![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Din Evanghelii reiese ca Mantuitorul cand se arata Apostolilor dupa Invierea Sa, acestia erau infricosati, incuiati in casa de frica iudeilor. Dintre cei unsprezece lipsea Toma. Daca ne-am opri la versetele de la Ioan 11, 8 si 11, 16 ar reiesi ca Toma era mai curajos. (cand ceilalti Apostoli vor sa-L opreasca pe Mantuitorul sa se intoarce in Iudeea: "Invatatorule, acum cautau iudeii sa Te ucida cu pietre si iarasi Te duci acolo?" In 11, 8; Toma are o alta atitudine: "Sa mergem si noi sa murim cu El" In 11, 16.
Putem vedea in absenta lui Toma un act de mai mult curaj? Din cate stiu el nu a participat la rastignirea Mantuitorului. Prin faptul ca Ioan este prezent in momentele patimirii, as putea spune ca el este mai curajos, dar cu toate acestea Ioan se afla cu Apostolii in casa incuiata. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cred ca Ioan avea cel mai multa dragoste dintre toti, de aceea se gaseste langa Cruce, alaturi de Maica Domnului.
Toma mi se pare a fi un om pragmatic, gata oricand sa treaca la actiune, spre deosebire de contemplativul Ioan. Se completeaza reciproc.
__________________
Pe noi inșine și unii pe alții și toată viața noastră lui Hristos Dumnezeu să o dăm. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
"În limbaj cotidian, „necredința“ apostolului Toma a devenit oarecum proverbială. Nu de puține ori acest nefericit apelativ este singurul reper la îndemână pentru a defini personalitatea unuia dintre cei mai înflăcărați ucenici ai lui Iisus. Pentru că nu s-a putut bucura alături de ceilalți ucenici de prezența Mântuitorului în ziua Învierii, Toma a refuzat să accepte pur și simplu mărturia acestora. Petrecuse aproape trei ani alături de Învățătorul Iisus și ceilalți ucenici, urmându-L peste tot, fiind în numeroase rânduri gata să își dea și viața din devotament pentru Domnul. A fost singurul care a îndrăznit să iasă din foișorul unde ceilalți se ascunseseră de frica iudeilor și nu se putea liniști acceptând cu resemnare cele povestite de ucenici. Întâlnirea cu Iisus, atingerea rănilor crucificării și verificarea adevărului Învierii Domnului ar fi fost singurele mărturii care, în optica zelosului apostol, îi puteau reconfirma statutul de ucenic al Mântuitorului.
O lectură temeinică a pasajelor biblice despre Patimile, moartea și Învierea Domnului, ne arată că, de fapt, în derularea dramatică a evenimentelor, teama și îndoiala nu au fost străine de nici unul dintre ucenici. Așa încât, ar fi nedrept ca acestea să fie imputate singular și unilateral apostolului Toma. Dimpotrivă, sinceritatea și buna-credință de care ucenicul a dat dovadă chiar și în cele mai crâncene momente de îndoială aveau să fie răsplătite opt zile mai târziu. Intrând prin ușile încuiate, Domnul S-a arătat din nou ucenicilor, de data aceasta încredințându-l și pe Toma de adevărul Învierii Sale. Dintr-o altă perspectivă, atitudinea circumspectă și rațională a Sfântului Toma în fața noutăților primite pare cât se poate de justificată. O veste ale cărei urmări aveau să îi schimbe în mod fundamental viața nu putea fi acceptată cu ușurință, mai ales că circumstanțele în care o primise ridica suficiente semne de întrebare. Evaluând atitudinea apostolului Toma din perspectiva vieții de astăzi și a multitudinii informațiilor cu care suntem în permanență asaltați, putem privi precauția sa față de autenticitatea spuselor celorlalți ca pe un model demn de urmat. Sfintele Evanghelii ne arată că în planul vieții spirituale și al legăturii de suflet cu Domnul Hristos, ucenicul Toma ar fi putut crede în Înviere și fără dovezi palpabile. Învățătura, faptele, minunile săvârșite de Iisus, precum și prefigurările Învierii ar fi putut fi suficiente argumente pentru a crede necondiționat. Însă, dacă ar fi să raportăm atitudinea sa la fapte și evenimente cotidiene, aceasta este cât se poate de normală. Din acest punct de vedere, atitudinea Sfântului Toma ar putea constitui o veritabilă prefigurare a cunoscutului îndemn patristic: „Să nu crezi tot ce vezi și să nu spui tot ce auzi“. Privită astfel, precauția ucenicului dornic de dovezi suplimentare își dovedește valoarea în special astăzi, în plină eră a campaniilor de imagine, a PR-ului, a știrilor trunchiate sau a publicită-ții neconvenționale. Prin caracterul său cu totul aparte, credința rămâne unicul receptacul al revelației și singura cale prin care ne putem raporta la Dumnezeu. A pretinde dovezi palpabile pentru întărirea credinței este deja o abdicare de la esența faptului de a crede și o accedere spre zona doar aparent clară a constatărilor. În ceea ce privește amalgamul zilnic de noutăți, indiferent cu câtă convingere sau măiestrie ar fi ele prezentate, precauția Sfântului Toma pare a fi o soluție excelentă. Practicată cu echilibru, ea poate fi o călăuză temeinică prin complicatul labirint al informațiilor cu care suntem în permanență asaltați, ba chiar o cale spre încredere și convingeri temeinice."(Ionut Bursuc) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Necredinta ucenicului Toma,impreuna cu experienta concret-vizuala a realitatii invierii lui Cristos,este de fapt dovada suprema si adevarata proba de rezistenta rationala a religiei crestine peste veacuri !!!
In marea sa inteligenta divina,Dumnezeu-Creatorul,cunoscand fragilitatea si neputinta fapturii umane in fata vicisitudinilor si duritatii materialitatii,a dorit, cred,sa ofere si o proba irefutabila,de natura pur materiala,a invierii lui Cristos,astfel incat credinta sa aiba un fudament initial puternic si de nezdruncinat,prin inglobarea celor doua surse ale cunoasterii omenesti: gandirea si simturile !!! Deci,dincolo de certitudinea rationala a invierii, aceasta este atestata in mod ultim si absolut si prin marturia simturilor omenesti !!! Acei oameni,ucenicii lui Cristos,inspaimantati si derutati de moartea dura si concreta a maestrului lor,aflati intr-o stare psihologica jalnica,si pasibili de a fi si ei la randul lor victimele urmatoare au fost incredintati de adevarul invierii lam odul cel mai concret-senzorial ! Numai asa, crestinismul a putut sa se infiripe si sa creasca ca religie universala ! In lipsa episodului Toma,nu ar fi existat niciodata o religie crestina,iar ucenicii,tristi,raniti si dezamagiti,s-ar fi pierdut in anonimatul reluarii vietii lor anterioare ! |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca Dumnezeu nu-i refuza lui Toma dorinta de incredintare asupra Invierii, nici noua nu ne refuza dorinta de a-L cunoaste. Iese in intampinarea noastra precum a iesit Tatal in pilda fiului risipitor. Dar ca sa avem si noi parte de intalnirea cu Dumnezeu, trebuie sa parcurgem si noi drumul fiului spre casa parinteasca. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
multumesc tuturor ptr o lamurire atat de importanta ptr mine.
__________________
Cred, Doamne, ajuta necredintei mele! |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pe de altă parte, desigur că apostolii erau firi foarte diferite. Și astăzi, atunci când Isus ne cucerește, ne schimbă doar sufletul, care devine strălucitor, arzând de iubirea pentru El, lăsându-ne personalitatea pe care o aveam și înainte, astfel că prin "transformarea în Cristos" care este convertirea interioară, nimeni nu pierde nimic din ce era: colericul dinainte rămâne coleric și după, punându-și, însă, toate energiile luptătoare în slujba Lui. Cerebralul dinainte rămâne cerebral și după, cercetând însă în Sfânta Doctrină de unde cerceta mai înainte altceva, etc. Ceea ce a făcut Sf Ap Toma a fost, în mod evident, la comandă divină. Altfel, poate că s-ar fi putut spune că apostolii erau niște creduli influențabili, dispuși prea ușor să creadă fără să cerceteze personal. Dar așa, nu se poate spune acest lucru, fiindcă iată, unul dintre ei a cercetat. Știind aceste lucruri, este foarte posibil ca Sf Ap Toma să fi fost o fire mai curajoasă, deși, după Pentecoste, cu toții capătă curaj, care e rod al Duhului Sfânt. Poate că de aceea a fost trimis în India, atât de depărtată, de stranie și de puțin cunoscută ?
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Sf. Traditie spune ca atunci cand a trecut la cele vesnice Maica Domnului si a fost pusa in mormantul sau, apostolul Toma era plecat la propovaduire departe (India?); cand s-a reintors a fost trist auzind cele intamplate si dorit sa o mai vada o data, sa i se deschida mormantul; dar cand au deschis mormantul- acesta era gol!
Ii rog pe cei care stiu sursa exacta sa mi-o indice si mie si sa nu ma considere... ca pe Toma! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Episodul cu Sf Ap Toma, singurul care a lipsit la Asumpție, este cuprins într-o culegere medievală: "Legende de aur", care a circulat cunoscând o largă răspândire în sec al XIII-lea și al XIV-lea. Sf Ap Toma este cel care ar fi primit Brâul Maicii Domnului, ca probă materială a Asumpției. Apostolii au venit atunci, toți sau o parte dintre ei, pe cale supranaturală, parcurgând distanțe enorme în timp scurt.
O celebră icoană pe această temă: http://www.willemswebs.com/ringlingd...acci-large.jpg
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
![]() |
Tags |
toma |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Apostolul iubirii | Carmen FUNIERU | Moaste | 12 | 18.05.2013 22:48:25 |
Cat de importanti sunt ceilalti? | florin.oltean75 | Generalitati | 19 | 15.12.2012 06:36:16 |
Apostolul Toma - un indoielnic? | costel | Generalitati | 20 | 03.05.2011 17:08:48 |
Un copil curajos are nevoie de ajutorul nostru | E_my | Umanitare | 27 | 05.01.2011 20:54:54 |
o intrebare despre ceilalti | razvan_andrei | Generalitati | 16 | 29.01.2009 16:45:55 |
|