![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=4]4. Trei sunt leacurile gândurilor de hulă: atenția și rugăciunea, smerenia și disprețuirea[/SIZE]
Așa cum trei sunt cauzele morale ale gândurilor de hulă: 1) nebăgarea de seamă, 2) mândria și 3) pizma demonilor, tot așa trei sunt și leacurile acestora în contrarea cauzelor acestora, adică: 1) atenția și rugăciunea, 2) smerenia și 3) disprețuirea. Deci cine vrea și iubește să fie liber de gândurile de hulă, acela trebuie mai întâi să-și adune întreaga minte în inima lui și să se roage cu multă atenție și mare vigilență, ca să nu lase cuvântul interior din inimă să grăiască, ci să-l facă să tacă supraveghindu-l cu un ochi serios și conducător. Dar nu e de ajuns numai aceasta, ci, după ce face cuvântul interior să tacă, trebuie să-i dea și să grăiască această scurtă rugăciune: ,,Doamne Iisuse Hristoase, Fiului lui Dumnezeu, miluiește-mă!" și numai aceasta să o grăiască, și nici un alt cuvânt. Dar să o zică ținându-și puțin și răsuflarea până ce zice o dată cuvintele rugăciunii acesteia și apoi să răsufle din nou, mintea rămânând fără formă și fără chip și privind prin puterea lui văzătoare [spirituală] numai locul inimii, iar auzul [spiritual al] minții să nu audă nimic altceva decât cuvintele rugăciunii acesteia. Deci rugăciunea aceasta rostită în acest mod va face să dispară toate gândurile, nu numai cele de hulă, ci și cele de rușine și trupești și cele de viclenie și de irascibilitate, fiindcă atunci când e rostit în inimă cu credință fierbinte și meditat necontenit, acest înfricoșător și sfânt Nume al lui Iisus Hristos arde ca o lumină și lovește și taie ca o sabie cu două tăișuri demonii care se găsesc, cum spuneam, la suprafața inimii și grăiesc prin cuvântul interior toate gândurile de hulă și rele. De aceea zicea Ioan Scărarul: "Cu Numele lui Iisus lovește-i ca și cu un bici pe vrăjmași", iar sfântul Nil [= Evagrie Ponticul]: "Când e numit Dumnezeu, pune pe fugă pe demoni". AI doilea leac al gândurilor de hulă e smerenia; de aceea, cine vrea să fie eliberat de ele trebuie să aibă inimă smerită, și înfrântă, și mai trebuie să aibă și cele câte nasc smerenia, adică faptul de a suporta cu mulțumire fiecare ispită și necaz care-i vin fie de la oameni, fie de la demoni, fie de la firea cea strâmtă, socotindu-se pe sine însuși din pricina păcatelor lui vrednic de orice pedeapsă; faptul de a nu se aprinde și înfuria, de a nu osândi și bârfi pe frații lui disprețuindu-i ca pe unii mai mici și lipsiți de minte; și faptul de a nu cerceta cu curiozitate lucrurile credinței peste puterea și înțelegerea minții lui, socotindu-se pe sine însuși lipsit de minte și nevrednic să cerceteze unele ca acestea și ținând credința simplă în inima lui. Toate acestea deci conlucrează la izgonirea gândurilor de hulă, precum ziceau Părinții. Iar al treilea leac al gândurilor de hulă este disprețuirea, adică atunci când omul e atent la inima lui, cum spuneam mai sus, și zice rugăciunea ,,Doamne, Iisuse Hristoase, Fiului lui Dumnezeu, miluiește-mă!" ținându-și puțin și răsuflarea, atunci când are inima lui smerită și face toate celelalte câte îi sunt cu putință, după care îi urmează cu toate acestea gânduri de hulă, atunci trebuie să știe că, aceste gânduri sunt din pizma și răutatea demonilor, și de aceea nu trebuie să se întristeze pentru ele, nici să dispere, ci să le disprețuiască ca pe unele care nu se nasc din cuvântul lui, nici din voia lui, ci sunt semințele și odraslele relei semințe a diavolului care seamănă astfel de gânduri de hulă împotriva lui Dumnezeu și a celor dumnezeiești nu cu alt scop decât ca să tulbure și întristeze sufletul omului și, mai ales, ca să-l împiedice de la calea virtuții și bine-plăcerii lui Dumnezeu. Deci cunoscând răutatea și viclenia lor, trebuie să-i disprețuim și să nu socotim deloc că asemenea gânduri sunt un păcat, fiindcă pe cât socotim că sunt un păcat, pe atât mai mult ne tulbură; și așa cum atunci când cineva vrea să se ducă într-un loc, după care trecând pe un drum întâlnește câini care latră, dar el nu ia seama la lătratul lor, ci disprețuindu-i își continuă drumul netulburat și aleargă și ajunge la locul unde vrea să ajungă, tot așa trebuie să facă și creștinul când vin spre el gânduri de hulă și viclenie; trebuie adică să nu șadă să le răspundă, ci tăcând să nu le bage în seamă și să le dispretuiască ca pe niște lătrături ale diavolului și să alerge pe calea virtuții având credintă fierbinte și neșovăielnică în Dumnezeu și în lucrurile dumnezeiești și ținând în inima lui ca pe o ancoră neclintită mărturisirea credinței pe care a primit-o de Ia Sfânta Biserică. Căci credința e o pavăză și scutul cu care creștinul poate să respingă toate săgețile gândurilor de hulă pe care le aruncă diavolul, precum poruncește Pavel. În acest fel și diavolul este biruit și rușinat cu toate gândurile lui de hulă și omul se eliberează ușor de ele, cu harul lui Hristos. [SIZE=4]Cuvioșii Teolipt al Filadelfiei și Nicodim Aghioritul, "Paraclisul și acatistul Sfântului Nume al lui Iisus cu câteva texte de Filocalie", Editura Deisis, Sibiu, 2001, p. 55-63[/SIZE] |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Parintele Dometie a vazut ceva deosebit când se spovedea o femeie la Parintele Arsenie. A vazut cum ieseau serpi din gura ei, ieseau putin si se dadeau înapoi, si pâna la urma s-au tras înapoi si când a iesit afara i-a zis: “De ce n-ai spus ce aveai de spus acolo, tot”; “Am spus! “, “Cum ai spus, eu am vazut ca nu ai spus! ” si s*a întors înapoi la Parintele Arsenie si i-a marturisit ultimul pacat si a dat afara toti serpii. Aceasta s-a întâmplat tot prin Parintele Arsenie, el i-a deschis ochii sufletesti parintelui Dometie sa vada cu sufletul, caci cu ochii astia fizici nu vedem nimic si s-o întoarca pe femeia asta sa spuna si ultimul pacat, cel mai greu pacat al ei.
Parintele îi selectiona pe care sa-i spovedeasca si pe care sa nu-i spovedeasca. Unul spunea ca a omorât un om si ca Parintele nu vrea nicicum sa-l spovedeasca. Insista însa spunând ca se caieste si de ce nu-l spovedeste. “No hai ma, daca tu chiar vrei asa de mult.” Dar când l-a întrebat: “Ma, îti pare rau ca l-ai omorât pe omul acela? “, “Nu-mi pare rau, Parinte!”, “Pai vezi, nu ti-am spus ca degeaba vorbesc cu tine?” (Morar Gheorghe, Ucea de Sus) “Marturii din Tara Fagarasului despre parintele Arsenie Boca”, editura Agaton, 2004
__________________
Om rational este cel ce ingaduie sa fie indreptat. Iar cel ce nu ingaduie sa fie indreptat e neom caci s-a pogorat pe sine in randul dobitoacelor. (Sf. Antonie cel Mare) |
#3
|
|||
|
|||
![]()
povestioara asta exista in indreptarul de spovedanie, cel mov.
voi nu stiu daca aveti idee cat de buna poate sa fie spovedania! serios! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Eo idee ce o știu majoritatea ! Ceva nou ?
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
"Razboiul nevazut" e o absurditate catolica!E contraindicata! | mihailt | Despre Biserica Ortodoxa in general | 19 | 10.12.2013 23:36:08 |
Goneste gandurile | costel | Generalitati | 76 | 17.07.2013 22:18:26 |
Razboiul nevazut! | alexdu | Generalitati | 17 | 09.02.2011 21:10:52 |
lupta cu gandurile | consuela | Generalitati | 81 | 28.09.2009 16:42:13 |
Razboiul Nevazut | Mikhael | Resurse ortodoxe on-line | 1 | 20.08.2007 17:48:44 |
|