![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Sfinții Casian (†435) și Gherman (†405-415) s-au născut din părinți străromâni în părțile Casimcei din nordul Dobrogei, care se numea Sciția Mică. Părinții și strămoșii lor erau creștini de multe generații și de aceea, sfinții au primit de mici o educație creștină. Ei au rămas legați sufletește toată viața. Tot împreună au făcut și studii mai înalte, căci, având deosebită istețime a minții și multă osârdie spre înțelepciune și spre dumnezeieștile cărți, au citit, mai întâi, toată filosofia greacă și au cunoscut desăvârșit, pe cât se poate, și tainele dumnezeieștii credințe. Din dragoste pentru Hristos au îmbrățișat viața monahală, intrând într-o mănăstire din Dobrogea. Au mers apoi, într-o mănăstire din Betleem, în Palestina, de unde au pornit în 385 în căutarea de modele de sfințenie. Astfel, au vizitat patria anahoreților, Egiptul. Pe la anul 400 au mers la Constantinopol, unde au ascultat cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, care l-a hirotonit preot pe Sfântul Gherman, iar pe Sfântul Casian, diacon. În anul 403, Sfântul Gherman a participat la Sinodul de la Stejar, ca apărător al Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în anul 405, împreună cu Sfântul Ioan Casian au dus la Roma, Papei Inochentie, o scrisoare a clerului și credincioșilor din Constantinopol, tot în apărarea Sfântului Ioan Hrisostom. Sfântul Gherman a trecut la Domnul între anii 405 și 415, pe când era la Roma, iar Sfântul Casian în anul 435.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Sfinții Casian (†435) și Gherman (†405-415) s-au născut din părinți străromâni în părțile Casimcei din nordul Dobrogei, care se numea Sciția Mică. Părinții și strămoșii lor erau creștini de multe generații și de aceea, sfinții au primit de mici o educație creștină. Ei au rămas legați sufletește toată viața. Tot împreună au făcut și studii mai înalte, căci, având deosebită istețime a minții și multă osârdie spre înțelepciune și spre dumnezeieștile cărți, au citit, mai întâi, toată filosofia greacă și au cunoscut desăvârșit, pe cât se poate, și tainele dumnezeieștii credințe. Din dragoste pentru Hristos au îmbrățișat viața monahală, intrând într-o mănăstire din Dobrogea. Au mers apoi, într-o mănăstire din Betleem, în Palestina, de unde au pornit în 385 în căutarea de modele de sfințenie. Astfel, au vizitat patria anahoreților, Egiptul. Pe la anul 400 au mers la Constantinopol, unde au ascultat cuvintele Sfântului Ioan Gură de Aur, care l-a hirotonit preot pe Sfântul Gherman, iar pe Sfântul Casian, diacon. În anul 403, Sfântul Gherman a participat la Sinodul de la Stejar, ca apărător al Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în anul 405, împreună cu Sfântul Ioan Casian au dus la Roma, Papei Inochentie, o scrisoare a clerului și credincioșilor din Constantinopol, tot în apărarea Sfântului Ioan Hrisostom. Sfântul Gherman a trecut la Domnul între anii 405 și 415, pe când era la Roma, iar Sfântul Casian în anul 435.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Teodot (†315) s-a născut în Galatia din Asia Mică. El propovăduia cu multă însuflețire cuvântul Domnului și aducea pe mulți la credință, fiind ales pentru aceasta episcop în cetatea Chirinia, Cipru. În acea vreme era prigoană împotriva creștinilor, iar cruntul dregător al Ciprului, Savin, l-a prins pe Sfântul Teodot și l-a îndemnat să se lepede de Hristos. Dar sfântul a mărturisit temeinicia credinței creștinilor și pentru aceasta a fost bătut și întins pe lemn, apoi trupul i-a fost strujit cu gheare de fier. Nevrând să îi cinstească pe idoli, a fost întins pe un pat de fier încins, apoi i s-au bătut cuie în tălpi. Dar el pe toate le răbda și, fiind ținut în temniță, a rămas acolo până în vremea Împăratului Constantin cel Mare, care în 313 a dat poruncă să înceteze persecuțiile. Fiind eliberat, Sfântul Teodot s-a întors la episcopia sa, păstorind încă doi ani. Și s-a mutat la Domnul purtând îndoita cunună: de mărturisitor și de arhiereu al lui Hristos. Tot azi pomenim pe Sfântul Mucenic Isihie, care era senator pe vremea lui Galeriu (305-311). Stârnindu-se prigoană împotriva creștinilor, a fost prins și Isihie. Fiind dezbrăcat de hainele sale de mare preț pe care le purta, a fost îmbrăcat cu o haină de păr fără mâneci și a fost pus să toarcă lână împreună cu femeile, spre necinstea și rușinea sa. Și făcându-se acestea, chemându-l pe el împăratul, îl întreba dacă nu se rușinează. Sfântul Isihie a spus că cinstea din lumea aceasta este vremelnică, dar cinstea lui Hristos este veșnică și nesfârșită. Pentru aceasta a fost înecat în râul Oronte, lângă Antiohia, primind astfel cununa muceniciei.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Conon a trăit pe vremea Apostolilor și era din satul Vidania, din țara numită Isauria. Primind el Botezul în numele Sfintei Treimi, la îndemnul Arhanghelului Mihail, atât și-a umplut sufletul de sfintele învățături, încât i-a înduplecat pe soția și pe părinții săi să se boteze. Vrând oarecând poporul să aducă jertfă unui idol, Sfântul Conon l-a făcut pe demonul, care era ascuns în chipul acela idolesc de piatră, să mărturisească singur că nu el este Dumnezeu. Poporul auzind acestea a strigat: „unul singur este Dumnezeu, Cel al lui Conon”, și cu toții s-au botezat. Pornindu-se prigoană împotriva creștinilor din porunca lui Domițian (51-96), a fost prins și Sfântul Conon de dregătorul Magnus, și supus la multe chinuri pentru credința sa în Hristos Domnul. Aflând poporul unele ca acestea, l-au eliberat pe Sfântul Conon, i-au legat rănile, apoi l-au dus la casa lui, unde acesta a mai trăit doi ani.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Sfinții 42 de Mucenici din Amoreea
Aceștia erau toți creștini din oastea împăratului Teofil (892-842), luptătorul împotriva sfintelor icoane. În acea vreme, arabii au ajuns la cetatea Amoreea din Frigia, pe care doreau s-o cucerească. Pentru apărarea cetății sale, Teofil a trimis multă oaste și pricepuți conducători în meșteșugul războiului. Dar îndată au năvălit păgânii, cu și mai multă oaste și cu conducători vestiți, însă n-au putut intra în cetate, ci, încercuind-o, așteptau. Și a trimis împăratul Teofil multe daruri ca să îmblânzească pe căpetenia agarenilor, dar acela rămânea neînduplecat. Agarenii ar fi plecat după atâta așteptare, dacă nu s-ar fi ivit o trădare din partea lui Vadițis, unul dintre conducătorii oștirii grecilor. Deci, păgânii au intrat pe o cale secretă, descoperită lor de trădător, i-au prins pe cei 42 de ostași ai împăratului și i-au întemnițat. Lor li s-a promis eliberarea numai dacă se vor lepăda de Hristos-Domnul și Mântuitorul lumii și dacă vor îmbrățișa necurata credință a lui Mahomed. Vreme de șapte ani au fost ei ispitiți, însă de fiecare dată au rămas neclintiți în credință, cântând neîncetat Psalmii lui David și rugându-se ziua și noaptea. Pentru tăria credinței lor au fost omorâți, tăindu-li-se capetele, primind astfel cununa muceniciei de la Împăratul Hristos. După uciderea Sfinților 42 de Mucenici, căpetenia turcilor l-a ucis cu sabia și pe Vadițis trădătorul, spunând: „Cel ce a fost necredincios față de ai lui nu va fi credincios nici față de străini”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Teofilact Mărturisitorul, Episcopul Nicomidiei – Provenea dintr-o familie bogată. Părinții săi l-au trimis la Constantinopol pentru a studia, aici împrietenindu-se cu Tarasie, secretarul împărătesei Irina (780-802) și cu Mihail, viitorul episcop al Sinadelor. Tarasie a ajuns patriarh. Mihail și Teofilact au intrat într-o mănăstire de pe țărmul Mării Negre.
Patriarhul Tarasie l-a hirotonit pe Teofilact episcop al Nicomidiei, iar pe Mihail episcop al Sinadelor. Când la conducerea Bizanțului a venit Leon Armeanul (813-820) au început luptele împotriva cinstirii icoanelor. Marii ierarhi ai bisericii de atunci, în frunte cu patriarhul Nichifor, urmașul lui Tarasie, printre care și Teofliact al Nicomidiei s-au dus la împărat cu rugămintea de a înceta tulburarea apărută în Biserică, având în vedere că cinstirea sfintelor icoane a fost hotărâtă de Sinodul VII Ecumenic, de la Niceea, în anul 787. Împăratul nu a ascultat sfaturile înțelepte ale ierarhilor, ci a luat chiar aspre hotărâri împotriva lor. Patriarhul Nichifor a fost exilat în insula Tasos, Mihail al Sinadelor, în Evdochiada. Teofilact a fost exilat în Strovila, un oraș lângă mare. Acolo a mai petrecut timp de 30 de ani, după care a trecut cu pace la Domnul. Trupul lui a fost dus în Nicomidia, în timpul împărătesei Teodora (842-867) și îngropat cu cinstea cuvenită.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Sfântul Ierarh Sofronie, Patriarhul Ierusalimului – S-a născut în anul 550, în orașul Damasc (Siria), din părinți creștini, pe nume Plintos și Mira. Dăruit de Dumnezeu cu darul poetic, a făcut studii strălucite și a ajuns profesor de retorică, însă nu îi lipsea nici cunoașterea aprofundată a Sfintei Scripturi. El a fost primul care a înțeles primejdia ereziei monotelite. Ea a fost condamnată după moartea lui, la Sinodul VI Ecumenic de la Constantinopol în anul 680.
Sofronie a stat 20 de ani la Mănăstirea lui Teodosie din Ierusalim sub călăuzirea sufletească a marelui monah Ioan Moscu. De aici, a plecat în Mănăstirea Sfântului Sava de lângă Iordan. În anul 633 a vizitat mănăstirile din Egipt, Asia, Cipru și Italia împreună cu Ioan. Sfinții Ioan și Sofronie au părăsit Palestina din cauza perșilor care năvăliseră și s-au dus în părțile Antiohiei, pentru că, împăratul Persiei, Hosroe cel tânăr, a năvălit cu război contra stăpânirii grecești. În anul 634 a ajuns patriarh al Ierusalimului, iar pentru apărarea învățăturii ortodoxe despre cele două voințe ale Mântuitorului Iisus Hristos, a alcătuit o Antologie cu 600 de texte din Părinții Bisericii, lucrare care nu s-a păstrat însă până în prezent. Moare în anul 638, la puțin timp după cucerirea Ierusalimului de către arabi. Cu puțin înainte de moartea sa, a reușit să negocieze cu Omar I recunoașterea libertăților civile și religioase ale creștinilor și evreilor în schimbul plătirii unui tribut. De la Sfântul Sofronie au rămas numeroase texte liturgice, omilii, texte teologice, hagiografice și poetice și rugăciuni, cum ar fi rugăciunea de la sfințirea cea mare a apei, de la Bobotează; până în prezent s-au mai păstrat doar „Viața Sfintei Maria Egipteanca”, „Viața Sfântului Ioan cel Milostiv, patriarhul Alexandriei” și „Viața Sfinților Doctori fără de argint Chir și Ioan”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Vecernia zilei + | cristiboss56 | Despre Vecernie | 15 | 01.02.2016 21:26:36 |
Sfintii ortodocsi si sfintii catolici. | voxdei55 | Generalitati | 8 | 04.12.2010 22:48:51 |
Versetul zilei | Daniela-Iulia | Din Noul Testament | 1 | 13.05.2009 09:22:30 |
Informatia zilei | silverstar | Stiri, actualitati, anunturi | 4 | 24.04.2009 08:30:11 |
|