Subiect: Inchizitia
View Single Post
  #388  
Vechi 11.07.2011, 20:03:40
laurastifter laurastifter is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.06.2008
Locație: România
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.357
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
La fel de "utopică" este și Inchiziția, fiindcă, în această privință, ceea ce poate fi afirmat despre Index poate fi afirmat și despre Inchiziție. Și Indexul, și Inchiziția, nu au sens decât
într-o societate profund creștină, în state care au făcut o opțiune pentru Cuvântul Domnului și vor să fie, după model davidic, orânduiri care să Îi aducă public cult lui Dumnezeu. Și Indexul, și Inchiziția, sunt arme defensive într-o cetate cucerită. De aceea, pentru a le mai reînființa acum, este mult prea târziu. Noi suntem mult mai mult asemenea creștinilor de dinainte de Edictul de la Milan: chemați la ofensiva Evangheliei într-o lume devenită, din nou, infidelă.
Da, ar fi minunat să trăim într-o societate "profund creștină, în state care au făcut o opțiune pentru Cuvântul Domnului și vor să fie, după model davidic, orânduiri care să Îi aducă public cult lui Dumnezeu", așa cum ați scris dvs. O astfel de societate ar trebui să fie, de asemenea, pașnică, caracterizată prin toleranță (mai corect spus, iubire duhovnicească) față de cei care s-ar împotrivi cuvântului lui Dumnezeu. Într-o astfel de societate ideală, necredincioșii și ereticii (dacă ar mai exista astfel de persoane) ar fi învățați, cu blândețe, că unicul izvor al fericirii este credința în Dumnezeu și dragostea necondiționată față de El. Chiar ar fi minunat așa! :) Creștinii din acea comunitate s-ar asemăna întru totul primilor membrii ai Bisericii, al căror mod de viață este prezentat de către Sfântul Evanghelist Luca, în primele capitole din Faptele Apostolilor. :)

În privința întrebuințării violenței pentru învingerea necredinței... rămân la ideea exprimată de către Sfântul Apostol Pavel în Epistola către Romani: "Că de vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul și vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morți, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturisește spre mântuire" (Romani10, 9-10). Mărturisirea lui Hristos în fața oamenilor - iată arma cea mai eficientă în lupta contra păcatului din lume! Răul se învinge prin bine, așa cum întunericul nu poate fi risipit decât prin lumină (Ioan1, 5). Cred cu tărie că în numele lui Hristos avem dreptul să realizăm doar fapte vrednice de El. Sunt de acord, așa cum am spus, cu realizările pozitive ale Inchiziției (de exemplu, acel Index care ar fi foarte util și astăzi). De asemenea, subscriu cu toată convingerea la ideea de apărare a credinței prin combaterea oricărei forme de păcat, spre slava lui Dumnezeu și pentru mântuirea sufletelor noastre. Mă surprind și mă impresionează în mod neplăcut doar anumite modalități de apărare a credinței care, deși sunt incompatibile cu porunca iubirii, au fost practicate de către unii creștini (nu doar din Inchiziție) în anumite epoci istorice (mai ales în Evul Mediu). Unii Sfinți au aprobat aceste practici ale vremii lor? Și Sfinții mai pot greși. Este o dovadă de orgoliu din partea mea să afirm aceasta? Probabil... dar au existat cazuri în care anumiți creștini adevărați, plini de dragoste și de credință, au susținut idei pe care ulterior le-au regretat. Chiar și între Sfinții Apostoli Petru și Pavel a existat, într-un anumit moment al activității lor misionare, o situație în care opiniile lor au fost diferite (Galateni cap. 2). Acest fapt, desigur, nu trebuie să slăbească încrederea noastră în Sfinții lui Dumnezeu! În schimb, dacă o anumită idee exprimată de către un sfânt al Bisericii este, în mod evident, contrară poruncilor divine, noi avem datoria de a-L asculta mai mult pe Dumnezeu decât pe oameni, păstrându-ne credința în sfântul respectiv și asumându-ne acele opinii ale sale care sunt compatibile cu întreaga învățătură dogmatică și morală a Bisericii. Dacă Sfinții Apostoli, Sfinții Părinți din Biserica primară și chiar Sfinți ai vremii noastre (cum ar fi Sfântul Siluan Athonitul în Biserica Ortodoxă sau Maica Tereza în Biserica Occidentală) au avut o atitudine fermă în privința păstrării neschimbate a credinței și plină de iubire față de eretici, înseamnă că acest comportament ar trebui să caracterizeze și relația noastră cu ceilalți. Aș sprijini din tot sufletul reînființarea unei Inchiziții moderne (poate cu o altă denumire, pentru a nu fi contestată de cei ostili instituției cu același nume din Evul Mediu), care să se ocupe cu predicarea Evangheliei în lume, cu mărturisirea credinței, cu lupta împotriva ereziilor și, nu în ultimul rând, cu rugăciunea pentru răspândirea adevărului revelat între cei care nu-l cunosc sau îl tăgăduiesc. O astfel de instituție, dacă ar fi alcătuită din teologi credincioși și competenți, ar putea recâștiga pentru Hristos această societate secularizată în care trăim. Singura condiție a biruinței unei astfel de instituții creștine ar fi, în opinia mea, simțul responsabilității și respectarea libertății celorlalți.

Un model de mărturisire a lui Hristos într-o lume din ce în ce mai indiferentă față de El? Avem multe asemenea exemple în istoria Bisericilor noastre. De pildă, discursul Sfântului Apostol Pavel în Areopag, cuvântarea Sfântului Ștefan în fața ucigașilor săi, râvna Sfântului Ignatie Teoforul de a muri pentru Hristos, realizările Sfinților Părinți din perioada Conciliilor ecumenice etc. etc. etc. :)

"Noi suntem mult mai mult asemenea creștinilor de dinainte de Edictul de la Milan: chemați la ofensiva Evangheliei într-o lume devenită, din nou, infidelă"
De acord în totalitate!

Dumnezeu să fie cu dvs, domnule Mihnea Dragomir!

Cu deosebit respect,
Laura Stifter
Reply With Quote