Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Iudaismul
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #61  
Vechi 02.11.2025, 07:21:57
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit Literele lui rabbi hamnuna-saba

Toate lumile își au originea aici, în Malchut. Nu există nici măcar o singură proprietate în lume,
care să nu fie inclusă în Malchut. Fiecare proprietate a lui Malchut, fiecare creatură (pentru că
toate creaturile sunt părți ale sale) este descrisă de proprietatea ce o deosebește de celelalte,
printr-un set unic de litere – proprietăți care îi formează numele.
Malchut este numită Shechina (Divinitate), deoarece este umplută cu Lumină, Shochen (Locuitor
– Creatorul). Creatorul este numit Shochen când Malchut Îl simte astfel, în ea. Dacă omul, fiind
parte a lui Malchut, se purifică de egoism, parțial sau complet și prin aceasta își umple dorințele
cu Lumină (Creatorul), el devine parte a lui Shechina.
Malchut e formată din patru părți care sunt numite de proprietățile lor (numite deasemeni, fețe):
fața unui leu, fața unui bou, fața unui vultur și fața unui om. Alternativ, Malchut este asemănată
cu un nucelu spiritual, înconjurat de patru coji, ce corespund celo patru Klipot (forțe impure):
Ruach Se’ara (Vânt de furtună), Anan Gadol (MareleNor), Esh Mitlakachat (Flacăra aprinsă) și
Noga (Radianță).

Cabala poate descrie acțiuni spirituale, fie ca nume de Sfirot și Partzufim, fie ca numele
HaVaYaH, EKYEH, și așa mai departe, cu umplerile lor și Gimatriot (plural pentru Gematria –
valoarea numerică). Deși celmai frecvent folosit limbaj este cel al Sfirot și Partzufim, câteodată
limbajul lui HaVaYaH cu împlinirile sale, pot fi deasemeni aplicate, chiar și în paralel sau
simultan cu primul.

Cei mai muți termeni cabalistici sunt compuși: Maatzil (Creatorul) vine de la cuvântul Tzel
(umbră), precum Creatura se ivește din ascunderea Creatorului, din restricțiile Sale. Un alt nume
pentru Creator este Boreh (combinația lui Bo – vino și Re’eh – vezi).
Un nume denotă o atingere. Dupa atingerea unui obiect, omul îi dă un nume. În mod similar,
omul dă un nume Creatorului, în concordanță cu proprietatea pe care o atinge, depinzând de
modul în care Îl simte pe Creator. Există multe nume ale Creatorului, bazate pe proprietățile
Sale. De exemplu, numele Creatorului EMET – „Adevăr”, se bazează pe simțirea Luminii Sale în
interiorul unui Partzuf.

Mai jos sunt nume ale Creatorului, care corespund numelor Sfirot:

– Keter: Aleph-Hey-Yod-Hey (EKYEH)
• – Hochma: Yod-Hey (YA)
• – Bina: HaVaYaH cu punctuația Segol-Holam-Hirik, ca Elokim: Yod (Yod-Vav-Dalet) -
Hey (Hey-Yod) – Vav (Vav-Aleph-Vav) - Hey (Hey-Yod).
• – Hesed: Aleph-Lamed = EL (pronunțat KEL)
• – Gevura: Aleph-Lamed-Hey-Yod-Mem (ELOKIM)
• – Tifferet: Yod-Hey-Vav-Hey (HaVaYaH fără punctuație)
• – Netzah: HaVaYaH TZEVAOT.
• – Hod: ELOKIM TZEVAOT• – Yesod: Shin-Dalet-Yod = SHADDAY
• – Malchut: ADONAY (pronunțat ADNI)
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #62  
Vechi 02.11.2025, 07:23:57
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit LITERELE LUI RABI HAMNUN SABA - Pt. III

Unirea celor două lumi, cea Superioară și cea inferioară, este descrisă de cuvintele HaVaYaHADNI, implicând ascensiunea lui Malchut-ADNI până la nivelul lui Bina-HaVaYaH cu
punctuația lui Elokim.
Numele ZA de HaVaYaH vine de la linia dreaptă (Hesed), iar numele ADNI, de la linia stângă
(Gevura). Uniunea celor două linii, formează linia de mijloc, unde Lumina lui Hochma
strălucește datorită prezenței Luminii lui Hassadim de la linia dreaptă. Un asemenea stadiu este
descris de o combinație de două nume HaVaYaH-ADNI:
YOD-Aleph-HEY-Dalet-VAV-Nun-HEY-Yod. Unirea (Zivug) lui ZA cu a sa Nukva este descrisă
prin amestecarea celor două nume.

HaVaYaH-ADNI: Yod-Aleph-Hey-Dalet-Vav-Nun-Hey-Yod. Yod deschis, indică Lumina lui
Hochma în ZA, Yod la final se referă la trecerea acestei Lumini la Nukva.
Ca rezultat al celei de a doua restricții, Malchut a urcat la Bina și guvernează Bina și ZA cu
dorința ei. Din moment ce este imposibil să primească Lumina lui Hochma în cele trei Sfirot –
Bina, ZA și Malchut, care sunt dominate de dorința egoistă a lui Malchut, Lumina lui Hochma
este absentă în Partzuf și doar Lumina lui Hassadim este prezentă.

Aceasta situație este descrisă în următorul mod: litera Yod pătrunde cuvântul lumină (Ohr
conține literele Aleph-Vav-Reish, semnificând Lumina lui Hochma) și formează cuvântul Avir
(aer, conținând literele Aleph-Vav-Yod-Reish), ce semnifică Lumina lui Hassadim. Dacă Partzuf
se întoarce la stadiul Gadlut, litera Yod iese și este reumplută cu Lumina lui Hochma. În
consecință, Avir (aer) devine Ohr (Lumină).

HaVaYaH neumplut, descrie Partzuf Keter. HaVaYaH cu umplerea lui AB (72) descrie Partzuf
Hochma (AA). HaVaYaH cu umplerea lui SAG (63) desemnează Partzuf Bina (AVI). Împreună,
aceste trei HaVaYaH formează MB (42) litere – numele sacru al Luminii care corectează
sufletele prin influența sa asupra Kli-ului – ecranul.

Tot ceea ce a fost creat, este dorința de a primi plăcere, dorință pe care o numim „creatură”. Doar
această dorință a fost creată și nimic altceva. Toate lumile și tot ceea ce le populează, lumea
noastră cu tot ce este în ea, sunt doar grade ale dorinței de a primi plăcere. Intensitatea dorinței îi
determină locul în lumea spirituală, unde toată creația și lumea noastră – ca cel mai de jos punct
– sunt localizate. Locul actual al omului (lumea, gradul său spiritual) determină tipul particular
de plăcere pe care o dorește și cum alege el să se bucure.

Pentru ca creatura să se ivească din Creator, Lumina ce emană din El trebuie să coboare prin
intermediul a patru stadii, în timp ce al cincilea stadiu deja se percepe ca fiind o dorință separată
și independentă (de Creator), de a se bucura exact de Lumina ce emană de la El.După ce apare din Creator – un rezultat al emanației secvențiale a Luminii Sale – dorința de a
primi plăcere (Kli - vas) este formată deasemeni din cinci părți descrise de literele: vârful lui
Yod, Yod, Hey, Vav, Hey. Aceste cinci părți (patru litere) au denumit numele Creatorului,
HaVaYaH, deoarece Kli-ul dă Creatorului un nume, în concordanță cu modul în care Îl simte, în
funcție de cum simte Lumina ce îl umple. Lumina ce umple Kli-ul, se numeste „umplere”.

Kli-ul creat de către Creator, este împărțit în cinci pîrți, numite „lumi”. Fiecare lume este în
schimb, divizată în alte cinci părți, numite Partzufim (fețe). Atunci, fiecare Partzuf (singular
pentru Partzufim) e format din cinci părți numite Sfirot. În total, sunt 5 x 5 x 5 = 125 obiecte
spirituale sau grade, de la cel mai de jos grad și până la Însuși Creatorul.
Fiecare Partzuf e format din cinci părți (Sfirot), descrise de un punct și patru litere: Keter-dot +
Hochma-Yod + Bina-Hey + ZA-Vav + Malchut-Hey = HaVaYaH. Diferența între fiecare dintre
cele 125 Partzufim stă în tipul de Lumină care le umple, în timp ce inima Kli-ului, literele
HaVaYaH, rămân la fel. O dorință nu poate să apară până când Lumina Creatorului nu a trecut
anterior prin cele cinci stadii; doar al cincilea stadiu este considerat o naștere a noii creații
(dorință).

Întregul univers (toate lumile) nu este altceva decât cele zece Sfirot sau numele Creatorului,
HaVaYaH.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #63  
Vechi 02.11.2025, 07:27:00
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit LITERELE LUI RABI HAMNUN - SABA Pt. IV

O umplere a lui HaVaYaH cu Lumină, este numită ca revelație. De aceea, literele ies la iveală din
stadiul de ascundere, atunci când nu sunt umplute. În total sunt cinci Partzufim: Keter
(Galgalta), AB, SAG, MA și BON. Primul – Partzuf Keter – este cel principal și sursa tuturor
celelalte. Cele zece Sfirot ale sale, sunt HaVaYaH cel neted și fiecare din cele patru litere ale lui
HaVaYaH vine înafară, revelând un nou Partzuf care o îmbracă.
Și atunci, înafara Partzuf-ului Keter-Galgalta, din litera Yod vine Partzuf Hochma (AB), din
litera Hey – Partzuf Bina (SAG), din litera Vav – Partzuf ZA (MA) și din litera Hey – Partzuf
Malchut (BON). Deci Partzuf Keter este descris de is HaVaYaH cel neted și Partzufim ce îț
îmbracă sunt descrise de HaVaYaH cel umplut. Însemnarea lui HaVaYaH cu Lumina ce îl umple,
este Miluy (umplere). Pentru a fi conciși când numim un Partzuf, a fost introdusă noțiunea de
Gematria. Gematria ieste valoarea numerică a Luminii ce Partzuf-ul.
Înțelepciunea (Hochma) este numită (Heshbon), Gematria. O calculație este făcută doar într-un
loc în care Lumina este primităi) o calculație preliminară este făcută, în legătură cu cantitatea de Lumină pe Partzuf o poate
primi de dragul Creatorului;
(ii) Lumina este primită în concordanță cu calculația;
(iii) calcularea cantității primite, numită Miluy, Gematria.
Malchut nu poate primi Lumina lui Hochma fără Lumina lui Hassadim și cu această ocazie,
Hochma nu poate străluci în ea. Atunci Malchut se înalță la Bina și devine precum un embrion în
interiorul ei, prin care ea primește linia dreaptă – Hassadim. În momentul aderării stadiilor
trecute și actuale, Malchut primește Hochma în Hassadim și Lumina lui Hochma strălucește în
ea. Toate aceste acțiuni ale lui Malchut sunt acompaniate de calculații, numite Gimatriot.
Gematria (valoarea numerică) a Partzuf-ului neumplut cu Lumină, Gematria lui HaVaYaH cel
gol, este următoarea:
HaVaYaH = Yod + Hey + Vav + Hey = 10 + 5 + 6 + 5 = 26. Gematria unui HaVaYaH umplut,
este formată prin umplerea fiecărei litere; în ebraică, fiecare literă are un nume întreg: A-Aleph,
B-Bet, etc.. De aceea, sunt patru feluri de umpleri în HaVaYaH:
1) AB,
2) SAG,
3) MA
4) BON.
1) HaVaYaH cu umplerea lui AB:
Yod: Yod + Vav + Dalet = 10 + 6 + 4 = 20
Hey: Hey + Yod = 5 + 10 = 15
Vav: Vav + Yod + Vav = 6 + 10 + 6 = 22
Hey: Hey + Yod = 5 + 10 = 15
În total: 20 + 15 + 22 + 15 = 72 = AB, unde „A” desemnează litera Ayin = 70 și nu Aleph = 1.
HaVaYaH umplut cu această Lumină, este numit Partzuf AB (Partzuf Hochma), deoarece litera
Yod cu umplerea sa, semnifică Lumina înțelepciunii, Ohr Hochma. O asemenea umplere este
numită „HaVaYaH cu umplerea lui Yod.”

2) HaVaYaH cu umplerea lui SAG: Partzuf care este umplut cu Lumina milei, Ohr Hassadim,
este numit SAG, deoarece Gematria sa este următoarea:SAG = Samech (60) + Gimel (3) = 63:
Yod: Yod + Vav + Dalet = 10 + 6 + 4 = 20
Hey: Hey + Yod = 5 + 10 = 15
Vav: Vav + Aleph + Vav = 6 + 1 + 6 = 13
Hey: Hey + Yod = 5 + 10 = 15
În total: 20 + 15 + 13 + 15 = 63 = Samech + Gimel = SAG

Dacă Kelim și umplerile lor, își au originea în prima restricție, litera Yod este prezentă în
umplerea lui HaVaYaH. Și dacă Kelim sunt umplute cu Lumina celei de a doua restricție, atunci
litera Aleph, este prezentă în umplerea lui HaVaYaH. Diferența dintre Gimatriot de AB și SAG
stă în umplerea literei Vav: Gematria lui Vav în Partzuf AB este douăzeci și doi (din umplerea lui
Ohr Hochma), în timp ce Gematria lui Vav în Partzuf SAG este treisprezece (din umplerea lui
Ohr Hassadim). Din cele menționate anterior, este clar că Partzuf AB își are originea în prima
restricție, în timp ce litera Vav (ZA) în Partzuf SAG își are originea în cea de a doua restricție.
3) HaVaYaH with the filling of MA:

Yod: Yod + Vav + Dalet = 20
Hey: Hey + Aleph = 6
Vav: Vav + Aleph + Vav = 13
Hey: Hey + Aleph = 6
O astfel de umplere a lui HaVaYaH este numită 20 + 6 + 13 + 6 = 45 = Mem (40) + Hey (5) =
MA (litera Hey este pronunțată ca „ah”).
4) HaVaYaH cu umplerea lui BON:
Yod: Yod + Vav + Dalet = 20
Hey: Hey + Hey = 10
Vav: Vav + Vav = 12
Hey: Hey + Hey = 10

O asemenea umplere a lui HaVaYaH este numită 20 + 10 + 12 + 10 = 52 = Nun (50) + Bet (2),
pronunțat ca BON pentru o articulare mai bună. Aceasta este Gematria lui Partzuf Malchut și este echivalentă cu de două ori valoarea neumplutului HaVaYaH: HaVaYaH = 26, and 26 x 2 =
52 = MA.

Partzuf Malchut nu poate primi Lumina Creatorului, datorită absenței unui ecran. În schimb,
poate doar primi pasiv, ceea ce îi dă Partzuf ZA. De aceea, dublul douăzeci și șase, indică asta,
indiferent de ceea ce vine la Malchut de la ZA.
De la cele patru feluri de HaVaYaH, este evident că rădăcina creației nu este nici Partzuf
Hochma și nici Bina, ci doar ZA, deoarece este primul Partzuf construit pe cea de a doua
restricție.

Cele zece Sefirot proimordiale, sunt localizate în Partzuf Keter, în timp ce Partzufim AB, SAG,
MA și BON sunt ramuri ce răsar din primul Partzuf. Totuși, când Lumina se răspândește în
Partzuf, el conține cinci Lumini interioare NRNHY și cinci Lumini exterioare. Cele cinci Lumini
exterioare ale lui Bina ies afară din urechea dreaptă, iar cele cinci Lumini interioare ale lui Bina
ies din stânga. Cele cinci Lumini exterioare ale lui ZA ies din nara dreaptă, iar cele cinci Lumini
interioare ale lui ZA ies din stânga.

Din moment ce cele două Malchuyot (plural pentru Malchut) sunt depărtate una față de cealaltă,
ca o ramură în lumea noastră, gaurile urechilor omului fiind deasemeni separate și distanțate.
Cele două nări sunt separate de o distanță mică, în timp ce cele cinci Lumini, interioare si
exterioare, ale Luminii comune a lui Peh (gură) ies afară prin aceeași deschidere. De aceea, pe
măsură ce ies din gură, se ciocnesc și seîmpletesc, iar ca rezultat al coliziunii lor, literele (Kelim)
se nasc .

Deoarece douăzeci și două de litere își au originea în Bina-SAG = Samech + Gimel = 60 + 3 =
63, deschiderera prin care ele ies afară se numește 63 + 22 = 85 = Pey + Hey = PeH (gură).
Literele ies din Peh a ZA, pentru că Yesod de Ima este localizat aici.
Am primit întreaga Tora, toată cunoașterea despre lumile spirituale, de la Marii noștri Patriarhi,
care s-au ridicat spiritual deasupra lumii noastre, au simțit Lumile Superioare și le-au descris
pentru noi. Astfel noi am primit toată Tora – atât părțile scrise cât și cele orale.
Nu ne putem imagina lumea spirituală, deoarece organele noastre senzoriale nu o pot detecta. De
aceea, descrierea obiectelor și conceptelor, este înca neaccesibila pentru noi, iar pentru acest
lucru, cabaliștii au folosit diverse tehnici și limbaje. Întreaga Tora vorbește doar despre creația,
guvernarea și corectarea lumii; niciodata despre istorie, geografie sau orice altceva. După cum
este spus în Tora, aceasta cuprinde nume sacre, care sunt manifestări ale Creatorului, grade și
metode ale atingerii Acestuia
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #64  
Vechi 17.11.2025, 05:50:07
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit LITERELE LUI RABBI HAMNUN SABA Pt. V

Cabaliștii, aceia care s-au înălțat la lumea spirituală și astfel au stabilit contactul direct cu
Creatorul, ne-au transmis această informație, folosind patru limbaje:
1. Limbaj al TaNaKh (Torah – Pentateuch, Nevi’im – Profeți, Ketuvim –
Scrieri/Hagiographa). Acesta este limbajul Torei scrise.
2. Limbaj al legilor.3. Limbaj al legendelor.
4. Limbaj al Sefirot și Partzufim – Limbajul Cabalei.
Toate aceste limbaje vorbesc despre același lucru – atingerea Creatorului de către noi, cei care
trăim în această lume. Pentru că acesta este sngurul scop al creației noastre și în concordanâă cu
planul Creatorului, trebuie să ne devotăm toate abilitățile fizice, mentale și spirituale, acestui
lucru. Și dacă am aspira doar la asta, atunci ne-am folosi limbajul doar pentru acest scop. La
urma urmelor, tot ceea ce ne-a fost dat, este doar pentru împlinirea acestui scop exclusiv –
atingerea senzației Creatorului, în timp ce ne aflăm încă în această viață.
Și acesta este motivul pentru care prima limba stăpânită de omenire, a fost ebraica. Totuși, pe
măsura ce s-a distanțat de împlinirea misiunii ei, omenirea a conceput și alte limbi. Toate
celelalte limbi ale lumii, au deasemeni semnificația lor interioară, dar din moment ce alfabetul
acestora nu ne-a fost revelat de către cabaliști, noi studiem forțele spirituale descriseîn alfabetul
ebraic, sursa tuturor celorlalte.

Fiecare Partzuf este împărțit în două părți: dreapta și stânga. Partea dreaptă e formată din
Ramach = Reish – Mem – Chet = 248 părți (organe) umplute cu Lumina lui Hassadim; și partea
stângă e formată din Shasah = Shin – Samech – Hey = 365 părți (tendoane) umplute cu Lumina
lui Hochma. ZA este numit o „voce”; în general el este Lumina lui Hassadim. Dar când el se
unește cu Malchut, numit „vorbire”, Malchut primește Lumina lui Hassadim cu Hochma de la
ZA și de aceea „limbajul” este format.

Cele șapte Sfirot primare ale ZA, sunt numite „Șapte Ceruri”. Cele șaptezeci și două de nume ale
lui ZA își au originea în cele 70 (7 x 10) Sfirot ale lui ZA. ZA însuși este numit „Cer”, iar Malchut
este numită „pământ”. Sfirot ale ZA sunt deasemeni numite Ruach, datorită Luminii lui Ruach
din ele, care urcă la Bina (urechi) și se transformă în sunet: Hochma în urechea stângă și
Hassadim în cea dreaptă.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #65  
Vechi 17.11.2025, 05:52:41
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit LITERELE LUI RABBI HAMNUN SABA Pt. VI

Există o diferență între limbă și alfabet, precum în lumea noastră sunt oameni care vorbesc, dar
nu pot citi sau scrie. Limba vorbită cea mai veche, este cea a TaNaKh, care datează din vremea
lui Adam. Limbajul legilor își are originea din aceasta și a fost urmat de limbajul legendelor.
Toate aceste limbaje combinate și fiecare luat separat, sunt folosite în scripturile noastre sfinte.
Limbajul Cabalei este ultimul care s-a dezvoltat. Este limbajul cel mai dificil, deoarece
înțelegerea sa adecvată necesită simțirea categoriilor spirituale despre care acest limbaj vorbește.
Cabala este deasemeni cel mai precis limbaj dintre toate. Este singurul limbaj care poate
interpreta cu acuratețe toate informațiile spirituale.

Totuși, doar prin studiul direct cu un învățătpr cabalist, un student îl poate învăța și îi poate
înțelege informația. Și deoarece timp de multe generații, au fost doar câțiva cabaliști neconectați
unul cu celălalt, limbajul Cabalei a fost ultimul care s-a dezvoltat. Chiar și astăzi, el poate fi
„învățat” doar de la un învățător cabalist.

La început, cabaliștii au cifrat cunoașterea lor spirituală asupra lumii spirituale ca litere, ale căror
principii au reflectat relațiile dintre forțele spirituale. Cu alte cuvinte, fiecare grad spiritual este caracterizat de o relație unică între forțele spirituale. Atribuind fiecărei proprietate spirituală un
anumit simbol, omul poate descrie interdependența, și în general rezultatul uniunii forțelor
spirituale cu fiecare grad, cu alte cuvinte, cu esența sa.

De aceea, cabaliștii au creat cele douăzeci și două delitere ale alfabetului ebraic. Zohar acordă
multă atenție analizării conexiunii dintre litere, ceea ce ajută studentul să sintetizeze cunoașterea
sa și să găsească noi căi pentru descoperirea forțelor spirituale și a acțiunilor lor interioare.
Precum scrie strămoșul nostru Avraham în Cartea Creației (Sefer Yetzira), literele reprezintă
pietrele din care forma cuvântului este construită. După cum spun înțelepții noștri, lumea a fost
creată cu literele „limbajului sacru”, fiecare literă reprezentând o anumită forță sfântă, spirituală,
a creației.

Proprietățile acestei forțe sunt reflectate în conturul literei, în importanța sa raportată la celelalte
litere, în potențialul său de combinare cu celelalte, în potențialul semnelor de punctuație, în
valoarea sa numerică (Gematria) și în schimbările sale.

Totuși, aceasta se referă dar la literele separate și la conbinațiile lor. Exiotsă deasemeni reguli
clare care ne permit să determinăm proprietățile forțelor spirituale, nu de la litere, ci de la
cuvintele întregi. Mai mult, adesea putem înlocui litere sau chiar părți dintr-un cuvânt, cu unele
similare.

Limbajul în sine, rădăcinile cuvintelor sale, indică proprietățile obiectelor spirituale despre care
vorbește. De exemplu, Adam își are originea în Adama – pământ, care subliniază insignifianța sa,
și în cuvântul Adameh – similar (cu Cel Superior), care subliniază gloria sa. Numele Yaakov
vine de la cuvântul Ekev –a obține în (Esau). Sunt multe astfel de exemple în Tora, deoarece
totul este numit după rădăcina sa, ca și după numele predecesorului (părintelui) său care îl
patronează.

Îndată ce am stabilit că anumite combinații ale literelor (Kelim, limbaj al literelor) pot fi folosite
în locul limbajului Sfirot și Partzufim când descriu acțiuni spirituale, întreaga înfățișare a lumilor
spirituale se rezumă la portretizarea obiectelor și acțiunilor în forma literelor și a combinațiilor
acestora. Acesta este modul în care întreaga Tora este scrisă, în cuvinte. Deci,

a) Forma fiecărei litere și a elementelor structurii sale, indică toate proprietățile și stadiul
general ale unui obiect spiritual, Sfira, sau Partzuf, pe care această literă o descrie;

b) Ordinea literelor într-un cuvânt indică conexiunea dintre obiectele spirituale, Sfirot și
proprietățile și acțiunile lor comune. Atingerea semnificației unui cuvânt spiritual, înseamnă
urcarea la nivelul spiritual al acelui obiect. Când acest lucru se întâmplă, acela care îl atinge,
devine acel cuvânt și își asumă numele său. Numele omului se tot schimbă pe măsură ce el urcă
gradele spirituale; este determinat de gardul pe care se află, el asumându-și numele acelui grad.
De aceea se spune că fiecare poate deveni precum Moshe, cu alte cuvinte, poate atinge gradul
numit „Moshe”;

c) Cuvântul în sine, în citirea lui „corporală”, în semnificația lui „corporală”, indică rădăcina
spirituală și ramurile sale – consecința în lumea noastră

d) O combinare a cuvintelor indică un întreg proces spiritual, care, ca regulă, are o acțiune
corespondentă (comandament) în lumea noastră.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #66  
Vechi 17.11.2025, 05:56:13
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit LITERELE LUI RABBI HAMNUN SABA Pt. VII

Numele se schimbă în funcție de aspectele ce necesită clarificarea:

a) Prin elementele Sfirot:
Keter – nu are
Hochma – foc
Bina – apă
ZA – aer
Malchut – pământ

b) Prin culori:
Keter – nu are
Hochma – alb – baza tuturor culorilor
Bina – roșu – cea mai proeminentă
ZA – verde – cea mai perfectă
Malchut – negru – nu poate fi schimbată de nici o altă culoare
Culorile sunt prezente doar în Guf (corp) al Partzuf-ului și niciodată în Rosh (cap). Aceste culori
sunt proiectate asupra lui Malchut de Sus și ea le transferă tuturor celor de jos.

c) Prin linii:
Hesed – dreapta – alb
Gevura – stânga – roșu
Tifferet – central, include toate culorile – verde
Adesea, culorile și elementele, sunt folosite în locul numelor Sfirot și a proprietăților acestora:
foc, apă, aer, pământ (Zohar, Vayera, art. 32). Malchut is called “earth,” but Malchut that
ascends with her properties to Bina este numită „pământul Templului”. În Templu, cele patru părți ale lumii – Hochma, Bina, Tifferet și Malchut unesc cele patru elemente ale lumii – foc,
apă, aer și pământ. Înafara celor două puncte ale lui Bina și Malchut, care se unesc, Creatorul a
făcut un Partzuf – Adam.

Patru metale fundamentale sunt create ca rezultat al unui Zivug a c celor patru temelii cu
Malchut: aur, argint, cupru și fier. Toate aceste nume, ca și multe altele, sunt folosite în Tora, în
locul numelor celor zece Sfirot. De aceea, deși limbajul Torei, legendele, Talmudul și Scripturile
sunt extraordinar de vii, doar limbajul concis al Cabalei furnizează o descriere exactă a lumilor
spirituale.

Cele patru feluri de simboluri folosite cu litere:

Taamim – modulații ale tonului folosite la pronunțarea cuvintelor – semnifică Lumina Directă,
care se împrăștie de Sus în jos, în corpul Partzuf-ului.

Nekudot – semne de punctuație ale literelor – semnifică Lumina în timpul iesirii sale treptate din
corpul Partzuf-ului, de jos în sus.

Tagin – coroane deasupra literelor – reprezintă Reshimot (reminiscențe/amintiri) ale Luminii
prezente anterior (Taamim). Tagin își au originea în GAR de Bina.

Otiot – litere – reprezintă Reshimot ale ieșirii Luminii din corpul Partzuf-ului (Nekudot). Literele
își au originea în Zat de Bina.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #67  
Vechi 17.11.2025, 05:58:33
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit LITERELE LUI RABBI HAMNUN SABA Pt. VIII

Cele zece Sfirot sunt împărțite în trei părți principale – Taamim, Nekudot și Otiot:

Taamim – Keter
Nekudot – Hochma
Otiot – ZAT de Bina și ZON
În concordanță cu Lumina din ele, Sfirot se împart în:

Taamim – Hochma
Nekudot – BinaOtiot – ZON

Literele au fost create în următoarea ordine: litera Aleph, care inițial era în partea dreaptă, a
născut litera Shin, care a răsărit din ea și s-a mutat în partea stângă. Litera Shin e formată din trei
părți: stânga, mijloc și dreapta. Litera Vav este de aceea formată de trei litere și în momentul
unirii cu Aleph, se formează cuvântul Aleph-Shin = ESH (foc) în partea stângă.
Înafara interacțiunii parții stângi cu cea dreaptă, aceste două litere sunt în contradicție una cu
cealaltă, deoarece în timp ce linia dreaptă cuprinde apă, linia stângă include foc. Coliziunea lor
naște Reish, Vav, și Chet, care formează cuvântul Ruach (vânt). Acest vânt a intrat între cele
două părți (foc și apă) și le-a unit, stabilind astfel ordinea literelor și perfecțiunea lor.
La început, Zohar ne oferă o descriere generală a celor trei linii în ZA, desemnată de cele trei
nume ale Creatorului: El, Elokim și Elokeinu și apoi trece la clarificarea coborîrii gradelor de
umplere a lui ZA și Malchut cu Lumina lui Hochma sub forma combinării literelor, cu scopul
coborîrii gradelor de Sus în jos. Mayim – apă, Esh – foc, Ruach – vânt, formează cele trei linii în
ZA din AVI. Acesta este motivul pentru care primele litere în ZA vin din AVI.
Apoi se nasc următoarele combinatii: Aleph revelează pe Mem din partea sa dreaptă, astfel încât
Mem stă la linia stângă a lui Aleph. Mem revelează pe Shin ca linie de mijloc, deoarece Mem
inițial a constat în linia stângă, pentru că iese sub forma unei litere ascunse Mem în cuvântul
Elokim, care aparține liniei stângi.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #68  
Vechi 17.11.2025, 06:01:00
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit Literele alfabetului ebraic

Literele Aleph și Ayin nu au un sunet particular și pronunția lor este determinată doar de
semnele de punctuație ce le însoțesc.
Literele Bet, Chaf și Peh cu un punct în interiorul lor, sunt pronunțate ca „b”, „k” și „p.”
Absența unui punct, schimbă pronunția lor „v”, „ch” și „f.”

Litera Hey nu se pronunâă, ci mai degrabă este absorbită.

Formele literelor Mem, Nun, Tzadik, Peh, Chaf (pronunțate MANTZEPACH) se schimbă
atunci când literele sunt plasate la sfârșitul unui cuvânt, după cum se observă în tabelul
literelor. Forma, aspectul exterior al unei litere: elementul proeminent al unei litere, indică faptul că
Lumina aflată în această parte a literei, este mai intensă decât în cealaltă. Umplerea (Miluy)
indică înălțimea gradului. Un semn de punctuație (Nikud) indică originea fiecărui Partzuf:
indiferent că a venit de la Partzuf-ul Superior (și formează partea acestuia în cel prezent), de la
Partzuf-ul inferior, sau de la el însuși.

Kelim-Sfirot sunt numite „litere” și semnele lor de punctuație (Nekudot) indică Lumina ce intră și
iese din ele. Luminile lui Bina, ZA, și Malchut pot intra în Kelim, dar Luminile lui Keter sau
Hochma nu pot. Un punct deasupra unei litere (Holam) semnifică Luminile Keter și Hochma,
care niciodată nu îmbracă Kli-ul și de aici rezultă localizarea punctului deasupra literei.
Două puncte poziționate (Tzere) fac aluzie Sfirot Hochma și Bina, iar Bina nu primește Lumina
lui Hochma, ci conține doar Lumina lui Hassadim, Lumina milei (AVI spate în spate). Bina
însăși, este numită deasemenea Tzere, deoarece ZA primește totul de la ea. Dacă există un al
treilea punct (Segol) între aceste două puncte, aceasta înseamnă că ZA a înălțat cererea sa pentru
Lumina lui Hochma, către AVI. O astfel de cerere a lui ZA în AVI, este numită Daat. Daat
primește Lumina lui Hochma cu scopul de a o transfera lui ZA. Semnul de punctuație Kamatz (o
formă ca un „T” sub o literă) arată că ZA colectează (Mekabetz) Lumina lui Hochma.
Un punct indică pe Malchut ce are un ecran reflectorizant și nu unul de primire. O asemenea
formă mărturisește absența Luminii în Kli; este pur și simplu un punct negru, deoarece legea
restricției guvernează asupra sa.

Sfira Hod este o includere a proprietăților lui is Malchut în ZA, din care ZA face un întreg Partzuf
Malchut. Litera Hey în cuvântul Hod semnifică Keter în Malchut și cele nouă Sfirot inferioare ale
lui Malchut sunt localizate printre forțele impure care s-au alipit acestora. Această stare este
descrisă de un picior alungit al Kuf (cufundat sub linie), ceea ce indică faptul că forțele impure
primesc tăria lor de la forțele pure spirituale, prin intermediul acestui element, Kuf.
Fondul alb este o Lumină clară și imperceptibilă (din punctul nostru de vedere). Ceea ce putem
noi percepe, poate fi exprimat doar prin restricționarea răspândirii acestei culori albe. Forma și
gradele restricției sale, sunt numite litere. Acesta este motivul pentru care vedem linii negre pe
un fond alb și atingem doar restricțiile negre.

Putem descrie difuzia Luminii în lumi, folosind atragerea și restricționarea Luminii. Iar aceste
două forțe trebuie să acționeze simultan. În mod asemănător, când percepem ceva cu organele
noastre senzoriale, simțim doar datorită restricției, pe măsură ce suprafața obiectului sau o undă
luminoasă, atinge organul nostru de simț și de aceea devine perceptibil.
Rădăcinile spirituale ale formelor sunt următoarele:

O circumferință își are originea în prima restricție a Luminii, în lumea Ein Sof (Infinit), aceasta
fiind prima restricție a difuziei Luminii. Din moment ce această restricție a fost egală și
uniformă, și-a asumat forma unei circumferințe.O linie verticală, lungă și subțire, arată că acea noțiune este intangibilă pentru noi și de aceea este
numită o „linie subțire” a difuziei Luminii lui Hochma. Lumina lui Hochma poate fi primită doar
cu ajutorul ecranului în Malchut, wcare generează Lumina ce se Întoarce, care îmbracă Lumina
lui Hochma. De aceea, Lumina Superioară care vine la Kli este numită linie.

O linie orizontală, scurtă și lată: cînd o linie verticală – difuzia Luminii lui Hochma de Sus în jos
– se ciocnește cu ecranul, această coliziune (a dorințelor) constrânge linia verticală să se schimbe
într-o linie orizontală (la dreapta), rezultând de aici forma literei engelzești „L”. Grosimea ei este
determinată de forța Luminii ce se Întoarce, care urcă de la ecran, de jos în sus.
Un dreptunghi este format de împletirea Luminii descendente a lui Hochma și a Luminii ce se
Întoarce: cinci linii verticale descendente – cinci Sfirot ale Luminii lui Hassadim. Dimensiunea
părții dreptunghiulare este numită Amah, constând din cinci părți – Tefachim (plural pentru
Tefach). (Atât Amah cât și Tefach sunt distanțe ce măsoară unități). De aceea descriem Kli-ul ca
pe un dreptunghi.

Cele două feluri de difuzie a Luminii, Lumina lui Hochma și Lumina care se Întoarce, sunt
numite obrajii drept și stâng, respectiv, aceia care se transformă în buzele superioare și
inferioare. Deoarece, după prima restricție, Lumina s+ar putea să nu fie primită în Malchut,
Lumina ce se Întoarce este doar primită în patru părți ale Kli-ului și nu în cinci. De aceea sunt 4 x
4 = 16 dinți în maxilarul inferior și 16 în cel superior. (Lumina ce se Întoarceprovine din
rezistența, din „mestecarea” Luminii înainte de primirea ei în interior)
În a doua restricție, un Triunghi este format, pe măsură ce Malchut urcă la Bina și formează o
linie înclinată. Deci combinația Luminii Directe cu Lumina ce se Întoarce și restricțiile generează
variate forme spirituale.

Lumina lui Hassadim este definită ca „proeminentă”, deoarece o proeminență dincolo de
limitele corpului spiritual înseamnă că:

1) Lumina este atât de mare, încât iese prin înălțare, punând în evidență limitele;
2) Își are originea în linia de mijloc, Tifferet.

O cavitate în corp se formează datorită următoarelor motive:
1) Lumina este insuficientă; Lumina nu poate străluci acolo;
2) Lumina lui Hochma este prezentă, dar lipsa lui Hassadim o împiedică să strălucească.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #69  
Vechi 17.11.2025, 06:04:36
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit Semnele de punctuaȚie în alfabetul ebraic (nekudot)

Nekudot sunt definite de trei linii:

În Rosh (Cap):

Kamatz – Keter – linia dreaptă
Patach – Hochma – linia stângă
Tzere – Bina – linia de mijloc
Holam – Tifferet – linia de mijloc

În Guf (Corp):

Segol – Hesed – linia dreaptă
Shva – Gevura – linia stângă
Shuruk – Tifferet – linia de mijloc

În Extremități:

Hirik – Netzah – linia dreaptăKubutz – Hod – linia stângă
Malchut – linia de mijloc (nu are nici o denumire)

Nivelele Nekudot:

Deasupra literelor – Lumina lui Neshama
În litere –Lumina lui Ruach
Sub litere – Lumina lui Nefesh

Zivug de Nekudot este Zivug între Hochma de Aba și Hochma de Ima.
Zivug de Otiot este Zivug între Bina de Aba și Bina de Ima.
Literele combinate împreună desemnează Lumina ce se Întoarce în timpul urcării ecranului de la
Tabur la Peh. Ele sunt combinate, deoarece toate urcă la rădăcinile lor, care unesc totul, în timp
ce folosirea voinței de a primi, chiar și de dragul Creatorului, cauzează separare.
Un stadiu de separere a literelor are loc atunci când Lumina intră în Kli (vas, literele lui
HaVaYaH); cele patru litere se separă atunci, din moment ce Lumina face o distincție între Sfirot:
depinzând de variatele lor proprietăți, se îmbracă în ele în diferite moduri.
HaVaYaH cu umplerea Aleph vine pe un ecran cu Aviut Aleph (profunzimea unu), HaVaYaH cu
umplerea Hey vine pe un ecran cu Aviut Bet (profunzimea doi). Un nume plan se referă la Aviut
Shoresh (profunzimea zero) cu Lumina lui Nefesh. Literele plane se referă la un Partzuf cu un
ecran al Aviut Aleph.

Cei cu adevărat credincioși, care cred în cele treiprincipii: Creatorul, Providența Sa și Tora, au
nevoie pentru avansarea lor spirituală, ca cele două linii să fie într-un echilibru constant. Linia
stângă este înțelepciune, Lumina lui Hochma care pătrunde dorința de a primi, ce aparține părții
stângi, iar linis dreaptă este credința, Lumina lui Hassadim (milă), dorința altruistă de a dărui.
Existența în cunoștere înseamnă doar că omul se află sub guvernarea forțelor impure (Klipa) ale
părții stângi, care îl face să fie total incapabil să simtă spiritualul, lăsându-l în întuneric spiritual.
Alternativ, existența doar în credință înseamnă că omul se află sub influența forțelor impure
(Klipa) ale părții drepte care îl conving că a atins perfecțiunea, că nu mai are pentru ce să se
străduiască, că nu mai are nimic de corectat în el. Aceasta, deasemenea, îl împiedică să avanseze.

Zohar continuă: În continuare, Creatorul a răspuns (literei Tav): „Cuvântul MaveT (moarte) se
termină cu tine. Și din moment ce acestea sunt proprietățile tale, nu ești potrivită pentru ca Eu să
creez lumea cu tine”. În clipa următoare, litera Tav s-a îndepărtat de El.
Din momentul în care Creatorul a decis crearea lumii – ZON prin selectarea proprietăților lor,
toate cele douăzeci și două de litere ale lui ZON au apărut înaintea Lui, începând cu ultima – Tavși terminând cu prima, Aleph – capul tuturor literelor. Motivul pentru care literele au venit în
ordine inversă este că ele formează MAN al ZON, Kelim ale ZON, care se nașc de jos în sus.
Ordinea alfabetică obișnuită corespunde Luminii (MAD), care coboară de Sus în jos. Dar ordinea
pentru MAN este opusă aceleia pentru MAD, deoarece se înalță de jos în sus.
Literele nu sunt nimic altceva decât dorințe, proprietăți și gânduri care, în opinia omului, sunt
potrivite pentru atingerea spiritualului, Creatorului, Providenței sale. Omul trece de la un gând la
altul: într-un moment el crede că este posibil să atingă Lumile Superioare cu o proprietate, în
clipa următoare crede că poate intra în lumile spirituale stăpânind o altă proprietate și apoi începe
să observe cu încăpățânare toate Preceptele și să se roage cu asiduitate, sau să respingă toate
acțiunile și să plonjeze în contemplare și citire. Câteodată el râvnește doar la cunoaștere ,
câteodată doar la credință, putând chiar merge până la fanatism.

Precum există două extremități în lumea noastră – cunoașterea și credința, tot așa este și în lumea
spirituală, iar acum omul urcă într-un mod conștient scara spirituală până la Creator, existând o
muncă spirituală în dobândirea cunoașterii și credinței. De aceea, comentariul lui Rabbi Yehuda
Ashlag asupra Zohar-ului este intitulat Sulam (Scara).

Fiecare dintre cele douăzeci și două de litere ebraice reprezintă o anumită proprietate. Câteodată
pare că proprietatea literei Tav este potrivită dobândirii spiritualului; alteori se crede că o altă
literă este mult mai potrivită. Aceasta se întâmplă deoarece pe parcursul ascensiunii sale
spirituale, omul începe să înțeleagă din ce în ce mai bine adevăratul Scop al creației și al
Creatorului, iar aceasta este exact ceea ce i se cere.

Deci, el continuă să aleagă dintre toate acestea, până când căutarea lui începe să perceapă
adevărul: doar cu ajutorul literei Bet, care stă la începutul cuvântului Bracha (binecuvântare) –
contact cu Creatorul – doar cu ajutoul acestei forțe poate omul atinge scopul.
De aceea, Zohar ne spune cum literele – proprietăți, forțe și dorințe – vin la Creator. Înălțând
rugăciunea lui (MAN), omul cere unele proprietăți care par a fi un adevărat scop pentru el. Și
fiecare literă încearcă să dovedească faptul că este potrivită pentru dobândirea senzației
Creatorului și a contopirii cu El. Dar Creatorul arată că cea mai bună și singura literă potrivită
este Bet, deoarece doar ea poate să-l ajute pe om să stabilească contactul cu El. Și de aceea Tora
începe cu acestă literă.

Descrierea forțelor spirituale desemnată de fiecare literă, este incredibil de profundă, ar în scopul
de a dobândi o claritate deplină, avemnevoie să facem legătura între diferite explicații
preliminare: crearea lumii include existența și procesul perfecției, astfel încât lumea să poată
atinge scopul pentru care a fost creată.

Creatorul a creat lumea cuprinzând două foțe opuse; împotriva fiecărei forțe pure, altruiste, El a
creat una impură, egoistă, care este egala sa și în același timp opusă. Exact cum există patru lumi
pure ABYA, Creatorul a creat patru lumi opuse ABYA.

De aceea, în lumea noastră – ultimul grad al lumii Assiya – o persoana evoluată spiritual care îl
simte pe Creator și a intrat cu proprietățile sale în lumea spirituală, pură, nu mai privește lcururile din perspectiva egoistă a unei persoane nedezvoltate spiritual, care nu a atins lumea spirituală.
Aceasta înseamnă că acela care nu percepe spiritualul, este total incapabil să facă diferența dintre
puritatea spirituală și impuritate.

Observăm că în lumea noastră, omul nu poate avansa cu ajutorul forțelor pure. Din contră,
aspirația sa egoistă este aceea care îi furnizează omului, tăria de a cuceri totul în lume. Cît de des
vedem fanatici scufundați în dorințele lor impure, de a captura pentru sine atât lumea această cât
și următoarea, în timp ce acela care aspiră către Creator, nu are tărie nici măcar pentru o micuță
mișcra espirituală! În lumea noastră nu există nici o dovadă sau conformare că omul avansează
pe calea corectă. Și în nici un caz nu ar trebui ca cineva să tragă concluzii bazate pe experienta
proprie de viață sau pe „simțul realității”.

Deci, cum poate o persoană în această lume să existe și să avanseze către Scopul creației, dacă
este incapabilă să diferențieze binele de rău și purul de impur? Există un indiciu după care omul
poate distinge între bine și rău: forțele impure nu nasc fructe sirituale. Deci, aceia care avansează
prin lumile impure ABYA, nu dobândesc nimci spiritual, în timp ce aceia care sunt conectați la
forțele pure, culeg fructe spirituale pe drumul lor.

După cum este explicat în „Introducvere la Studiul celor Zece Sfirot” (art.19+23), dacă omul
avansează de-a lungul căii. El atinge secretele Torei în trei sau cinci ani. Creatorul îi ajută pe cei
care doresc să dobândească dorințe altruiste peste cererile lor personale și astfel omul atinge
scopul dorit. De jos, omul aspiră către Creator, cu dorința sa mică (MAN), iar de Sus, Creatorul
presară peste el, dorințe spirituale imense și tărie (MAD).

Aceasta este singura oportunitate de a verifica dacă o cale este sau nu cea corectă, dacă ea
conduce către altruism sau către un egoism și mai mare. Dar în nici un caz, cineva nu poate
considera binele propriu, exaltarea crescândă, fericirea sa și succesul în viață, ca fiind dovezi ale
unei avansări corecte. Exact acele stadii în care te simți perfect, bine și încântat, sunt stadiile în
care trebuie să te întrebi „Am atins secretele Torei?”. Și până când omul nu le dobândește,
„perfecțiunea” sa este impură.

Omul ar trebui să tânjească întotdeauna după linia de mijloc – echilibrul dintre credință și
cunoaștere – în rmătoarele trei noțiuni: Creatorul, Providența Lui și Tora. Și în nici un caz nu ar
trebui să avanseze doar prin credință sau doar prin cunoaștere.Dacăel își dorește doar să-l atingă
pe Creator, Providența Lui sau Tora, el intră într-un întuneric spiritual, deoarece este imposibil să
primească Lumina înțelepciunii (Ohr Hochma) fără Lumina milei (Ohr Hassadim).
Un asemenea stadiu se numește forța impură de stânga, „Klipat Esau.” Și dacă omul tânjește să
avanseze doar prin credință, el intră în forța impură a părții drepte, „Klipat Yishmael,” care îi
spune că el se află într-un stadiu de perfecțiune. În acest caă, el nu vede rostul muncii sale și de
aceea este incapabil să continue să avanseze.

Cu alte cuvinte, chiar dacă omul este plin de încântare, adică exact ceea ce Tora îl îndeamnă să
facă (să perceapă Providența Creatorului cu bucurie, deoarece aceasta încântare înseamnă
justificarea creației, înțelegerea faptului că Providența Lui este întotdeauna dreaptă și bună), până când el nu atinge secretele Torei, calea sa este considerată eronată, eoarece lui îi lipsește intenția
„de dragul Creatorului”, care revelează secretele Torei.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
  #70  
Vechi 17.11.2025, 06:07:59
Andrew's Avatar
Andrew Andrew is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.06.2023
Locație: În Biblioteca Cunoasterii
Religia: Ortodox
Mesaje: 360
Implicit Nekudot pt. Ii

Acest articol explică proprietățile particulare ale literelor ebraice – cum toate literele au venit în
fața Creatorului, fiecare cerându-I să creeze lumea cu proprietățile sale. Fiecare dintre cele
douăzeci și două de litere reprezintă un nivel spiritual în lumile ABYA, și fiecare crede că
proprietățile sale spirituale pure sunt cele mai potrivite pentru scop, și că atingând gradul său și
dobândind proprietățile sale, locuitorii lumii vor fi capabili să eleveze forțele pure deasupra celor
impure, atât de mult încât ei să atingă sfârșitul corecției, Scopul creației.
Totuși, Creatorul răspunde fiecărei litere că împotriva sa se află forțele impure corespunzătoare
și că de aceea, omul va fi incapabil să separe cu adevărat forțele pure de cele impure și apoi, să
utilizeze forțele pure ca să atingă scopul. Acest fenomen se repetă până la apariția literei Bet,
care reprezintă gradul numit „binecuvântarea Creatorului”, împotriva căruia nu există forțe
impure de nici un fel.

Și Creatorul a fost de acord să creeze lumea cu litera Bet, cu proprietățile sale; pentru că nu
există un omolog al său impur, doar Bet prezintă o oportunitate de a duce la bun sfârșit o analiză
între bine și rău, pentru a determina când muncește omul pentru sine și când muncește de dragul
Creatorului. De aceea, doar prin forța sa, prin proprietățile sale, poate lumea să existe: astfel
încât să extragă din „amestecul” dorințelor cuiva doar pe cele pure și să le ridice deasupra celor
impure, pentru a completa eradicarea acestora și să dobândească completa corecție a naturii sale.
După cum rezultă din Zohar, doar ajutorul Creatorului numit „o binecuvântare”, este forța
salvării omului, singurul lucru capabil de a-l elibera de sub guvernarea forțelor impure. Și
această forță, numită „binecuvântare”, coboară doar asupra acelora cărora avansează de-a lungul
căii corecte.

Calea cea bună este o combinație de trei condiții:

(i) efortul omului în studiul (doar a) surselor cabalistice autentice;
(ii) contactul cu un cabalist adevărat, pe care să-l accepte ca învățător; și
(iii) contactul cu oameni de acceași orientare, care caută elevarea spirituală. O explicație mai
detaliată va fi furnizată doar studenților serioși.

Toate cele douăzeci și două de litere sunt îmoprțite în trei grade: Bina, Zeir Anpin (ZA) și
Malchut, deoarece nu sunt Kelim (litere) deasupra lui Bina. Douăzeci și două de litere în Bina
sunt numite „mari”, douăzeci și două de litere în ZA sunt numite „medii” și douăzeci și două de
litere în Malchut sunt numite „mici”.

Fiecare dintre cele trei Sfirot, Bina, ZA și Malchut sunt mai departe divizate în trei grade: cele
douăzeci și două de litere ale lui Bina conțin propriile Bina, ZA și Malchut. La fel, ZA are
propriile zece Sfirot, în care Bina, ZA și Malchut ale sale, deasemenea conțin douăzeci și două de
litere. Același lucru se aplică și în cazul lui Malchut.Cele douăzeci și două de litere ale fiecărui grad se împart în trei tipuri. Literele de la Aleph la Tet
(1–9) sunt considerate unități; acestea sunt cele nouă Sfirot ale lui Bina. Literele de la Yod la
Tzadik (10–90) sunt considerate zeci; aceste sunt cele nouă Sfirot ale lui ZA. Și în final, cele
patru litere Kuf, Reish, Shin și Tav (100–400) sunt considerate sute; acestea sunt cele patru are
Sfirot ale lui Malchut, deoarece Malchut este localizată sub și în josul lui Chazeh de ZA, care
corespunde în înălțime celor patru Sfirot ale ZA.

Bina, unități, litere mari, nouă litere; Aleph, Bet, Gimel, Dalet, Hey, Vav, Zayin, Chet, Tet.
ZA, zeci, litere medii, nouă litere: Yod, Chaf, Lamed, Mem, Nun, Samech, Ayin, Peh, Tzadik.
Malchut, sute, litere mici, patru litere: Kuf, Reish, Shin, Tav.

Totuși, este cunoscut faptul că unitățile sunt în Malchut, zecile sunt în ZA și sutele sunt în Bina,
lucru care contrazice cele spuse anterior că unitățile sunt în Bina, zecile sunt în ZA și sutele în
Malchut. O asemenea dependență inversă este cauzată de relația inversată dintre Lumini și
Kelim: cea mai joasă Lumină intră în cele mai Înalte Kelim. Kelim Superioare sunt primele care
apar, de la Keter în jos la Malchut (Keter, Hochma, Bina, ZA și Malchut), în timp ce primea care
intră în ele este cea mai mică Lumină, Nefesh, urmată de Ruach, Neshama, Haya și Yechida.
De aceea, dacă sunt doar unități în Kelim, de la Aleph la Tet, atunci doar Lumina lui Nefesh este
prezentă. Și dacă zecile sunt adăugate acestor la Kelim, Lumina lui Ruach apare, iar dacă sutele
sunt adăugate la Kelim, Lumina lui Neshama le umple.

Acesta este motivul pentru care sutele sunt definite ca Bina, zecile ca ZA și unitățile ca Malchut.
Totuși, cu privire la Kelim, ordinea este inversă: unitățile sunt în Bina, zecile sunt în ZA și sutele
sunt în Malchut.

• Bina: Lumina (100) – Kelim (1);
• ZA: Lumina (10) – Kelim (10);
• Malchut: Lumina (1) – Kelim (100).

Literele coboară de la Bina la ZA și de acolo la Malchut. Când ele coboară de la Bina la ZA,
coboară ca trei linii: 22/3 = 7 litere în fiecare, iar litera ce rămâne este aăugată liniei de mijloc.
Aceste douăzeci și două de litere coboară în trei linii la Malchut, care este formată în final din
cinci litere MANTZEPACH, de aceea aducând numărul total Malchut la 22 + 5 = 27 litere.
Linia de mijloc este numită „Cer”, „firmament”. De aceea, când Zohar vorbește de litere pe cer,
se refară la faptul că cele douăzeci și două de linii de mijloc, 7 + 7 = 14 = Yod + Dalet = Yad
(mână) scriu toate cele douăzeci și două de litere în cer (ZA) prin intermediul liniei de
mijloc.Astfel ar trebui să fie interpretate cuvintele Torei, privitoare la literele ce apar pe cer sau
despre vederea mâinii care scrie literele pe cer.

Cele douăzeci și două de litere ale Torei sunt Kelim ce vor fi umplute cu Lumina lui NRN.
Unitățile – de la Aleph la Yod – sunt Kli-ul menit Luminii lui ZA (Ruach). Sutele – de la Kuf la
Tav – sunt Kli-ul pentru Lumina lui Malchut (Nefesh).Literele sunt Kelim, în care Lumina se îmbracă; cu totul, sunt douăzeci și două de proprietăți
speciale și deci douăzeci și două de simboluri ale descrierii lor, numite litere. Exact cum
combinarea celor douăzeci și două de litere este suficientă pentru a descrie întreaga cunoaștere
existentă, tot astfel, diferitele cuplari, uniuni (Zivugim ale Sfirot) ale celor douăzeci și două
Kelim, proprietăți, dorințe ale Partzuf-ului sunt suficiente pentru primirea și dăruirea Luminii,
pentru împlinrea tuturor acțiunilor spirituale și aducerea tuturor literelor (dorințele omului) către
corecție.

Literele reprezintă variate corelații ale ZON:

a) ZA, constând din șase părți ale extremităților lui, soțul lui Malchut, descris de litera Vav,
Sfira Yesod – nivelul unui embrion;

b) ZA descris de litera Vav, Sfira Tifferet, constând din șase părți ale mâinilor lui – nivelul
alăptării;

c) ZA care stă între AVI, în timp ce Nukva trebuie să urce la el, atingând astfel nivelul recepției
lui Ohr Hochma.

d) ZA, litera Vav, deasupra lui sunt zece Sfirot Keter-Hochma, sun ele sunt zece Sfirot BinaTifferet-Malchut – și împreună formează litera Aleph. Iar stadiul final corectat va veni atunci
când Malchut se înalță la Keter al ZA (Yod Superior, în litera Aleph) la sfârșitul corecției. Când
Malchut urcă deasupra lui Parsa (Vav), ea primește însăși Lumina, pe când atunci când coboară
sub Vav, ea primește de la ZA. Pe măsură ce Malchut urcă, ea formează Taamim (nuanțe de
semne), cțnd coboară, ea este numită Nekuda (punct), iar când se contopește cu ZA, este privită
ca un punct în interiorul lui Vav (Shuruk).

Ordinea lui ATBaSH: Există o combinație specială de litere, ca de exemplu, prima cu ultima
(‘A’ prin ‘T’), a doua cu penultima (‘B’ prin ‘Sh’), etc., ce descriu condițiile difuziei Luminii
Superioare, de Sus în jos.

MANTZEPACH: Toate lumile și Partzufim au fost create cu cele douăzeci și două de litere ale
lui Malchut. Ecranul este localizat în capul Partzuf-ului, oprind Lumina să intre. El respinge
Lumina, calculează cțt de multă poate primi de dragul Creatorului și doar atunci o acceptă.
Fiecare dintre cele cinci nivele ale voinței de a primi care există în Malchut, în Guf de Partzuf,
are o restricție corespondentă în ecran, localizat în Peh, pentru a opri Lumina să intre în corp. De
aceea, ecranul în Peh constă în cinci părți, forțe.

Aceste cinci forțe restrictive ale ecranului, cinci eforturi ale ecranului, sunt descrise de cele cinci
litere finale ale alfabetului: Mem-Nun-Tzadik-Pey-Chaf (prescurtat ca MANTZEPACH). Ele sunt
numite „litere finale” deoarece se scriu doar la finalul cuvintelor. Aceste forțe determină primirea
Luminii în corpul Partzuf-ului și de aceea generează celelalte douăzeci și două de litere (Kelim,
dorințe corectate, care primesc Lumina). Deși cele cinci litere MANTZEPACH se găsesc doar la
finalul cuvintelor, în vorbirea orală ele reprezintă cele cinci grupe de pronunție a celor douăzeci
și două de litere. Iar literele MANTZEPACH stau în capul fiecărui grup.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)

Dumnezeu e Iubire :)

Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
Reply With Quote
Răspunde