![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
eu, catolica fiind, cred intr-Una, Sfanta, Catolica si Apostolica Biserica
ceea ce corespunde textului grecesc Εἰς μίαν, Ἁγίαν, Καθολικὴν καὶ Ἀποστολικὴν Ἐκκλησίαν de ce Crezul in rostire ortodoxa foloseste alte cuvinte?
__________________
catolica |
#2
|
|||
|
|||
![]()
In loc de "catolica" rostim "soborniceasca" avand insa acelasi inteles, adica "de pretutindeni". Diferenta o face originea cuvintelor. Cuvantul catolic este de origine greaca in timp ce sobornicesc este de origine slava.
|
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Biserica Ortodoxa este asa cum marturisim in Crez: Apostolica si Universala (catolica in limba greaca). |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
“And the Church is called ‘catholic’ for being in the entire world from one end of the earth to the other and for teaching wholly “KATHOLIKOS” and lacking nothing of all the doctrines that must become part of man’s knowledge… and for subjecting every race of men… to godliness and for curing completely (KATHOLIKOS) and healing every sort of sin, commited either through the soul or the body, and for being of possession of every notion of virtue in word or in deed that can be named, as well as every spiritual gift.” sursa: CATHOLICITY OF THE CHURCH: "SOBORNOST" (a se citi întreg articolul, în graiul englezesc) http://www.orthodoxresearchinstitute...atholicity.htm În acest sens putem să înțelegem de ce Biserica lui Hristos era catolică și atunci când era restrânsă doar în perimetrul Ierusalimului sau al Iudeii, nu doar atunci când s-a răspândit în lumea cunoscută atunci. Dacă am merge doar pe ce spunea Augustin, atunci am putea spune că Biserica nu era de fapt de la început catolică, ci doar a devenit catolică, prin răspândire, ceea ce ar duce la concluzia că Biserica nu se caracteriza de la bun început drept catolică, chiar dacă întreaga dezvoltare a învățăturii nu a survenit dintr-o dată. Augustin compara Biserica catolică cu ereticii sau cu sectarii de la vremea respectivă, spunând că diferența între catolici și eretici era dată de răspândirea universală a catolicilor și răspândirea locală, regională a ereticilor (spre exemplu a arianiștilor, ori a donatiștilor), însă acesta este totuși un punct de vedere superficial în comparație cu viziunea lui Chiril al Ierusalimului și a Bisericii Ortodoxe. Citat:
Și am mai arătat pe ce se fundamentează biblic sobornicitatea Bisericii, așa cum este înțeleasă de Biserica lui Hristos, adică de Biserica Ortodoxă (sunt doar câteva justificări biblice, nu toate): Și Eu voi ruga pe Tatăl și alt Mângâietor vă va da vouă ca să fie cu voi în veac, Duhul Adevărului, pe Care lumea nu poate să-L primească, pentru că nu-L vede, nici nu-L cunoaște; voi Îl cunoașteți, că rămâne la voi și în voi va fi ! (Ioan XIV, 16-17) Dar Mângâietorul, Duhul Sfânt, pe Care-L va trimite Tatăl, în numele Meu, Acela vă va învăța toate și vă va aduce aminte despre toate cele ce v-am spus Eu. (Ioan XIV, 26) Iar când va veni Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului, Care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine. (Ioan XV, 26) Încă multe am a vă spune, dar acum nu puteți să le purtați. Iar când va veni Acela, Duhul Adevărului, vă va călăuzi la tot adevărul; căci nu va vorbi de la Sine, ci toate câte va auzi va vorbi și cele viitoare vă va vesti. Acela Mă va slăvi, pentru că din al Meu va lua și vă va vesti. Toate câte are Tatăl ale Mele sunt; de aceea am zis că din al Meu ia și vă vestește vouă. (Ioan XVI, 12-15) A se vedea și icoana Pogorârii Duhului Sfânt, pentru a înțelege de ce Biserica Ortodoxă se înțelege ca sobornică și ce înseamnă sobornicitatea într-un sens vizual: ![]() asta spre deosebire de catolici care au o altă viziune despre Biserică, aici un singur om, sau un singur post, oficiu sau funcție fiind singurul (depozitar, deținător, în realitate al Adevărului) garant al Adevărului în credință și morală, restul Bisericii fiind într-un fel de întuneric fără "iluminările" credinței lui, strălucind de pe fața papală și din hotărârile sau acceptările lui de la catedră: ![]() Dată fiind vechimea venerabilă a icoanei și realității Pogorârii Duhului adevărului, precum și a învățăturii ortodoxe despre sobornicitate și catolicitate, spre deosebire de inovația recentă, atât în tablouri cât și în doctrină, specifică romano-catolicismului, se poate înțelege care este Biserica cea adevărată a lui Hristos și care este "sinodul" răzvrătiților. Spre deosebire de alte organizații, Biserica Ortodoxă, ca Trup Mistic al lui Hristos, are o unitate, monolitică aproape, foarte dură, între dogmatică, morală, spiritualitate, liturgică, etc, toate fiind între ele legate într-un chip mistic de Duhul Sfânt, și asta face ca ecumenismul autentic al Bisericii Ortodoxe să nu poată consta în realitate decât prin integrarea ereticilor, schismaticilor, rătăciților, fie chiar și gradual, treptat, în unitatea și sobornicitatea Bisericii lui Hristos, asta neînsemnând că ortodocșii nu ar avea nimic de învățat de la ceilalți; este valabil și pentru catolici, și pentru protestanți, și pentru pocăiți, și pentru oricine altcineva, că a putea să intre în unitatea și sobornicitatea Bisericii nu se poate decât în condițiile ortodoxizării treptate, căci altfel nu se poate, totul ar sfârși într-un teatru ieftin, în niște forme fără fond, într-o rătăcire și cădere de la Adevăr, asta neînsemnând că ortodocșii nu ar avea nimic de învățat de la ceilalți. Ori tocmai aici este una dintre problemele și provocările majore ale Bisericii lui Hristos, anume aceea a necesității misiunii ortodoxe între rătăciții de la dreapta credință și de la dreapta cunoaștere a lui Dumnezeu; din nefericire tocmai asta este ceea ce nu se face, adoptându-se de multe ori un conciliarism, un împăciuitorism eretic, fals, rătăcit de la Adevăr, și care poate avea consecințe foarte grave pentru Biserica Ortodoxă. Această necesitate a pătrunderii altora de Duhul ortodox vine din aceea că, pe când unitatea celorlalți este mai mult formală, exterioară, la catolici fiind mai mult formalist-cultică, dată în primul rând de mărturisirea de cele mai multe ori pur formală a unei credințe și de ascultarea de un om care s-a suit pe un tron înalt la Roma, pretinzând că nu el este cel ce s-a pus pe acel tron înalt, ci Dumnezeu l-ar fi pus (ca să Îi țină locul), iar la protestanți fiind mai mult o figură de stil unitatea, în cazul Bisericii Ortodoxe unitatea este una mistică, interioară, duhovnicească, "transcendentă", sobornicească, de origine și instituire dumnezeiască, chiar dacă uneori la suprafață apar fricțiuni și chiar dacă de multe ori cei care se pretind sau ar trebui să fie ortodocși nu sunt în fapt ortodocși. De aceea, în fapt, unitatea cu ortodocșii (cu ortodocșii care nu apostaziază de la ortodoxie) nu este posibilă decât prin intrarea în unitatea sobornicească, mistică, dogmatică, etc dată de Duhul Sfânt Bisericii lui Hristos, asta neînsemnând că ortodocșii (așa cum se prezintă ei la ora actuală) nu ar avea nimic de învățat de la ceilalți. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Termenul sobornicesc inseamna universal dar si ca Biserica asculta hotararile de soboarelor ecumenice. Apostoleasca inseamna ca Biserica asculta invatatura apostolilor si a urmasilor lor. Daca romano-catolicii spun ca respecta cele 7 soboare ecumenice si invatatura apostolilor de ce au invatatura opusa celei ortodoxe. Cum e posibil? Adica spun ei ca avem aceeasi radacina, aceleasi credinte (cuvinte fara acoperire) dar de fapt aproape toata invatatura catolica este opusa invataturii ortodoxe.
|
#6
|
|||
|
|||
![]()
Având în vedere cele scrise mai sus, voi aduce în atenție două expresii artistice ale Pogorârii Duhului Sfânt care exprimă chiar mai bine, din punctul meu de vedere, ecleziologia Ortodoxiei și trăsătura autentică a acesteia, sobornicitatea.
Este vorba în primul rând de un mozaic din sec. XII de pe un dom al Bazilicii Sf. Marcu din Veneția, făcut cu aur, argint și alte metale prețioase, și care arată pe Duhul Sfânt în centru iradiind asupra Sfinților Apostoli la cincizecime. Mozaicul exprimă centralitatea Duhului Sfânt în Biserica lui Hristos, precum și unitatea sobornicească dată de Duhul Sfânt comunicat soborului apostolic. Astfel se exprimă și poziția teologică a Bisericii lui Hristos, pe care am întâlnit-o până acum, anume a faptului că "vicarul" lui Hristos este în mod esențial Duhul Sfânt, pretențiile primațiale așa cum sunt văzute de Sinoadele de la Florența și de la Vatican fiind astfel considerate nejustificate și alăturea de ecleziologia autentică a Bisericii Creștine. Mozaicul (prima imagine atașată), precum și poziția ortodoxă, se poate vedea mai bine la paginile Mozaicul Pentecostului de la Bazilica Sf. Marcu din Veneția http://iconreader.wordpress.com/2013...-of-san-marco/ http://iconreader.files.wordpress.co...sunderfeet.jpg Icoana Pogorârii Duhului ca icoană a Bisericii http://iconreader.wordpress.com/2011...of-the-church/ Citat:
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Iconografia ortodoxă, pe lângă cele spuse mai sus, mai are un mod de a arăta sobornicitatea Bisericii, ce se înțelege prin sobornicitate și care este raportarea la Duhul Sfânt; acesta este vizibil în prima icoană de mai sus, cea în care între cele două șiruri de apostoli este un loc liber. Inițial în reprezentări de acest tip, locul era ocupat de Hristos, reprezentarea purtând numele de Hristos Învățătorul (Hristos Didaskalos). De la un moment istoric încolo, din câte îmi amintesc după perioada iconoclastă (sper să nu mă înșel) reprezentarea în iconografie arată locul lui Hristos gol, iar pe apostoli strânși în unitatea Duhului. Icoana reprezintă la modul practic, vizual învățătura din Evanghelia după Ioan despre Celălalt Mângâietor, Paraclet care este și Celălalt Învățător, Cel Care cu adevărat Îi ține locul Fiului (altfel spus Cel Care este cu adevărat "vicarul" lui Hristos); locul Învățătorului este acum gol, însă este ocupat în mod tainic de Duhul Sfânt pentru că Duhul este nevăzut. Unitatea Bisericii este de acum lucrată de Duhul adevărului în mod nevăzut, dar strălucind tainic prin concordia vizibilă, în Duhul Sfânt. Altfel spus, ecleziologia Bisericii lui Hristos nu găsește principiul unității într-un singur scaun, oficiu sau într-o singură persoană; manifestarea vizibilă a unității sobornicești este rodul lucrării invizibile a Duhului. Biserica a acceptat și acceptă că există oameni care sunt mai deschiși Duhului decât alții și prin urmare care pot primi mai mult de la Dumnezeu în comparație cu ceilalți; sfântul Ioan Teologul este exemplul elocvent pentru acest fapt, Evanghelia scrisă de el fiind de-a lungul veacurilor recunoscută ca având o oarecare superioritate de perspectivă teologică în raport cu celelalte, dar asta nu a frânt unitatea Bisericii.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Maria, cred ca iti va fi de folos sa recitesti despre Marea Schisma ca sa te lamuresti cu privire la ruptura in doua a Bisericii Catolice de dinainte de Marea Schisma, cand o parte a Bisericii si-a luat numele de Catolica, iar celalta parte numindu-se Ortodoxa, caci nu-si mai puteau spune amandoua Catolica. Si atunci vei gasi si motivul pentru care ortodocsii spun: "Întru una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică".
|
#9
|
|||
|
|||
![]()
Aceeasi Marie cu alta palarie!
..oricit ar incerca unii sa o suceasca |
#10
|
|||
|
|||
![]()
cam asa gandeam si eu
si totusi, "soborniceasca" inseamna "sinodal, conform soborului" unde "sobor" este "reuniune, intrunire, conciliu, sinod, adunare de arhierei sau de preoti, totalitatea unor preoti sau calugari dintr-un loc" (cf. Dictionarul lui Scriban, 1939) sau "intemeiat pe hotararile sinoadelor ecumenice" iar "sobor" este "adunare, intrunire, consfatuire, sfat, sinod; slujba religioasa ortodoxa oficiata de un numar mare de clerici" (cf. DEX) in concluzie, "soborniceasca", in Crez, cam schimba sensul termenilor initiali din Crez ![]() originea cuvantului este, evident, slava cam la fel s-a format in limbile slave numele zilei de sambata "Суббота" e slavizare a cuvantului ebraic "ShaBBaT" = "a se odihni" pe de alta parte, pentru "soborniceasca" gasesc in rusa "католический" asa este in Crezul in ruseste? Citat:
folosirea termenului "soborniceasca" in Crez s-a facut ulterior deci, ar trebui vazuta istoria delimitarilor ulterioare ale ortodocsilor fata de catolici si ale catolicilor fata de ortodocsi dar unde? caci fiecare isi spune si isi sustine propria versiune... si apoi, nici nu s-a folosit termnul "ortodoxa" in Crez
__________________
catolica |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
"Cred intr-UNA" | Mihnea Dragomir | Biserica Romano-Catolica | 7 | 14.05.2013 18:40:56 |
Sfanta Cruce pe jos, intre semiluna si steaua lui David, intr-o biserica ortodoxa | delia31 | Biserica Ortodoxa Romana | 8 | 06.11.2012 12:09:35 |
catolicii cred intr-un lucru foarte posibil | tigerAvalo9 | Generalitati | 135 | 30.04.2010 07:13:06 |
ce sa cred? | camiluncan | Stiri, actualitati, anunturi | 37 | 18.07.2009 23:17:59 |
Asa cred io! | consuela | Generalitati | 22 | 05.06.2007 16:01:03 |
|