![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Bine, hai sa nu-i judecam pe altii. Hai sa ne judecam pe noi insine. Nu am primit,oare, cu totii un "har", sau cel putin asa ar fi trebuit? Oare am facut noi, intotdeauna, ceea ce trebuia sa facem cu el? Dupa ce ne judeca pe noi oamenii? In prima faza, desigur, dupa aparente, dar ulterior, dupa profesionalism, dupa rezultate. Si, desigur, indeferent ce meserie avem, cu totii vrem sa ne satisfacem clientii. Acum depinde daca alegem calea cea buna prin care s-o facem. Cei care gasim aceasta cale, ne putem considera buni profesionisti. Ceea ce vreau sa spun este ca "harul" il putem "lucra" cu folos sau il putem pierde, daca facem alegeri gresite.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Fallen, harul ce ti-a fost dat la botez NU il poti pierde. Pt ca la botez Dumnezeu a facut un legamant cu cel botezat, un legamant pe care El intotdeauna si-L respecta. Dar care trebuie respectat si de cel care a fost botezat. Daca cel botezat alege sa nu isi respecte legamantul si se distanteaza el prin pacat de darul (harul) ce i-a fost dat, asta NU inseamna ca a pierdut darul dat de la botez ci ca alege sa stea departe de el (sa il ignore). Ca si cand a primit omul cea mai de pret comoara de aur si o arunca in podul casei printre obiectele inutile, preferand sa-si cumpere tinichele fara valoare dar mai stralucitoare. Daca insa omul se intoarce spre Dumnezeu la un moment dat al vietii, dintr-o viata de pacat spre implinirea poruncilor Lui Dumnezeu, atunci acel dar primit la botez incepe sa se faca simtit din ce in ce mai tare lucrand in viata omului, dovada ca darul acela omul inca nu-l pierduse (dovada ca harul primit la botez ramane). Daca la un moment dat al vietii isi da seama ca cea mai de pret comoara a lui, singurul dar cu adevarat de pret, e aceea pe care singur a aruncat-o in pod.
Iar o alta diferenta esentiala, pt care nu poti face comparatie intre harul primit de un preot la hirotonie si cel primit de credincios la botez, este ca harul pe care il primeste preotul la hirotonie este pentru folosul credinciosilor pe care Dumnezeu i-a trimis sa-i pastoreasca, nu pt folosul personal al preotului ca om (pt aceasta preotul are darul primit de la botez ca si ceilalti credinciosi), astfel incat preotul nu pierde (nu i se diminueaza) harul sau de preot (primit la hirotonie) pentru pacatele sale personale, pt ca acel har primit la hirotonie nu este pt el, ci pt credinciosi (pt folosul credinciosilor), iar Sfintele Taine raman valide pentru folosul credinciosilor, nu al lui personal ca om. Prin asta se vede si minunata dragoste pe care o are Dumnezeu pt oameni, pt ca indiferent cat de pacatos ar fi slujitorul Sau, pentru dragostea pe care o are Dumnezeu pentru oamenii care vor veni la acel preot ca sa se apropie de Dumnezeu, Dumnezeu isi revarsa Harul Sau si prin cel mai pacatos preot, pt ca acel Har este pentru credinciosi, pt oameni, nu pt vrednicia preotului.
__________________
Ca sub stapanirea Ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa inaltam, Tatalui si Fiului si Sfantului Duh, acum si pururea si in vecii vecilor Amin. Last edited by adam000; 16.10.2011 at 01:18:50. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Si daca acel preot care face taina o face cu tuica pentru ca s-a saturat de vin?
Mie mi s-a parut tot timpul o smecherie asta cu taina nu tine de vrednicia preotului. Adica preotul poa sa faca orice, taina e taina, si oricum nu poti dovedi validitatea sau invaliditatea tainei. Si de vrednicia preotului depind totusi ierurgiile (ca la sfintirea apei se poate dovedi ca ierurgia nu a fost eficienta - stiu preot care a sfintit apa si s-a stricat in cateva zile, pe cand am apa sfintita de vreo 30 de ani si inca e buna). Asta imi aduce aminte de maslu. Vrednicia tainei nu depinde de preot, si taina este eficienta, in sensul ca se intampla ce trebuie (copil botezat, impartasania e Trup si Sange). Dar maslul spune in scriptura ca este facut pentru vindecarea bolilor. Dar mai nou, la maslu se iarta pacatele fara nici o urma de vindecare. (stiu, multi o sa spuneti ca e vorba de boli sufletesti, dar in scriptura se vorbeste de boli trupesti) Si atunci, taina functioneaza indiferent de vrednicia preotului? Plus, chiar daca e un om neimbunatatit, macar sa stie dogma, dar foarte multi preoti sunt eretici, pentru ca au "invatat" ortodoxie dupa ureche. Nu e vorba de har sau nehar. Am dat mai sus o scurta lista cu niste oameni care aveau har si totusi erau ereziarhi (episcopi, preoti). Astazi preotii de azi mesteca aceleasi erezii ca si acelea combatute de sfintii parinti, |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
La ce folos ca am invatat si stim atatea lucruri, daca nu le putem pune in practica, in slujba omenirii? Ati observat ca, de multe ori, oamenii nici macar nu vor sa fie ajutati cu adevarat? Ca prefera sa le spui o minciuna frumoasa decat un adevar dureros? Si atunci nu te simti inutil, cand vezi ca nu poti ajuta cu adevarat? Nu simti ca ti-ai pierdut "harul" si nu te intrebi de ce se intampla asta, cu ce-ai gresit? Nu stiu de ce, dar am banuiala ca si preotii se confrunta cu astfel de situatii, in zilele noastre, mai ales cei mai tineri si mai ambitiosi (adica nu cei care s-au plictisit, sau s-au resemnat). Dar, in fine, aveti dreptate, cel ce vrea cu adevarat sa fie ajutat, sa se mantuiasca sau sa se insanatoseasca, il ajuta Dumnezeu, chiar si prin intermediul unui preot, doctor sau oricarui alt profesionist, oricat ar fi acel lucrator de sictirit, blazat, plictisit sau deznadajduit de propria munca. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Cel care tine de sluji Sfintele Taine, il au toti cei care sunt hirotoniti. Insa exista si harisme speciale. Un preot care dobandeste aceste harisme, poate ajuta si pe altul care este mai sceptic, mai indaratnic, etc. si care poate alti preoti nu l-au putut ajuta. Si sunt si altii care stau chiar "pe minus" cu aceste harisme si atunci pot sa faca mai mult rau decat bine, unora. Binenteles, cine vrea cu adevarat sa se mantuiasca, nu-l opreste (ne)profesionalismul unora. Dar cred ca pentru cei mai slabi, lipsa asta de profesionalism isi poate spune cuvantul cu efecte destul de serioase in plan duhovnicesc. Mai auzim din cand in cand una, alta, despre preoti care spun credinciosilor ca cutare sau cutare lucru n-ar fi chiar asa pacat - atentie, nu ca ar ierta sau da dezlegare ci pur si simplu desfiinteaza morala Bisericii. Sau sunt altii care fac acelasi lucru dar la modul pasiv, cunosc pacatul dar nu iau atitudine lasand credinciosul la randul lui in pacat, ca rezultat a mai multor compromisuri morale si spirituale. Ei bine, acestia sunt pe minus cu harismele speciale, ca sa nu zic altfel.. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Cred ca discutia cu privire la termenul "har" (al preotului) se poate centra in jurul acceptiunii sale pur teologice, citez: "Puterea sacramentală a preoților de a oficia actele de cult" ori in jurul sensului sau din limbajul profan, citez: "Calitate, însușire, dispoziție naturală care face pe cineva vrednic de admirație", caz in care termenul e sinonim cu: talent, vocație, dar. (citatele sunt din DEX).
Cred ca oamenii sunt mai familiarizati cu al doilea sens al cuvantului si thread-ul asta aici face trimitere. Exista oameni ce au har in diverse domenii de activitate, cu diferite implicatii. Un profesor cu har iti poate schimba cursul vietii, atragandu-te inspre domeniul lui, asa cum un preot cu har reuseste uneori sa te apropie de Dumnezeu ori sa-ti creeze o imagine denaturata asupra Lui si sa te indeparteze de El. Preotul este un mijlocitor/intermediar in multe cazuri (spre exemplu, celebrarea Sf. Taine/Sacramente), dar este intai parinte. Iar cu un parinte, e dator sa te indrume. Uneori o face corect, alteori nu. Har si intelepciune! |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
harul se gaseste in sfintele Taine, de asemnea este energia divina necreata care izvoraste din ipostasul sfintei Treimi si se revarsa omului in folosul mantuirii .Calitatea omului de a canta frumos, de a sustine predici inaltatoare, de a sluji frumos, de a preda frumos, de a desena etc. sunt daruri. Iar harismele sunt acele daruri speciale ale Duhului sfant,de un caracter cu totul special: harisma proroociei, a facerii de minuni, a vindecarilor s.a
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Nu, doamna/domnisoara, nu fac o confuzie sau daca o fac, atunci o facem atat eu cat si dictionarul explicativ al limbii romane, care defineste acest termen exact asa cum l-am citat mai sus.
Sigur ca teoria de specialitate e importanta, clasificarile sunt importante daca vrem sa fim exacti si daca vrem sa avem cu adevarat proprietatea termenilor. Observ ca multa lume are tendinta de a abstractiza si de a teoretiza pana la absolut niste notiuni. Initiatorul acestui thread, la fel ca mine, am convingerea ca se referea la "har" cu intelesul de talent/vocatie/dar, adica cel pe care-l prevede si DEX-ul ca sens secund. Despre asta am vorbit si eu in consecinta. Hai sa fim exacti, dar sa interpretam lucrurile nu doar in litera lor, ci si in spiritul lor! Last edited by Marius D; 09.02.2012 at 19:25:18. |
![]() |
Tags |
har, preoti |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Preoti de tara sau preoti de oras? | paulac | Preotul | 38 | 26.06.2013 10:55:03 |
preoti | rentea | Preotul | 5 | 01.04.2013 11:52:24 |
O lume fara Dumnezeu si fara suflet | alicette | Intrebari utilizatori | 1 | 01.04.2011 23:38:40 |
romania,tara fara fara reactie | iulyaan | Generalitati | 78 | 24.01.2011 10:02:13 |
fara casa, dar nu fara credinta! | mirelat | Stiri, actualitati, anunturi | 5 | 07.08.2008 21:07:42 |
|