Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 12.07.2013, 13:43:27
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Ca să mai stingem puțin această împărțire penibilă în căprării, îngăduie să-ți pun o întrebare, cu tot gândul bun; poate mai clarificăm puțin imaginea unora despre alții.
Iată întrebarea: cum înțelegi tu, personal (că ai totuși o personalitate unică și individuală) și totodată în duhul Bisericii, atât cât ai acces la scrierile sfinților Părinților noștri de care faci atâta caz, următoarele versete (implicit pericopele din care fac parte):

"Multe am a vă scrie, dar n-am voit să le scriu pe hârtie, cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi și să grăiesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină." (2 In 12)

"Drept aceea, privegheați, aducîndu-vă aminte că timp de trei ani n-am contenit, noaptea și ziua, să vă îndemn cu lacrimi pe fiecare dintre voi..." (FA 20, 31)
Desigur ca iti raspund, sunt citate care se dau de obicei in discutiile cu neoprotestantii, ca argument pentru Sfanta Traditie, pe care ei n-o inteleg. Sunt si alte citate mai concludente in acest sens.
Nu eu am scris despre membrii taberelor, dar totusi e evident ca noi nu sustinem acelasi lucru. Nici nu inteleg, eu scriu ca acea intelegere e gresita si apoi se spune ca am sustine acelasi lucru, sau ca e ceva compementar. Cum sa sustin si eu acelasi lucru daca eu critic acele lucruri, asta ma nedumereste pe mine. Adica vreau nu vreau si eu as sustine tot conceptii luate din ecumensim. Cautati pe google cuvantul ecumensim si cititi orice articol, sunt o multime si toate critica ecumensimul. Acum comparati unele conceptii pe care le credeti cu ce scrie acolo despre ecumensim. O sa vedeti ca in marea majoritate coincid. Atunci unde as spune eu ceva gresit sau exagerat? Nu avem conceptii diferite? Discutam de parca netul e setat doar pe forumul acesta, si nimeni nu citeste si alte site-uri ortodoxe. Apropae toate site-uriel ortodoxe sustin exact ce spun si eu, nu am gasit pana acum un site care sa fie ecumenist. E adevarat, mai sunt cateva articole favorabile conceptiilor ecumeniste, in marea de articole care nu sunt asa.
Nici nu ar mai trebui sa scriu eu nimic, articolele de pe net vorbesc de la sine.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 12.07.2013, 14:44:50
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Desigur ca iti raspund, sunt citate care se dau de obicei in discutiile cu neoprotestantii, ca argument pentru Sfanta Traditie, pe care ei n-o inteleg. Sunt si alte citate mai concludente in acest sens.
Nu eu am scris despre membrii taberelor, dar totusi e evident ca noi nu sustinem acelasi lucru. Nici nu inteleg, eu scriu ca acea intelegere e gresita si apoi se spune ca am sustine acelasi lucru, sau ca e ceva compementar. Cum sa sustin si eu acelasi lucru daca eu critic acele lucruri, asta ma nedumereste pe mine. Adica vreau nu vreau si eu as sustine tot conceptii luate din ecumensim. Cautati pe google cuvantul ecumensim si cititi orice articol, sunt o multime si toate critica ecumensimul. Acum comparati unele conceptii pe care le credeti cu ce scrie acolo despre ecumensim. O sa vedeti ca in marea majoritate coincid. Atunci unde as spune eu ceva gresit sau exagerat? Nu avem conceptii diferite? Discutam de parca netul e setat doar pe forumul acesta, si nimeni nu citeste si alte site-uri ortodoxe. Apropae toate site-uriel ortodoxe sustin exact ce spun si eu, nu am gasit pana acum un site care sa fie ecumenist. E adevarat, mai sunt cateva articole favorabile conceptiilor ecumeniste, in marea de articole care nu sunt asa.
Nici nu ar mai trebui sa scriu eu nimic, articolele de pe net vorbesc de la sine.
Cătălin, te rog să revii la versetele indicate.

"Multe am a vă scrie, dar n-am voit să le scriu pe hârtie, cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi și să grăiesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină." (2 In 12)

"Drept aceea, privegheați, aducîndu-vă aminte că timp de trei ani n-am contenit, noaptea și ziua, să vă îndemn cu lacrimi pe fiecare dintre voi..." (FA 20, 31)


Ce-ți spun ție cuvintele subliniate? Au vreun tâlc, vreun rost? Puteau fi altele în locul lor?
Ce duh anume e sugerat acolo? Ce stare de spirit? Ce componentă indispensabilă a dreptei credințe, a dreptei învățături?

Ce înțelegem, cu ajutorul acestor versete (și al altora din NT) despre învățătură, despre Evanghelie, despre dreapta credință, despre Tradiție, despre Duhul Bisericii?

Aștept opinia ta, întrucât răspunsul este evident pentru mine, precum desigur ai dedus și știi.

Last edited by cezar_ioan; 12.07.2013 at 14:47:29.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 13.07.2013, 00:26:07
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Cătălin, te rog să revii la versetele indicate.

"Multe am a vă scrie, dar n-am voit să le scriu pe hârtie, cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi și să grăiesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină." (2 In 12)

"Drept aceea, privegheați, aducîndu-vă aminte că timp de trei ani n-am contenit, noaptea și ziua, să vă îndemn cu lacrimi pe fiecare dintre voi..." (FA 20, 31)


Ce-ți spun ție cuvintele subliniate? Au vreun tâlc, vreun rost? Puteau fi altele în locul lor?
Ce duh anume e sugerat acolo? Ce stare de spirit? Ce componentă indispensabilă a dreptei credințe, a dreptei învățături?

Ce înțelegem, cu ajutorul acestor versete (și al altora din NT) despre învățătură, despre Evanghelie, despre dreapta credință, despre Tradiție, despre Duhul Bisericii?

Aștept opinia ta, întrucât răspunsul este evident pentru mine, precum desigur ai dedus și știi.
Pana sa spun opinia mea puteai sa o spui pe a ta, pentru ca nu am inteles exact la ce te referi. Prima data am crezut ca te referi la faptul ca au fost si invataturi transmise oral, nu doar scris. Acum inteleg ca te referi la faptul ca Apostolul le vorbeste cu dragoste. Nimeni nu contesta asta.
Pe de alta parte hai sa vedem cui se adreseaza Apostolul. Celor din Biserica, celor credinciosi. In alte pasaje scrie ceva si despre cei ce propovaduiesc o alta invatatura, Sfanta Scriptura trebuie luata in totalitate, nu pasaje separate: http://ro.orthodoxwiki.org/Eretic
Reply With Quote
  #4  
Vechi 13.07.2013, 01:42:33
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Desigur ca iti raspund, sunt citate care se dau de obicei in discutiile cu neoprotestantii, ca argument pentru Sfanta Traditie, pe care ei n-o inteleg. Sunt si alte citate mai concludente in acest sens.
Nu eu am scris despre membrii taberelor, dar totusi e evident ca noi nu sustinem acelasi lucru. Nici nu inteleg, eu scriu ca acea intelegere e gresita si apoi se spune ca am sustine acelasi lucru, sau ca e ceva compementar. Cum sa sustin si eu acelasi lucru daca eu critic acele lucruri, asta ma nedumereste pe mine. Adica vreau nu vreau si eu as sustine tot conceptii luate din ecumensim. Cautati pe google cuvantul ecumensim si cititi orice articol, sunt o multime si toate critica ecumensimul. Acum comparati unele conceptii pe care le credeti cu ce scrie acolo despre ecumensim. O sa vedeti ca in marea majoritate coincid. Atunci unde as spune eu ceva gresit sau exagerat? Nu avem conceptii diferite? Discutam de parca netul e setat doar pe forumul acesta, si nimeni nu citeste si alte site-uri ortodoxe. Apropae toate site-uriel ortodoxe sustin exact ce spun si eu, nu am gasit pana acum un site care sa fie ecumenist. E adevarat, mai sunt cateva articole favorabile conceptiilor ecumeniste, in marea de articole care nu sunt asa.
Nici nu ar mai trebui sa scriu eu nimic, articolele de pe net vorbesc de la sine.
Știu că dvs vă raportați critic față de ecumenism. Nu v-am atribuit nicicum o altfel de concepție.
Și totuși:
fiind toți credincioși, toți suntem convinși că Hristos este Dumnezeu! E doar un exemplu, cel mai important. Prin urmare, cu toate polemicile noastre, ne asemănăm în gândire în privința aspectelor esențiale ale credinței.
Și totuși gândim diferit, percepem în mod diferit anumite realități pe care toți le acceptăm, trăim în modalități diferite relația cu Dumnezeu pentru că, așa cum v-a scris și domnul Cezar, fiecare dintre noi are o personalitate unică și diferită de a tuturor celorlalți - așa ne-a lăsat Dumnezeu.
Suntem subiecte, nu obiecte. Dumnezeu este Subiect, Ființă personală, nu idee abstractă. Nu credem într-un "Dumnezeu al filosofilor", ci în Dumnezeul Cel viu al credinței, al Revelației, în Dumnezeul făcut Om pentru a ajunge în maximă apropiere de noi, pentru a împărtăși, pentru a asuma în mod deplin toate experiențele noastre (în afară de păcat), inclusiv experiența morții. De aceea, dacă Dumnezeu este Subiectul suprem și noi suntem tot subiecte, persoane unice, vii, libere, atunci subiectivitatea noastră este, sau nu implicată în actul credinței?
Credința e, în acest caz, un fapt obiectiv, sau subiectiv?
Atenție: n-am spus "relativ", ci "subiectiv".
Credința este mai mult adeziune rațională la un set de idei, sau fidelitate față de Persoana Celui în Care credem?...
Hristos în mijlocul nostru, domnule Cătălin!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #5  
Vechi 13.07.2013, 11:43:05
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
Și totuși:
fiind toți credincioși, toți suntem convinși că Hristos este Dumnezeu! E doar un exemplu, cel mai important. Prin urmare, cu toate polemicile noastre, ne asemănăm în gândire în privința aspectelor esențiale ale credinței.
Și totuși gândim diferit, percepem în mod diferit anumite realități pe care toți le acceptăm, trăim în modalități diferite relația cu Dumnezeu pentru că, așa cum v-a scris și domnul Cezar, fiecare dintre noi are o personalitate unică și diferită de a tuturor celorlalți - așa ne-a lăsat Dumnezeu.
Suntem subiecte, nu obiecte.
Aici ai dreptate, asta am spus si eu in mesajul cu subiectivitatea. Dar aici apare si problema, pentru ca se baga si dogma, revelatia, la subiectivitatea aceasta. Dogma nu este ceva ce o percepe fiecare cum vrea, pentru ca si crearea unui zeu dupa imaginatia cuiva intra tot la idolatrie. Domnul este cel ce S-a revelat atat in Vechiul Testament, cat si in cel Nou. Proma porunca din Lege este sa nu creem alt zeu si sa ne inchinam lui. Nu trebuie sa fie ceva material (ca idolii), poate fi si ceva din imaginatia noastra.
E ca si cum am discuta aici tot timpul daca un lucru real e ceea ce este sau daca e fiecare cum il vede. Un leu este un leu, nu depinde de imaginatia cuiva, este un adevar absolut. Acest relativism este din hinduism, budism, pentru ca si ecumensimul este o ramura a new-age-ului, care incearca sa amestece toate religiile.
Dogma este ceea ce Domnul ne-a revelat, si ceea ce a clarificat si Biserica. Au fost si lucruri care probabil nu ni s-au revelat sau care sunt revelate dar nu sunt clarificate. Dar ceea ce s-a revelat si clarificat nu e ceva subiectiv, de aceea spunem ca dogma este infailibila, nu poate fi modificata, e perfecta. Dogma tine de credinta, modernismul propovaduieste un umanism ateu, bazat si pe "iubirea" oamenilor. S-a vazut iubirea oamenilor in regimurile atee, revolutia franceza sau comunism. Prima porunca este sa iubesti pe Domnul mai preusus de tine si ceilalti oameni, sunt primele porunci din decalog si dogma tine tot de acest lucru. Voi nu va dati seama, dar va axat exact pe acest umanism ateu, trecand in plan secund prima porunca, care de fapt e credinta. De ce e asa greu sa acceptati invatatura ortodoxa si va luati dupa nu stiu ce pastori de peste ocean care nestiind ce-i cu ei au inventat conceptiile acestea? Invatatura ortodoxa este frumoasa, perfecta, nu are nevoie de infuzie protestanta sau din nu stiu ce cult. Nu exista nicio inatvertenta, contradictie, numai la catolici sunt cu zecile, e si greu sa ramai catolic daca te apuci sa studiezi dogma catolica, daca ai dragoste de adevar si nu crezi orbeste. Si aceasta idee, ca ar conta doar credinta in Fiul lui Dumnezeu e tot de la protestanti si ecumenism. Totit ereticii in afara de Arie credeau in asta, sfintii nu aveau toleranta asta sa vada ca ei vad ceva diferit, probabil ar fi trebuit sa-i considere profeti, nu eretici.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
În altă ordine de idei, adevărul că tigrul are 4 picioare sau că România se găsește în Europa NU sunt adevăruri absolute, ci relative și țin de lumea asta schimbătoare.
Se pare ca problema e mult mai grava, daca nu mai este nimic adevarat, totul e relativ. Cum spuneam, e un mod diferit de gandire, bazat pe relativism, asemanator celui din religiile orientale. Daca cineva spune ca un tigru are zece picioare ori e dus cu capul ori e budist. Eu spun de realitatea de acum, nu ca in trecut capitala a fost la Targoviste. Nu cred ca e greu de inteles ce am vrut sa spun.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
pentru că Sfântul Nicolae a reacționat în acest mod nu pentru că cineva Îl mărturisea pe Dumnezeu într-un limbaj diferit sau se ruga cu alte cuvinte
Arie nu Il marturisea pe Dumnezeu intr-un limbaj diferit, exact acesta e relativismul adus de ecumenism. In ecumensim nu exista erezie, ci diferite moduri de intleegere, cum ai spus si tu.
Citat:
În prealabil postat de laurastifter Vezi mesajul
În această privință, sunt de acord cu dvs. Cuvântul "tabere" n-a fost deloc cel mai potrivit. Desigur că toți suntem în tabăra ortodoxă și, totuși, opiniile noastre sunt, în anumite puncte, diferite.
Eu am raspuns ca nu am afirmat eu acest lucru, dar asta nu inseamna ca cei enumerati de tine nu au conceptii asemanatoare si pe care eu le consider gresite. Iar cei ce spun acelasi lucru ca si mine nu sunt doar trei persoane, numai pe topic au intervenit si Paraschiva si antiecumensim, mai sunt Antonia, Anca dar si altii, multi au fost si care nu mai scriu pe forum (Anna21, de exemplu). Eu nu impartasesc deloc acele conceptii moderniste si consider ca ar fi si un pacat sa nu ma delimitez de ele, din moment ce sunt gresite. Dreapta credinta nu e o simpla afirmatie.

Last edited by catalin2; 13.07.2013 at 11:45:09.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 13.07.2013, 12:44:02
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit Cătălin, învățătura ortodoxă nu e text, ci stare de spirit

"Multe am a vă scrie, dar n-am voit să le scriu pe hârtie, cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi și să grăiesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină." (2 In 12)

"Drept aceea, privegheați, aducîndu-vă aminte că timp de trei ani n-am contenit, noaptea și ziua, să vă îndemn cu lacrimi pe fiecare dintre voi..." (FA 20, 31)


Ce duh anume e sugerat acolo? Ce stare de spirit? Ce componentă indispensabilă a dreptei credințe, a dreptei învățături?

Ce înțelegem, cu ajutorul acestor versete (și al altora din NT) despre învățătură, despre Evanghelie, despre dreapta credință, despre Tradiție, despre Duhul Bisericii?

În epistolele către frații de credință care alcătuiau primele comunități euharistice, Apostolul caută să țină flacăra credinței dincolo de rătăciri, date fiind numeroasele ispitiri sub care trăiau frații, vechile convingeri religioase care încă mai mișcau prin memoria lor, insuficienta clarificare a chestiunilor dogmatice fundamentale (dogmatica avea să se contureze treptat, mai ales sub aspectul terminologiei, cu prilejul primelor sinoade ecumenice, precum știm din istoria Bisericii) precum și alte variate piedici care țin, mai întâi, de condiția firii noastre rănite prin păcatul protopărinților.
Cum constatăm că procedează Pavel, îndeosebi, precum și Ioan - conform textelor citate? (aidoma celorlalți apostoli, ale căror epistole ne stau la dispoziție prin mijlocirea NT)
Dincolo de tot felul de artificii care țin de pregătirea oratorică și psihologică a retorului, ori poate tocmai în consens cu aceasta, Pavel și Ioan au mereu grijă să sporească, prin trimiteri cu impact emoțional, starea de spirit a destinatarilor.
Alegînd și îmbinînd cu măiestrie elemente care țin când de forța logicii când de zvâcul voinței, când de cel al unor simțăminte puternice, Apostolii înalță mereu o stare de spirit înspre care îi cheamă pe frații creștini. Miezul acestei stări de spirit este, evident, iubirea.
Cuvintele lor sunt părintești.
Trimiterile sunt necontenit la iubirea Domnului, jertfelnică.
Rugămintea e spre stăruința în bună înțelegere între frați, în supunere, în punerea pe loc secund a celor personale, cu sens de egoiste.
Îi numesc pe creștini când copii, când sfinți, pentru a-i ajuta să devină conștienți cât sunt de curați cu inima și cât pot, încă, deveni de curați, despătimindu-se de duhul cărnii, de duhul lumii acesteia. Încă și mai mult, mult mai mult, prin cuvioșie, prin toate darurile Duhului, pe care Pavel și Ioan nu încetează să le reamintească...
Le cer, de asemenea, să se străduiască pentru a rămâne și spori în curăție, nu doar să aștepte mângâierea peste ei.

De ce?
Pentru ca bucuria vieții creștine să își atingă rostul: să fie deplină. Întrucât scopul creștinului acesta și este, spune Domnul: să Îl cunoaștem pe Dumnezeu, să trăim fericirea deplină a întâlnirii cu El, în comuniune de duh și fapte.

Cea mai bună cale de a spori bucuria și fericirea întru Hristos, spun apostolii după cum cunoșteau deja din conviețuirea lor cu Domnul, este conviețuirea. Oralitatea învățăturii nu se datorează neapărat lipsei mijloacelor de scris și a altor piedici tehnice (aveau destule mijloace, iar Domnul ar fi putut să le sporească, de-ar fi fost important pentru mântuire) ci faptului că în comuniunea efectivă, trup și suflet, împărtășirea este deplină iar Duhul lui Hristos rodește din belșug, covîrșind pe oamenii înfrățiți întru El.

Ne atrage atenția textul, de câte ori citim Epistolele, că apostolii susțin neîncetat această trăsătură a învățăturii creștine, diferită de alte trăsături ale învățăturilor păgâne: a cunoaște înseamnă a conviețui în Duhul Iubirii.
Nu a scorni concepte și relații interconceptuale, precum știința slabă a lumii acesteia, care țese o pânză de păianjen din care nu mai poate ieși, precum musculița.
Ci smerind mintea, umilind duhul, eliberînd firul verde al iubirii inimii, frumos străjuit de reperele revelate ale dogmelor, lăsînd ca simțământul cel mai adînc ontologic al omului să prindă putere și să se întindă, precum focul, în inimile tuturor: bucuria deplină a împărtășirii cu Părintele Iubirii.

Toată dogmatica și discuțiile dogmatiștilor au ca scop drept ca acest amănunt care caracterizează învățătura creștină și dreapta credință să nu se piardă din sufletul nostru. Anume, că suntem chemați să devenim comuniune a iubirii jertfelnice, nimic altceva. Sau mai exact nimeni altcineva.

Pentru aceasta, Apostolul Pavel și Apostolul Ioan (conform textelor citate) se tânguiesc uneori, se tem, se lamentează, se înflăcărează, suferă (zice Pavel) iarăși durerile nașterii (din Duh), se bucură. ACESTA este miezul învățăturii creștine. O învățătură unică, diferită de toate celelalte, raționaliste și logiciste, astfel implicit limitate și false. O învățătură unică întrucât doar ea poate ajuta pe om să nădăjduiască Viața. O învățătură care, dincolo de frumusețile ei intelectuale certe, dincolo de antinomiile și paradoxurile ei, chiar, are o proprietate remarcabilă: fericește, învie, îndumnezeiește.
Nici o altă învățătură de sub soare nu poate recupera pe om la starea lui dintâi, paradisiacă, cuminte, aproape de deplinătate. Nici o învățătură omenească nu poate recupera pe om înaintea lui Dumnezeu. Nici o învățătură omenească nu poate transfigura ontologic ființa umană, așa cum doar învățătura creștină o poate face, pe drept cuvânt și dovedit.
Iar această învățătură se numește: cultura Duhului, învățătura bucuriei și-a lacrimilor căinței, graiul viu al omului către semen prin care vin și lucrează energiile dumnezeiești cele dintâi, necreate.
Și care, în momente de taină mare, e însoțită de gestul corpului, gest concret, pe care nici o altă învățătură nu îl poate oferi: punerea mâinilor, sfințitoarea și înveșnicita de Viață.
Așadar, de Iubirea în comuniune euharistică vorbim. Aceasta e cu adevărat credință și învățătură dreaptă, Cătăline!
De la ea nu putem face rabat, nici o clipă, întrucât ne agonisim moarte cu fiecare gest strâmb. Ne agonisim păcatul. Cumplitul păcat, girul morții.

Last edited by cezar_ioan; 13.07.2013 at 14:17:33.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 13.07.2013, 14:34:33
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Pe alt topic, cel dedicat Sfântului Siluan, postarea lui VladCat (citînd din Gheronda Sofronie) poate fi reper și îndreptar pentru dezbaterea noastră.
Orice am crede că clarificăm prin dispute, e decisiv să rămânem în duhul zugrăvit de Gheronda. Animat de acest duh, care nu e altul decât Duhul Bisericii, creștinul stă în dreptate înaintea lui Dumnezeu atunci când poartă o polemică sau alta. Altminteri rătăcește de la dreapta și sfințitoarea învățătură, oricâte lucruri "înțelepte" ar zice sau ar scrie.
Nimic nu e ziditor dacă nu respiră în Duhul Iubirii Dumnezeiești.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 18.07.2013, 02:50:58
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Pe alt topic, cel dedicat Sfântului Siluan, postarea lui VladCat (citînd din Gheronda Sofronie) poate fi reper și îndreptar pentru dezbaterea noastră.
Orice am crede că clarificăm prin dispute, e decisiv să rămânem în duhul zugrăvit de Gheronda. Animat de acest duh, care nu e altul decât Duhul Bisericii, creștinul stă în dreptate înaintea lui Dumnezeu atunci când poartă o polemică sau alta. Altminteri rătăcește de la dreapta și sfințitoarea învățătură, oricâte lucruri "înțelepte" ar zice sau ar scrie.
Nimic nu e ziditor dacă nu respiră în Duhul Iubirii Dumnezeiești.
Minunat!
Mi-ați amintit un fragment care, deși aparține unui autor de altă confesiune (ceea ce-i va dezamăgi din nou pe unii dintre colegii noștri de forum), îmi pare a avea un conținut ortodox și cred că ne poate fi, de asemenea, îndreptar în aceste dezbateri. Textul aparține filosofului existențialist creștin Karl Jaspers:
"Comunicarea, care se stabilește nu de la intelect la intelect, de la spirit la spirit, ci de la existență la existență, nu utilizează semnificațiile și valorile impersonale decât ca punți de legătură. Justificările și atacurile nu sunt, într-o atare comunicare, mijloace pentru dobândirea unui ascendent, ci pentru a realiza apropierea de oameni. Lupta este o înfruntare animată de iubire, fiecare punându-i la dispoziție celuilalt toate armele sale. Certitudinea ființei autentice se dobândește doar în acea comunicare, în care se înfruntă fără rezerve, întru comuniune, libertatea cu libertatea. În felul acesta, toate raporturile nu sunt decât pregătitoare, pentru ca în momentele hotărâtoare, grație unei exigențe reciproce, fiecare interlocutor să-i pună celuilalt întrebări ce merg până la rădăcina lucrurilor. Abia în cadrul comunicării se realizează orice adevăr. Doar aici mă simt eu însumi, nu trăiesc factic, ci în mod plenar. Dumnezeu Se dezvăluie doar în indirect și nu în afara iubirii de la om la om."

Hristos în mijlocul nostru, domnule profesor!
__________________
"Duh este Dumnezeu și unde este Duhul Domnului, acolo este libertate." (II Cor3, 17)
"Pentru Tine trăiesc, vorbesc și cânt!" (Sf. Grigorie Teologul)
"Dați-mi-L pe Hristos și aruncați-mă în iad!"
"Acesta este unul dintre motivele pentru care eu cred în creștinism: e o religie pe care n-ai fi putut-o născoci." (C. S. Lewis)
Câteva gânduri scrise de mine:
http://www.ortodoxiatinerilor.ro/iis...-duhovniceasca
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.07.2013, 15:47:40
MariS_'s Avatar
MariS_ MariS_ is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 18.10.2009
Locație: Religie: creștin
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.419
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
"Multe am a vă scrie, dar n-am voit să le scriu pe hârtie, cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi și să grăiesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină." (2 In 12)

"Drept aceea, privegheați, aducîndu-vă aminte că timp de trei ani n-am contenit, noaptea și ziua, să vă îndemn cu lacrimi pe fiecare dintre voi..." (FA 20, 31)


Ce duh anume e sugerat acolo? Ce stare de spirit? Ce componentă indispensabilă a dreptei credințe, a dreptei învățături?

Ce înțelegem, cu ajutorul acestor versete (și al altora din NT) despre învățătură, despre Evanghelie, despre dreapta credință, despre Tradiție, despre Duhul Bisericii?

În epistolele către frații de credință care alcătuiau primele comunități euharistice, Apostolul caută să țină flacăra credinței dincolo de rătăciri, date fiind numeroasele ispitiri sub care trăiau frații, vechile convingeri religioase care încă mai mișcau prin memoria lor, insuficienta clarificare a chestiunilor dogmatice fundamentale (dogmatica avea să se contureze treptat, mai ales sub aspectul terminologiei, cu prilejul primelor sinoade ecumenice, precum știm din istoria Bisericii) precum și alte variate piedici care țin, mai întâi, de condiția firii noastre rănite prin păcatul protopărinților.
Cum constatăm că procedează Pavel, îndeosebi, precum și Ioan - conform textelor citate? (aidoma celorlalți apostoli, ale căror epistole ne stau la dispoziție prin mijlocirea NT)
Dincolo de tot felul de artificii care țin de pregătirea oratorică și psihologică a retorului, ori poate tocmai în consens cu aceasta, Pavel și Ioan au mereu grijă să sporească, prin trimiteri cu impact emoțional, starea de spirit a destinatarilor.
Alegînd și îmbinînd cu măiestrie elemente care țin când de forța logicii când de zvâcul voinței, când de cel al unor simțăminte puternice, Apostolii înalță mereu o stare de spirit înspre care îi cheamă pe frații creștini. Miezul acestei stări de spirit este, evident, iubirea.
Cuvintele lor sunt părintești.
Trimiterile sunt necontenit la iubirea Domnului, jertfelnică.
Rugămintea e spre stăruința în bună înțelegere între frați, în supunere, în punerea pe loc secund a celor personale, cu sens de egoiste.
Îi numesc pe creștini când copii, când sfinți, pentru a-i ajuta să devină conștienți cât sunt de curați cu inima și cât pot, încă, deveni de curați, despătimindu-se de duhul cărnii, de duhul lumii acesteia. Încă și mai mult, mult mai mult, prin cuvioșie, prin toate darurile Duhului, pe care Pavel și Ioan nu încetează să le reamintească...
Le cer, de asemenea, să se străduiască pentru a rămâne și spori în curăție, nu doar să aștepte mângâierea peste ei.

De ce?
Pentru ca bucuria vieții creștine să își atingă rostul: să fie deplină. Întrucât scopul creștinului acesta și este, spune Domnul: să Îl cunoaștem pe Dumnezeu, să trăim fericirea deplină a întâlnirii cu El, în comuniune de duh și fapte.

Cea mai bună cale de a spori bucuria și fericirea întru Hristos, spun apostolii după cum cunoșteau deja din conviețuirea lor cu Domnul, este conviețuirea. Oralitatea învățăturii nu se datorează neapărat lipsei mijloacelor de scris și a altor piedici tehnice (aveau destule mijloace, iar Domnul ar fi putut să le sporească, de-ar fi fost important pentru mântuire) ci faptului că în comuniunea efectivă, trup și suflet, împărtășirea este deplină iar Duhul lui Hristos rodește din belșug, covîrșind pe oamenii înfrățiți întru El.

Ne atrage atenția textul, de câte ori citim Epistolele, că apostolii susțin neîncetat această trăsătură a învățăturii creștine, diferită de alte trăsături ale învățăturilor păgâne: a cunoaște înseamnă a conviețui în Duhul Iubirii.
Nu a scorni concepte și relații interconceptuale, precum știința slabă a lumii acesteia, care țese o pânză de păianjen din care nu mai poate ieși, precum musculița.
Ci smerind mintea, umilind duhul, eliberînd firul verde al iubirii inimii, frumos străjuit de reperele revelate ale dogmelor, lăsînd ca simțământul cel mai adînc ontologic al omului să prindă putere și să se întindă, precum focul, în inimile tuturor: bucuria deplină a împărtășirii cu Părintele Iubirii.

Toată dogmatica și discuțiile dogmatiștilor au ca scop drept ca acest amănunt care caracterizează învățătura creștină și dreapta credință să nu se piardă din sufletul nostru. Anume, că suntem chemați să devenim comuniune a iubirii jertfelnice, nimic altceva. Sau mai exact nimeni altcineva.

Pentru aceasta, Apostolul Pavel și Apostolul Ioan (conform textelor citate) se tânguiesc uneori, se tem, se lamentează, se înflăcărează, suferă (zice Pavel) iarăși durerile nașterii (din Duh), se bucură. ACESTA este miezul învățăturii creștine. O învățătură unică, diferită de toate celelalte, raționaliste și logiciste, astfel implicit limitate și false. O învățătură unică întrucât doar ea poate ajuta pe om să nădăjduiască Viața. O învățătură care, dincolo de frumusețile ei intelectuale certe, dincolo de antinomiile și paradoxurile ei, chiar, are o proprietate remarcabilă: fericește, învie, îndumnezeiește.
Nici o altă învățătură de sub soare nu poate recupera pe om la starea lui dintâi, paradisiacă, cuminte, aproape de deplinătate. Nici o învățătură omenească nu poate recupera pe om înaintea lui Dumnezeu. Nici o învățătură omenească nu poate transfigura ontologic ființa umană, așa cum doar învățătura creștină o poate face, pe drept cuvânt și dovedit.
Iar această învățătură se numește: cultura Duhului, învățătura bucuriei și-a lacrimilor căinței, graiul viu al omului către semen prin care vin și lucrează energiile dumnezeiești cele dintâi, necreate.
Și care, în momente de taină mare, e însoțită de gestul corpului, gest concret, pe care nici o altă învățătură nu îl poate oferi: punerea mâinilor, sfințitoarea și înveșnicita de Viață.
Așadar, de Iubirea în comuniune euharistică vorbim. Aceasta e cu adevărat credință și învățătură dreaptă, Cătăline!
De la ea nu putem face rabat, nici o clipă, întrucât ne agonisim moarte cu fiecare gest strâmb. Ne agonisim păcatul. Cumplitul păcat, girul morții.
Da, frumos, chiar se simte ca e scris din inima!
Asa inteleg si eu Ortodoxia. Nu am nimic de adaugat.
Apreciez si stradania lui Cristian, care posteaza si el texte in acelasi spirit, cel al culturii Duhului, al dragostei, al Adevarului Iubirii, cum frumos spune parintele Pantelimon de la manastirea Oasa.
Bucurii!
__________________
Făcutu-ți-s-a ocara ca și lauda, paguba precum câștigul și străinul ca fratele?
Cum nu înțelegeți că nu despre pâini v-am zis? Ci feriți-vă de aluatul fariseilor și al saducheilor! (Matei 16:11)
Omul deține atâta Adevăr câtă Iubire dăruie.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 16.07.2013, 12:03:12
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Așadar, de Iubirea în comuniune euharistică vorbim. Aceasta e cu adevărat credință și învățătură dreaptă, Cătăline!
De la ea nu putem face rabat, nici o clipă, întrucât ne agonisim moarte cu fiecare gest strâmb. Ne agonisim păcatul. Cumplitul păcat, girul morții.
Ai dreptate si sunt total de acord, dar repet ce am spus in mesajul anterior aceluia, cine a afirmat ca nu ar fi asa. Eu pana acum nu am vazut macar un singur articol ortodox in care sa se spune ca nu e enevoie de dragoste sau traire.
Si, a doua problema, cui se adresa Sfantul Apostol? Unor comunitati ortodoxe (drept credincioase) din Biserica. Si am dat si ce spunea despre cei ce invatau gresit. De exemplu: 1 Timotei 6, 3-5 3. "Iar de învață cineva altă învățătură și nu se ține de cuvintele cele sănătoase ale Domnului nostru Iisus Hristos și de învățătura cea după dreapta credință, 4. Acela e un îngâmfat, care nu știe nimic, suferind de boala discuțiilor și a certurilor de cuvinte, din care pornesc: ceartă, pizmă, defăimări, bănuieli viclene, 5. Gâlcevi necurmate ale oamenilor stricați la minte și lipsiți de adevăr, care socotesc că evlavia este un mijloc de câștig. Depărtează-te de unii ca aceștia."

Am mai spus in alte mesaje ca cei ce adera la gandirea aceasta modernista cred ca daca vorbesti critic de alta invatatura gresita inseamna ca ii urasti sau dispretuiesti pe membrii acelui cult. Iubirea ar insemna sa accepti si invatatura lor, asa cum romanii le cereau crestinilor doar sa accepte si zeii lor pe langa Hristos. Nu le cereau sa renunte neaparat la Hristos, ci sa se inchine si la zeii lor.
De aceea unii mai folosesc cuvantul "iubiristi" (interesant e ca cel pe care l-am vazut ca il folosea era doar dl. Mihnea Dragomir, care e regretat in mesajul topicului). Nu pentru ca ar avea prea mult iubire cei ce adopta conceptiile moderniste, ci pentru ca ei cred ca doar la ei e iubirea si o evidentiaza foarte des. Ca e ceva gresit avem confirmarea de la Parintele Paisie Aghioritul care spunea:
""Cu durere in suflet marturisesc ca, dintre toti filounionistii (ecumenistii n.e.) pe care i-am cunoscut, nu am vazut pe nici unul sa aiba nu miez, dar nici macar coaja duhovniceasca. Cu toate acestea, stiu sa vorbeasca despre dragoste si unire, desi ei insisi nu sunt uniti cu Dumnezeu, fiindca nu L-au iubit."
Vedem in acest citat ca cei ce au aderat la aceasta gandire vorbesc des despre dragoste. In al doilea rand vedem ca nu sunt induhovniciti de fapt, nici macar la un nivel mediu.
In ortodoxie nu e doar dragostea de oameni, ci si dragostea de Dumnezeu. Aceasta e cel putin la fel de importanta (de aceea spune ca trebuie sa iubim pe Domnul mai mult chiar decat pe copii si apropiati), si tocmai aceasta incearca ecumensimul sa o dilueze, propovaduind mai mult un umanism secular (care include si atentia fata de ceilalti oameni).
Reply With Quote
Răspunde

Thread Tools
Moduri de afișare