, ca urmare, ar fi foarte dificil ca un numar redus de preoti sa faca fata. La Athos nu exista manastire fara preoti calugari. Exista doar cateva chilii izolate care nu au preoti. Si, ca urmare, vietuitori acestor chilii se deplaseaza la manstirea de care apartine chilia respectiva pentru a participa la Sf. Liturghie si pentru a se impartasi. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Ciprian nu este chiar asa.
Am vazut la manastire de maici ca isi tin singura slujbele. Numai duminica au preot la Liturghie si poate in sarbatori mari. Nu cred ca fiecare manastire are preot care locuieste acolo. @costel -da, asta spuneam si eu: mai intai calugar si apoi si preot. Dar pana la urma esti amandoua in acelasi timp: esti si calugar si preot. Te referi la mireni care vor sa se spovedeasca in manastire, sau la calugari? Pai parca si calugarii pot fi duhovnici si sa spovedeasca, nu numai preotii? Numai la maici este mai greu, ca nu au voie asta si le trebuie preot. Ma refer si la slujire: adica slujesti lui Dumnezeu intr-un fel ca preot si un altul ca monah? Sau cum? Iar cu ierarhia nu stiu ce ascultare mai multa este. Apar in schimb mai multe sarcini administrative si de conducere, de reprezentare (ca episcop, mitropolit, patriarh). Deja iesi din manastire la un moment dat in ierarhie. Dar sunt unii care poate ca asta isi doresc: ierarhie in credinta. |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Sofia, mie nu mi-e foarte clar ce nu intelegi tu.
Citat:
Calugarul este un mirean care a depus trei voturi (ca niste promisiuni) de castitate, de saracie si de ascultare (fata de staret). Asta il deosebeste de un mirean. El nu are nici Harul Dumnezeiesc ce se da preotilor prin hirotonie, nu are puterea de a dezega pacatele (deci nu poate sa spovedeasca pe nimeni), nu are puterea de a savarsi nici o Sfanta Taina (nici Liturghia, nici Maslu, etc), nici nu are puterea de a face nicio ierurgie (Sfintirea Apei, etc). Calugarul asculta de staretul manastirii. De asemenea, asculta de duhovnic la fel ca si un mirean. Calugarul poate sa se roage aceleasi rugaciuni ca si un mirean. Poate citi psalmii, etc (posibil ce ai vazut tu ca fac maicutele). Diferenta fata de un mirean este ca se roaga mai mult si intr-o anume randuiala de rugaciune de obste precum si individuala. Iar marea diferenta este ca spre deosebire de mirean, calugarul si-a dedicat intreaga viata spre a se ruga si tine aceste voturi. In concluzie, ca sa se mantuiasca, calugarul are nevoie de un preot care sa-i fie duhovnic, la care sa se spovedeasca si sa primeasca iertarea pacatelor precum si indrumarea necesara in viata duhovniceasca. Caci numai un preoat are puterea de a dezlega pacatele. De asemenea, ca sa se mantuiasca, calugarul are nevoie sa sa impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului, deci iar are nevoie de un preot care sa savarseasca Litughia si Sfanta Taina a Euharistiei. Din punct de vedere "haric" (daca o exista asa ceva) este la fel ca un mirean. In sensul ca nu are harul unui preot si cu atat mai putin al unui episcop. Si mireanul si calugarul se pot mantui numai cu ajutorul unui preot sau episcop. Practic in toata viata sa calugarul are nevoie de preot.Cand se imbolnavesc, numai preotii pot sa le faca Maslu. numai preotii pot tine slujba inmormantarii, etc. Biserica a randuit ca din randul lor, cei mai vrednici sa fie hirotoniti preoti, Sfanta Taina prin care primesc de la episcop Harul Lui Dumnezeu: Citat:
Este evident ca preotul de mir are turma lui de pastorit si nu are nici macar timpul fizic sa pastoreasca doua turme. In plus, un ieromonah, fiind el insusi calugar cunoaste mult mai indeaproape exigentele si greutatile vietii monahale decat un preot de mir. De aceea, cu intelepciune, Biserica a randuit ca preotii care slujesc in manastiri sa fie ei insisi din randul calugarilor (adica preoti calugari = ieromonahi). Deci nu inteleg intrebarea ta: "Il ridica preotia mai mult deasupra calugariei?". Chiar nu inteleg intrebarea. Dpdv al harului, in mod cert un preot (indiferent ca e de mir sau ieromonar) are cu siguranta mai mult har decat un calugar sau un mirean (care au harul primit la botez), pentru ca preotul a primit acest har la hirotonie. Dar harul nu este al lui, al preotului, ci al Lui Dumnezeu. Harul preotului nu este spre folosul sau personal ci spre mantuirea credinciosilor. Deci nu poti spune ca un ieromonah este "deasupra" unui calugar in sensul lumesc de mandrie personala, ci din contra, este slujitor Domnului spre folosul credinciosilor (mireni sau calugari). Preotia implica o responsabilitate uriasa - mantuirea credinciosilor (indiferent ca sint mireni sau calugari) depinde de ei, de preoti (indiferent ca sint de mir sau ieromonahi). Deci trebuie mult curaj ca sa iti asumi o asemenea responsabilitate, asa ca nu vad de ce crezi ca ar fi dovada de mandrie. Din contra, e dovada de curaj. Citat:
Calugarii fac ascultare fata de duhovnic la fel cum fac si ieromonahii. Ieromonahii fac ascultare fata de duhovnicii lor asa cum face orice calugar. Mirenii fac ascultare fata de duhovnicii lor. Deci nu exista nici o "sefie" a nimanui fata de nimeni. Nimeni nu e "privilegiat" Citat:
Dupa cum spuneam, un ieromonah, fiind el insusi calugar cunoaste mult mai indeaproape exigentele si greutatile vietii monahale decat un preot de mir si intelege "mai pe propria-i piele" cum e sa fi calugar, cat de greu este. Iar un preot de mir nu poate sa fie fizic in acelasi timp in doua locuri (de ex duminica sa savarseasca Liturghia si la biserica din parohia lui si in acelasi timp si la manastire). |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Care este sensul Botezului Domnului? | Florin-Ionut | Botezul | 33 | 07.01.2013 16:38:30 |
| Exista reguli pentru un preot/calugar in vizita in alta biserica? | sophia | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 24.07.2012 14:04:20 |
| un preot care dezleaga?! | annan | Vrajitoria | 35 | 22.11.2011 15:36:01 |
| ce este un preot de mir? | ghetsimani | Generalitati | 6 | 03.09.2010 20:23:58 |
| preotul calugar hirotonit poate deveni apoi preot mirean? | ana1987 | Calugarul | 103 | 13.11.2009 23:13:10 |
|
|