![]() |
![]() |
|
#111
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acest subiect se discuta pe alte threaduri si nu cred ca are vreun rost sa-l extindem aici. Totusi, incitat de afirmatiile surprinzatoare pe care le faci cu referire la evolutie, care ar fi un adevar ca si dovedit, imi permit sa-ti cer sa te gindesti la o problema simpla, de mecanica, care poate fi rezolvata la nivel de cunostiinte de clasa a IX-a, prin care incerc sa-ti sugerez ca poate stiinta ar mai avea multe de explicat la capitolul “trivialitati” inainte de a-si propune teluri grandioase la marginea universului sau dincolo de istorie. |
#112
|
|||
|
|||
![]()
@Orthodoxia.i.thanatos
Ai dreptate că nu are niciun rost să extindem această discuție aici. Ar însemna să fim destul de off-topic. Drept urmare, voi trece la următoarea întrebare. A douăsprezece întrebare. Din ce motiv lui Augustin i se spune Fericitul Augustin, iar pe tărâmuri românești se vorbește despre Prea Fericitul Teoctist, Daniel ? Induce acest lucru o diferențiere în gradul de fericire, în sensul că unul era mai fericit decât celălalt ? |
#113
|
|||
|
|||
![]()
Cu aceleasi bune intentii pe care le-ati afirmat si voi simt nevoia sa fac 2 observatii cu caracter general - adica valabil pentru toate intrebarile de pana acum. Si aceasta pentru ca pana la 30 de ani am fost ostila Bisericii, iar acum cred ca am capacitatea de a intelege fundamentul fals pe care se bazeaza neintelegerea religioasa, insotita - ca in cazul din trecutul meu - sau neinsotita, in cazul altora, de ostilitate.
Daca interventia mea vi se pare nepotrivita va rog sa ma iertati si sa o ignorati. 1. Bogdan, modul in care formulezi intrebarile, incepand cu prima, se datoreaza faptului ca te raportezi juridic la Dumnezeu. Si raspunsurile, unele foarte "teologice", s-au formulat pe masura. Doar vreo doua-trei au sesizat ca baza intrebarii e falsa. Dumnezeu este Tatal nostru. A te mantui inseamna a deveni fiu al lui Dumnezeu. Daca ne uitam si la oameni, un parinte care are mai multi copii se comporta diferit cu ei, in functie de personalitatea lor, desi ii iubeste pe toti si le vrea tuturor acelasi bine. De aceea unii copii, comparand comportamentul parintelui fata de ceilalti frati ai sai, poate socoti - fals, insa - ca parintele este partinitor. Un parinte, om fiind si supus greselii, poate gresi, insa la Dumnezeu lucrurile stau altfel: Concluzie: subiectiv, Dumnezeu pare partinitor, obiectiv - nu este! Calea ortodoxa este calea prin care fiecare om dobandeste convingerea intima si lucratoare ca este fiu al lui Dumnezeu. Daca nu o dobandeste, chiar botezat fiind, nici botezul nu-l poate sili sa devina fiu al lui Dumnezeu. Religiile sunt cai de a constientiza ca suntem fii ai lui Dumnezeu, unele mai compatibile, altele mai putin compatibile cu felul propriu de a fi al lui Dumnezeu. Noi socotim ca ortodoxia este cea mai apropiata cale accesibila omului de a-l cunoaste pe Dumnezeu si de a-i deveni fii, intrucat Insusi Fiul Sau a marturisit despre Dumnezeu, atat cat este posibil omului aflat in trup sa primeasca. A nu te mantui, ortodox sau neortodox fiind, inseamna a accepta, eventual, la modul intelectual, ca exista un Dumnezeu, dar a nu deveni capabil sa fii fii, sa il accepti ca Tata. De aceea moralitatea atee nu mantuieste. Pentru toate intrebarile tale, schimba baza de referinta si incearca sa fundamentezi intrebarea pe faptul ca Dumnezeu este, in mod esential, Iubire, un Tata care isi ajura fiecare copil sa ii devina copil. Exista un comentariu extraordinar la parabola fiului lui Dumnezeu, pe care insa nu il am la indemana, in care se remarca exact modul in care ne raportam noi, oamenii, la Dumnezeu, in functie de situatia in care ne aflam: - fiu care si-a insusit averea si o cheltuie - fiu care realizeaza desertaciunea averii - fiu care se intoarcea acasa, dar inca juridic raportandu-se la Dumnezeu, gandind sa-i ceara sa-l primeasca sluga, intrucat isi pierduse "dreptul" de fiu - fiu intrat in casa Tatalui, cunoscand adica iubirea neconditionata a Tatalui fata de copiii sai - fiul mai mare, corect, dar tot cu o raportare juridica la Tatal, incapabil sa cunoasca deplin ce fel de Tata are - a carui alegere de a intra sau nu in casa Tatalui ramane deschisa in parabola biblica. 2. Parintele Staniloae afirma, in Teologia Dogmatica, vol. I, un lucru care m-a marcat. Nu-l retin ca citat, dar ideea este ca o persoana necredinciosa nu este capabila de a primi rational - in sens de intelectual - nici un raspuns din cele care i se dau, pana cand duhul sau nu va intalni, intr-o persoana credincioasa, credinta ca o putere lucratoare mai presus de fire. Bogdan, am verificat acest lucru. Poti sa pui oricate intrebari vrei si sa ti se ofere cele mai destepte raspunsuri. Chiar si un sfant daca ti-ar raspunde pe forum e zadarnic. Pana nu vei intalni puterea credintei lucratoare, intr-o persoana oarecare, intelectul ramane blocat in rationamente discursive. De abia dupa aceea ti se schimba baza de referinta si ratiunea accepta raspunsurile, intrucat credinta este (supra)rationala, nu irationala. |
#114
|
|||
|
|||
![]() Citat:
'Prea fericitul' cutare este pur si simplu o formula cum ar fi in lume 'majestate pentru rugi, nu are legatura nici cu fericirea nici cu sfintenia acelei persoane. In alte limbi li se spune sanctitate, sau excelenta sau mai stiu eu cum.. Nu stiu de ce la romani s-a ales 'preafericitul'.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#115
|
|||
|
|||
![]()
Cam acestea au fost întrebările mele.
Vă mulțumesc tuturor pentru răspunsuri. |
#116
|
|||
|
|||
![]()
Si acum la treaba Bogdane....fara filioque de acum incolo,ca nu se poate asa ceva,....Biserica este si in iad,si pe pamint,si in Imparatia Cerurilor iar cu "miinile" ei cuprinde intreg universul,istoria si vremurile...asa ca nu poate fi un om muritor si mic punctuletz in spatiu ...Capul ei.
__________________
Singura dragoste adevarata este cea care încredinteaza aproapelui viata vesnica! Sfintul Iustin Popovici |
#117
|
|||
|
|||
![]() Citat:
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#118
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Adica catolicii nu cred ca in papa traieste Iisus Hristos Dumnezeu ?...si nici in credinciosi ?...ca sta doar in Calea Lactee si atit ? Stii ce credem noi...citi in Hristos v-ati botezat,in Hristos v-ati si imbracat! sau ce spune Sfintul Apostol Pavel...nu eu mai traiesc,ci Hristos traieste in mine...adica aici pe pamint,evident. sau atitea cuvinte sfinte din Scripturi prin care Dumnezeu ne incredinteaza ca traieste cu noi pe pamint,pina la implinirea vremurilor....cu noi si in noi. sau in Sfinta Euharistie,nu il avem pe Dumnezeu ? ...... 15.De Mă iubiți, păziți poruncile Mele. 16. Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac .... 23.Iisus a răspuns și i-a zis: Dacă Mă iubește cineva, va păzi cuvântul Meu, și Tatăl Meu îl va iubi, și vom veni la el și vom face locaș la el. Sfânta Evanghelie după Ioan ,cap 14 .... Papa e loctiitor de Dumnezeu iar sfintii ortodocsi,in sensul celor de mai sus,sint purtatori de Dumnezeu....uriasa diferenta....dupa parerea mea.
__________________
Singura dragoste adevarata este cea care încredinteaza aproapelui viata vesnica! Sfintul Iustin Popovici |
#119
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Deci, e o expresie catolica, inseamna cel care ii tine locul (lui Hristos). Si nu am aparat teologia papala catolica. Am precizat numai, pentru ca e o greseala care se face adeseori. Daca ii criticam, macar sa stim ce cred ei de fapt. Citat:
Si bineinteles, ei cred ca si noi ca Hristos este intru noi, prin euharistie. Citat:
Citat:
Sigur, este gresit sa spunem ca papa este unicul vicar al lui Hristos. La noi se spune ca fiecare episcop il reprezinta pe Hristos. Nu ca ar fi chiar vicarul sau loctiitorul Lui, dar intr-un fel il reprezinta, deci pe undeva pe aproape. Ce e gresit este sa spui ca exista un fel de superepiscop care il reprezinta mai cu mot ca ceilalti. Asta e problema cu papalitatea. Mai e si problema cu infailibilitatea, dar aia e doar cand vorbeste ex catedra si asta nu s-a intamplat decat de doua ori de cand a fost proclamata. Totusi, ramane faptul ca daca spune papa 'ase!', apoi ase o fost (ca in bancul cu Ceausescu descris de ardeleanul care se intoarce de la congres), chira daca nu vorbeste ex catedra, in practica.
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#120
|
|||
|
|||
![]() Citat:
PS.cu ecu ai dreptate,trebuie sa va mai las si pe voi sa respirati...sa nu va am pe constiinta...ce parere ai de rugaciunile cu....
__________________
Singura dragoste adevarata este cea care încredinteaza aproapelui viata vesnica! Sfintul Iustin Popovici |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Minunile ortodoxiei pentru ora de religie | spre_rasarit | Sectiune dedicata profesorilor de religie | 43 | 21.03.2014 19:21:41 |
O alimentatie corecta | ovidiu b. | Generalitati | 469 | 26.07.2013 19:03:38 |
Chemare la rugaciune individuala pentru conversia la credinta a dusmanilor ortodoxiei | spre_rasarit | Generalitati | 45 | 21.07.2011 01:23:02 |
care varianta e corecta? | victortiti89 | Generalitati | 76 | 16.06.2011 17:14:43 |
Bun simț si intelegere | I.Calin | Generalitati | 7 | 24.08.2010 20:10:13 |
|