![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
In etica nu exista notiunea de pacat, ci doar de bine si rau. Pacatul e o inventie a voastra si n-are nicio utilitate in a distinge intre bine si rau. Pacat e ceea ce nu concorda cu o anumita credinta sau practica religioasa, ceea ce mi se pare o aberatie din punct de vedere moral. E pacat sa nu-ti faci cruce daca treci pe langa o biserica, dar nu e pacat sa duci un bolnav la preot sa-l dezlege de eu stiu ce dracarii, in loc sa-l duci la medic sa-l vindece cu adevarat. In cazul nostru e pacat si deci n-avem voie sa punem in discutie creationismul deoarece el se bazeaza pe o carte pe care unii o considera sfanta, insa nu e pacat sa trecem cu vederea peste erorile fundamentale pe care o asemenea conceptie se bazeaza. Ceea ce ma deranjeaza la crestinism nu e doar refuzul de a cauta adevarul, ci si o moralitate de tip inferior.
Credeam ca avem aici o discutie, adica un schimb de idei din care ar urma sa discernem ideile cele mai bune. Aflu insa ca unii considera aceasta o palavrageala. Consider aceasta o lipsa de respect la adresa celor care isi pierd o parte din timp pentru a lamuri unele lucruri totusi nu lipsite de importanta. Nu ma refer aici neaparat la mine, ci la toti cei care au scris cu gandul de a ne impartasi ceea ce cred ei in legatura cu acest subiect si nu pentru a ne arata cat sunt ei de isteti si de grozavi. Pentru ca, haideti sa recunoasterm: majoritatea dintre noi scriem aici sub semnul anonimatului. Prin urmare, la ce ne foloseste sa facem pe desteptii? Eu unul recunosc, scriu pentru simplul motiv ca sunt convins de faptul ca religia e o maladie sociala care poate fi eradicata, nu prin medicamente desigur, nici prin violenta, constrangere sau vreo forma de indoctrinare, ci doar prin educatie si deci ma doare-n cot de ceea ce crede lumea despre mine ca persoana. Asa ca n-am de ce sa fac pe grozavul si deci sa palavragesc. Si ca sa revin la topic, inainte de a ataca evolutionismul, trebuie sa-l pricepem. Mi se pare complet aiurea sa trebuiasca sa-i lamuresc pe unii ca teoria evolutionista nu se ocupa de aparitia vietii, ci doar de evolutia organismelor, sau ca inteligenta nu e neaparat cea mai buna adaptare la mediu, sau si mai rau, ca nu putem spune ca unele organisme actuale sunt mai evoluate decat altele. Asta ca sa nu mai vorbim de faptul ca unii ne cer sa reproducem in laborator intr-un timp scurt cerea ce in natura se petrece in milioane de ani. E ca si cum am incerca sa reproducem in laborator intreaga istorie a Imperiului Roman. In primul rand, istoria nu poate fi reprodusa, deoarece e practic irepetabila, iar in al doilea rand, ea are nevoie de durate lungi pentru a se desfasura. Putem doar sa reproducem in minte aceasta desfasurare pornind de la semnele pe care le gasim in prezent: oale, ulcele, morminte, fosile, iar uneori texte scrise (aceasta pentru o parte infima a istoriei acestei lumi in care oamenii au utilizat scrisul). Pornind de la aceste semne putem eventual deduce legile care guverneaza istoria. In cazul istoriei umane e mai greu, deoarece ea se pare ca nu prea are reguli. Cine l-a pus pe Iulius Caesar sa treaca Rubiconul si sa se indrepte impotriva Romei? Probabil ca doar el stie, dar nu ne poate spune pentru ca e mort. In cazul istoriei naturale e mai usor sa deducem regulile, deoarece legile naturii sunt mai simple si se pare ca sunt si universale. Daca pun doua corpuri unul langa altul intr-un loc unde asupra lor nu actioneaza niciun fel de forte, ele se vor atrage si pana la urma se vor misca unul catre celalalt. Pornind de la acest lucru putem afla nu numai de ce functioneaza sistemul solar, de exemplu, ci si cum s-a format el. Daca avem o populatie de vietuitoare care e raspandita pe mai multe insule, vom observa ca in decurs de vreo 100 de ani intre populatiile de pe aceste insule apar mici diferente. Nu apar specii noi, desigur, dar apar diferente. Iar lucrul acesta ar putea sa ne puna niste semne de intrebare, in special daca vedem in jurul nostru specii care par foarte asemanatoare, fiind totusi specii diferite. Mecanismul se pare ca l-am ghicit. N-ar fi interesant sa-l facem sa functioneze in mintea noastra sa vedem la ce rezultate duce? Desigur, putem sa dormim linistiti si sa nu ne intereseze deloc problema. Oricum, evolutia nu ne afecteaza in mod direct, mai ales daca se produce in afara mintii noastre. Citat:
Citat:
Si de unde deduceti dumneavoastra ca adaptabilitatea si modul de organizare al bacteriilor reprezinta o lovitura pentru teoria evolutionista? V-ati astepta ca ele sa nu fie bine organizate ca structura interna? Pai atunci nu s-ar putea adapta la mediu si ar muri. Domnule Mihnea Dragomir, pana si pisicile sunt bine adaptate la mediu, deoarece daca corpul lor ar fi acoperit cu tepi ca la arici, n-am mai tine pisici, iar numarul lor s-ar reduce drastic. Sunt pisicile mai bine adaptate la mediu decat pestii? Aruncati o pisica in apa si veti vedea ca nu. Nici invers nu e valabil. Tineti un peste pe uscat si va veti convinge. Deci cand vorbim de adaptare la mediu trebuie sa vedem la ce mediu ne referim. Pestele pe care l-am cumparat ieri de la Kaufland mi-a murit in frigider. Nu acelasi lucru pot sa-l spun despre bacteriile care traiesc foarte bine acolo si care vor muri la randul lor cand voi pune pestele in tigaie. Deci la ce mediu va referiti? Orice organism risca sa devina complet inadaptat daca mediul se schimba prea mult. Deci care organisme sunt cel mai bine adaptate la mediu? In cadrul evolutionismului lucrurile nu sunt chiar atat de simple cum credeti. Inclin sa cred ca daca privim lucrurile la modul general, toate organismele sunt la fel de bine adaptate la mediu lor. Daca insa luam o populatie de organisme, vom vedea ca unii indivizi sunt mai bine adaptati, iar altii mai putin adaptati. Un caine sanatos e mai bine adaptat decat un caine schiop sau bolnav. Cat despre chestiunea variabilitatii in cadrul unei populatii, ea in general urmeaza limitele adaptabilitatii. Indivizii care prezinta caractere dezavantajoase vor fi in general eliminati. Daca aveti pui de gaina probabil stiti ca indivizii mici si piperniciti au sanse mai mici de supravietuire. Apropo, odata am avut doi pui subdezvoltati si aproape lipsiti de pene care credeam ca au sa moara. I-am luat si i-am lasat sa se plimbe prin gradina, sa manance tot ce gasesc pe acolo. S-au facut mai mari decat ceilalti. Le-am oferit un mediu la care era mai bine adaptati. Citat:
Citat:
Lumea vie nu e gradina, ci e hatis. Incercarea noastra de a o transforma in gradina a dus la disparitia a mii de specii si la dezastrul ecologic pe care il simtim deja. Nu vi se pare ca e cam cald pentru latitudinea la care se afla Romania? Azi vom avea 32 de grade Celsius si inca nu e iulie! Biserica ce face in acest sens cu cei care taie padurile vrand sa transforme tara intr-o gradina? |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Spuneam ca notiunea de "pacat" e o notiune parazita in morala, deoarece introduce lucruri care n-au nicio legatura cu morala. De exemplu in morala crestina exista unele porunci ciudate cum ar fi sa nu ai alti dumnezei decat cel crestin sau sa tii ziua sfanta (care printr-o figura teologica nu e sambata, asa cum aparea in Vechiul Testament, ci duminica - nu comentez problema pentru ca nu ma intereseaza). Ce cauta aceste doua porunci in corpusul celor 10 reguli fundamentale de respectat in viata pentru a fi un om adevarat? Care e valoarea lor morala adica? E rau daca duminica, de exemplu, ma apuc sa-mi zugravesc casa? N-am s-o fac, desigur, deoarece in Republica Ortodoxa Romania lumea zice ca esti nebun daca lucrezi duminica si te odihnesti in alta zi, asa ca ma simt obligat sa respect niste conventii sociale. Nu mai mult decat niste conventii sociale. In realitate morala crestina departe de a avea un caracter universal, se bazeaza pe niste texte care contin, intr-adevar un indreptar moral, insa unul completat cu o intreaga colectie de reguli rituale ce n-au nicio legatura cu etica si de asemenea cu o seama de cutume provenite din spatiul iudaic, roman si grecesc (sau mai bine zis bizantin) care sunt luate ca atare fara ca omul credincios sa-si puna problema daca ele sunt reguli pur morale sau nu, pe considerentul ca daca nu le respecti in totalitate, inseamna ca te inchini altor dumnezei decat celui crestin. Termenul "pacat" e expresia acestui eclectism de care da dovada morala crestina. In concluzie, prefer sa operez cu termeni precum "bine" si "rau", deoarece doar astfel se pot elimina elementele parazite introduse de morala de tip religios.
Ati pus problema gresit. Pentru a distinge binele de rau esential e sa faci o judecata morala. Iar judecata morala presupune in primul rand a gandi. Legile morale sunt foarte abstracte, nu au ca obiect maruntisuri precum inchinarea la dumnezei sau respectarea duminicii si tocmai de aceea ele sunt universale. De exemplu regula de a nu produce nimanui suferinta e respectata pana si de salbaticul de pe Orinoco. Problema e de a o aplica unor cazuri concrete. Daca fur mancarea din mana unui om ii produc o suferinta? Judecati acest lucru. Veti face o judecata morala si in functie de concluzia la care veti ajunge, veti considera fapta mea ca fiind buna sau rea. Mai vreti un exemplu? Va zugraviti casa iar fratele dumneavoastra lucreaza in timp ce dumneavoastra va odihniti. Cand va vine randul sa munciti iar fratelui dumneavoastra sa se odihneasca ii spuneti ca aveti alta treaba. Ce nu e corect aici? Faptul ca nu ati tinut seama de o regula pe care pana si eschimosul o respecta: regula echitatii. Dar daca se intampla ca dumneavoastra sa fiti in scaunul cu rotile, regula se aplica? Da, numai ca se aplica cu cap. Nimeni nu va va condamna daca nu va veti catara pe scara ca sa dati cu trafaletul pe tavan, dar macar un pahar cu apa ati putea sa-i oferiti bietului om care lucreaza din greu. Chiar fara sa ne dam seama, fiecare dintre noi tinem seama in comportamentul nostru de cateva reguli generale si abstracte fara de care orice societate s-ar destrama. Ele nu sunt nicidecum porunci divine, n-au ca obiect, dupa cum spuneam maruntisuri insa presupun, pentru a putea fi aplicate in cazuri concrete, judecati morale. Pe cei care actioneaza impotriva judecatii lor morale ii numim oameni rai, iar pe cei incapabili sa faca o judecata morala ii numim iresponsabili. Pana la o anumita varsta, din pacate, suntem cu totii putin iresponsabili. Din fericire majoritatea reusim sa trecem de acest stadiu, desi exista si exceptii. Un individ care isi bate copiii pentru ca nu vor sa mearga la biserica doar iresponsabil poate fi numit. Intrebarea pe care mi-ati pus-o, astfel incat inca de la inceput v-am zis ca nu e bine pusa, ascunde un adevar mai putin placut despre morala religioasa. Aceasta morala contine prescriptii pentru situatii concrete de viata. De exemplu sa-mi fac rugaciunea inainte de culcare. O voi face la modul automat asa ca pot sa-mi suspend judecata intr-o asemenea situatie deoarece religia ne ofera retete de comportament care functioneaza garantat. Din acest punct e o morala comoda care nu presupune din partea mea prea mult efort. Cartea Sfanta contine raspunsuri pentru orice situatie posibila, asa ca n-am decat s-o respect orbeste. Acesta e motivul pentru care consideram in postarea anterioara ca morala religioasa e o morala de tip inferior. Pentru ca are tendinta de a suspenda judecata. Citat:
Decat sa ma puneti sa recitesc filosofia greaca, mai bine mi-ati dovedi ca o cunoasteti. Tot asa v-as putea si eu invita sa cititi filosofie chineza. As rezolva ceva cu asta? Nimic, decat ca as incerca fara succes sa ma dau destept. Daca tot vreti sa citesc filosofie greaca, dati-mi macar niste titluri. "Etica Nicomahica"? "Protagoras"? Eventual asupra caror idei din aceste texte sa insist? Virtute etc? Eu va recomand sa cititi Tao Te King. De ce? Pentru variatie. Cica iar despre morala. Domnul DragosP isi pune problema ce lege morala respect: Citat:
Iar ca sa vedem ca morala religioasa nu e nici absoluta si nici universala, am sa ma leg de ceea ce a zis colegul nostru GMihai: Citat:
Si revenind la topic, am o ultima observatie. Viziunea pe care o au oamenii de stiinta asupra evolutiei se schimba in timp deoarece n-avem de unde sa le stim pe toate, iar ceea ce aflam presupune oarecare timp, prin urmare sa nu ne asteptam ca Darwin sa fi spus totul despre evolutie. Cu creationismul e insa alta treaba. El porneste de la niste texte care nu se schimba, iar ceea ce poate el sa faca e doar sa introduca anumite elemente stiintifice astfel incat sa nu se ajunga la situatia de a-si pierde credibilitatea. Intr-un prim stadiu, creationismul sustinea ca lumea a fost creata in 7 zile dupa scenariul biblic. Apoi unii creationisti au inceput sa spuna ca prin zile trebuie sa intelegem altceva, adica de exemplu perioade geologice. Cand a inceput sa para copilareasca ideea ca omul a fost facut pur si simplu din tarana (cernoziom, argiluvisoluri, cambisoluri, spodosoluri etc.), a fost inventat conceptul de intelligent design. Ce va urma, nu stim... Un lucru e insa evident. La fel ca porunca biblica "sa nu mananci carne de porc" care a fost reconsiderata, si creationistii isi reconsidera teoria, nu de alta, dar daca ar bate pasul pe loc fara sa tina seama de stadiul actual al cercetarii stiintifice, ar ajunge in situatia ca nici copiii sa nu mai creada intr-o asemenea "theorie". Din acest punct de vedere am putea considera creationismul un soi de "parazit stiintific". El se dezvolta de fapt pe datele pe care le descopera stiinta alterandu-le semnificatia. Last edited by Krautrock; 29.06.2017 at 11:17:16. |
|
#4
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
Citat:
Citat:
Legea zice ca e naspa oricum. Dar legea e lege, nu e morala. Citat:
Citat:
Nu exista baze absolute pentru a judeca ceva ca fiind bine sau fiind rau in felul asta. Dupa cum tu ai observat, sunt atat de multe "daca" incat ramane la atitudinea fiecaruia - si este o apreciere extrem de subiectiva, ce se cade si ce nu. Citat:
Si aia care nu-si insusesc judecata ta morala si respingand-o actioneaza invers fata de asteptarile tale tot sunt rai? Aia care au mentalitate de mascul alfa si te pun sa le zugravesti casa si n-au sa faca acelasi lucru pentru tine sau sa te platesca pentru asta, pentru ca pot si tu nu poti face nimic impotriva, sunt rai? Ordinea "naturala" zice ca nu. Tocmai existenta legilor arata faptul ca omul lasat in seama propriei judecati morale, nu poate duce decat la haos social. Culmea ironiei este ca o turma de lupi poate functiona si in lipsa unei judecati morale "echitabile" cum incerci tu sa o definesti, in schimb un oras de oameni, fara judecator, politist si inchisoare (varianta soft a lapidarii, taierii membrelor, etc), ar cadea rapid in haos. Si mai ironic este ca in ciuda lor, sunt societati atat de prodund divizate incat haosul moral tradus in cote de infractionalitate este la fel de ridicat. Citat:
Moral/Etic trec peste stadiul asta sau incearca sa nu sara gardul datorita repercursiunilor legale/sociale? Citat:
Si poate o sa ti se para nitel straniu, dar aveau exact aceleasi baze filosofice ca si tine.. Citat:
Dar te dai filosof vizavi de chestii care te depasesc si teoretic si mai ales practic. Citat:
Citat:
Citat:
Ceea ce spui tu, nu mai e stiinta este ...credinta. Religie, daca vrei. Si religia ortodoxa are o gandire foarte sofisticata in spatele ei - se numeste teologie, doar ca tu esti total ignorant la capitolul asa, ce stii tu si nivelul la care vrei sa ramai este asa, chestii din auzite din surse indoielnice.. Citat:
Nici tu nu pricepi religia. Si asta nu afecteaza deloc religia, ci doar pe tine si numai pe tine. Citat:
Variatiile la specii nu sunt o dovada ca o specie se poate transforma in alta specie. Poti sa CREZI lucrul asta, si stai linistit, nu vrea nimeni sa-ti violeze crezurile tale interioare asa cum doresti tu anihilarea religiei Dupa cum rezulta din ceea ce am zis mai sus asa numita "morala absoluta" e o morala a lipsei de judecata, o morala impusa cu forta prin intermediul unor "Carti Sfinte". Este o morala cu o profunda judecata, problema este ca ea nu este pe intelesul tau si asta e numai si numai problema ta. Tocmai ca "etica" mataluta ca sa fie functionala, trebuie impusa cu forta. Prin educatie - ceea ce e cam labil si relativ sau prin lege - fara sa fii intrebat daca subscrii sau nu. Pe cand cea religioasa - e valida strict pentru cei care subscriu de buna voie religie in cauza. Citat:
Citat:
Ca sa nu mai vorbim ca poti de exemplu sa crezi ca subscrii acestei morale universale, dar angajatii tai sau inspectorii financiari sa aiba o cu totul alta parere despre asta.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 29.06.2017 at 17:45:01. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu mai suntem sub vremurile in care toti oamenii de stiinta ori erau sovietici ori nu existau. Citat:
Poate peste o suta de ani, un mileniu...pana atunci..avem credinta irefutabila ca suntem mai destepti ca altii pentru ca am inghiti o poveste garnisita cu doar aparenta logicii si a ratiunii. Citat:
Pai creationismul sta bine atunci, el exploreaza diverse discutii, nu are pretentia sa stie efectiv CUM a fost creata lumea si nu e nici neaparat nevoie de "carti sfinte" - este o observatie de bun simt, ca in Univers nu exista legi care sa produca viata si inca viata inteligenta din haos, oricate miliarde de ani ar exista la dispozitie pentru permutari aleatoare. Citat:
E o filosofie parazitara care incearca sa faca stiinta din ceea ce este si va ramane se pare pe veci ipoteza.. Mi se pare naiva credinta ca procese biochimice si informationale de o complexitate care depasesc tot ce a creat omul pana acum, aflate intr-o sincronicitate cvasi-perfecta sa apara ca rezultat a unui proces aleator guvernat de legi fizice care oricum imping orice sistem ordonat, anti-entropic cum e viata spre dezordine, entropie (moarte). Te plangeai de vorbarie dar tot in vorbarie ai dat-o. Poate ne arati asa, pasii logici prin care sari de la observatia adaptarii speciilor la certitudinea evolutiei inter-specii si mai mult, ar fi suficiente mutatii aleatoare pentru a produce aceasta evolutie. Ca mie cel putin mi se pare o distanta ca de la pamant la cer. E ca si cand ai spune ca daca maimuta este umanoida, omul deriva din ea. Oh..stai...
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 29.06.2017 at 16:44:22. |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Am o banuiala ca tu ai fost un crestin (n-ai citit tu foarte multe sa patrunzi in esenta crestinismului,multe lucruri le-ai inteles gresit dupa cum reiese din caracterizarile facute de tine crestinismului)ai incercat sa le respecti in totalitate ,nu ai reusit(e practic imposibil sa le respecti doar cu puterea ta, fara ajutorul lui Dumnezeu ) frustrarile s-au inmultit si ai sarit gardul la atei,ca nu trebuie sa respecti prea multe reguli la ei...dar frustrarile n-au disparut...
__________________
https://youtu.be/mvZARLkQmLk |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Citat:
Daca tu crezi ca pacatul paraziteaza morala inseamna ca morala e "binele" pe care-l gandesti tu in felul tau, subiectivism dus la extrem.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Asta ma indreptateste sa nu mai continui sa vorbesc la pereti, sau dupa cheful si toanele tale.
__________________
Sublimă fărâmă a Sfintei Chemări, Zvâcnită din Vrerea divină, Mi-e sufletul vultur ce spintecă zări Și sus, printre stele, se-nchină.(pr. Dumitru) |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
__________________
http://creatie6zile.wordpress.com/ |
|
#10
|
||||
|
||||
|
Aia care-i convine.
Tocmai asta e problema lor cu Dumnezeu: că există o morală absolută.
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Teoria Big-Bang-ului il exclude pe Dumnezeu din Creatie | neica_nimeni_altul | Teologie si Stiinta | 59 | 27.11.2012 13:25:23 |
| Creatie versus evolutie | vladstejaru | Dogmatica | 721 | 20.10.2012 01:48:42 |
| creatie sau evolutionism? | codana | Generalitati | 11 | 15.09.2010 20:10:27 |
| Crezi in evolutie? | radugherasim | Teologie si Stiinta | 680 | 07.03.2010 20:25:54 |
| Evolutie sau involutie? | silverstar | Generalitati | 34 | 17.02.2007 23:09:45 |
|
|