![]() |
![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Propun de altfel sa ne comunicam unii altora cum ne-am ales noi duhovnicii si sfaturile pe care le dam celor mai tineri,celor mai ,,nedocumentati ''in domeniul religiei,despre duhovnici.
Cum să ne alegem duhovnicul DANION VASILE Discuțiile dintre cei care se apropie de Biserică și cei care merg la slujbe de ani de zile sunt, pentru cei dintâi, prilejuri de lămurire, prilejuri de a dobândi răspunsuri la întrebările care îi frământă. Răspunsul unui om poate fi mai de folos decât citirea unei cărți întregi. Răspunsul venit în urma unei experiențe are o mare valoare pentru cel care nu are timp sau nu are tragere de inimă să caute acest răspuns în cărți. Există două feluri de întrebări: unele simple, al căror răspuns poate fi dat de către orice creștin care are o experiență de ani de zile în viața Bisericii, și altele grele, al căror răspuns necesită o experiență duhovnicească foarte înaltă, în lipsa căruia problema discutată poate fi înțeleasă greșit. La astfel de probleme îi este mult mai de folos omului să afle direct răspunsurile Sfinților Părinți sau ale părinților îmbunătățiți din vremurile noastre. Totuși, oamenii prea nu au timp (sau se lenevesc) să cerceteze scrierile duhovnicești. Răspunsurile pe care le obțin întrebându-i pe alții nu sunt însă la aceeași măsură. Ba mai mult încă, dacă cel care răspunde are o oarecare agonisire strict intelectuală din citirea cărților sfinte, va putea da răspunsuri nepotrivite, nefiind în stare să se folosească așa cum trebuie de cele citite. Pentru că învățătura ortodoxă nu este un simplu curs de filosofie pe care, după ce îl învață, cineva poate da răspunsuri precise la orice întrebare privitoare la cunoștințele prezentate în curs. Învățătura creștină nu poate fi înțeleasă decât de către cei care își armonizează cunoașterea cu trăirea. Hristos nu vine automat în inimile celor care citesc mii de pagini din cărțile duhovnicești, fie ele și toate volumele din Filocalie plus colecția de Părinți și scriitori bisericești. Hristos vine la cei care merg pe calea cea îngustă a Evangheliei. Ar fi bine ca oamenii să îi întrebe pe preoți despre nelămuririle lor. Numai că aceasta se întâmplă abia după ce oamenii conștientizează importanța legăturii cu preotul, și nevoia unui preot care să îi călăuzească pe drumul spre rai. Până să înțeleagă nevoia unei călăuze, cei care vin de puțină vreme la biserică își făuresc un sistem propriu de înțelegere a credinței creștine. Lumea exterioară – cu contradicțiile ei, cu poticnirile ei, cu ciudățeniile ei – îl determină pe om să își creeze anumite baraje de apărare. Omul caută un echilibru, inventează mijloace de supraviețuire, se simte ca un animal încolțit, care se luptă să nu fie nimicit de către cei mai puternici decât el. Omul își creează propriul mod de a vedea lumea, de a o înțelege, de a-i răspunde. Câți oameni, atâtea filosofii. În momentul în care omul se apropie de Biserică, are tendința de a o supune aceluiași filtru prin care trece tot ce îl înconjoară, are tendința de a-și forma o viziune originală a Bisericii. Această atitudine este firească în măsura în care el nu a înțeles că Biserica este Trupul lui Hristos, Trup căruia el îi este mădular sau, dacă nu a primit încă Taina Botezului, Trup din care este chemat să facă parte. La început, omul se vrea un simplu observator, un analist al vieții bisericești. Încetul cu încetul, el conștientizează tensiunea dintre filosofia proprie și viața Bisericii. Își dă seama că Biserica este locul în care nu numai „grija cea lumească” trebuie să o lepădăm, ci trebuie să lepădăm și toată înțelepciunea cea deșartă a acestei lumi. Atunci se află într-un moment de cumpănă: ori îmbrățișează Ortodoxia, și își modelează viața după învățătura și filosofia Bisericii, ori rămâne cu idolii săi, fiind ortodox prin Botez, dar protestant prin gândire (protestant nu în sensul limitat în care ar considera icoanele chipuri cioplite sau în care ar nega importanța Sfintei Tradiții, ci în sensul în care ar prețui mai mult punctul său de vedere, propriile sale opinii, decât adevărul pe care îl propovăduiește Biserica). Există mai multe motive pentru care unii preferă să fie „protestanți”. Nu sunt de acord cu posturile, care li se par aspre, sau nu vor să înțeleagă că învățătura despre reîncarnare este eretică. Nu vor să sărute mâna preotului, sub pretext că și acesta este păcătos ca toți ceilalți, sau nu vor să înțeleagă că omul nu se trage nici din maimuță, nici din pește și nici din cine știe ce lighioană, rudă cu dinozaurii. Și pentru că nu vor să se smerească, dar pentru că totuși se tem să nu își piardă mântuirea, ei vin la biserică, ba chiar se spovedesc după cum cred ei că e bine, și nu rareori ajung și la Sfântul Potir, convinși că sunt pe drumul cel bun. Nu trebuie judecați prea aspru: dintre aceștia, mai devreme sau mai târziu, unii își vor înțelege greșeala și vor porni pe drumul cel bun. Oscilările lor au fost doar pași mărunți, ocolișuri trecătoare, dar care și-au aflat în cele din urmă sfârșitul. Nimeni nu vine la biserică sfânt. Concepțiile noastre sunt pe măsura trăirii noastre. „Cine se roagă este teolog, și cine cu adevărat este teolog se roagă”, spune un cuvânt de demult. Altfel spus: „Cine trăiește ortodox gândește ortodox, și cine gândește ortodox trăiește ortodox”. Trăirea și filosofia adevărată sunt interdependente. Este firesc ca cei care vin de puțină vreme la biserică să aibă foarte multe minusuri nu numai în ceea ce privește cunoștințele lor religioase, ci și în ceea ce privește modul în care receptează aceste cunoștințe. Dar numai cei care persistă în idolatria lor religioasă, numai cei care nu vor cu nici un chip să se rupă de modul protestantizat de înțelegere a Ortodoxiei, numai aceștia sunt fii vitregi ai Bisericii. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
vreau sa imi schimb duhovnicul | oanamiki26 | Generalitati | 77 | 08.11.2017 17:18:27 |
duhovnicul potrivit | o_copila | Generalitati | 30 | 22.08.2011 18:38:30 |
Mi-a plecat duhovnicul :( | onyx235 | Generalitati | 15 | 23.07.2011 04:20:55 |
Maturitatea cu care alegem un subiect de discutie. | LERIM | Biserica Ortodoxa Romana | 9 | 07.07.2007 14:00:44 |
|