Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Ortodoxa in relatia cu alte confesiuni
 
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #11  
Vechi 23.09.2014, 01:59:33
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Theodore_of_Mopsuestia Vezi mesajul
Ce are un ierarh/preot, ontologic vorbind, fata de un credincios? Nimic: e doar tot un om. Ah da, e vorba de niste costume, niste formule ritualice, niste trepte organizationale...si o autoritate de grup autoasumata. In comparatie cu o constiinta treaza (care poate a fi lui Ciudateanu Caisa din Calcinatii din Deal, care nea Caisa insa a studiat toata viata, cu osirdia cu care iti doresti mantuirea, tot ce este dogma si canon in BO), toata autoritatea devine goala. Argumentul autoritatii il aveau si unii, care au palmuit...ghici pe Cine (presupun ca totusi cunosti Scriptura,Daliane, cu toate ca se vede si din satelit ca esti saturat cu spiritul similo-Contrareformei de la 1672: "Scriptura este pentru preoti", si stii la ce episod ma refer).
Toata povestea asta cu frica superstitioasa de a incalca ce zice preotul/ierarhul este doar stravechiul complex al membrului de trib in fatza samanului: "Daca nu il ascult orbeste, ma termina pe cale magica". (Aici, in context eclezial, inlocuim "magia samanica" cu "pedeapsa de la Dumnezeu ca nu asculti de preoti/episcopi". Cu alte cuvinte, o superstitie. Politica lumeasca pura: frica si indoctrinarea, uneltele oricarei ierarhii).
Nu inghit protestantismul si neoprotestantismul din cauza efectelor lor istorice si backgroundului lor occidental. Insa in rest, de exemplu in privinta spinosului subiect al autoritatii spirituale, le dau dreptate.
Ce să aibă, Theo? Harul preoțesc, asta are. Acela prin care ne oferă nouă Sfintele Taine. Acela prin care săvârșește Sfânta Jertfă. Acela prin care transmite Evanghelia. Acela prin care se roagă pentru iertarea păcatelor noastre, pentru mântuirea noastră.

*
Nu, nu e vorba doar despre costume, formule și trepte. Sau nu e vorba despre acestea ca fiind hotărâte de oameni. Ci de Dumnezeu.
Și nu e vorba de o autoritate autoasumată.
Această autoritate vine din și prin Hristos, Capul Bisericii.
Domnul vorbește clar despre Biserica pe care o va întemeia nevăzut prin Jertfa Lui (Mt. 16,18). Despre Apostoli și episcopi găsim clar în FA 20,28 și Ef. 2,20 etc. Inaugurarea e limpede - FA 2.
Autoritatea celor care L-au pălmuit nu este aceeași cu a Apostolilor și preoților din Biserică. E așa greu de sesizat?

*
Eu și alții nu mergem din frică superstițioasă în Biserică. Sfântă frica lui Dumnezeu nu e nici superstiție nici frică naturală. Nu e totuna cu frica de foc, de apă, de câini sau de tigri. Când vei avea experiența personală a cutremurului fricii lui Dumnezeu, atunci nu o vei mai confunda cu nimic. Niciodată!
Mergem în Biserică din conștientizarea obârșiei noastre ca oameni, din conștientizarea dependenței noastre de Hristos, mergem din sfânta frică și din bucurie, mergem pentru că, în ciuda faptului că suntem păcătoși, avem inimă. Iar inima noastră iubește pe Domnul, fie și extrem de puțin, într-un loc cât de mic. Noi simțim această iubire împletită cu sfânta frică și simțim pentru că El ne iubește pe noi. Simțim Iubirea Lui și îi răspundem cu iubire înfricoșată, chiar dacă mintea noastră bolnavă și faptele păcătoase ne surpă dragostea, ne îndepărtează de El și Îl rănesc.

*
Faptul că Biserica este (în ființa ei teandrică) și instituție - nu ar trebui să ne îndepărteze de Ea. Normele de viață ale Bisericii sunt de la Dumnezeu. Nu poate lipsi organizarea instituțională deoarece Biserica are și o existență terestră.

Dar toate acestea se văd doar cu ochii credinței.
Iar credința este un dar. Care trebuie păstrat mai mult decât orice alt dar.
Prin credință vedem și ceea ce nu putem vedea cu ochii trupești și înțelegem și ceea ce nu putem înțelege cu mintea noastră naturală.
Credința ridică pe om din ordinea naturală. Teandria este o întâlnire/unire tainică, nepătrunsă de minte, a naturalului cu supranaturalul. A ceea ce este omenesc cu ceea ce este dumnezeiesc.
Crezul nostru, Simbolul Credinței - arată limpede cum stau lucrurile.

Last edited by Ioan_Cezar; 23.09.2014 at 02:24:52.
Reply With Quote